Miksi opetuksen digitalisointi ei paranna oppimistuloksia?
Kommentit (105)
Ainakin 9ma lapseni on kertonut että koulun pädillä pääsee peleihin. Siis muihinkin kuin joku matikkapeli. Saat sitten arvata mitä tunnilla tehdään aina kun olen silmä välttää.
On se kumma, etteivät oppimistulokset parane, vaikka lukeminen ja kirjoittaminen ja opettaminen on kouluista jo melkein kokonaan lopetettu!
Keskiarvoni vaihteli koko kouluajan välillä 9,2 - 9,7. En usko, että saisin enää tuollaisia keskiarvoja nykykoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 9ma lapseni on kertonut että koulun pädillä pääsee peleihin. Siis muihinkin kuin joku matikkapeli. Saat sitten arvata mitä tunnilla tehdään aina kun olen silmä välttää.
Eiköhän pelaaminen ole lähtökohtaisesti kielletty kouluaikana.
Siksi, koska se digitaalisuus pitäisi olla apuväline eikä pääasia. Tehtävät pitäisi tehdä perinteisesti vihkoon ja tarvittaessa nippelitiedot haetaan tabletista. opettajakin voisi kirjoittaa tunnin rungon litutaululle (tai nykyään tussitaululle) ja käyttää älytaulua opetuksen tukena. Esim. ylioppilaskirjoitukset siirrettin tietokoneelle, mutta itse koe ei muuttunut. Digitaalisuuden perusajatus on juuri se, että kaikki tieto on koko ajan käytettävissä. Yo kirjoitukset olisi hyödyllisemmät vaikka kynällä tehtynä, kun siinä voisi hyödyntää internettiä ohessa. Eli meidän yo kirjoitukset ovat edelleen kuin kynällä tehtäviä, mutta kirjotetaan koneella.
Meinasin pimahtaa kun ope oli neuvonut oppilaille tietolähteeksi jonkun YouTube videon. Se oli varmasti asiallinen video mutta pidin kyllä omille kersoille pienen oppitunnin erilaisten tietolähteiden luotettavuudesta.
Joo, mittaamistapoja voidaan muuttaa niin, että siitä annetaan korkeimmat pisteet, kun oppilas tai opiskelija ylipäänsä tulee kouluun.
Sen takia, koska se sama tieto voidaan saada aivan yhtä hyvin muistakin lähteistä. Digilaitteilla leikkiessä aivot eivät aktivoidu samalla tavoin kuin kirjasta lukiessa ja tehtäviä tehdessä. Tätä on tutkittu.
Miksi lehtiö, lyijykynä ja pyyhekumi eivät paranna oppimistuloksia? - Kuten edellä maimistemani perinteisemmät koulussa käytetyt työvälineet, niin myös digitalisaatio pitäisi ymmärtää koulussa enempi työvälineeksi, jonka avulla voidaan siirtää tietoa/ opettevaia asioita ja tallentaa, ja käsitellä niitä tietokoneiden "ymmärtämässä" muodossa. Sen sijan, että digitalisaatiota vain hoettaisiin ja kuviteltaisiin sen yksin ratkaisevan oiekastaan mitään ongelmaa, ellei sitä ensin osata käyttää ja hyödyntää, joka taas ottaa aikansa, vaikka paljon tapahtunutkin viime vuosikymmeninä. Ja voin vain kuvitella miten "korona-aikana" oltaisiin selvitty jollei digitalisaatiosta (laajasti ymmärrettynä) olisi saatu tukea opetukseen ja opiskeluun
Uskovainen mies
Nopean digilisaation vuoksi, monet koulut olettavat, että lapsi osaa jo ennen kouluun tuloa käyttää tietyllä tasolla tiettyjä älylaitteita. Jos lapsi ei ole oppinut esim kotona ikinä käyttämään tietokonetta on se heikko pohja sitten niille tunneille jossa pitää käyttää esim tietokonetta tai tablettia esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 9ma lapseni on kertonut että koulun pädillä pääsee peleihin. Siis muihinkin kuin joku matikkapeli. Saat sitten arvata mitä tunnilla tehdään aina kun olen silmä välttää.
Eiköhän pelaaminen ole lähtökohtaisesti kielletty kouluaikana.
Luuletko että oppilaat kiltisti tottelevat kieltoja?
On ostettu laitteita, joita ei osata käyttää. Opettajat sitten keskittyvät enemmän niiden laitteiden käyttämiseen kuin itse asian opettamiseen. Varsinaisen asian opiskelu jää sitten oppilaiden oman aktiivisuuden varaan.
Ja kun opettajat alkavat vähitellen oppimaan niiden oman koulunsa laitteiden käyttöä, alkaa ne jo hajoilemaan vanhuuttaan, ja pitää ostaa uusia, joissa on taas uusia ominaisuuksia, joita pitää opetella käyttämään, jne.
Vierailija kirjoitti:
Opetusministeri Li Andersson: - Yhteiskunta on muuttunut.
Oli Sanni-Grahn Laasosen (kok) ja Sipilän (kesk) kuningasidea uudistaa peruskoulutus, ammattikoulutus ja varhaiskasvatus. Digiloikka.
News flash: tulokset tulevat laskemaan entisestään. Näin se nyt vaan on, eivätkä päättäjät pysty tekemään asialle käytännössä yhtään mitään.
Oppitunnit kestävät vain lyhyen aikaa. Tukisitte lapsianne lukemisessa ja läksyjen teossa. Onhan se helppo syyttää koulua ja opettajaa. Oppimisessa kertaaminen on yksi keskeisistä asioista. Ei niihin huippunumeroihin ennenkään päässyt jos ei opiskellut koulun jälkeen.
Kannustakaa lukemaan ja laskemaan. Tukekaa lapsianne koulunkäynnissä. Sitten voitte nähdä tuloksia. Syy ei ole koulun eikä digitalisaation, vaan siinä että vanhemmat eivät ota vastuuta lastensa oppimisesta ja seuraa missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusministeri Li Andersson: - Yhteiskunta on muuttunut.
Oli Sanni-Grahn Laasosen (kok) ja Sipilän (kesk) kuningasidea uudistaa peruskoulutus, ammattikoulutus ja varhaiskasvatus. Digiloikka.
Digiloikka suoraan monttuun - ja vieläpä aika syvään sellaiseen.
Hmmm, annas, kun mietin.