Miksi opetuksen digitalisointi ei paranna oppimistuloksia?
Vai ovatko niiden mittaamistavat vanhanaikaiset?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se suurin vika on digivälineissä vaan siirtymisessä pois opettajajohtoisesta oppimisesta. Oppimateriaali voisi hyvin olla digitaalisena säästösyistä mutta muistiinpanoja varten sitten vihko ja kynä.
Kyllä siellä koulussa edelleen opettajat ohjaavat opiskelua.
Mukamas ohjaavat oppimista. Idea on, että opettaja ei opeta vaan ainoastaan tukee sitä, että oppilas itse oppii ja niin sanotusti konstruoi tietoa.
Ihan älytöntä touhua mutta ei sen älyttömämpää kuin kaikki muu nykykoulussa.
Kiitos vaan Sanni Grahn-Laasonen ja Kokoomuksen koulutuspolitiikka!!!
Sandy Graham-Lapsonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
News flash: tulokset tulevat laskemaan entisestään. Näin se nyt vaan on, eivätkä päättäjät pysty tekemään asialle käytännössä yhtään mitään.
Ei ole päättäjien vika tämä, vaan lasten vanhempien saamattomuutta ja vastuunpakoilua.
Minä kyllä tuen omia lapsiani, se on minulle ka puolisollani itsestäänselvyys. mutta en voi tukea kaikkia suomen koululaisia.
Hyvä! Muut vanhemmat joko hoitavat oman osuutensa tai eivät. Mutta se ei ole opettajien, koulun, päättäjien tai kenenkään muunkaan vika. Kukaan ei pysty hoitamaan vanhemmuutta
muiden vanhempien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin pimahtaa kun ope oli neuvonut oppilaille tietolähteeksi jonkun YouTube videon. Se oli varmasti asiallinen video mutta pidin kyllä omille kersoille pienen oppitunnin erilaisten tietolähteiden luotettavuudesta.
Opettaja oli neuvonut ihan oikein. Tietoa haetaan tänä päivänä muunkinlaisista teksteistä kuin kirjoitetuista, siis visuaalisista, auditiivisista, graafisista, gesturaalisista jne. tiedonlähteistä. Esimerkiksi nuoret käyttävät TikTokia vaikkapa terveyteen liittyvän tiedon hankinnassa ja siellä viestintä tapahtuu videoiden muodossa. On enemmän kuin tärkeää oppia arvioimaan myös tällaisten lähteiden luotettavuutta, etenkin AI:n ja vaikkapa deepfaken myötä. On hyvä, että olet opettanut lähteiden luotettavuuden arviointia lapsillesi, mutta näitä asioita opetettaessa on syytä pitää mielessä, mistä sitä tietoa arkielämässä haetaan. Kuinka moni meistä aikuisista esimerkiksi lähtee kirjastoon tiedonhankintaan tai katsoo edes hyllyssä olevasta kirjasta? Uskon, että kaikki tai lähes kaikki katsovat ensimmäiseksi netistä ja tätä samaa tekee nuoret. Tämän vuoksi ei mitenkään voi tuomita koulun pyrkimyksiä edistää lasten ja nuorten digitaalista lukutaitoa ja kannustaa heitä erilaisten lähteiden pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se suurin vika on digivälineissä vaan siirtymisessä pois opettajajohtoisesta oppimisesta. Oppimateriaali voisi hyvin olla digitaalisena säästösyistä mutta muistiinpanoja varten sitten vihko ja kynä.
Kyllä siellä koulussa edelleen opettajat ohjaavat opiskelua.
Mukamas ohjaavat oppimista. Idea on, että opettaja ei opeta vaan ainoastaan tukee sitä, että oppilas itse oppii ja niin sanotusti konstruoi tietoa.
Ihan älytöntä touhua mutta ei sen älyttömämpää kuin kaikki muu nykykoulussa.
Kiitos vaan Sanni Grahn-Laasonen ja Kokoomuksen koulutuspolitiikka!!!
Eli sulla ei ole mitään käsitystä mitä kouluissa tapahtuu. Kunhan huutelet ja toistat sitä, mitä joku muu jolla ei ole ollut mitään käsitystä on huudellut.
Virolla pyyhkii tällä rintamalla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse käydä 2020-luvun koulua. Huh!
Tämä. Olisi hyvin rasittavaa opiskella esim. lukiossa kaikki materiaali koko ajan kannettavalta tietokoneelta. Minä tarvitsen fyysisen kirjan, johon tehdä muistiinpanoja ja alleviivauksia omin käsin.
Ei edelleenkään kaikkea opiskella tietokoneelta. Oppikirjoissa on se tieto, jonka lukion suorittaakseen tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin pimahtaa kun ope oli neuvonut oppilaille tietolähteeksi jonkun YouTube videon. Se oli varmasti asiallinen video mutta pidin kyllä omille kersoille pienen oppitunnin erilaisten tietolähteiden luotettavuudesta.
Opettaja oli neuvonut ihan oikein. Tietoa haetaan tänä päivänä muunkinlaisista teksteistä kuin kirjoitetuista, siis visuaalisista, auditiivisista, graafisista, gesturaalisista jne. tiedonlähteistä. Esimerkiksi nuoret käyttävät TikTokia vaikkapa terveyteen liittyvän tiedon hankinnassa ja siellä viestintä tapahtuu videoiden muodossa. On enemmän kuin tärkeää oppia arvioimaan myös tällaisten lähteiden luotettavuutta, etenkin AI:n ja vaikkapa deepfaken myötä. On hyvä, että olet opettanut lähteiden luotettavuuden arviointia lapsillesi, mutta näitä asioita opetettaessa on syytä pitää mielessä, mistä sitä tietoa arkielämässä haetaan. Kuinka moni meistä aikuisista esimerkiksi lähtee kirjastoon tiedonhankintaan tai katsoo edes hyllyssä olevasta kirjasta? Uskon, että kaikki tai lähes kaikki katsovat ensimmäiseksi netistä ja tätä samaa tekee nuoret. Tämän vuoksi ei mitenkään voi tuomita koulun pyrkimyksiä edistää lasten ja nuorten digitaalista lukutaitoa ja kannustaa heitä erilaisten lähteiden pariin.
Siis eiä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olisi hyvin rasittavaa opiskella esim. lukiossa kaikki materiaali koko ajan kannettavalta tietokoneelta. Minä tarvitsen fyysisen kirjan, johon tehdä muistiinpanoja ja alleviivauksia omin käsin.
Ei edelleenkään kaikkea opiskella tietokoneelta. Oppikirjoissa on se tieto, jonka lukion suorittaakseen tarvitsee.
Mutta ne oppikirjat ovat lähes poikkeuksetta e-muodossa.
Suurin syy on kyllä ylipäätänsä heikko oppilasaines. Ei nykynuorilla ylläpidetä mitään hyvinvointi yhteiskuntaa. En minäkään koulussa loistanut muttei se estänyt pitkää työuraa ja velatonta asuntoa/kesämökkiä. Eipä ole nykynuorista enää samaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä opettajia kunnioittavat ja arvostavat sekä oppilaat että vanhemmat. Ja vanhemmat tukevat lapsia koulunkäynnissä ja on itsestään selvää, että läksyt tehdään ja kokeisiin päntätään.
Täällä lapsilla ei ole joitakin lukuunottamatta minkäänlaista kykyä pitkäjänteiseen työskentelyyn. Jos koulu ei suju syytetään opettajaa, koulua ja haetaan syytä milloin mistäkin diagnoosista, vaikka taustalla syynä on vanhemmuuden haasteet ja se, että lapselta ei koskaan ole vaadittu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne edelleen kustantajalta löytyy myös paperille painettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut osta fyysisiä kirjoja, varsinkaan nyt kun lukiokoulutuskin tuli oppilailel ilmaiseksi. Sähköisöisitä kirjoista ei synny hävikkiä eikä ne mene rikki.
Vierailija kirjoitti:
Virossa vielä uskotaan, että koulutuksen avulla päästään kiinni parempaan elämään. Opiskelu kannattaa. Suomessa asioita pidetään jo itsestäänselvyyksinä. Lapset ja vanhemmat eivät välttämättä jaksa ponnistella koulunkäynnin eteen. Uskotaan, että se hyvä, mitä on nyt vuosikymmeniä ollut, jatkuu ikuisesti. Ilmeisesti myös uskotaan, että kaikki asiat opitaan aina automaattisesti esim. lukeminen ja laskeminen. Ei jakseta tehdä töitä näiden taitojen oppimiseksi. Lillutaan vaan mukavassa ja helpossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulut osta fyysisiä kirjoja, varsinkaan nyt kun lukiokoulutuskin tuli oppilailel ilmaiseksi. Sähköisöisitä kirjoista ei synny hävikkiä eikä ne mene rikki.
Ne kirjat voi tarpeen vaatiessa edelleen omalla rahalla ostaa fyysisinä kappaleina. Ei ole pakko tyytyä siihen, mitä koululta saa maksutta.
Itse olen lukiossa ja meillä ainakin kuluu oppitunnit rattoisasti läppärillä pelejä pelejä pelatessa. Ei jaksa kiinnostaa koulunkäynti, varsinkaan kun en vapaaehtoisesti mennyt lukioon. Ihana oppivelvollisuuden pidennys ja digimateriaaleista sen verran, että niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia, ei avaudu oppikirjat ym mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lukiossa ja meillä ainakin kuluu oppitunnit rattoisasti läppärillä pelejä pelejä pelatessa. Ei jaksa kiinnostaa koulunkäynti, varsinkaan kun en vapaaehtoisesti mennyt lukioon. Ihana oppivelvollisuuden pidennys ja digimateriaaleista sen verran, että niiden kanssa on jatkuvasti ongelmia, ei avaudu oppikirjat ym mukavaa.
Opettajako ei sano mitään, vaikka tunnit kuluvat rattoisasti läppärillä pelatessa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio-ongelmasi ei ole koulun vika.
Vierailija kirjoitti:
No, kaikista ei ole yliopistoon.