Kevät/kesävaatteita 40+ naiselle
Saa laittaa vinkkejä, yritän pyristellä tätityylistä eroon siinä onnistumatta. Kenkävinkkejä myös kaipaisin. Liian trendikkäät vaatteet vaan korostaa tätivaikutelmaa.
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi käyttävänsä Sezane merkkisiä vaatteita.
Mistä ostat tai tilaat niitä?Sezanella on oma sovellus, voit ladata sen puhelimeen ja tilata sitä kautta. Palautus onnistuu melko helposti.
Aluksi oli aika hakemista koon kanssa, sillä välillä vaatteissa on ns ranskalainen mitoitus eli pykälää pienempi, mutta neuleissa se ei päde yhtään. Mitoitusta on vaatekohtaisesti kommentoitu, mistä saa vähän apua arviointiin.
Mieluiten itsekin sovittaisin vaatteita myymälässä, mutta lähimmät taitavat löytyä Pariisista ja Lontoosta.
Okei, kiitos! Olen niin ihaillut niitä instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole mikään täti. Pukeudun just kuten haluan, mikä on myös helppoa kun on hoikka tiimalasi ja timmi. Kannattaa pitää kroppa kunnossa, niin mikä vaan näyttää hyvältä. Oon samaa kokoa kuin parikymppisenä ja vatsa on timmi. Kiitos salitreenin ja joogan.
N47
Ei näytä. Kyllä se niin on, että nuoret voivat pukeutua niukkaakin niukempiin vaatteisiin ja se ei näytä samalla lailla halvalta kuin jos viisikymppinen nainen niihin pukeutuu. Viisikymppiseltä naiselta odottaisi jo jonkinlaista tyylitajua ja ymmärrystä sopivasta pukeutumisesta.
Kuka on sanonut että pukeudun niukasti ja mauttomasti? 😅
Tarkoitin sitä, että kun on kroppa kunnossa niin on helppo löytää kivoja vaatteita. Käytän paljon hameita ja mekkoja kesällä. En koskaan pukeudu liian paljastavasti.
Ei iän takia tarvitse pukeutua telttoihin.
No voi jestas sun kanssa. Tässähän on koko ajan käytetty esimerkkinä sitä Palanderin kuvaa mauttomasta asusta nelikymppiselle, missä hän on vesirajaminissä ja narutopissa. Jos ei edes koske sua, niin miksi otat niin hirveän henkilökohtaisesti, kun muut sanovat, että tuollainen asu voi olla ok teinitytölle, mutta ei keski-ikäiselle, vaikka kuinka olisi yhtä laiha kuin ennen? Ja miten voit suuttua siitäkin, että joku erehtyi sanomaan, että jos kroppa on muuttunut raskauksien myötä, niin voi olla "fyysinen mahdottomuus" pukeutua samoihin vaatteisiin kun nuorena? Kun siis siitäkin jaksat täällä edelleen jankuttaa? Olet kyllä todella raskas ihminen.
Pahoittelut, ok enpä tiennyt että tässä puhutaan Palanderista. Luulin että kommentoit mulle.
Sinä kommentoit, että vanhakin nainen voi pukeutua ihan mihin vain ja näyttää hyvältä, jos on kroppa kunnossa. Olen eri mieltä siitä. Niukkaakin niukemmat asut eivät enää sovi vanhemmille naisille, vaan ne näyttävät helposti mauttomilta ja siltä, että yrittää epätoivoisesti näyttää nuoremmalta kuin on.
Tuo jonkun linkkaama Palanderin tyyli oli tästä hyvä esimerkki. Hänellä ei ole kropassa ylimääräistä, mutta noin niukka ja teinimäinen asu keski-ikäisellä ei näytä hyvältä, vaan halvalta ja itseasiassa sillä on päinvastainen vaikutus kuin kantaja mitä luultavammin luulee. Se tuo sen vanhemman iän jotenkin korostetusti esille, koska ristiriita teinityttöasuun on niin valtava.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö seuraava vaihtoehto olisi sitten jokin "teltta" tai "kaapu", kuten aina seuraavaksi heitetään heille, jotka kehtaavat tällaista kritiikkiä esittää. Kyllä sitä on paljon muutakin vaatetusta, mistä valita kivaa päälle pantavaa, vaikka ei tähtäisikään enää samaan lookkiin kuin nuoriso. Joten ei, ei todellakaan tarvitse mitään kaapuja pitää. Sinne vain kauppoihin vaatteita etsimään ja kokeilemaan. Kyllä sieltä muutakin löytyy kuin näitä nuorisomuotivirityksiä ja "telttoja".
Oliko tuo Riina P:n asu todella sellainen, minkä tämän päivän teini vetäisi päälleen? Mulla oli ihan toisenlainen käsitys nuorisomuodista.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo Riina P:n asu todella sellainen, minkä tämän päivän teini vetäisi päälleen? Mulla oli ihan toisenlainen käsitys nuorisomuodista.
Riina P on varmaan itse teininä pitänyt tuota asua ja haluaa pitää edelleen keski-ikäisenä.
Mä käytän kyllä (edelleen) lyhyitä hameita ja minishortseja kesähelteillä, mutta paritan ne aina hieman väljemmän yläosan kanssa. Tai päinvastoin; jos tiukka yläosa, alaosa jotain löysempää/peittävämpää.
N41
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä! Olen meinannut jo monta kertaa kirjoittaa, että mun mielestä teinivaatteet on farkut, huppari ja tennarit. Ainakin meilläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu nelikymppisestä. Ihan hyvin voi pukeutua vaikka narutoppiin ja sortseihin jos kroppa sallii. Liian tiukka ja paljastava ei sovi lähes kenellekään ns äitivartalon omaaville. Teltta ei sovi kenellekään.
Jos haluaa näyttää hoikemmalta ja pidemmältä, on hyvä leikitellä vaatteiden pituuksilla. Esim sortsien kanssa voi käyttää jopa nilkkoihin ulottuvaa ohutta edestä avointa neuletta. Siihen pariksi maiharit. Tai miksipä ei korolliset kivat avokkaat pillihousut + pitkä neule kombossa.
Laskokset oikeissa paikoissa näyttävät hyvältä jokaisella vartalolla.
Olen eri mieltä. Vaikka monet eivät tykkää pukeutumissäännöistä, niin mielestäni tässä asiassa pätee vanha sääntö: eli jos haluaa käyttää paljastavaa vaatekappaletta, kannattaa vastaavasti käyttää hieman peittävämpää vaatekappaletta toisessa osassa kroppaa, niin ei näytä mauttomalta. Narutopin voi vaihtaa johonkin siistimpään yläosaan. Edes toppiin, joka peittää rintsikat. Ja shortseista ei kannata valita sitä kaikkein lyhyintä shortsimallia, mitkä nykyään voivat paljastaa jopa pakaroiden alaosan. Useimpia imartelee pituus, jossa sormet yltävät ainakin shortsien reunoihin. Palanderin mikrohameen pituus oli mielestäni ihan liian lyhyt keski-ikäiselle ja se olisi kannattanut vaihtaa klassiseen minihameeseen, jossa pituutta on vielä muutama sentti sormen päiden yli, kun kädet ovat suorassa vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu nelikymppisestä. Ihan hyvin voi pukeutua vaikka narutoppiin ja sortseihin jos kroppa sallii. Liian tiukka ja paljastava ei sovi lähes kenellekään ns äitivartalon omaaville. Teltta ei sovi kenellekään.
Jos haluaa näyttää hoikemmalta ja pidemmältä, on hyvä leikitellä vaatteiden pituuksilla. Esim sortsien kanssa voi käyttää jopa nilkkoihin ulottuvaa ohutta edestä avointa neuletta. Siihen pariksi maiharit. Tai miksipä ei korolliset kivat avokkaat pillihousut + pitkä neule kombossa.
Olen eri mieltä. Vaikka monet eivät tykkää pukeutumissäännöistä, niin mielestäni tässä asiassa pätee vanha sääntö: eli jos haluaa käyttää paljastavaa vaatekappaletta, kannattaa vastaavasti käyttää hieman peittävämpää vaatekappaletta toisessa osassa kroppaa, niin ei näytä mauttomalta. Narutopin voi vaihtaa johonkin siistimpään yläosaan. Edes toppiin, joka peittää rintsikat. Ja shortseista ei kannata valita sitä kaikkein lyhyintä shortsimallia, mitkä nykyään voivat paljastaa jopa pakaroiden alaosan. Useimpia imartelee pituus, jossa sormet yltävät ainakin shortsien reunoihin. Palanderin mikrohameen pituus oli mielestäni ihan liian lyhyt keski-ikäiselle ja se olisi kannattanut vaihtaa klassiseen minihameeseen, jossa pituutta on vielä muutama sentti sormen päiden yli, kun kädet ovat suorassa vierellä.
Mihin se Palander oli sen hamosen kanssa menossa? Kauppaan? Torille? Festareille? Pukeutumiseen minusta vaikuttaa aika paljon myös se, mihin on menossa. Onko menossa mihinkään, istuuko vain kotipihalla.
Niin kyllähän kotona voi vaikka nakuilla ylhäisessä yksinäisyydessään. Kun puhutaan sopivasta ja sopimattomasta pukeutumisesta, niin tottakai silloin puhutaan julkisilla paikoilla olemisesta eikä kotisohvalla lököilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se Palander oli sen hamosen kanssa menossa? Kauppaan? Torille? Festareille? Pukeutumiseen minusta vaikuttaa aika paljon myös se, mihin on menossa. Onko menossa mihinkään, istuuko vain kotipihalla.
Meni näköjään Alastaron ajoihin ja Seiskaan kertomaan, että näyttää alle neljäkymppiseltä (omasta mielestään).
Tilasin just pari bändi-paitaa, muutama Iron Maiden ja vastaavia. Kesä voi tulla.
n. 42v
Vierailija kirjoitti:
Jep 🤭 Ei se teinimuotia ainakaan ole. Ehkä jossain perähikiällä?
Ollut paljon tyylikkäämpi aikaisemmin. Joku ikäkriisi ilmeisesti tullut. Onko muuten aito blondi? Sopii ainakin paremmin kuin tumma tukka.
https://hymy.fi/wp-content/uploads/2018/09/riina_kalle_palander_by_kai_…
Täällä ongelma on se kun lastenlapset pöllivät kaikki ylisuuret nahkatakit ja pitkät hameet vaikka ovat laihoja luikuroita. Tyttäret sen sijaan kehottavat minua pitämään pienempiä vaatteita. Ota tuosta nyt selvä..oon nuoresta asti käyttänyt vähän liian suuria vaatteita, ovat mukavia päällä ja jotenkin tykkään peittää itseni, olen vähän viluinenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep 🤭 Ei se teinimuotia ainakaan ole. Ehkä jossain perähikiällä?
Tuo on vanhentunutta teinimuotia. Noita skaterminareita oli paljon joskus kymmenisen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkengät, sandaalit, tennarit tms on myös hankala löytää sopivan tyylikkäitä.
Kaiken vaatetuksen suhteen on erilaisia näkemyksiä, mikä on tyylikästä. Yleisesti sellainen, joka hiukan erottuu massasta eri yhteyksissä on tyylikästä, jos se ei erotu silmiinpistävästi. Sellainen ero, jota ei ehkä huonossa valaistuksessa huomaa eroksi, on usein tyylikästä. Jos kaikilla on esim mustat vaatteet, jokin tuumasävyinen vihreä, sininen tai jokin sekoitus voi olla tyylikäs. Voi olla niinkin, että kankaassa on käytetty erivärisiä lankoja, eikä sitä kaukaa huomaa.
Voi kannattaa tutkia, mitä esim naapurimaissa on tarjolla. Suomalaisen tunnistaa usein vaatetuksesta.
Käytän samoja Nanson ja Cuosin mustia väljiä polvipituisia pellavamekkoja kesät talvet ja paskat välitän mitä muut niistä ajattelevat. Talvella paksut mustat sukkahousut ja R/H:n pitkä Bobi-takki, kesällä paljaat sääret Niken juoksutossut. Tukka ponnarille ja menoksi. Ikää on 60+ ja vyötärö entinen.
Ei ainakaan mitään marimekkoa, papua eikä noshia.
Yksivärinen on tyylikkäämpää.
Olen 165cm 75kg ja 44v. Vartalomalli on keskivartalolihava ja persaus on täysin olematon littana. Jalat on kuitenkin hoikat ja pitkät, ylävartalo jäntevä ja ryhti hyvä.
Käytän valkoista, luonnonvalkoista, beigeä, ruskeaa ja mustaa. Harmaata on vain muutama vaatekappale.
Materiaaleissa pyrin hankkimaan pitkään kestävää laatua mm. pellavaa, hyvälaatuista puuvillaa, cashmiria ja mohairia.
Suosin pitkiä ja väljiä, takamuksen ylittäviä yläosia.
Alaosa on aina mallia pilli. Käytän yleensä mustia leggareita, ja kesällä juurikin sitä mallia, mikä loppuu pohkeen paksuimmassa kohdassa.
Lyhyiden leggareiden kanssa sirot mustat nahkasandaalit, ballerinat tai tennarit.
Pitkien kanssa varrelliset nahkasaappaat.
Näihin kun yhdistää pitkän yläosan, etenkin syksyllä/keväällä poolon/tuubihuivin, on vaikutelma 10cm pidempi ja 15kg hoikempi.
Koskaan en mene julkiselle paikalle pelkässä topissa, koska maha, perse ja allit. Tissiväliä en myöskään vilauttelee, kaula-aukko on mallia O.
V-aukkoiset sopii muutenkin yleensä huonosti rintavalle ja mahakkaalle. Telttamalli vaan korostuu.
Huollan vaatteita ja asusteita tosi tarkasti. En kulje rapaisissa kengissä tai ryppyisissä vaatteissa. Ostan kallista mutta pidän vaatteista huolta.
Käsilaukkuja en käytä, vaan tungen kaikki roinat taskuihin :)
Siinä mielessä varmaankin tätityyliä, että harvalla parikymppisellä on varaa ostaa kalliimpia rättejä tai aikaa ja mielenkiintoa huoltaa niitä.
Merkeistä Zara, Mango, Other stories, Bypias, BilliBi, CK, Helly hansen, Didrikson...marketeista ostan joskus urheiluvaatteita.
Pahoittelut, ok enpä tiennyt että tässä puhutaan Palanderista. Luulin että kommentoit mulle.