Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kevät/kesävaatteita 40+ naiselle

Vierailija
11.03.2023 |

Saa laittaa vinkkejä, yritän pyristellä tätityylistä eroon siinä onnistumatta. Kenkävinkkejä myös kaipaisin. Liian trendikkäät vaatteet vaan korostaa tätivaikutelmaa.

Kommentit (772)

Vierailija
341/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkengät, sandaalit, tennarit tms on myös hankala löytää sopivan tyylikkäitä.

Niin on jos niitä hakee marketeista. Kunnon kenkäkaupassa on upeita kenkiä, ehkä aika hinnakkaitakin, mutta kengissä usein hinta kulkee laadun kanssa. Kunnon kenkäkauppoja ei valitettavasti varmaankaan ole pienemmissä kaupungeissa eli kevät-kesä -asujen ja asusteiden perässä kannattaa tehdä pikavisiitti suurempaan kaupunkiin.

Vierailija
342/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaha tätiydestä tulisi muoti-ilmiö? Silleen, että nuoretkin laittaisivat tätipermiksen, ostaisivat hirveitä silmälaseja, kuorruttaisivat itsensä koruilla ja pukeutuisivat leggingseihin ja tunikoihin? Tämä on ihan liipaisimella kuka ehtii ensin!

Eikö nykyinen parikymppisten tyyli ole vähän tuonnepäin? Ei suinkaan mitään paljastavaa pikkutoppia. Tuntemani parikymppinen käy hakemassa vaatteita mummonsa vaatekaapista. Sinänsä jos nelikymppinen ei halua näyttää tädiltä, en suositteli tätä tyyliä.

Sepä, että parikymppisellä ne samat vaatteet - esim. mutsifarkut, väljä paita, isot silmälasit, permikset, huivit jne., ne näyttää vaan raikkaalta. Samat vaatteet nelikymppiselle, näyttää tädiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaha tätiydestä tulisi muoti-ilmiö? Silleen, että nuoretkin laittaisivat tätipermiksen, ostaisivat hirveitä silmälaseja, kuorruttaisivat itsensä koruilla ja pukeutuisivat leggingseihin ja tunikoihin? Tämä on ihan liipaisimella kuka ehtii ensin!

Eikö nykyinen parikymppisten tyyli ole vähän tuonnepäin? Ei suinkaan mitään paljastavaa pikkutoppia. Tuntemani parikymppinen käy hakemassa vaatteita mummonsa vaatekaapista. Sinänsä jos nelikymppinen ei halua näyttää tädiltä, en suositteli tätä tyyliä.

Sepä, että parikymppisellä ne samat vaatteet - esim. mutsifarkut, väljä paita, isot silmälasit, permikset, huivit jne., ne näyttää vaan raikkaalta. Samat vaatteet nelikymppiselle, näyttää tädiltä.

Mutta se ei ole vartalon muodosta tai mitoista tai ryhdistä kiinni tässä tapauksessa, vaan nimenomaan kasvoissa tapahtuneesta ikääntymisestä, että tämä tyyli ei sovi hoikalle nelikymppiselle.

Vierailija
344/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ei ole vartalon muodosta tai mitoista tai ryhdistä kiinni tässä tapauksessa, vaan nimenomaan kasvoissa tapahtuneesta ikääntymisestä, että tämä tyyli ei sovi hoikalle nelikymppiselle.

Tarkoitatko, että mielestäsi nelikymppinen ei voi käyttää mutsifarkkuja, isoa paitaa, aurinkolaseja, huiveja?

Mitä sitten?

Vierailija
345/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi coastal grandma tyyli sopii hyvin nelikymppiselle eikä ole tätimäinen, vaan juurikin klassinen.

Miksi ihmeessä pitäisi yrittää olla joku rannikkoisoäiti esim. Sysmässä tai Tuupovaarassa, kun ei ole rannikkoa mailla halmeilla? Antaa nyt suomalaiste pukeutua miten haluavat. On sitten kylän raiteilla ihmeteltävää!

Googlaa se tyyli. Ei ole yhtään paha. Helppo toteuttaakin. Myös Sysmässä.

Sysmässä vaikuttaa mm. Marjatta Tapiola, joka olisi varsin tyylikäs myös rannikkoisoäitinä. Ja on ehtinyt elämässään saada aikaankin jotain.

Eikä toi rannikkoisoäiti nyt niin erikoinen tyyli ole etteikö se sopisi aivan hyvin vaikka Tuupovaaran kesäkaduille (/kadulle). Jos rennot chinot/pellavahousut ja väljä kauluspaita on liian hieno/erottuva/silmiinpistävä asu niin sitten ei varmaan auta kuin mennä siinä perus t-paidassa ja löysissä capreissa/housuisss tai tunikassa ja leggareissa.

Vierailija
346/772 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että mielestäsi nelikymppinen ei voi käyttää mutsifarkkuja, isoa paitaa, aurinkolaseja, huiveja?

Mitä sitten?

Voi käyttää. Mielestäni voi käyttää, mitä haluaa. Aiemmin ketjussa oltiin sitä mieltä, että nuorten vaatteet eivät sovi tädeille, koska vartalo on muuttunut kaksikymppisestä. Noissa vaatteissahan vartalon muodot eivät juuri erotu.

Vierailija
347/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan aavistuksen vajaamittaiset leveälahkeiset wide-mallin ohuet farkut joissa korkeampi vyötärö. Vaaleansiniset.

Siihen ostin valkoisen brodyyripitsipaidan. Sellaisen kietaisumallisen joka ei ole ihomyötäinen vaan levenee hienan helmaa kohti. 3/4 osa hihat ja niissä samasta pitsistä oleva maltillinen röyhelö.

Odotan niin että saan pukea nuo ylleni!

Tykkään myös haalareista mutta mallin kanssa saa olla tarkkana. Pitää olla sellaista laskeutuvaa materiaalia joka ei ole vuötäröltä kiristetty mutta silti kevyesti muotoiltu.

Tykkään myös shortseista mutta niitäkin vaikea löytää sellaisia jotka istuu. Pitää olla niissäkin aavistuksen levenevät lahkeet ja pituus polven yläpuolelle muttei liikaa eikä liian vähää.. Niihin sitten voi yhdistää istuvan mutta ei ihomyötäisen paidan jonka laittaa rennosti vyötärön sisään.

Myös puolihame on ok jos malli hieman korkeavyötäröinen ja puseron laittaa helman alle rennosti.

Mekotkin ovat ihania mutta niistäkin pitää löytää malli joka käy.

Tykkään myös laskeutuvista sifonkipaidoista. Sellaisista vähän pidemmistä joista ei näy läpi. Niiden kanssa kapeat farkut ja voi myös yhdistää ohuen pitemmän neuletakin kanssa joka avonainen malli. Esim valkoinen sifonkipaita, vaaleansiniset kapeat farkut joista hieman nilkat näkyy ja siihen hennon vaaleanpunainen neuletakki. Vaaleanruskeat nahkasandaalit tai sirot valkoiset tennarit.

Tykkään laskeutuvista vaatteista koska paino hieman ylipainon puolella.

Kuvailemani vaatteet sopivat minun vartalotyypilleni, eivät ole mielestäni tätimäisiä (13-vuotiasn tyttäreni mielestä kyllä usein on 🤪) tai liian nuorekkaita.

Kesällä suosin pastellisävyjä ja valkoista.

Olen 40. Täytän tänä vuonna 41.

Vierailija
348/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yksi yhteen -tyyliä kaikille. Pitää katsoa aina henkilön tyyliä (tai sen puutetta), persoonaa, vartalomallia jne. Luulisi, että aikuinen ihminen olisi jo löytänyt omat juttunsa ja tietäisi miten haluaa pukeutua.

Itse kun ompelee, niin saa oman näköistä ja kokoista vaatetta - istuvaa siis. Ei tarvitse tyytyä kauppojen huonosti ommeltuihin ruttukasoihin.

Ei kaikilla ole silmää tai itsetuntoa havainnoida sitä, että mikä toimii itsellään. Kaikki eivät myöskään opi ompelemaan edes ohjattuina.

Vierailija
349/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.seiska.fi/Uutiset/Riina-Maija-Palander-erikoishaastatteluss…

Tämä tuli itselläni mieleen, kun täällä 40-vuotiaat kilpaa vakuuttelevat, että kroppa on samoissa mitoissa kun parikymppisenä ja samat vaatteet sopii ihan hyvin vielä :D

Niin kuin huomaat, ei kaikki liho eikä saa vatsaa.

Ei se olekaan pointti. Minusta samanikäinen Jaana Pelkonen näyttää paljon Riinistä nuoremmalta konservatiivisemmissa vaatteissaan. Totuus vaan on, että jos pukeutuu liian nuorekkaasti kroppaansa ja naamaansa nähden, niin se vaan korostaa sitä että matkaa on jo mittarissa. AP kaiketi halusi juuri välttää näyttämästä tädiltä.

Samaa mieltä sinun kanssa ja J Pelkonen oli hyvä esimerkki tähän.

-ap

Vierailija
350/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tennareista ja sinisistä farkuista on tullut varttuneemman väestön "rennon nuorekkaita" trendivaatteita. Hopeaketut ja vanhemmat herrasmiehet näitä käyttävät. Ehkä täditkin...

Ja nuoret käyttää myös.

Vierailija
351/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin! Samaa mieltä. Voisi olla virkistävää. Mutta ikävä puoli olisi se, että tädit eivät käytä ihonmyötäisiä vaatteita pl leggingsit. Välttämätön paljastelu jäisi pois!

Olisi varmasti mukavia vaatteita pitää.

Vierailija
352/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelit juuri nykynuorten tyylin. Katumuoti näyttää lähes tuolta.

Vierailija
353/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramista löytyy pilvin pimein pukeutumis-inspoa joka ikään. Oon itse 45, ja en todellakaan oo tätiytynyt pukeutumisen suhteen. Liikunta pitää huolen siitä, ettei tarvitse piilotella kroppaa näihin muhkumekkoihin tai oversizeen. Kummatkin ovat onneksi tänä keväänä jo passé, joten eiköhän slimmimpää tarjontaa ryhdy pian näkymään kaupoissakin.

Kenkäpulmastasi: vältä tätimäisiä office-tyylin kenkiä kuten korkonilkkureita tai avokkaita sekä kesäisin rumia sandaaleja. Itse olen käyttänyt 90-luvulta alkaen syksystä kevääseen Doc Martensin maihareita ja kesäisin tennareita (Conversella on hyvä laatu ja kokovalkoiset Adidakset sopivat hyvin mekkoihin). Näillä pärjää eikä tarvitse olla joka asua varten eri kenkiä. Juhlia varten on yhdet second hand -liikkeestä löytyneet vintage-Blahnikit, jotka sopivat värinsä (hopea) puolesta minkä väriseen asuun tahansa. Keep it simple.

Makunsa kullakin, minusta taas tennarit näyttävät tosi hölmöiltä iäkkäämmällä. Oikein sellainen väkisin väännetty "olen ah niin nuorekas".

Vierailija
354/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Instagramista löytyy pilvin pimein pukeutumis-inspoa joka ikään. Oon itse 45, ja en todellakaan oo tätiytynyt pukeutumisen suhteen. Liikunta pitää huolen siitä, ettei tarvitse piilotella kroppaa näihin muhkumekkoihin tai oversizeen. Kummatkin ovat onneksi tänä keväänä jo passé, joten eiköhän slimmimpää tarjontaa ryhdy pian näkymään kaupoissakin.

Kenkäpulmastasi: vältä tätimäisiä office-tyylin kenkiä kuten korkonilkkureita tai avokkaita sekä kesäisin rumia sandaaleja. Itse olen käyttänyt 90-luvulta alkaen syksystä kevääseen Doc Martensin maihareita ja kesäisin tennareita (Conversella on hyvä laatu ja kokovalkoiset Adidakset sopivat hyvin mekkoihin). Näillä pärjää eikä tarvitse olla joka asua varten eri kenkiä. Juhlia varten on yhdet second hand -liikkeestä löytyneet vintage-Blahnikit, jotka sopivat värinsä (hopea) puolesta minkä väriseen asuun tahansa. Keep it simple.

Makunsa kullakin, minusta taas tennarit näyttävät tosi hölmöiltä iäkkäämmällä. Oikein sellainen väkisin väännetty "olen ah niin nuorekas".

Siistit tennarit sopivat kenelle vain. Ne ovat iättömät.

Vierailija
355/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, ja sellainen vinkki vielä, osta aina asuja, älä koskaan yksittäisiä vaatekappaleita. Tai jos ostat irrallisia vaatekappaleita, keksi niistä vähintään kolme asukokonaisuutta jo omistamistasi vaatteista.

Suomalaiset päätyvät niihin tunikatyyleihin, koska ostavat aina saman vaatteen uudelleen ja uudelleen, ja sitten eivät osaa yhdistää sitä asuksi.

Tällä tavalla vaatteiden yhdistelyä ajattelemalla jo ennen ostoa saadaan sille rahalle eniten vastinetta. Vaatekaappiin ei jää yhtään vaatetta, joka jää käyttämättä siksi, kun ei ole mitään siihen sopivaa yhdistettävää.

Vierailija
356/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet pk-seudulta, niin esim Ulla Hirvaksen maksuton stylistipalvelu on nyt kevään ajan Kampissa. Hänellä on itsellään fresh tyyli. Ikää yli 40, ehkä lähemmäs 50, mutta näyttää hyvältä. On löytänyt oman boheemin tyylin, joka freesin eikä nukkuvierunnäköinen ja paljon auttaa, ettei ole ylipainoinen. Kaikki vaatteet näyttää paremmalta S-kokoisella kuin XL:lla, mutta taitava stylisti löytää kyllä parhaiten pukevat mallit myös isokokoiselle.

Vierailija
357/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaan olla ylpeästi TÄTI? Miksi pitää leikkiä nuorempaa?

Minä olen täti, toki tyylikäs sellainen, mutta on jakkupua, kotelomekkoa, helmet, nuttura pitkässä tukassa. Olen 48 ja jo täti, työelämässä johtotehtävissä, olisi naurettavaa jos pukeutuisin lantiofarkkuihin ja napapaitaan.

Ylipiöainokin on, ei johdu urheilun puutteesta vaan kroonisesta unetoätomuudesra, mutta silti olen lihaksikas ja ryhdikäs ja kannan vaatteet kauniisti.

Ei tässä iässä kannata enää leikkiä parikymppistä ja vertailla itseään filtterikuviin ja instabeibeihin.

Jos on täti, niin on täti, ja valinta menee siinä onko tyylikäs täti vai homssuinen täti.

Vierailija
358/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pukeudun silleen kuin minusta on hyvä. Iästä viis. Oma olo ja hyvinvointi on tärkeintä.

Jos olen tykännyt tennareista nuorena, ja tykkään niistä yhä vanhanakin, niin käytän yhä.

Tytär on alkanut ostaa minihameita ja käyttää niitä paksujen sukkisten kanssa ja näyttää hyvältä. Jos minusta alkaa tuntua, että se tyyli tuntuu kivalle mullekin, niin voin käyttää. Ei pidä olla ennakkoluuloinen ja kaavoihin kangistunut.

Audrey Hepburn on ollut mun tyylimalli pitkään. Nykyaikaisemmalla twistillä toki välillä.

Instagram on mulle ehtymätön innoituksen lähde. Sieltä löytää niin paljon ideoita ja väriyhdistelmiä, mitä voi kokeilla. Esim vihreä ja violetti yhdessä. Voi näyttää upealle vaikka kyseessä on kaksi rohkeaa väriä jo muutenkin.

Vierailija
359/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten ja meikin vaikutusta ei kannata aliarvioida! Kunnon kananpyllytukka ei nuorenna ketään.

Tässä vähän esimerkkiä, miltä esim. Tyttökullat-sarjan näyttelijät näyttäisivät muodikkaammissa hiuksissa. Hiukset ovat jenkkityyliä, mutta hyvä esimerkki siitä mikä vaikutus hiuksilla ja meikillä on mummofiilikseen.

https://twitter.com/DrewEveryday/status/1592178991431094275

Jos meikkaat, niin kannattaa ainakin unohtaa ne viiruksi piirretyt kulmakarvat ja opetella meikkaamaan luonnollisemmat kulmat. Vihreät ja siniset ripsivärit näyttää myös nelikymppisillä oudoilta, ellet ole muutenkin tyyliltäsi eksentrinen.

Vierailija
360/772 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätiys on ihanaa, mikä ihme on siinä että joku ei halua olla täti? Kaikki vanheneen, ihan kaikki. Mä otan tätiydestä kaiken irti.