Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikaa vaadittu, jos 9.luokkalaisen pitäisi lukea noin 50 sivuinen pitkä novelli/pienoisromaani?

Vierailija
09.03.2023 |

Aikaa on annettu 2,5 viikoa lukemiselle.

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 9-luokkalainen ei tuon vertaa osaa lukea, niin peruuttakoon 1-luokalle kertaamaan.

Moni lukee äikän kirjat katsomlla leffan. Valitsevat kirja-analyysitehtävään sellaisen kirjan, josta on leffa..

Vierailija
142/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että ap olisi äidinkielen opettaja. Jo otsikossa on kolme kielivirhettä.

Kirjoitan kännykällä ja tulee todella paljon kirjoitusvirheitä. ap

Ei kännykkä aiheuta kirjoitusvirheitä. Ammattilainen kirjoittaa oikein asiaa sen enempää miettimättä. Äidinkielen opettaja ei koskaan kirjoittaisi "9.luokkalainen" tai "50 sivuinen". Tällaiset perusasiat menevät automaattisesti oikein.

Vaikuttaa siltä, että ap:llä on tässä keskustelussa pari sivupersoonaa, jotka juttelevat keskenään. Valitettavasti kukaan heistä ei osaa kirjoittaa, eikä kukaan heistä todellakaan ole äidinkielenopettaja.

Sinänsä kiinnostava aihe kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.

Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.

No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle. 

Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.

:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D

Vierailija
144/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertailun vuoksi: Muistan lukeneeni 9. luokalla Sinuhe egyptiläisen ja Tarun Sormusten Herrasta. Suurelle osalle nykykoululaisista tuo on liikaa, mutta niin lyhyttä ja helppoa kirjaa ei olekaan, että sen lukemisesta kaikki ysiluokkalaiset suoriutuisivat. Ei kaikkia tehtäviä voi määrätä minimitason mukaan, vaan haastettakin on hyvä välillä olla. Sen sijaan, että hakee täältä tukea sille, kuinka kyllä tuo nyt todellakin on liikaa ja kohtuutonta, voisi patistella sitä koululaista lukemaan.

Minä Luin Dante Alighierin Jumalaisen näytelmän ja tein siitä vielä esitelmän. Opettaja oli vallan ihmeissään kun en yleensä kauheasti ollut innostunut äidinkielestä mutta minua kiehtoi tuon kirjan aihe. Opettajan asenne minua kohtaan muuttui huomattavasti suopeammaksi.

Vierailija
145/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt tätä ap?

Ehkä se haluis tehdä valituksen, kun vaaditaan liikaa? 17päivää aikaa ja 50 sivua tekeehän se peräti 3 sivua päivässä! Ei voi vaatia, kun polla rasittuis liiasta määrästä kirjaimia?

Vierailija
146/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.

Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.

No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle. 

Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.

:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D

Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.

Vierailija
147/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aikataulu voi olla liian tiukka jos koulupäivät on pitkiä.

3 sivua päivässä on tiukka aikataulu?

Vierailija
148/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.

No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä. 

Vierailija
149/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla yläkoululaisilla on todella putkät koulumatkat koska koulut on nykyään keskitetty.

Silloinhan sen kolme sivua lukee siinä koulumatkalla vähintäänkin vaikka kirjainkirjaimelta tavatessa

Vierailija
150/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on 1000-sivuisten kirjojen lukijoita pelkästään ja lapsensa lukeneet samoin jo kuusivuotiakna. Miksi sitten PISA-tutkimuksessa lukutaito on laskenut vuodesta 2008 alkaen? Kirjija ostetaan koko ajan vähemmän ja äänikirjoja kuunnellaan enemmän. Se on vaivattomanpaa eli ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja laiskempia.

Vierailija
151/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole siinä on kaksi kokonaista viikonloppua koulupäivien lisäksi. 50 sivua lukee helposti muutamassa tunnissa. Varsinkin, kun kyse kevyestä romaanitekstistä eikä esim. ydinvoimalan toimintaperiaatteita selvittävästä tietokirjasta. 

Mun lapsella oli kaksi painotusta eli 8 ylimääräistä tuntia viikossa.

Koulupäivät 8-16 plus tunti suuntaansa.

Viikonloppuihinkin riitti läksyjä ja lisäksi joskus putää voida levätäkin.

Jos tommonen vielä osuu kohtaan jossa joku kielten maikka luettaa ekstraa, on sanakokeita, yhteisiä ryhmätöitä ine niitä muutamaa tuntia ei vaam ole.

Läksy se novellin lukeminen aivan samoin kuin muutkin läksyt. 50 sivun lukemiseen ei mene montaa tuntia aikaa. Tai jos menee, on todella syytä karsia muusta ja harjoitella lukutaitoa.

Tuossa onkin ihan hyvä pointti, miksi tuollaista lukemista ihan lukemisen vuoksi kannattaa harrastaa. Siinä samalla kevenee kaikkien muidenkin oppiaineiden taakka kun lukemisesta tulee sujuvampaa. Itse aikuisena satunnaislukijana ihmettelen tosiaan mikä tuossa sen todellisen haasteen aiheuttaa, 50 sivua kun kuitenkin lukee melko huomaamattaan ihan yhdellä istumalla. Onko lukutaito ihan oikeasti alkeistasolla? Onko sopivaa lukuympäristöä mahdoton järjestää? Ovatko kirjan aiheet sopimattomia? Onko käytetty kieli täynnä termejä joiden selvittämiseen joutuu käyttämään ylimääräistä aikaa jotta edes ymmärtää mistä puhutaan?

Ymmärrän myös toki miksi opettaja haluaisi luetuttaa kaikilla saman teoksen, mutta voisiko joku päivitetty, nuorten itsensä ehdoilla rakennettu lukulista kenties sittenkin toimia paremmin. Ei se ihan oikeasti mitään haittaa vaikka valitut kirjat olisivatkin vaikka jotain dekkareita korkeakulttuurin sijaan, tiedä vaikka lukevat koko kirjan ja ehkä vielä seuraavan. Mitä nykynuori edes saa irti jostain Linnasta tai Tolstoista, todella raskasta luettavaa ellei historia kiinnosta eikä ole mitään sellaista elämänkokemusta että voisi hahmoihinkaan samaistua.

Vierailija
152/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä. 

Älä viitsi puhua paskaa! Tiedän tasan tarkkaan ja tunnen alakoulun opettajia ja ei todellaan nykyoppilaat lue siellä Sinuhea. Olet ääliötrolli.

Vierailija
153/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa vaadittu.

Pikkuinen voi saada lukihäiriön tai sanasokeuden.

Vierailija
154/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes ole siinä on kaksi kokonaista viikonloppua koulupäivien lisäksi. 50 sivua lukee helposti muutamassa tunnissa. Varsinkin, kun kyse kevyestä romaanitekstistä eikä esim. ydinvoimalan toimintaperiaatteita selvittävästä tietokirjasta. 

Mun lapsella oli kaksi painotusta eli 8 ylimääräistä tuntia viikossa.

Koulupäivät 8-16 plus tunti suuntaansa.

Viikonloppuihinkin riitti läksyjä ja lisäksi joskus putää voida levätäkin.

Jos tommonen vielä osuu kohtaan jossa joku kielten maikka luettaa ekstraa, on sanakokeita, yhteisiä ryhmätöitä ine niitä muutamaa tuntia ei vaam ole.

Laittaa joka ilta varttia aikaisemmin puhelimen pois ja lukee siitä säästyneen ajan.

Ole itse 8 tunnin työpäivä, tee tuömatkoja tunti, sen jälkeen pari kolme tuntia lisää töitä ja niuhota sitten siitä sttä mikset jaksa olla kirkas vielä iltaysiltä.

Kai se novelli on tarkoitus analysoidakin eikä vain lukea mekaanisesti läpi?

Itse asiassa, minulla on tapana lukea kirjaa iltaisin sängyssä. Helposti menee siinä 50 sivua joskus kerrallakin. Noin lyhyeen tekstiin nyt ei paljon aikaa kulu vaikka sen analysoisi sanasta sanaa.

t. eri

Teetkö sinä töitä 10-11 tuntia päivässä ja käytät tuömatkoihin 2 tuntia päivässä?

lue sitten työmatkallasi.

Vierailija
155/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liikaa. Kyllä omien lasten on pitänyt lukea tuollaisia jo ala-asteella. Yläasteella huomasin, että eri opettajilla on ollut aivan erilaiset vaatimukset. Esikoisen luokalle tuli muista kouluista oppilaita, jotka eivät olleet ala-asteella juuri lukeneet.

Vierailija
156/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 sivua päivässä on tiukka aikataulu?

Kännykkää ja pleikkaa hakatessa menee 7 tuntia päivässä.

Vierailija
157/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 9-luokkalainen ei tuon vertaa osaa lukea, niin peruuttakoon 1-luokalle kertaamaan.

Moni lukee äikän kirjat katsomlla leffan. Valitsevat kirja-analyysitehtävään sellaisen kirjan, josta on leffa..

Näillä neropateilla vaan tuskin tulee mieleen tarkistaa miten kirja ja elokuva eroavat toisistaan ja käryhän siinä äkkiä käy jos yhtään aletaan raaputtaa.

Vierailija
158/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla yläkoululaisilla on todella putkät koulumatkat koska koulut on nykyään keskitetty.

Siinähän sitä on sitten hyvää aikaa lukea pikkunovellinläpyskää. 

Ei kaikki pysty lukemaan bussissa tai näe edes lukea siellä kun matkat tehdään aina pimeässä.

En ole kertaakaan elämässäni istunut pimeässä bussissa 😄

Oisko jokunselitys vielä, vaikka että bussi liikkuu, niin kirjakin heiluu?

Vierailija
159/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä neropateilla vaan tuskin tulee mieleen tarkistaa miten kirja ja elokuva eroavat toisistaan ja käryhän siinä äkkiä käy jos yhtään aletaan raaputtaa.

riittää kun saa läpi..

Vierailija
160/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vaatia noin pitkien kirjojen lukemista. Maksimissaan 5-10 sivuinen tarina. Mielellään tavuviivoilla ja selkosuomella.

sekä puolen sivun kuvituskuvilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän