Onko liikaa vaadittu, jos 9.luokkalaisen pitäisi lukea noin 50 sivuinen pitkä novelli/pienoisromaani?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä Ap pointtia?
Onko 50 sivua luettavaa paljon?
Aikaa toista viikkoa?
MiTÄH😮??Etkö käynyt kouluja vai mikä nyt on noin hämmentävää?
Sitä suu puhuu mitä sydän on täynnä💔
Otan osaa pahaan oloosi
Terv Eri
Vierailija kirjoitti:
Itse ahmin jo ala aste ikäisenä harry pottereita, feeniksin kilta on 1050 sivuinen järkäle.
Ja yläasteiässä ihan tavanomaisen paksuja kirjoja. Meillä teetätettiin 9. luokalla äikässä joku kirjailijatyö missä piti tutustua yhden kirjailijan tuotantoon ja tehdä siitä isompi kokonaisuus mikä sisälsi lukupäiväkirjoja, tekstianalyyseja ja ties mitä, jonkinlainen portfolio kirjailijasta siis. Sitä varten luettiin monta kirjaa, itse muistaakseni 4-5? Osa luki enemmänkin. Lukemisen lisäksi vielä se itse portfoliotyön kirjoittaminen koneella.
Että jos ei nykynuoriso selviä yhdestä 50 sivuisesta lipareesta niin jo on kumma.
Ja omasta yläasteesta aikaa siis kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on 1000-sivuisten kirjojen lukijoita pelkästään ja lapsensa lukeneet samoin jo kuusivuotiakna. Miksi sitten PISA-tutkimuksessa lukutaito on laskenut vuodesta 2008 alkaen? Kirjija ostetaan koko ajan vähemmän ja äänikirjoja kuunnellaan enemmän. Se on vaivattomanpaa eli ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja laiskempia.
Kai tiedät, että edelleen lukutaidossa olemme maailman ja Euroopan kärkimaita. Jos olemme maailmassa jotain viidensiä, se tarkoittaa, että Suomen nuoret ovat lukutaidossaan oikeasti huippua. Ja Euroopan kakkosia. Perinteiset sivistysmaat ovat kaukana takana.
Mikä motiivi ihmisillä on aina haukkua suomalaisia nuoria ja koulua?
Eihän tässä suomalaisia nuoria voi haukkua, mutta minkälaiset aikuiset ihmiset päästää pukit kaalimaan vartijoiksi, lapsi ja nuori saa vastaanottaa juuri niin paljon kuin itseään huvittaa, ei todellisia velvollisuuksia, pätevyyden vaadetta, vastuuta tai seurauksia. Osa pärjää paremmin kuin koskaan, osa on luvan kanssa saanut vapaasti tuhota tulevaisuutensa.
Väkivaltaa tai sen pelkoa en missään nimessä toivo takaisin mihinkään kouluun, mikään militantti meno ei sinne kuulu. Sen sijaan perustaitoja pitäisi kerrata niin pitkään kunnes ne ovat menneet jakeluun, vaikka sitten vuosia kertaamalla, halvempaa se on kuin tulevaisuuden työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Itse ahmin jo ala aste ikäisenä harry pottereita, feeniksin kilta on 1050 sivuinen järkäle.
Ja yläasteiässä ihan tavanomaisen paksuja kirjoja. Meillä teetätettiin 9. luokalla äikässä joku kirjailijatyö missä piti tutustua yhden kirjailijan tuotantoon ja tehdä siitä isompi kokonaisuus mikä sisälsi lukupäiväkirjoja, tekstianalyyseja ja ties mitä, jonkinlainen portfolio kirjailijasta siis. Sitä varten luettiin monta kirjaa, itse muistaakseni 4-5? Osa luki enemmänkin. Lukemisen lisäksi vielä se itse portfoliotyön kirjoittaminen koneella.
Että jos ei nykynuoriso selviä yhdestä 50 sivuisesta lipareesta niin jo on kumma.
Milloin olit yläkoulussa?
Olisiko Heinähattu ja Vilttitossu suunnilleen tuon paksuinen? Ehkä lapsesi voisi lukea sen. Sopii hyvin lukemaan opetteleville, joilla keskittymiskyky ei ole vielä kehittynyt.
Viisikot ja Ella-kirjat sitten parin vuoden päästä.
Ja onhan kaksi viikkoa aika paljon, kaksi kuukautta aikaa lukea Heinähattu ja Vilttitossu olisi realistisempi vaihtoehto tiktok-pärisijälle
Joku idiootti alapeukuttaja taaas vauhdissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että jos ei nykynuoriso selviä yhdestä 50 sivuisesta lipareesta niin jo on kumma.Ja omasta yläasteesta aikaa siis kymmenen vuotta.
Olet käynyt alakoulun ennen älykännyköiden valta-aikaa ja saanut hyvän lukutaidon. Onneksi olkoon? Nykyään todella harva lukee tiiliskiviromaaneja.
No ei tosiaan ole. Oma lapsi on lukee esim. Harry Potterin viikossa. On 9v. Tuon mittainen on ehkä yhden illan/parin tunnin kirja maksimissaan.
Minua ihmetyttää, että miksi tällainen aloitus? Ap:n oma koulunkäynti taisi jäädä lyhyeksi. Muuta selitystä en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.
Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.
No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle.
Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.
:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D
Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.
No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä.
Älä viitsi puhua paskaa! Tiedän tasan tarkkaan ja tunnen alakoulun opettajia ja ei todellaan nykyoppilaat lue siellä Sinuhea. Olet ääliötrolli.
Voi lapsipieni, kun kukaan ei puhunut mitään nykyoppilaista. Me aikuisetkin olemme olleet peruskoulussa, vaikka sitä voi toki 10-vuotiaan olla vaikea hahmottaa.
Nyt puhutaan 15-16 -vuotiaiden lukemisesta tällä hetkellä eikä miekka ja kivi -aikakauden oppikoululaisista. Maailma on muuttunut, eskoseni.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että miksi tällainen aloitus? Ap:n oma koulunkäynti taisi jäädä lyhyeksi. Muuta selitystä en keksi.
Täällä on paljon hullumpiakin aloituksia joka ikinen tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 9-luokkalainen ei tuon vertaa osaa lukea, niin peruuttakoon 1-luokalle kertaamaan.
Moni lukee äikän kirjat katsomlla leffan. Valitsevat kirja-analyysitehtävään sellaisen kirjan, josta on leffa..
Näillä neropateilla vaan tuskin tulee mieleen tarkistaa miten kirja ja elokuva eroavat toisistaan ja käryhän siinä äkkiä käy jos yhtään aletaan raaputtaa.
riittää kun saa läpi..
Miten tuosta voi mitään hyväksyttyä suoritusta myöntää jos käy ilmi ettei tehtävänantoon ole edes koskettu?
Mistäs se tarkistava opettaja tietää, onko kirja luettu vai leffa katottu? Analyysi näyttää heikolta ja saa siitä vitosen, ehkä korkeintaan kutosen voihan kirjankin lukenut suoriutua samalla arvosanalla.
Lähes aina juoni kirjassa ja elokuvassa on erilainen. Kahteen tuntiin on käytännössä mahdotonta mahduttaa järkevästi minkään kirjan tarinaa. Siksi se muokataan huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan ole. Oma lapsi on lukee esim. Harry Potterin viikossa. On 9v. Tuon mittainen on ehkä yhden illan/parin tunnin kirja maksimissaan.
Hieno juttu, että lapsesi lukee mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.
Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.
No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle.
Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.
:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D
Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.
No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä.
Älä viitsi puhua paskaa! Tiedän tasan tarkkaan ja tunnen alakoulun opettajia ja ei todellaan nykyoppilaat lue siellä Sinuhea. Olet ääliötrolli.
Voi lapsipieni, kun kukaan ei puhunut mitään nykyoppilaista. Me aikuisetkin olemme olleet peruskoulussa, vaikka sitä voi toki 10-vuotiaan olla vaikea hahmottaa.
Nyt puhutaan 15-16 -vuotiaiden lukemisesta tällä hetkellä eikä miekka ja kivi -aikakauden oppikoululaisista. Maailma on muuttunut, eskoseni.
Ja edelleen, on paljon niitä oppilaita, joille Sinuhe on helppo kirja. Ja jotka sen lukevat. Ja paljon lukeneena pitää kyllä sanoa, että kevyt ja helppolukuinen se tietysti on. Ei kilpaile esim venäläisten klassikoiden kanssa millään tavalla. Ja niitäkin nuoriso, nykyäänkin, lukee.
Meidän 9 luokkalaisen pitää lukea ranskaksi 300-sivuinen romaani ja kirjoittaa siitä essee. Aikaa on kaksi viikkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Mistä muuten revit tuon alakoulun, kun puhuttiin peruskoulusta? Monet nuoret nykyäänkin lukevat todella paljon.
Eivät lue paljon. Ehkä 10 oppilasta 100:sta lukee mielellään ja paljon, tuskin edes niin moni. Oletko muuten itse äidinkielen opettaja?
En äidinkielen, mutta yläkoulun, ja kyllä se osuus on huomattavasti suurempi todellisuudessa. Ainakin sekä omassa koulussani sekä omilla lapsillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen, on paljon niitä oppilaita, joille Sinuhe on helppo kirja. Ja jotka sen lukevat. Ja paljon lukeneena pitää kyllä sanoa, että kevyt ja helppolukuinen se tietysti on. Ei kilpaile esim venäläisten klassikoiden kanssa millään tavalla. Ja niitäkin nuoriso, nykyäänkin, lukee.
Ja ja-rinnastuskonjunktiolla ei aloiteta virkettä. T. toinen paljon lukeva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Mistä muuten revit tuon alakoulun, kun puhuttiin peruskoulusta? Monet nuoret nykyäänkin lukevat todella paljon.
Eivät lue paljon. Ehkä 10 oppilasta 100:sta lukee mielellään ja paljon, tuskin edes niin moni. Oletko muuten itse äidinkielen opettaja?
En äidinkielen, mutta yläkoulun, ja kyllä se osuus on huomattavasti suurempi todellisuudessa. Ainakin sekä omassa koulussani sekä omilla lapsillani.
Oletko jonkin heksinkiläisen yksityiskoulun opettaja?
Itse olin siirtynyt 10-vuotiaana jo koluamaan lukemista aikuisten puolelta, koska pienen kirjastomme lasten- ja nuortenkirjat olin jo lukenut.
Lukihäiriöinen tyttärenikin lukee pakolliset koulusta annetut kirjat, mutta ymmärrettävästi lukeminen ei ole hänen lempipuuhaansa. Toisaalta miesystävälläni on lukihäiriö ja silti hän lukee kirjoja.
Joten ei ole mielestäni liikaa vaadittu.