Nettiyhteydestä ja älypuhelimesta kokonaan luopuminen
Onko kukaan kokeillut, millaista oli? Varmaan hyvinvointi parani? Ja "tylsyys" iski? Mutta tylsyyshän on tehty elettäväksi myös, vaikka toisin luullaan. Laskut pystyisi maksamaan ainakin kirjastossa ja s.postia menisi katsomaan pari krt.viikossa.
Kommentit (12)
No ei mulla ollut kotona mitään nettiyhteyttä, viisi vuotta sitten meni niin puoli vuotta ja tänä vuonna olen ollut kotona
ilman nettiyhteyttä noin 2 kuukautta.
Liikuntaa tulee, kun jokaisen nettiasian vuoksi pitää lähteä kotona. Lehtiä tuli ostettu kaupasta ja mainoslehdet sekä
ilmaisjakelulehdet tuli luettua huolellisesti. Kirjastosta lainasin kirjoja ja myös luin niitä pinon. Junaliput hain ärrältä.
Ei tule tylsää eikä ehdi tylsistymään. Ehtii siivota. Ehtii tehdä monia asioita, joita ei oikein mukamas ehdi silloin, kun
netti on kotona.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ikinä enää kaipaa netittömälle 90-luvulle jolloin viihdytin itse itseäni esim. pelaamalla yksin Yatzya ajan tappamisekseni.
90-luvulla oli netti.
Se dopamiinikoukutus on netin pahin puoli, kaikenlainen klikkiotsikoiden availu ja tiktokin ym. selailu. Netti tyhmentää. Se heikentää lukutaitoa, ja vähentää myös ihmisten kanssakäymistä. Eli jos luopuisi, siitä seuraisi pelkkiä hyötyjä, lukuunottamatta sitä, et välttämättömiä asioita ois vaikeampi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ikinä enää kaipaa netittömälle 90-luvulle jolloin viihdytin itse itseäni esim. pelaamalla yksin Yatzya ajan tappamisekseni.
90-luvulla oli netti.
Eipä sitä tavallisten pulliaisten käytössä ollut elämän tylsiin hetkiin käytettäväksi kotioloissa. Itse olen ostanut tietokoneen joskus 2006-2007 tienoilla. Päästäkseni palstailemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla oli netti.
Eipä sitä tavallisten pulliaisten käytössä ollut elämän tylsiin hetkiin käytettäväksi kotioloissa. Itse olen ostanut tietokoneen joskus 2006-2007 tienoilla. Päästäkseni palstailemaan :D
No mulla oli tietokone, mutta ihan todella netti koneeseen tuli vasta vuonna 2010, kun poikaystävä tuli sen laittamaan. Hän ei oikein ymmärtänyt sitä, että minulla on tietokone, mutta ei nettiä. Joskus olin koettanut laittamaan, mutta vuokranantaja ei saanut nettiyhteyttä asunnossa toimimaan ja se sitten jäi. Jatkoin ilman nettiä seuraavaankin asuntoon, kunnes poikaystävä toi piuhan.
Vierailija kirjoitti:
Se dopamiinikoukutus on netin pahin puoli, kaikenlainen klikkiotsikoiden availu ja tiktokin ym. selailu. Netti tyhmentää. Se heikentää lukutaitoa, ja vähentää myös ihmisten kanssakäymistä. Eli jos luopuisi, siitä seuraisi pelkkiä hyötyjä, lukuunottamatta sitä, et välttämättömiä asioita ois vaikeampi hoitaa.
Pelkkiä hyötyjä, todellakin, mutta nykyään monien asioiden hoitaminen vaatii netin. Silloin kun ei ole nettiä kotona, sitä joutuu jonkin verran käyttämään jossain muualla. Ne, jotka tekee töitä koneella, tarvii kyllä netin. Ei siitä mitään tulisi, että tekee töitä koneella ja sitten työasioiden takia nettiä pitäisi lähteä käyttämään muualle.
Mulla oli tänään pitkään kiinni. Puhelin on ehkä pahin. Tekis mieli viedä kellariin joskus se.
Joo olen kokeillut. Sitä vaipuu pimeyteen ja tulee tietoiseksi omasta laiskuudestaan. Kun makaa kolme tuntia sohvalla kännykkää selaten ei tule huomanneeksi omaa vetelehtimistään. Ilman puhelinta kun tekee samaa tajuaa miten veltto sitä on.
Tuo pimeys olisi vältettävissä ihmisseuralla mutta kun muut on siinä kännykässä kiinni tai heillä muuten vaan kiinnostaa olla yksin niin on kuulkaas yksinäistä.
Uutiset eivät liikuta kun niitä ei lue, voi elää hyvää paikallista elämää. Mutta sitten kun jotain tapahtuu tulee taas tietoiseksi siitä miten ympärillä olevat ihmiset ovat uutiskoukussa. Seuraa lisää yksinäisyyttä.
Summa summarum: elämä VOISI parantua netittömyydestä, jos muutkin tekisivät samoin. Mutta kun eivät tee, niin yksinäistä on.
En voisi lukea lehtiä, uutisia ja kovin paljon muutakaan, jos ei olisi nettiyhteyttä. Tavallisia sanoma- ja aikakausilehtiä en ole koskaan voinut lukea, mutta vuonna 1996 tilanne muuttui.
Olen koittanut. Olin kerran sattumoisin kolmisen kuukautta ilman nettiä kotona tai puhelimessa. Oli hyvä kokeilu. Kuin meilit töissä, sitten en päässyt nettiin kun vasta seuraavana aamuna töissä, tai jos menin kahvilaan jossa oli wifi. Aloin harrastamaan enemmän. Senkin olen huomannut, että nykyään syy miksi ei selvitä kotitöistä on, että se aika mikä niihin menisi ollaa puhelimella. Haastavinta oli olla ilman nettiä siksi, ettei ole televisiotakaan, eli ne pitää sitten erikseen järkätä koneelle, jos haluaa katsoa jotain. Nyt pelottaa se, etten enää pystyisi tekemään tätä. Tämä oli ehkä 7 vuotta sitten, nimittäin. Ajat ovat muuttuneet ja addiktiot pahentuneet.
Hoitelen monia asioita netin kautta. Ei tulisi kuuloonkaan että palaisin nuoruuteeni. Tein kyllä paljon käsitöitä ja luin kirjoja. Se on itsestä kiinni miten nettiä käyttää. Mielestäni ainoastaan komeroituneet henkilöt ovat jatkuvasti kiinni netissä. Tavikset tekee muutakin.