Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liikaa vaadittu, jos 9.luokkalaisen pitäisi lukea noin 50 sivuinen pitkä novelli/pienoisromaani?

Vierailija
09.03.2023 |

Aikaa on annettu 2,5 viikoa lukemiselle.

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, kertokaa kouluikäisten vanhemmat mitä kirjoja koulussa lapsillanne luetetaan nykyään? Onko ne vielä Seitsemää veljestä ja Siepparia ruispellossa, vai jotain ns. hauskempaa.

Vierailija
162/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aikataulu voi olla liian tiukka jos koulupäivät on pitkiä.

3 sivua päivässä on tiukka aikataulu?

Kännykkää ja tattia hakatessa menee 7 tuntia päivässä.

Liikuntapuoli kunnossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.

Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.

No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle. 

Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.

:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D

Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.

No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä. 

Älä viitsi puhua paskaa! Tiedän tasan tarkkaan ja tunnen alakoulun opettajia ja ei todellaan nykyoppilaat lue siellä Sinuhea. Olet ääliötrolli.

Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Mistä muuten revit tuon alakoulun, kun puhuttiin peruskoulusta? Monet nuoret nykyäänkin lukevat todella paljon.

Vierailija
164/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen ihan vain toisen oppiaineen opettajana kuulen varsin usein, että mä en oo ees alottanut ja palautuspäivä on huomenna!

Vierailija
165/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liikaa, mutta olisi hyvä antaa luettavaksi jotain sellaista mikä oikeasti kiinnostaa.

Vierailija
166/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin Sinuhen ja pidin esitelmän. Mutta olen aina rakastanut lukemista. Kolmesta lapsestani yksi on perinnyt lukemisen himon.

Ihanko totta? 13 prosenttia aikuisista on lukenut Suomessa vähintään 10 kirjaa puolessa vuodessa vuonna 2017. Tämä eräästä tutkimuksesta. 11 prosentilla aikuisista on heikko lukutaito.

No mitä ihmeellistä siinä on, jos on Sinuhen lukenut? Ei se nyt kovin vaikea teos ole edes vähän heikommalle lukijalle. 

Älä viitsi puhua p:tä. Olen lukenut Sinuhen mutta kovin moni muu ei. Tarina on aika kökkö ja alku pitkäveteinen.

:D:D:D:D Tosissasiko luulet, että on joku suuri ja harvinainen saavutus lukea Sinuhe? :D

Ei ole esim. minulle mutta monelle on. Naura vaan ylimielisyydessäsi, olet itse naurettava.

No ei ole kovinkaan monelle. Nauran lähinnä sille, että luulet tehneesi jotain kovin suurta ja poikkeuksellista luettuasi kirjan, jonka moni on lukenut jo peruskouluikäisenä. 

Älä viitsi puhua paskaa! Tiedän tasan tarkkaan ja tunnen alakoulun opettajia ja ei todellaan nykyoppilaat lue siellä Sinuhea. Olet ääliötrolli.

Voi lapsipieni, kun kukaan ei puhunut mitään nykyoppilaista. Me aikuisetkin olemme olleet peruskoulussa, vaikka sitä voi toki 10-vuotiaan olla vaikea hahmottaa. 

Vierailija
167/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 9-luokkalainen ei tuon vertaa osaa lukea, niin peruuttakoon 1-luokalle kertaamaan.

Moni lukee äikän kirjat katsomlla leffan. Valitsevat kirja-analyysitehtävään sellaisen kirjan, josta on leffa..

Näillä neropateilla vaan tuskin tulee mieleen tarkistaa miten kirja ja elokuva eroavat toisistaan ja käryhän siinä äkkiä käy jos yhtään aletaan raaputtaa.

riittää kun saa läpi..

Miten tuosta voi mitään hyväksyttyä suoritusta myöntää jos käy ilmi ettei tehtävänantoon ole edes koskettu?

Vierailija
168/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 1000-sivuisten kirjojen lukijoita pelkästään ja lapsensa lukeneet samoin jo kuusivuotiakna. Miksi sitten PISA-tutkimuksessa lukutaito on laskenut vuodesta 2008 alkaen? Kirjija ostetaan koko ajan vähemmän ja äänikirjoja kuunnellaan enemmän. Se on vaivattomanpaa eli ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja laiskempia.

Kai tiedät, että edelleen lukutaidossa olemme maailman ja Euroopan kärkimaita. Jos olemme maailmassa jotain viidensiä, se tarkoittaa, että Suomen nuoret ovat lukutaidossaan oikeasti huippua. Ja Euroopan kakkosia. Perinteiset sivistysmaat ovat kaukana takana.

Mikä motiivi ihmisillä on aina haukkua suomalaisia nuoria ja koulua?

Vierailija
169/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole määrä eikä mikään 50 sivua tuossa ajassa.

Itsellä menee jopa 100 sivua illassa

Vierailija
170/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla yläkoululaisilla on todella putkät koulumatkat koska koulut on nykyään keskitetty.

Siinähän sitä on sitten hyvää aikaa lukea pikkunovellinläpyskää. 

Ei kaikki pysty lukemaan bussissa tai näe edes lukea siellä kun matkat tehdään aina pimeässä.

Tekosyitä. Sinulla on 24/7 kourassasi laite, jossa on myös valaisin ominaisuus. Kutsutaan nimellä älypuhelin. 

Olen eri vastaaja enkä ota muuhun kantaa kuin em. väitteeseen. Joillekin ihmisille lukeminen liikkuvassa autossa tai junassa on on mahdottomuus ilman pahoinvointia. Se ei ole mikään tekosyy. Jos minut laitettaisiin lukemaan bussissa, en muistaisi tekstistä mitään jälkikäteen, joten hukkaan menisi koko homma. 

Vierailija
171/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 9-luokkalainen ei tuon vertaa osaa lukea, niin peruuttakoon 1-luokalle kertaamaan.

Moni lukee äikän kirjat katsomlla leffan. Valitsevat kirja-analyysitehtävään sellaisen kirjan, josta on leffa..

Näillä neropateilla vaan tuskin tulee mieleen tarkistaa miten kirja ja elokuva eroavat toisistaan ja käryhän siinä äkkiä käy jos yhtään aletaan raaputtaa.

riittää kun saa läpi..

Miten tuosta voi mitään hyväksyttyä suoritusta myöntää jos käy ilmi ettei tehtävänantoon ole edes koskettu?

Mistäs se tarkistava opettaja tietää, onko kirja luettu vai leffa katottu? Analyysi näyttää heikolta ja saa siitä vitosen, ehkä korkeintaan kutosen voihan kirjankin lukenut suoriutua samalla arvosanalla.

Vierailija
172/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole määrä eikä mikään 50 sivua tuossa ajassa.

Itsellä menee jopa 100 sivua illassa

100 sivua vauvapalstaa ei ole kovin paljon. 

Vierailija
173/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 1000-sivuisten kirjojen lukijoita pelkästään ja lapsensa lukeneet samoin jo kuusivuotiakna. Miksi sitten PISA-tutkimuksessa lukutaito on laskenut vuodesta 2008 alkaen? Kirjija ostetaan koko ajan vähemmän ja äänikirjoja kuunnellaan enemmän. Se on vaivattomanpaa eli ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja laiskempia.

Kai tiedät, että edelleen lukutaidossa olemme maailman ja Euroopan kärkimaita. Jos olemme maailmassa jotain viidensiä, se tarkoittaa, että Suomen nuoret ovat lukutaidossaan oikeasti huippua. Ja Euroopan kakkosia. Perinteiset sivistysmaat ovat kaukana takana.

Mikä motiivi ihmisillä on aina haukkua suomalaisia nuoria ja koulua?

Odotellaan rauhassa uusinta pisaa (tulee joulukuussa) sekin tosin edustaa sitten vuosien takaista osaamista tämän hetken tutkimukset tehdään ja julkaistaan aikoinaan

Vierailija
174/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole liikaa vaadittu mutta vaikeuksia tulee kuitenkin jos kirja ei ole kiinnostava tai on lukemisvaikeuksia. 

Vierailija
175/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä Ap pointtia?

Onko 50 sivua luettavaa paljon?

Aikaa toista viikkoa?

MiTÄH😮??

Vierailija
176/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kaikki, mutta osa. Mistä muuten revit tuon alakoulun, kun puhuttiin peruskoulusta? Monet nuoret nykyäänkin lukevat todella paljon.

Eivät lue paljon. Ehkä 10 oppilasta 100:sta lukee mielellään ja paljon, tuskin edes niin moni. Oletko muuten itse äidinkielen opettaja?

Vierailija
177/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä. Sinulla on 24/7 kourassasi laite, jossa on myös valaisin ominaisuus. Kutsutaan nimellä älypuhelin. 

Ei kaikki ole känny kourassa 24/7 kuten sinä, eikä kaikilla edes ole älypuhelinta. Ymmärrän, että nämä ovat shokeeraavia asioita sinulle, mutta yritä kestää. 

Vierailija
178/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä Ap pointtia?

Aikaa toista viikkoa?

MiTÄH😮??

Etkö käynyt kouluja vai mikä nyt on noin hämmentävää?

Vierailija
179/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näinkö hukassa ovat kasvattajat nykyään? Apua, ei ole ihme että Pisa-tulokset sakkaa

Vierailija
180/235 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä Ap pointtia?

Aikaa toista viikkoa?

MiTÄH😮??

Etkö käynyt kouluja vai mikä nyt on noin hämmentävää?

Puhu itsestäsi vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi