Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa 15-vuotiaat kertovat kokevansa stressiä köyhyyden vuoksi

Vierailija
07.03.2023 |

Turun yliopiston sosiaalityön tutkijat pyysivät viime vuoden lopulla nuoria kertomaan omin sanoin kokemuksistaan köyhyydestä.
Kirjoitusten sisällöissä yllätti se, kuinka paljon nuoret sukupuolesta riippumatta kirjoittivat kykenemättömyydestään kuluttaa samalla tavoin kuin heidän vertaisensa. Energian hinta ja inflaatio kuuluivat valtaosassa tekstejä. Hälyttävää oli se, että yli puolet kirjoittivat jo nuorina stressistä, jonka he yhdistivät köyhyyteen liittyviin tuntemuksiin. Tätäkin useampi kirjoitti köyhyyteen liittyvistä kielteisistä tuntemuksista.

"Multa tippuu hiukset päästä, en saa nukuttua, en saa syötyä. Olen räjähdysherkkä. En jaksa enää. Aina ollut köyhä ja en varmaa ikinä pääse tästä. Sitä mukaa, ku sais enemmän rahaa ni hinnat nousee. En jaksa uskoa että saisin elämästä enää mitään ikinä irti."

"Tulee paha mieli pyytää äitiltä mitään kun aina se vastaa ettei ole rahaa. Jätän välillä välistä esim kavereiden kanssa olon. Ettei nekin saa tietää että olen köyhä."

"Lapsena jo ymmärsin, että olemme köyhiä. Jo 6-vuotiaana stressasin meidän taloudellisesta tilanteesta. Tiesin jo silloin, etten voi saada asioita mitä haluan, vaikka äiti haluaisi antaa ne minulle. Kaupassa valittiin aina halvin vaihtoehto, ja silti välillä kassalla otettiin tavaroita pois, kun ei ollut varaa."

https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/jopa-15-vuotiaat-kerto…

Miten lasten ja nuorten tilannetta voitaisiin parantaa?

Kommentit (211)

Vierailija
81/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö nykyään osata olla sen mukaan kuin rahatilanne edellyttää, vaan kaikkea pitää saada heti kun jonkun uuden rihkaman jossakin bongaa. Valtaosa siitä on täysin turhaa krääsää joka parin käyttökerran jälkeen jää lojumaan kaapin perälle.. Kannattaa kokeilla, etteiosta heti kun jonkin näkee, vaan vaikka vasta 2 vkon kuluttua, joloin jo huomaakin ettei sitä tarvi.

Ei kyse ole tuosta. Suurimmaksi osaksi kyse on siitä, että nykyisin lapsiin ja nuoriin käytetään aivan eri tavalla rahaa kuin vielä 30-40 vuotta sitten. Lisäksi lasten "kilpavarustelu" alkaa suurinpiirtein jo kehdosta. Omat lapseni ovat syntyneet kasarilla ja ysärin alussa. Ei silloin ostettu vauvoille eikä taaperoille merkkivaatteita. Ei edes alakoululaisille. Sellaista olisi siihen aikaa pidetty typeränä, koska lapset kasvavat niin nopeasti. Kalliimpia vaatteita ostettiin - jos ylipäätään ostettiin - vasta sitten, kun lapsen pituuskasvu oli päättynyt. Kengissä vähän aikaisemmin, koska jalkaterän koko lakkaa yleensä kasvamasta vähän aikaisemmin kuin pituuskasvu loppuu. Nykyisin myös teineille on paljon enemmän vapaa-ajanviettotapoja, jotka maksavat. Kahviloissa istumisesta on tullut teinien harrastus eikä se ole enää vain aikuisten juttu. Muutama vuosikymmen sitten kahviloissa istuskelukin oli lähinnä varakkaampien aikuisten juttu, ei tavallisilla duunareilla ollut varaa eikä aikaakaan istuskella mota kertaa viikossa kahvilassa. Mun lasteni ikäluokka sai kännykkänsä siten, että kun vanhempi tarvitsi uuden, lapsi sai vanhan kännykän. Nykyisin menee melkein toisinpäin eli vanhempi perii lapsensa vanhan kännykän. 

Siitä, että lapset on nostettu perheissä kulutuksessa ykkössijalle ja vanhemmat itse tulevat vasta kakkosena, on seurannut, että lapset ja nuoret näkevät toisillaan kaikenlaista sellaista, mitä aiemmin aikuiset olisivat nähneet toisillaan. Ja aikuisen ymmärrys ja kyky kestää pettymyksiä on parempi kuin lapsilla ja teineillä. Lapsiasiainvaltuutettu puhui jo vuosia sitten lasten ja nuorten eriarvoistumisesta ja siitä, miten vähävaraisten perheiden lapset kokevat osattomuutta ja ulkopuolisuutta, joka helposti johtaa syrjäytymiseen. Ja tästä syystä vähävaraisten perheiden vanhemmat - tietenkin - koittavat parhaalla mahdollisella tavalla pyrkiä estämään oman lapsensa osattomuuden, ulkopuolisuuden ja syrjäytymisen. Ostetaan vaikka osamaksulla niitä tärkeimpiä juttuja kuten vaatteita ja luuri. Pyritään antamaan lapselle taskurahaa, jotta teini pääsisi edes joskus leffaan tai kahvilaan kavereidensa kanssa. Sitten joudutaan venyttämään senttiä kaikessa muussakin. Raha tai pikemminkin sen vähyys alkaa aiheuttaa vanhemmille yhä enemmän stressiä. Lapset ja nuoret eivät ole tyhmiä vaan huomaavat kyllä vanhempiensa stressin, vaikka nämä eivät suoraan asiasta lapsilleen kertoisikaan. 

Tämä on ihan puppua.

Minulla on kaksi teiniä. Suurin osa heidän kavereistaan on eläneet ihan kuten mekin, kirppisvaatteita ja vanhemmilta perityt tai käytettyinä ostetut puhelimet.

Asumme arvoalueella, meillä on rahaa, eikä me kuluteta yhtään tuon merkillisemmin. Teineillä kirppisvaatteet ja second hand on ihan muotia.

Sen minkä huomasin jo kun lapset oli pieniä oli, että vuokra-alueen lapsilla (leikkipuisto on tämän ja vuokra-alueen välissä) on paljon enemmän merkkivaatteita, kalliita rattaita jne. kuin täältä tulevilla.

Av-palstan legenda. Varakkaat, joilla on vain kirppiskamaa ja köyhät, joilla on vain kaikkea kallista. Kummasti niitä kumpiakaan ei oikeassa elämässä näy.

Menepä mihin tahansa leikkipuistoon jossa käydään vuokra-alueelta ja arvoalueelta. Sama ilmiö on sielläkin. Sosiaalivirastostakin muuten tullaan yleisemmin uusien vaunujen kanssa kuin sieltä arvoalueen taloista.

Vierailija
82/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

n

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitten opiskelevat kunnon ammatin niin pääsevät pois köyhyydestä. 

korjattu

Minua ihmetyttää juurikin tämä näköalattomuus, että kun nyt on köyhä niin aina tulee olemaan köyhä. Ennen tosiaan ihmiset ponnisteli parantaakseen toimentuloaan. Nyt se yrittäminenkin on no can do? Ja nykyisin sentään on mahdollista kouluttautua minne asti haluaa ja tuet juoksee. korjattu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään vouhotetaan koko ajan rahasta. Sen takia nuoretkin ahdistuivat.

Minun lapsuudessani rahasta ei puhuttu juuri mitään. Rahaa ei myöskään ollut. Ei kauppoihin myöskään tarvitse koko ajan syytää rahaa.

Vierailija
84/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasisko pitäisi kaiken tippua syliin? Voi tätä nykynuorisoa.

Osalle tippuu, kaikki ja enemmän. Ja osalle ei mitään. Ja mitenkään et voi itse vaikuttaa, minkälaiseen perheeseen synnyt.

Kylmääviä on kyllä iso osa tämänkin ketjun kommenteista. Onko kyky asettua toisen asemaan noin huono, ettei tarjolla ole muuta kuin mitätöintiä, loukkauksia ja tarinoita kivikaudelta?

Kyselee lapseton nelikymppinen, joka hyvin muistaa 90-luvun laman aiheuttaman taloudellisen eriarvoisuuden lapsiperheissä. Ja miten tärkeitä ne Leviksen 501:t oli saada kuuluakseen ryhmään.

Vierailija
85/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle tippuu, kaikki ja enemmän. Ja osalle ei mitään. Ja mitenkään et voi itse vaikuttaa, minkälaiseen perheeseen synnyt.

Kylmääviä on kyllä iso osa tämänkin ketjun kommenteista. Onko kyky asettua toisen asemaan noin huono, ettei tarjolla ole muuta kuin mitätöintiä, loukkauksia ja tarinoita kivikaudelta?

Kyselee lapseton nelikymppinen, joka hyvin muistaa 90-luvun laman aiheuttaman taloudellisen eriarvoisuuden lapsiperheissä. Ja miten tärkeitä ne Leviksen 501:t oli saada kuuluakseen ryhmään.

Ennen pääsi kesätöihin jo 12-vuotiaana helposti. Sillä ne muotivaatteet silloin ostettiin.

t. entinen köyhä teini

Vierailija
86/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korjattu

Minua ihmetyttää juurikin tämä näköalattomuus, että kun nyt on köyhä niin aina tulee olemaan köyhä. Ennen tosiaan ihmiset ponnisteli parantaakseen toimentuloaan. Nyt se yrittäminenkin on no can do? Ja nykyisin sentään on mahdollista kouluttautua minne asti haluaa ja tuet juoksee. korjattu

Missäköhän todellisuudessa eleskelet? Tosiasiassahan homma menee juuri päinvastoin nykyään. Opintotuki on taas lainapainotteinen, niin kuin 70- ja 80-luvulla. Toisin kuin 70- ja 80-luvulla se lainalla hankittu koulutus ei välttämättä takaa minkäänlaisia töitä. Ja tutkinnon suoritusaika yliopistoissa on rajattu viiteen vuoteen, niin että et voi edes tehdä töitä opintojen ohessa samalla tavalla kuin ennen.

Näköalattomuudesta: tarjolla on ilmastonmuutosta ja 70 vuoden eläkeikää, että saadaan ongelman aiheuttaneet suuret ikäluokat kunnialla hautaan. Motivoi varmasti työskentelemään ihan hiki otsalla.

Yritättekö te ihmiset edes ottaa selvää nykytilanteesta ennen kuin julkaisette näitä aivopieruja?

Vierailija
87/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat tajunneet jo nuorina, minkälainen kusetus tämmönen täysin mielisairaalla verotuksen ja sääntelyn tasolla oleva yhteiskunta on jäsenilleen ikään ja muihin seikkoihin katsomatta.

No mutta hei, onneksi mitään arvoa tuottamattomat viranomaiset sai justiinsa palkankorotuksen, nyt niillä onkin palkat sitten yli kymppitonnin keskimäärin.

Aha, hyvinvointialat on siis turhia, kiitos näkemyksestäsi

Jos ne hommat ja himmelit toimisi, hyvinvointi lisääntyisi, ei laskisi.

Ja on muutenkin syytä miettiä, mitkä asiat ihan konkreettisesti on hyvinvointia lisääviä ja mitkä ei, otetaan esimerkkinä nyt sitten vaikkapa reseptilääke, vaikka joku antibiootti:

Lisääkö lääke hyvinvointia?

Lisääkö reseptin odottelu tuntikaupalla terkkarissa hyvinvointia, siis jonkun muunkin kuin siivun saavan reseptin kirjoittajan ja apteekkarin?

Jos vastaus molemmissa ei ole kyllä, niin olisko kenties touhussa jotain vialla?

No antibiootit lisää hyvinvointia siinä mielessä, että ihmiset ei nykyisin yleensä kuole hoitamattomiin tulehduksiin niinkuin ennen penisiliinin keksimistä.

Vierailija
88/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asennekysymyshän tuo on enimmäkseen.Rahaa ei osata käyttää ja pitää olla samat kuin kaverilla.Aikuiset ei ymmärrä kotona opettaa raha-asioita.Pitää ymmärtää ettei kaikkeen ole varaa.Tai jos haluas jotain niin pitää säästää ,tienata,vaikka kerätä pulloja,etsiä käytettynä tms...Mutta ei.

Kehotat köyhää lasta etsimään pulloja. Oliko muuta? Tietenkään köyhää lasta ei ahdista, kun saa näin timanttisia vinkkejä.

Typerää saivartelua.Oli vain esimerkki,että jostain ne rahat pitää tienata.Tämä pitää opettaa lapselle kotona,muuten menee pieleen.

Vierailija
89/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä päinvastainen ongelma. Olin varakas köyhien joukossa pienellä paikkakunnalla ja siten tikkuna muiden silmässä. Muuten sitä ei minusta ulkoisesti huomannut, kunnes tulin lukioon ekalla omalla autollani. Omat lapset kasvatan paikassa missä ei tuomita pahikseksi auton perusteella

Vierailija
90/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korjattu

Missäköhän todellisuudessa eleskelet? Tosiasiassahan homma menee juuri päinvastoin nykyään. Opintotuki on taas lainapainotteinen, niin kuin 70- ja 80-luvulla. Toisin kuin 70- ja 80-luvulla se lainalla hankittu koulutus ei välttämättä takaa minkäänlaisia töitä. Ja tutkinnon suoritusaika yliopistoissa on rajattu viiteen vuoteen, niin että et voi edes tehdä töitä opintojen ohessa samalla tavalla kuin ennen.

Näköalattomuudesta: tarjolla on ilmastonmuutosta ja 70 vuoden eläkeikää, että saadaan ongelman aiheuttaneet suuret ikäluokat kunnialla hautaan. Motivoi varmasti työskentelemään ihan hiki otsalla.

Yritättekö te ihmiset edes ottaa selvää nykytilanteesta ennen kuin julkaisette näitä aivopieruja?

Kannattaakin valita se opiskeluaika työllisyystilanneen mukaan. Hoitoalalla on puutetta työvoimasta, teknisillä aloilla on puutetta työväestö, teollisuudessa on puutetta työväestö samoin kuin logistiikka-alalla. Amis on ilmainen ja lyhyt tie suoraan työelämään ja siitä pääsee jatkamaan amkiin ja yliopistoon mikäli harrastusta riittää.

Vierailija
91/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pääsi kesätöihin jo 12-vuotiaana helposti. Sillä ne muotivaatteet silloin ostettiin.

t. entinen köyhä teini

Kyllä se 15 vuotta on ollut raja aika kauan.

terv 60-luvun lapsi

Vierailija
92/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä eivät opiskelut auta ei kannata huijata nuorisoa...

WEF köyhdyttämisen agenda on menossa ja sitä tuetaan hallinnon ja valtamedian voimin... 95% nuorista tulee elämään köyhyydessä jos tätä agendaa ei saada pysäytettyä...

Tämä kommentti osoittaa ,että monilla mielenterveysongelmaisilla on huono hoitotasaoaino. Ollaan kouluttamattomia ja ongelmaisia ja uskotaan kaiken maailman salaliittohörhöjä osaamatta kyseenalaistaa mitään.

Vierailija
93/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. entinen köyhä teini

Kyllä se 15 vuotta on ollut raja aika kauan.

terv 60-luvun lapsi

Kai monet on silti tehneet pimeästi kesätöitä. Ja enemmän tai vähemmän katkeroituneet, kun ovat joutuneet tekemään niin pienestä töitä. Tiedän muutaman tällaisen. Ei se helpommalla päässeisiin kohdistuva halveksunta ole mitään muuta kuin kateutta ja katkeruutta. Toki uskon, että kaikki eivät ole tällaisia.

Vierailija
94/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun jäin yksinhuoltajaksi 12 v sitten,päätin etten koskaan valita lapsille raha-asioista, vaikka olikin tiukkaa. Oli siinä ainakin se etu, että lapset ei ole koskaan ajatelleet, että me oltaisiin köyhiä. Itseasiassa he pitävät minua ja meitä ihan hyvin pärjäävinä. Lasten isä ei maksa edes elatusmaksuja, joten ei ole ollut helppoa pärjätä.

Yksinhuoltajilla on aina hyvä yhteiskunnallinen tuki. Rahaa saa muualta esim. jos elatusmaksut jää maksamatta. Enkä usko, että olette todellisuudessa edes olleet köyhiä. Laskennallisesti tuet yh vanhemmalle on niin suuret ettei työnteko yleensä edes kannata.

Yleensä elatusvelvollinen on taloudellisesti enemmän vaikeuksissa, sillä häneltä puuttuu lasten antama taloudellinen turva, yhteiskunnan antamien tukien muodossa.

Etävanhemman on tultava käytännössä toimeen samalla rahalla kuin toimeentulotuki , ilman toimeentulotuki asiakkaan etuja.

Aina moititaan näitä ex isiä, jotka jättää maksamatta elatusmaksut, ilman että tiedetään taustoja.

Vierailija
95/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa leikata noiltakin nuorilta viimeiset rahat.

Ei vaan kokoomus haluaa että näillekin nuorille löytyy töitä tai saavat perustaa kannattavan yrityksen kun ovat ensin opiskelleet

Vierailija
96/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että iso osa tästä ahdistuksesta johtuu informaatioturvasta ja oman elämän vertaamista ns. instagram julkkisten värikkääseen matkustustäyteiseen elämään. Itse kasvoin omasta mielestäni ihan ok, ehkä rahtusen alempaan keskiluokkaan kuuluvassa perheessä. Faija oli mun ollessa hyvin pieni hyvä palkkaisessa duunissa ennen irtisanomistaan ja duunariksi uudelleen kouluttautumistaan, äiti taas opiskeli FM:äksi.

Lukion jälkeen mä oikeastaan tajusin ihan kunnolla miten niukasti me oltiin mun perheessä eletty mun nuoruusaika. Ei sitä mulle koskaan näytetty, vaikka itse tiedostinkin, ettei kaikista uusimpiin tuotteisiin ole varaa. Ei mulle lapsena mitään erityisen kalliita tai uusia puhelimia ostettu vaikka rahaa oli enemmän.

Tuohon voi liittyä niin monet asiat. Ei tuossa artikkelissa tietenkään voi kaikkien nuorten ja perheiden henkilökohtaisia ongelmia puida, mutta tuntuu siltä, että joillakin nuorilla se köyhyyden pelko on seurausta jostain syvemmästä, jostain mikä ei liity itse kysymykseen.

Vierailija
97/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että iso osa tästä ahdistuksesta johtuu informaatioturvasta ja oman elämän vertaamista ns. instagram julkkisten värikkääseen matkustustäyteiseen elämään. Itse kasvoin omasta mielestäni ihan ok, ehkä rahtusen alempaan keskiluokkaan kuuluvassa perheessä. Faija oli mun ollessa hyvin pieni hyvä palkkaisessa duunissa ennen irtisanomistaan ja duunariksi uudelleen kouluttautumistaan, äiti taas opiskeli FM:äksi.

Lukion jälkeen mä oikeastaan tajusin ihan kunnolla miten niukasti me oltiin mun perheessä eletty mun nuoruusaika. Ei sitä mulle koskaan näytetty, vaikka itse tiedostinkin, ettei kaikista uusimpiin tuotteisiin ole varaa. Ei mulle lapsena mitään erityisen kalliita tai uusia puhelimia ostettu vaikka rahaa oli enemmän.

Tuohon voi liittyä niin monet asiat. Ei tuossa artikkelissa tietenkään voi kaikkien nuorten ja perheiden henkilökohtaisia ongelmia puida, mutta tuntuu siltä, että joillakin nuorilla se köyhyyden pelko on seurausta jostain syvemmästä, jostain mikä ei liity itse kysymykseen.

InformaatioTULVASTA* Pahoittelut :D Aivot meni solmuun

Vierailija
98/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun teinini valita vaikka on rahaa vaan perusjuttuihin.

Aika harva köyhän perheen teini tai lapsi varmaan valittaakaan vanhemmille suoraan. Itsekin elin köyhän lapsuuden 90-luvulla, enkä varmaan kertaakaan valittanut siitä vanhemmille, vaikka tietysti se vaikutti monella tapaa elämään. Köyhät lapset oppivat jo varhain ymmärtämään, ettei valittamisesta ole hyötyä ja että rahanpuute stresssaa vanhempiakin, joten monet eivät edes esitä mitään materiaalisia toivomuksia vanhemmille, sillä tietävät ettei niihin voida vastata. Niinhän tuossa tutkimuksen lainauksessakin sanottiin, että nuorelle tulee paha mieli pyytää vanhemmilta mitään.

Tästä huolimatta nuoret kyllä vertaavat tilannettaan muihin ja tiedostavat "puutteen" vaikka se olisikin vain suhteellista puutetta. Sinunkin teinilläsi voi hyvin olla masentuneita ajatuksia köyhyyteen liittyen, vaikkei hän niistä sinulle valita. Nuorilla ei kuitenkaan ole samanlaista kapasiteettia ja tietoa hahmottaa, mikä perheen taloudellinen tilanne todella on. Siksi monet stressaavat ehkä tarpeettomankin paljon ei pelkästään siitä, onko itsellä varaa käydä kavereiden kanssa kahvilla, vaan ihan siitä, miten perheen rahat riittävät perustarpeiden ylläpitämiseen.

Minusta on ikävää, että tässä keskustelussa tunnutaan suhtautuvan aika tuomitsevasti näiden lasten kokemuksiin, koska kyse on "vain" suhteellisesta köyhyydestä. Se suhteellinen puute on kuitenkin etenkin nykyään nuorten maailmassa hyvin määrittävä tekijä ja oli kyllä sitä jo omassa lapsuudessanikin. Lisäksi tuollainen näköalattomuus, mitä aloituksessa kuvattiin, on todella huolestuttavaa. On helppo sanoa, että sittenhän nuori voi kouluttautua hyvään ammattiin, mutta tämä on käytännössä aika paljon hankalampaa, jos perheessä ei ole ketään korkeakouluttautunutta, raha on ainainen ongelma ja nuorella voi olla jo varhaisessa vaiheessa ahdistuksen, masennuksen ja itsetunnon kanssa ongelmia.

Vierailija
99/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla on idea. Valtion pitäisi antaa kaikille lisää rahaa, olisko nyt alkajaisiksi vaikka 1000€/kk tarpeeksi, että ei enää oltais niin ahdistuneita? 

Vierailija
100/211 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ettei noita tunteita pidä vähätellä.Siksi näitä asioita pitäisi esim. koulussakin käsitellä,kun selvästikään nykyvanhemmat ei osaa kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme