Lonkerovarkaisiin lähteneet 13-vuotiaat tytöt pahoinpitelivät Niinan, 49 "Se oli kuin suoraan kauhuelokuvasta"
Lonkerovarkaissa olleet 13-vuotiaat tytöt pahoinpitelivät silmittömällä raivolla kaupan myyjiä Lappeenrannassa. Iskuja saanut Niina Putula, 49, on järkyttynyt väkivallasta, jonka uhriksi hän joutui työpaikallaan.
Myyjä Niina Putula sai kasvoihinsa monta iskua, kun kauppaan tulleet tytöt pahoinpitelivät häntä ja toista myyjää.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/289772e1-4c64-4c61-afc7-fb8afa401390
Kommentit (648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykypäivänä uskalla mennä minnekkään väliin, koska joku kuiten kuvaa, vaikka tarkotat hyvää, päädyt leikattuna videona sivullisena lehteen tai nettiin ja päädyt itse syylliseksi pitäessäsi alaikäistä maassa.
Tämä. Video on netissä ennen kuin tilanne on edes ohi, ja leikattuna (onnistuu sekunneissa nykypuhelimilla) sellaiseksi, että näytät syylliseltä. Sitä katsoo tuhannet ja tuhannet ihmiset, joista suurin osa uskoo kyseenalaistamatta yhtään mitään ja sitten alkaa julkinen lynkkaus. Pahimmillaan lähtee työpaikka tai joudut jopa syytteeeseen, vaikka todellisuudessa yritit vain estää pahoinpitelyn. Ei tarvitse ihmetellä yhtään, miksei kukaan puutu tilanteisiin. Ei kertakaikkiaan uskalla, koska sinusta voidaan tehdä sekunnissa syyllinen.
Unohtamatta sitä et tälläkin palstalla sut haukutaan pystyyn..
Kuinka paska itsetunto täytyy olla että mielenterveyspotilaiden kommentit vaikuttaa suhun yhtään mihinkään? Tai edes median manipuloidut, puolueelliset uutiset aiheeseen liittyen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla todella huono olo noilla tytöillä, kun ovat heti alkaneet raivota noin silmittömästi. Ei mahda olla hääppöiset kotiolot :/
Ja vihaan tätä nykymeininkiä, missä lapset ja nuoret saavat tehdä mitä haluavat ja aikuiset ovat täysin voimattomia. Kaikki kuvataan nettiin, eivätkä kanssaihmiset uskalla/halua puuttua ongelmatilanteisiin tai auttaa.
V*tuttaa käydä paikallisessa kauppakeskuksessakin, kun nuo teinit notkuvat siellä käytäväpaikoilla ohikulkijoille naureskellen ja niitä osoitellen.
Mä katon niitä aina murhaavasti. Nopeasti kääntyvät päät ja suut menevät suppuun. Kiitos Resting Bitch Faceni.
Joo mulla on kans psykokriminaalin habitus jos niin haluan. Toki mulla on kaksi väkivaltatuomiotakin. Mutta kun noin muuten näytän konservatiiviselta ja hissukalta täti-ihmiseltä, niin se psyko-puoli tulee aina vastapuolelle yllätyksenä jota ne säikähtää. Ei ole teinit kun kerran vittuilleet mulle. No mullahan lähti heti lapasesta ja kirosin ja huusin ja uhkasin hakata ne, lopulta ne kaksi tyttöä juoksivat karkuun.
Teinien kannattaisi muistaa, että nykyiset 50-vuotiaat on kasvaneet hullujen 40-luvulla syntyneiden sadistien perheissä ja siten kasvaneet kieroon, heiltä puuttuu itsesuojeluvaisto kun ovat tottuneet puolustamaan itseään isompaa vastaan. Joten joku teinirääpäle tai kaksi on pelkkä vitsi.
70-90-luku oli ylipäätään väkivaltaista aikaa ja teinit notkuivat huoltamoilla, asemilla ja näkivät ja kokivat paljon rankempaa settiä kuin nää kotonaan snäppäilevät teinit jotka tilaa huumeetkin postimyynnistä.
Joten se viiskybänen muija voi olla oikeasti ihan he le ve tin arvaamaton, jos päälle käytte. Kevyttoppatakki ja Marja Kurjen silkkihuivi sekä botoxilla hoidetut Sibeliusrypyt vaan hämää näitä 13v wannabe-gangstoja.
Niin, sillä voi olla vaikka Marja Kurjen huivin sisällä nyrkinkokoinen kivi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupassa ei ollut vartijoita, jotka olisivat lyöneet kriminaalit maahan ja rautoihin?
Koska kyseessä on K-kauppias, joka ei halua palkata vartijoita, jotta jää enemmän rahaa itselleen. Sensijaan on saanut työntekijät uskomaan, että on heidän tehtävänsä estää näpistelijöitä.
Muistatteko vielä K-kaupan Annaa? Jäi mieleen! Liekö vielä sinkku?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ollut selvinpäin tehty reissu.
Voi tosiaan olla sekakäyttäjiä jo tuossa iässä vaikkei uskoisi. Ennen vedettiin vain kaljaa tai viiniä.
Ovatkohan tulevia perussuomalaisia? Ainakin minimivaatimus eli rikosmerkintä on nyt taskussa...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi se vapaalla ollut poliisi sentään auttoi. Oli velvollisuus.
Ei kehdannut lymytä hyllyjen väliin, kun naama oli jo nähty ja jäänyt kameraankin!
Tässä nähdään mikä on tulos kun jälkikasvu pääsee kasvamaan ilman, että hakataan. Sanoo laki mitä vaan, niin vastuullinen vanhempi kun antaa maksakoukkua jo pikkulapselle, niin oppii tavoille. Jos lapsesta välittää, niin häntä on lyötävä, vaikka tuntuisi itsestä pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentujen nimet ja pärstät Etelä-Saimaaseen.
Miksi? Siksikö, että heidät pitäisi lynkata julkisesti?
Nämä ovat selkeitä viestejä siitä, että nuoret tarvitsevat apua eivät lynkkausta. Sama myös Koskelan tapauksessa, ne kaikki pojat olisivat tarvinneet asianmukaista ammattiapua, ei keskiaikaista rangaistusmentaliteettia.
Koskelan pojat on avun tavoittamattomissa. Psykopaattia ei voi parantaa.
On vaarallista alkaa inhimillistämään epäinhimillistä julmuutta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että väkivalta lasketaan normaaliksi ihmisen käytökseksi. Viihdeteollisuus tarjoaa meille jo aivan riittävästi väkivaltafantasioita, joten on entistä tärkeämpää tuomita jyrkästi kaikenlainen aggressio elävässä elämässä. Alkaen läpsäytyksestä poskelle.
Kyseessä on kaksinaismoralismi jos se jyrkästi kieltäjä katsoo televisiosta jatkuvasti väkivaltaviihdettä tai pelaa väkivaltaisia pelejä.
Tässä tyttöjen tapauksessa kyse on tasa-arvosta eli poikien väkivaltaista käytöstä on jo pitkään vähätelty"poikien nujakointina" ja nyt tytöt ovat ottaneet siitä mallia.
Teot tässä maailmassa ratkaisevat, eivät tarinat. Muuten pitäisi siirtää Raamatut ja Koraanitkin kiellettyjen kirjojen listalle.
Väärin. Väkivaltaviihteen kuluttaja käytännössä hyväksyy väkivallanteot myös oikeassa elämässä. Raamatussa ja Koraanissa ei käsittääkseni viihteellistetä väkivaltaa. Väkivaltaviihteen katsoja joka saarnaa nuorison väkivaltaisuuden lisääntymisestä on kaksinaismoralisti.
Myös kasvattaja joka antaa kakaroidensa katsoa väkivaltaisia elokuvia tai pelata pelejä on vastuussa nuorison tekemästä väkivallasta vaikka omat kakarat eivät siihen syyllistyisikään.
Ymmärrätkö kuinka tekopyhältä kuulostat raamattu-kommentteinesi.
Raamattu on todella väkivaltainen teos. Siinä jopa naulataan kirjan päähenkilö puuhun kiinni yleisön edessä ja jätetään kitumaan päiväkausiksi. Monessa kirkossa on oikein yksityiskohtaisia kuvia tapahtuneesta. Korujakin siitä on tehty.Minun mielestäni on sairasta että uskonnon tunnuksena on vanha roomalainen kidutusväline. Kas kun ei ole samantien tunnuksena vaikka peukaloruuvi tai venytyspenkki.
No mikäs siinä pitäisi olla? Kukkakimppuko? Risti kuvastaa Jeesuksen kärsimyksiä, joilla hän sovitti myös kaltaistesi rienaajien syntejä.
Ja se, että Raamatussa esiintyy väkivaltaa ei ole mikään puolustus väkivaltaviihteelle vai luetko Raamattua viihteen vuoksi?
Väkivaltaviihteen katsoja antaa omalta osaltaan hyväksynnän myös tosielämän väkivallalle, varsinkin true crime sarjojen katsoja. En ihmettelisi yhtään jos Koskelan murhasta tehtäisiin kohta TV-sarja kun tuo raa,an väkivallan viihteistäminen niin kovasti ihmisiä kiinnostaa
Minä vastaan omista teoistani ihan itse. En tarvitse siihen ketään sovittajaa. Minä olen tekoni tehnyt, enkä koita kätkeytyä jonkun toisen henkilön taakse kuten sinä teet.
Taitaa tyttöjä nolottaa sitten kun ymmärtävät mitä tuli tehtyä. Sama koskee niitä teinejä jotka osoittelee sormella ja kommentoi ohikulkijoiden ulkonäköä. No kärvisteltööt vuorostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään mikä on tulos kun jälkikasvu pääsee kasvamaan ilman, että hakataan. Sanoo laki mitä vaan, niin vastuullinen vanhempi kun antaa maksakoukkua jo pikkulapselle, niin oppii tavoille. Jos lapsesta välittää, niin häntä on lyötävä, vaikka tuntuisi itsestä pahalta.
Juuri näin. Itsekin sain remmiä 80-luvulla täysin ansaitusti. Lapsi ei lyömättä opi. Kun ei ole pelkoa seuraamuksista, niin riehutaan ja ryöstetään.
Vierailija kirjoitti:
Ovatkohan tulevia perussuomalaisia? Ainakin minimivaatimus eli rikosmerkintä on nyt taskussa...
Tuskinpa vain. Eivätköhän ole nyt vihervasemmistolaisia ja ovat sitä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat selkeitä viestejä siitä, että nuoret tarvitsevat apua eivät lynkkausta. Sama myös Koskelan tapauksessa, ne kaikki pojat olisivat tarvinneet asianmukaista ammattiapua, ei keskiaikaista rangaistusmentaliteettia.
On vaarallista alkaa inhimillistämään epäinhimillistä julmuutta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että väkivalta lasketaan normaaliksi ihmisen käytökseksi. Viihdeteollisuus tarjoaa meille jo aivan riittävästi väkivaltafantasioita, joten on entistä tärkeämpää tuomita jyrkästi kaikenlainen aggressio elävässä elämässä. Alkaen läpsäytyksestä poskelle.
Kyseessä on kaksinaismoralismi jos se jyrkästi kieltäjä katsoo televisiosta jatkuvasti väkivaltaviihdettä tai pelaa väkivaltaisia pelejä.
Tässä tyttöjen tapauksessa kyse on tasa-arvosta eli poikien väkivaltaista käytöstä on jo pitkään vähätelty"poikien nujakointina" ja nyt tytöt ovat ottaneet siitä mallia.
Teot tässä maailmassa ratkaisevat, eivät tarinat. Muuten pitäisi siirtää Raamatut ja Koraanitkin kiellettyjen kirjojen listalle.
No koiraani pitäisikin kieltää, se sisältää silkkaa vä kiva ltauhka ilua ja rikok seen yllyty stä koko muuta maailmaa vastaan. Lukekaa itse!
Olisit kasvattanut koirasi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Silläkö sitten asiaa hoidetaan, että korotetaan niitä tukia, mikä vain kannustaa näitten lasten vanhempia aina vaan enemmän elämään tukien varassa?
Opettavat siihen sitten lapsensakin, että ei töitä kannata tehdä ja olla sillä lailla yhteiskunnan jäsen ja noudattaa sen lakeja. Kannattaa vaa hakea rahaa kelalta ja elellä mitään tekemättä.
Ja kyllä niitä rikkaita lellipentuja oli 60-luvullakin minun lapsuudessani. Ne kehuskelivat olemisillaan ja elämisillään meille köyhille. Minullekin luokkakaveri lällätti, että he asuu hienossa omassa talossa ja minä tuollaisessa röttelössä vuokralla.
Ei se minusta yhteiskuntakelvotonta ja väkivaltaista tehnyt. Vaikka näin sitä kotonakin, isä oli aika häijy kännissä.
Kukaan lapsuuskavereistani, jotka elivät sitä samaa köyhää elämää mitä minäkin, ei ruvennut tuollaiseksi pissipääksi, mitä nämä nykynuoret väkivaltaa ihannoivat kakarat on. Kaikista meistä on tullut kunnon kansalaisia.
Kyllä nyt on vika siinä, että vanhempien ihmisten auktoriteetti on kadotettu. Se on tehty ihan tarkoituksella. Lapsia ei saa enää kasvattaa oikealla kurilla. Vaikka sitä ne tarvitsee tullakseen ihmisiksi. Ei, niille ei saa edes luunappia antaa. Lässytettävä niille on. Ja kun ne sen tietää itsekin, niin onko ihme että tällaista tapahtuu? Koulussa ei opettajilla ole mitään valtaa.
Minä en uskalla vieraan lapselle edes kenkää auttaa jalkaan, jos vaikka vahingossa satutan sitä jalkaa, saan syytteen.
Onneksi omat lapset on vielä ihmisten kirjoissa ja lapsenlapset myös. Mutta heiltäkin olen jo kuullut aika kauheita asioita nuorten maailmasta. Tiedän todellakin nuoren, joka jo 16-vuotiaana on joutunut katkolle juomisestaan, ja jopa useita kertoja. Lähikaupungissa käydessäni olen nähnyt ihan alaikäiseltä näyttävän pojan huumepöllyssä ja sekavana. Yhden kauppakeskuksen nurkilla notkuu aina epämääräisen näköistä nuorisoa, hyvin nuoria, sellaisia, jotka miun nuoruudessani olivat vielä vanhempien tiukassa narussa kotonaan. Kyllä sitä minullekin kuri pidettiin ja kova pidettiinkin, vaikka isäkin sellainen juoppolalli oli. Se antoi minulle selkään, kun sai kuulla, että olin ollut kahdeksalta illalla läheisen tanssipaikan luona kavereitten kanssa ihan vaan uteliaisuudesta kyttäilemässä, että mitä ne isot pojat ja tytöt siellä tekee. Olin 12-vuotias eikä minulla kuulemma sinne mitään asiaa siinä iässä ole! Niin kuin ei ollutkaan. Mun piti olla siihen aikaan jo nukkumassa. Hyvin paljon siitäkin opin.
Taisi olla kateellinen, kun ei itse enää (Onko koskaan?) saanut nauttia elämästä kavereiden (näitäkään ei todellakaan ole läheskään kaikilla) kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koiraani pitäisikin kieltää, se sisältää silkkaa vä kiva ltauhka ilua ja rikok seen yllyty stä koko muuta maailmaa vastaan. Lukekaa itse!
Ei Koraania tai Raamattua pidä kieltää vaan jokainen ihminen pitää kouluttaa sen verran lapsena ja nuorena että omien aivojen käyttö on sallittua, niin ei pääse syntymään extremistiryhmiä diktaattoreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toinen tytöistä raapi Putulan työverin." Ok.
Tämä on nyt taas tätä myyjien ţýhmýyţtä. Ei kukaan fiksu ihminen ala tappelemaan tavaroiden takia :"D Varkaiden annetaan mennä ja soitetaan poliisit, jotka hoitavat loput. Vammaţ? Ei ole. Menetys? Joo, sitä varten kaupalla on vakuutus. Huoh. Nämä alkaisivat varmaan vastustelemaan rýöśțäjääķın ja yrittäisivät puolustella rahoja samalla kun toinen osoittaa aşeełła. Ei heřu sympatiaa iđıooțțeja kohtaan ja valitettavasti tämä vain lisää mielikuvaa, että kaupan työntekijät eivät ole sieltä fiksuimmasta päästä muutenkaan.
Totta. Kaupan työntekijällä ei ole penniäkään kiinni tuotteissa ja kaupalla on myös varkausvakuutus.
Tästä seuraisi se, että juuri siinä kaupassa alkaisi pyöriä paljon rikollisia, ja tavalliset asiakkaat alkaisi vältellä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Sen voin sanoa että jos olisin saanut pienenä "selkääni", niin se olisi tullut takaisin vanhemmilleni viimeistää 18-vuotiaana. Silmä silmästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun jutussa kuvattiin hyökkääjiä "mustan meikin keskeltä välkkyi valkoinen hymy kun nauroi" tai jotain sinne päin ja uhri puolustelee haluaan kertoa kokemastaan. Onko tässä tosiaan S2 lapsukaiset asialla?
Itsellänikin on huonoja kokemuksia täysin ilman syytä huonosti käyttäytyneistä s0malitytöistä. Kerran en esimerkiksi edes huomannut ketään muuta paikalla kun odottelin tyhjällä raitiovaunupysäkillä, kunnes kuulin omituisen äänen selkäni takaa. S0mali tyttö oli kumarassa kyttäämässä persettäni alle puolen metrin etäisyydeltä vain siksi, että minulla oli housut jalassa. Täysin tavalliset kankaiset kesähousut, mutta häiriintyneelle sekin oli liikaa ja se äänteli omituisesti. Se oli hiipinyt hiljaa huomaamattani taakseni että pääsi tuijottamaan läheltä. Raitiovaunussa se jäi jo seuraavalla pysäkillä pois puolen korttelin päässä. Sellainen jos vielä käyttää päihteitä niin jälki on taatusti sekavaa.
Mistä sinä tiedät näiden elämästä yhtään mitään? Elätkö heidän kanssaan arkea 24/7, jotta voit sanoa noin?
Ihminen kuin ihminen oireilee aina syystä, vaikka juuri sinä et sitä huomaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisethan pitää taltuttaa vaan maahan ilman muuta väkivaltaa. Täytyy myöntää, että itsekin on tullut pari kertaa mietittyä näitä huonotapaisia teinejä nähtyäni, että käypä vaan päälle niin laitan nippuun.
1:1 tilanteessa maahanvienti + hallintaote on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta mitäs sitten teet, jos niitä on kaksi?
No minä en ole treenannut maahanvientejä ja hallintaotteita. Mitä jos teini harrastaa näitä lajeja ja kamppakin minut maahan ja saan kengästä nassuun ja legot irti? Jos minä yritän jonkun saada maahan, siinä voi olla mun tyylillä olka irti ja kallo halki kun maahan kaatuu. En mä tietäs mitä tekisin. Sit joudun maksamaan.
jos kaupassa on kaksi myyjää ja sanotaan vaikka, että kaksi asiakasta ja sitten kaksi teiniä on yhden myyjän kimpussa, niin koko tilanne voi raueta jo siinä, että se yksi myyjä ja asiakkaat ottavat sen yhden teinin hallintaan ja kun teini on maassa, niin yksi aikuinen menee sitten ottamaan sitä viimeistä teiniä irti myyjästä. Tämä myyjä, jota hakattiin saattaisi vielä siinä tilanteessa olla kyvykäs auttamaan pitämään sitä toista teiniä hallinnassa niin kauan kunnes poliisit tai vartijat tulee paikalle. Kauppaketjut toki ohjeistavat myyjiään ettei saa tehdä mitään, koska varkailla voi olla taskuissa kaikenlaisia astaloita, mutta kyllä siinä tilanteessa, kun yksi myyjä on jo maassa ja mätkittävänä, niin täytyy toimia. Ihan sama vaikka alkaisi heittelemään pakastelokerosta herne-maissi-paprikapusseja teinien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, Kokoomus meinaa taas leikata ansiosidonnaista eikä nuorilla ole rahaa, kun vanhemmat ei voi sitä antaa.
Toiset nuoret saa lääkäri isältä rahaa ja toiset nuoret sitten ryöstää. Ei ole mielestäni mitää ihmeellistä. Tämä tulee vain lisääntymään tuki leikkauksilla.
Synnynnäistäkin kusipäisyyttä voi yrittää selittää monella tavalla.
Ai että lapsi vaan syntyy pahana, juu ei ole näin.
Se on aina kasvatuksen ja olosuhteiden risteytys ja päälle sitten lapsen oma temperamentti.
Kuvattu Itäkeskuksessa?