Mies ei myönnä, että alkoholi on ongelma
Perustelee sillä, että kykenee töihin jne. Juo n 3-6 tölkkiä joka ilta. Olen ollut idiootti, kun olen sietänyt tätä liian pitkään. Eli 4 vuotta. Ei ole ollut yhtään selvää viikonloppua. Asutaan erillään ja hän juo, koska on tylsää eikä ole tekemistä. Puhumme nyt 50-vuotiaasta "miehestä*. Ilmeisesti joku lapsuudessani koettu trauma roikottaa mua tässä suhteessa.
Mutta en aio kauaa enää katsoa touhua, sillä muutosta ei ole näkyvissä ja jos olisi, tuhlaisin loppuelämäni siihen että olisin toipuvan alkoholistin kanssa tai pahimillaan alkoholistin. Hän pelkää, että jätän hänet mutta silti, ei suostu tekemään muutosta parempaan.
Löysin sivuston hyvakysymys.fi ja siellä olikin jo apuja aiheeseen, mutta täältä varmaan löytyy kokemusta ihan irl?
Mikä oli viimeinen tikkki ja miten elämä on muuttunut, kun jos olet päättänyt suhteen?
Olen itse 48v,taloudellusesyi pärjään yksi. Suurin murhe kai mullakin yksinjääminen, mutta sekin parempi vaihtoehto 😊
Kommentit (563)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä oluttölkissä on 143 kaloria. Eli kuudessa oluessa on 858 kaloria. Tuo syömisten päälle niin kyllä siinä kaloreita kertyy viikon aikana.
143 on jo vähän yläkanttiin. Taitaa 100-130 olla lähempänä keskiverto markettilagerilla
No mä katsoin oluttölkistä jossa 100 millilitrassa on 43 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää juomista puolusteleva alapeukuttaja, alkkis varmaan kun ei siedä totuutta. Ehkä ei aivot edes enää toimi kun sen verran että kykenee alapeukuttamaan.
Ole jo hiljaa saatana ei sulle viitsi vastata
No saa tana häivy sinö paskaläjä deeku ketjusta, kun ei äly riitä kuitenkaan keskusteluun.
V*ttu sää oot tyhmä ei jumalauta. Oon ollu raitis monta kuukautta, opettele jumalauta lukemaan äläkä laita omia paskoja projektioitas toisiin ihmisiin
Omien sanojesi mukana "lähes raitis" vuodenvaihteesta asti (reilun 2kk). Mitälie tuo "lähes raitis" sitten tarkoittaa. Pari tölkkiä päivässä on niin pieni määrä että se varmaan laskettaisiin jo täysin raittiiksi eikä vain lähes raittiiksi, ehkä pari baarireissua päälle. Ei ihan joka viikonloppu kuitenkaan, olethan lähes raitis :-)
1,5kk tipattomalla, sen jälkeen yksittäisiä kertoja joiden välissä vähintään viikko tipatonta. Mutta nuo omat ennakkoluulosi kertovat juuri siitä kuinka paskamainen ihminen olet, mitään muuta en sinun kaltaisiltasi kyllä odotakaan
Valehtelu se vasta paskamaista onkin. "Raitis monta kuukautta" = 1.5kk tipatonta, sen jälkeen kuppia joka viikonloppu. Monelle tuo joka viikonloppu ryyppäily on aika kaukana raittiista, mutta kaikki on tietysti suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä oluttölkissä on 143 kaloria. Eli kuudessa oluessa on 858 kaloria. Tuo syömisten päälle niin kyllä siinä kaloreita kertyy viikon aikana.
143 on jo vähän yläkanttiin. Taitaa 100-130 olla lähempänä keskiverto markettilagerilla
Noh, joka tapauksessa. Kuudessa oluessa on vähemmän mitä jossain sipsipussissa.
Mieheni on alkanut tissutella.
Miten näkyy?
Esim. joka kauppareissulla pitää hakea Alkosta parit valkoviinit ja punaviinit. Sitten viikonlopun ruokalistaa suunnitellaan sen mukaan.
Esim tomaattinen katkarapupasta > valkoviinipullo auki.
Naudan lehtipihvit > punaviinipullo auki.
Blinit > kuohuviinipullo auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää juomista puolusteleva alapeukuttaja, alkkis varmaan kun ei siedä totuutta. Ehkä ei aivot edes enää toimi kun sen verran että kykenee alapeukuttamaan.
No saa tana häivy sinö paskaläjä deeku ketjusta, kun ei äly riitä kuitenkaan keskusteluun.
V*ttu sää oot tyhmä ei jumalauta. Oon ollu raitis monta kuukautta, opettele jumalauta lukemaan äläkä laita omia paskoja projektioitas toisiin ihmisiin
Omien sanojesi mukana "lähes raitis" vuodenvaihteesta asti (reilun 2kk). Mitälie tuo "lähes raitis" sitten tarkoittaa. Pari tölkkiä päivässä on niin pieni määrä että se varmaan laskettaisiin jo täysin raittiiksi eikä vain lähes raittiiksi, ehkä pari baarireissua päälle. Ei ihan joka viikonloppu kuitenkaan, olethan lähes raitis :-)
1,5kk tipattomalla, sen jälkeen yksittäisiä kertoja joiden välissä vähintään viikko tipatonta. Mutta nuo omat ennakkoluulosi kertovat juuri siitä kuinka paskamainen ihminen olet, mitään muuta en sinun kaltaisiltasi kyllä odotakaan
Valehtelu se vasta paskamaista onkin. "Raitis monta kuukautta" = 1.5kk tipatonta, sen jälkeen kuppia joka viikonloppu. Monelle tuo joka viikonloppu ryyppäily on aika kaukana raittiista, mutta kaikki on tietysti suhteellista.
En itseasiassa koe että tuo raittius on edes niin iso asia. Oon samalla laittanut muita elämäntapoja kuntoon, mm. sitä ruokailua ja sen kanssa on ollut paljon enemmän työtä. En puolustele edelleenkään mitään juoppoja, yritän vaan laittaa asioita vähän laajempaan kontekstiin. Ärsyttää kuinka lapsellisia ihmisiä täällä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi vaikuttaa elimistöön vakavemmin kuin sipsit. Alkoholi myös vaikuttaa muihin ihmisiin kuin vain itseen.
Ei, en väitä sipsejä terveellisiksi, mutta kyllä alkoholi on noista kahdesta paljon pahempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Mikä siinä on se ongelma? Häjyileekö kännissä tai onko muita ongelmia käytöksessä?
Ellei ole, mikä on se haitta?
Monesti on vaan periaate, ettei saa juoda. Toki joka päiväisenä tietysti aiheuttaa terveysongelmia, mutta onhan sitä paljon muutakin terveysriskiä, kuten ylipaino.
Juopot on yleensä melko pulskia, vatsanympärys on reilusti toista metriä. Tupakkaakin menee siinä juomisen ohella. Siinä niitä terveysriskejä.
Mä tiedän aika monta alkkista jotka ovat normaalipainoisia, jopa hoikkia. Katsos kun silloin kun ryypätään oikein kunnolla, niin ei syödä pahemmin mitään.
Ja tuoko on sinusta terveellistä? Naurattaa nämä alkoholistit, jotka alkavat paasata muista terveysriskeistä, kun aiheena on alkoholismi.
Mitä sä sekoilet? En mä kirjoittanut missään, että tuo on tervettä enkä puolusta alkoholismia. Kunhan nyt toin esille sen, että kaikki alkoholistit ei todellakaan ole ylipainoisia.
Minä kirjoitinkin "yleensä", ei "kaikki", kuten sinä väität.
Missä mä tuollaista väitän?
No tässä: "Kunhan nyt toin esille sen, että kaikki alkoholistit ei todellakaan ole ylipainoisia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sipsipussihan menee kivasti siinä oluen kanssa telkkaria katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kaljaa joka päivä tekee 180 kaljaa kuukaudessa. Ihan hirvee määrä, mies on varmaan tosi huonokuntoinen ja sairas.
6 kaljaa/päivä on noin 600kcal. Vastaa pientä karkkipussia.
Puolen litran oluttölkissä on n. 200kcal eli sikspäkin mukana tulee 1200kcal. Ei mulla muuta.
Voi helvetin aivokuollu paska. Käyhän tarkistamassa nyt sen 0,33l (yksi olut) sisältämät kalorit
Juuri niinhän minä tein, kalorilaskurilla. 1 dl olutta ~ 40kcal.
Kunnon olutjuopon kourassa on aina se puolen litran tölkki eikä pienempää.
Miksi nimittelet ihmisiä noin rumasti? Onko viina tuhonnut aivosi?Kuka olutjuoppo ostaa jotain puolen litran tölkkejä jotka on huomattavasti 0,33:sia halvempia :D Joko rikas tai tyhmä
Aika moni, hyvin näkyvät käyvän kaupaksi. Osa toki juo omilla eikä sossun rahoilla kuten sinä, niin se varmaan saattaa hämärtää asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itseasiassa koe että tuo raittius on edes niin iso asia. Oon samalla laittanut muita elämäntapoja kuntoon, mm. sitä ruokailua ja sen kanssa on ollut paljon enemmän työtä. En puolustele edelleenkään mitään juoppoja, yritän vaan laittaa asioita vähän laajempaan kontekstiin. Ärsyttää kuinka lapsellisia ihmisiä täällä on
Lapselliset ihmiset ärsyttää ilmiselvää kakaraa joka itse lähinnä solvaa muita keskustelijoita. Ironia taitaa mennä itseltäsi täysin ohi, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä voin laittaa sulle asioita vähän laajempaan kontekstiin. Mä en ole raitis. Mä en käytännössä koskaan juo alkoholia kotona. Ehkä noin 5 kertaa vuodessa käyn kavereiden kanssa ulkona, mikä tarkoittaa päivällistä juomineen ja sen jälkeen seurustelujuomia. Tällöin otan vähän reippaammin, suunnilleen sen puolisen tusinaa annosta, joka mielestäni on aika paljon, mutta onhan se sellainen koko illan pitkä huppeli ihan kiva. Tipatonta en ole kuitenkaan pitänyt koskaan, koska minulla tulee jatkuvasti alkoholittomia kuukausia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö jotain THL:n tai vastaavan tilastoa sipsikuolleisuudesta ja sipsien aiheuttamista taloudellisista menetyksistä Suomessa niin voitaisiin verrata alkoholin vastaaviin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi vaikuttaa elimistöön vakavemmin kuin sipsit. Alkoholi myös vaikuttaa muihin ihmisiin kuin vain itseen.
Ei, en väitä sipsejä terveellisiksi, mutta kyllä alkoholi on noista kahdesta paljon pahempi ongelma.
Riippuu minkälaisesta juomisesta on kyse. Jos ei juo kovaan humalaan saakka niin alkoholin haitat on käytännössä vain ne terveyshaitat.
Mutta en minä jaksa enää teidän kanssa vängätä kun ei näissä keskusteluissa pääse edes perusasioita pidemmälle. Menkää tekin joskus ulkona käymään voi tehdä ihan hyvää
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on alkanut tissutella.
Miten näkyy?
Esim. joka kauppareissulla pitää hakea Alkosta parit valkoviinit ja punaviinit. Sitten viikonlopun ruokalistaa suunnitellaan sen mukaan.Esim tomaattinen katkarapupasta > valkoviinipullo auki.
Naudan lehtipihvit > punaviinipullo auki.
Blinit > kuohuviinipullo auki.
Mies siis suunnittelee, ostaa ja kokkaa ruoat ja sopivat viinit niille. Aina pitäisi viikonloppuisin olla alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö jotain THL:n tai vastaavan tilastoa sipsikuolleisuudesta ja sipsien aiheuttamista taloudellisista menetyksistä Suomessa niin voitaisiin verrata alkoholin vastaaviin?
https://www.duodecimlehti.fi/duo95744
no siinä ensimmäinen googlen hakutulos vielä, kun et ilmeisesti itse osaa
heippa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Hyvää pohdittavaa tästä mulle työpäivän iloksi. Ihana kuulla, että on myös raittiita miehiä. Mies on ollut kerran 5v päivää juomatta antabuksen voimalla. Mutta on myöntänyt, että alkoholista tulee hyvä olo ja tykkää juoda sitä. Se tietysti kirpasee, että hyvä olo ei tule mun seurassa.
Hän myös tahtoisi muuttaa yhteen, koska on tylsää olla yksin. Eli olisin vain hönen viihdyttäjänsä. En usko, että juominen edes siihen loppuisi, vousi käydä päinvastoin. Ap
Yksinäisyys on hanurista, mutta kyllä se alkoholi pitää sitten jättää pois, jos haluaa edes teoreettisella tasolla jatkaa kanssasi. Ei tuo kyllä siltä näytä että tilanteenne paremmaksi olisi muuttumassa, joten ehkä on vain parempi, että eroatte kunnolla ja kumpikin jatkaa omaa elämäänsä.
Hyvää jatkoa sinulle<3
Eksäni kuoli alkoholin aiheuttamiin sisäelinvaurioihin (maksa, haima, sydän) 64-vuotiaana. Hänellä ei ollut ongelmaa, hän vain "maisteli viinejä". Joka päivä aamusta alkaen. Käytöksestä päätellen hänelle kehittyi viimeisinä elinvuosina alkoholidementia. Kestoaggressiivinen, sekava, vainoharhainen ja ihana mies. En osaa kuvitellakaan millaista hänen seksielämänsä oli uuden vaimon kanssa. Uusi vaimo piti hänet tyytyväisenä kantamalla kaupasta viiniä ja olutta, koska kuivakänniä ei kestänyt kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo95744
no siinä ensimmäinen googlen hakutulos vielä, kun et ilmeisesti itse osaa
heippa
Tuossa kirjoitetaan yleisesti lihavuudesta. Nyt kysyttiin sipsien aiheuttamista kuolemista.
Sipsien syöminen ei automaattisesti tarkoita, että ihminen on lihava. Sipsien syöminen ei tarkoita automaattisesti, että syö sen pussin kerralla, ei vaikka olisikin ylipainoinen.
Aika tietämätön pitää ihmisen olla jos vertaa sipsien ja alkoholien haittoja eikä pidä alkoholia vakavampana haittana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jäädä katselemaan. En jäänyt itsekään kun miesystävä paljastui deekuksi, joka vetää joka päivä parin promillen kännin. Oli niin tottunut alkoholisti ettei niistä huomaa, vaativat kännin toimiakseen normaalisti.
Ja tämä oli yrittäjä, teki pitkää päivää lähes joka päivä, kännissä töissäkin.
Kyllä noita työelämässäkin riittää. Eka kesätyöpaikkani aikanaan oli yhdellä varastolla, jossa kaikki muut trukkikuskit oli täysiä alkkiksia. Esimies toi perjantaina aina jääkaappiin kaljaa, koska sillä keinoin sai viikonloppuvuorot krapuloissaan korjaussarjan kiilto silmissä töihin. Osa tuli suoraa baarista varastolle, nukkui muutaman tunnin ja sitten pullo kourassa silmät punaisena trukkia ajelemaan. Esimiehellä itsellään aina kossupullo työpöydän laatikossa, josta otti ihan avoimesti napsuja ja koitti aina tarjota kun kopilla kävi.
No niin Pena menee nukkumaan känninsä pois ja tulee sitten pyytämään anteeksi kommenttiansa, kiitos käynnistä.