Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuoliroolit, "miksi miehistä yritetään tehdä naisia?"

Vierailija
06.03.2023 |

Isät kertovat, miksi eivät jääneet perhevapaille. Tämä siis Hesarissa.
Siis haloo, tekeekö se isästä naisen, että hän hoitaa omaa lastaan? Mitä ihmettä, kokeeko mies siis , että hänestä yritetään tehdä nainen, jos hän osallistuu oman lapsensa hoitamiseen? Ja mitä virkaa sitten on koko isällä, ellei hän koe olevansa hoitovastuussa lapsestaan?
Siis oikeasti, tarviiko lapsi sitten ollenkaan isää, jos kerran miesten mielestä he ovat naisia, jos alentuvat hoitamaan lapsiaan. Mikä on isän rooli lapsen elämässä? Mihin lapsi tarvitsee isää? Onko lapsella siis kaksi "äitiä" jos mies hoitaessaan lastaan muuttuu "naiseksi", vai mistä tässä on kyse.
Juttua en päässyt lukemaan, kun on maksumuurin takana.

Kommentit (2979)

Vierailija
241/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi täällä Ruotsissa miehen egolle ei ole minkäänlainen ongelma olla isä omalle lapselleen, sen sijaan että olisi joku kaukainen hahmo. Eivät näytä naisilta, vaan miehekkäiltä miehiltä.

ruotsalaiset miehet? ovat kuin naisia eivätkä ole edes miesten ohi kävelleet

Vierailija
242/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap ole kuullut hoivahormoneista, jotka buustaavat naisen mieltä niin, että hänen on helpompi esim. istua imettämässä, elää hetkessä. Hoivahormonit auttavat ihmisen pois päämäärätietoisesta suorittamisesta, alkukantaisempaan olotilaan, jossa jaksaa istua lasta imettämässä ilman sen kummempaa tapahtumista. Miehelle ei näitä hoivahormoneja erity, ainakaan samassa mitassa kuin naisella.

Naisilla on myös paksumpi aivokurkiainen kuin miehellä, mikä mahdollistaa sen, että nainen pystyy helpommin lukemaan sanattomia viestejä kuten vauvan mikroilmeitä ja lapsen eleitä. (Aivokurkiainen huolehtii liikenteestä aivopuoliskojen välillä.)

Minusta on selvää, että evoluutio on muokannut miehen ja naisen aivoja erilaisiksi, koska heillä on erilaiset tehtävät olleet: mies metsästää ja suojelee, nainen huolehtii lapsista.

Miehen on paljon helpompi kommunikoida lapsen kanssa kun lapsi on vähän vanhempi ja alkaa irtautua äidistä saadessaan jalat kunnolla alleen, tuossa kaksivuotiaana. Imetys lisää riippuvuutta äitiin luonnollisella tavalla, sitä ei ehkä enää tajuta kun pulloa voi pitää isäkin.

Lapsen hoito ja hoiva se vasta päämäärätietoista on. Mielestäsi "miehet" eivät siis millään näe tämän hoivan päämääriä? Ovatko miehet mielestäsi kykeneviä vain lyhytjänteisiin, muutaman tunnin päässä oleviin päämääriin?  

Itse olen imettänyt yhteensä 7,5 vuotta neljää lastani, joten minulla on kokemusta mielentiloista, jotka liittyvät imettämiseen, avautumispolttoihin tai työntöpolttoihin. Niissä on nimittäin jotain samaa, ne ovat syklistä tietoisuutta, sykkivää tietoisuutta, jonka vastakohta on lineaarinen tietoisuus, jostakin johonkin etenevä.

En imettäessäni todellakaan miettinyt lapsen kasvamisen päämääriä, asetelma ei ole noin älyllinen. Katselin ikkunasta ulos heiluvia koivun lehtiä ja se riitti virikkeeksi. Pelkkä katseleminen sai uuden sisällön. Tämä liittyy nimenomaan alkukuukausien muokkaantumiseen äidiksi.

Sama uusi olemisen tapa liittyy raskaana olemiseen loppuaikana. Se ei vaadi toimintaa. Tyydyttyneisyys mitään tekemättömyydessä, vailla toiminnan tarvetta.

Lineaarisuus liittyy esim. lukemiseen, se on hyvä esimerkki lineaarisesta mielen toiminnasta. Myös teoreettinen ajattelu on lineaarista, siinä kytketään ajatuksia toisiinsa loogisesti ja pyritään ratkaisemaan jokin ongelma.

Jos ajattelee lasta hoivatessaan koko ajan jotain "päämäärää" siinä, tekee lapsenhoidosta suorittamista, mikä on paras tapa karkottaa siiitä ilo, läsnäolo ja flow.

Olen tuon vastaamasi kommentin kirjoittaja, työelämässä oleva ja imettävä äiti. Olen myös tehnyt kohtuullisen merkittävän työuran ennen raskautta ja lyhyttä vanhempainvapaatani. Työskentely työelämässä on usein myös iloa, läsnäoloa ja siinä saa flow-kokemuksia. Siksi ne miehet siellä niin hyvin viihtyvät. Näet työelämän kovin yksinkertaisena, jos pidät sitä vain loogisena ongelman ratkaisuna.

Näet myös lastenhoidon jollain tavalla irrallisena loogisesta ajattelusta. Intuitio on yleensä hyvin toimivaa päättelyä, ei salatiedettä. Minulla on ollut raskaudesta lähtien vahvasti läsnä strateginen ajatus lapsen hengissä ja terveenä pysymisestä. Synnytyksen jälkeen tämä sama strategia laajeni koskemaan myös lapsen mielenterveyttä ja välittömiä toimenpiteitä tulkitessani lapsen tarpeita ruualle, suojalle, läheisyydelle, unelle ja kuivitukselle. Olen kaikkia näitä päämääriä kohti toiminut aktiivisesti osallistaen lapsen isää, joka ei ole nähnyt tarpeellisena toimia edes pitääkseen oman lapsensa hengissä.

Meillä on erilainen maailmankuva selvästikin, kaikella kunnioituksella maailmankuvaasi kohtaan.

Itse pidän intuitiota kokonaan toisen tason älyllisenä toimintana kuin lineaarista älyllistä päättelyä. Se on toisenlaisen tapan hankkia informaatiota. On olemassa "visionäärisen tason" älykkyyttä, joka ammentaa tiedostamattomista psyyken kerroksista ja ehkä jopa ns. näkymättömästä todellisuudesta (johon kaikki eivät siis usko),  ja  intuitio liittyy mielestäni siihen.

Toisekseen, en sanonut, etteikö älyllisistä haasteista ja projekteista voisi saada flow-kokemuksia, itsekin olen niitä saanut omassa älyllisessä työssäni ensin yliopistossa toimiessani, sitten kirjoitustyössä. Minulla on siis lineaarisen ajattelijan tausta.

Vaikuttaa siltä, että sinulla on ollut aika traumaattinen vaihe elämässäsi tuo lapsen syntymä, etkä ole saanut levätä turvassa ja varmuudessa, että joku suojelee sinua ja lasta. Jouduit suorittavaan tilaan, kun mies ei tukenut sinua.

Itse tajusin naisen haavoittuvuuden vasta, kun olin esikoisen kanssa kotona alapää verta valuen, rinnat pinkeinä ja maitoa valuen, tosi uupuneena synnytyksen jälkeen, mielikin aika oudossa itselle uudenlaisessa tilassa. Silloin tarvitsee tukea ja apua muilta. Lepoa ja rentoa oloa mahdollisimman paljon.

Jopa yksin kotona oleminen ekana iltana, kun mies oli töissä vauvan ollessa neljän päivän ikäinen, tuntui haljulta. Afrikkalaisessa kulttuurissa juuri synnyttänyttä naista ei jätetä ollenkaan yksin.

Selvästi päättely ja ihmistuntemus ei ole sun vahvinta alaa. Et pysty jäsentelemään omia ajatuksia, vaan puhut niistä psyyken eri kerrostumina. Raskausaika ja lapsen saaminen on ollut erittäin leppoisaa ja miellyttävää aikaa. Tuo miehen osallistuminen kuuluu ketjun aiheeseen eli mieheni ei ajatellut näitä asioita pyytämättä. Ei siitä vielä traumaa saa aikaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelia lukiessa sai taas olla tyytyväinen, etten aio lisääntyä. Tosin ehkä minustakin olisi ollut isäksi.

-N32

Ala lesboksi, kun ei niitä hyviä miehiä kuitenkaan riitä teille täydellisille naisille. 

Vierailija
244/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelia lukiessa sai taas olla tyytyväinen, etten aio lisääntyä. Tosin ehkä minustakin olisi ollut isäksi.

-N32

Ala lesboksi, kun ei niitä hyviä miehiä kuitenkaan riitä teille täydellisille naisille. 

Heterosuhteessakaan ei ole mikään pakko lisääntyä. Onneksi.

Ohis

Vierailija
245/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä minun ukko olisi jäänyt kotiin lasten kanssa, mutta minä tienaan kymmenesosan miehen palkkaan verrattuna, joten ukko pysyi töissä ja minä sain lekotella kotona. niin olen tehnyt jo 26 vuotta. enkä aio töitä tehdä enää ikinä. ukko on aikoinaan luvannut elättää, ja siitä ei tarvitse neuvotella. miehen kuuluu olla mies, joka perheensä elättää. naisen tehtävä ja paikka on kotona, pitämässä huusholli siistinä ja pystyssä. 

No en ihmettele teidän ratkaisua, sinä et tainnut päästä edes peruskoulusta läpi. Eihän silloin saa kuin jotain väliaikaisia hanttihommia, kun ei ole mitään koulutusta.

Nainen on naiselle susi. F ***** t halveksuvat naisia, jotka eivät toimi kuin he. Ja sitten he halveksuvat vielä miehiäkin. Onko olemassa ihmisryhmää, jota f ***** t eivät olisi ottaneet hampaisiinsa?

Eihän tuossa puhuttu feministeistä mitään. Ei kaikki kommentit jotka ei sinua miellytä ole feministien kirjoittamia. Enkä edes usko, että tuon kommentin, jolle vastaat on joku feministi kirjoittanut, vaan joku kateellinen tavallinen nainen/mies.

Minä feministinä olen sitä mieltä, että tuo nainen joka on kotoan, on tehnyt oikean valinnat. Miksi naisen pitäisi raataa kahdessa työssä (kotona ja palkkatöissä) jos ei halua? Kyllä noista voi elämänsä aikana tehdä vain toisen ja ehtiä myös nauttimaan elämästään.  Näin feministinä ajattelen, että naiella on täysi oikeus valita elämässään ihan niin kuin itse haluaa, ilman että toiset määrää mitä hän saa tehdä.

Eikö sinulla pistänyt silmään lauseet "ukko pysyi töissä ja minä sain lekotella kotona" tai "enkä aio töitä tehdä enää ikinä"? Sääliksi käy tuo mies, hänen on pitänyt vaan jaksaa, hän ei ole saanut sairastua tai uupua eikä kouluttautua uuteen ammattiin. Haluaisitko oman poikasi tuon naisen vävyksi? Minä en. Siinä on vävylle pedattu niin tiukka rooli, jossa pitää pysyä kuolemaan asti.

Vierailija
246/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-N32

Heterosuhteessakaan ei ole mikään pakko lisääntyä. Onneksi.

Ohis

Ja lesbotkin voivat lisääntyä.

toinen ohis

Vierailija
247/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä minun ukko olisi jäänyt kotiin lasten kanssa, mutta minä tienaan kymmenesosan miehen palkkaan verrattuna, joten ukko pysyi töissä ja minä sain lekotella kotona. niin olen tehnyt jo 26 vuotta. enkä aio töitä tehdä enää ikinä. ukko on aikoinaan luvannut elättää, ja siitä ei tarvitse neuvotella. miehen kuuluu olla mies, joka perheensä elättää. naisen tehtävä ja paikka on kotona, pitämässä huusholli siistinä ja pystyssä. 

No en ihmettele teidän ratkaisua, sinä et tainnut päästä edes peruskoulusta läpi. Eihän silloin saa kuin jotain väliaikaisia hanttihommia, kun ei ole mitään koulutusta.

Nainen on naiselle susi. F ***** t halveksuvat naisia, jotka eivät toimi kuin he. Ja sitten he halveksuvat vielä miehiäkin. Onko olemassa ihmisryhmää, jota f ***** t eivät olisi ottaneet hampaisiinsa?

Eihän tuossa puhuttu feministeistä mitään. Ei kaikki kommentit jotka ei sinua miellytä ole feministien kirjoittamia. Enkä edes usko, että tuon kommentin, jolle vastaat on joku feministi kirjoittanut, vaan joku kateellinen tavallinen nainen/mies.

Minä feministinä olen sitä mieltä, että tuo nainen joka on kotoan, on tehnyt oikean valinnat. Miksi naisen pitäisi raataa kahdessa työssä (kotona ja palkkatöissä) jos ei halua? Kyllä noista voi elämänsä aikana tehdä vain toisen ja ehtiä myös nauttimaan elämästään.  Näin feministinä ajattelen, että naiella on täysi oikeus valita elämässään ihan niin kuin itse haluaa, ilman että toiset määrää mitä hän saa tehdä.

Eikö sinulla pistänyt silmään lauseet "ukko pysyi töissä ja minä sain lekotella kotona" tai "enkä aio töitä tehdä enää ikinä"? Sääliksi käy tuo mies, hänen on pitänyt vaan jaksaa, hän ei ole saanut sairastua tai uupua eikä kouluttautua uuteen ammattiin. Haluaisitko oman poikasi tuon naisen vävyksi? Minä en. Siinä on vävylle pedattu niin tiukka rooli, jossa pitää pysyä kuolemaan asti.

Ei ole pakko pysyä kuolemaan asti kun heivaa loiseukon kadulle.

Vierailija
248/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi ei tuonutkaan naisille onnea: masennusta, mielialalääkkeitä syödään kuin leipää, naiset esineellistävät itse itseään, pilaavat itsensä woke-ideologian nimissä jne

Vierailija
249/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi ei tuonutkaan naisille onnea: masennusta, mielialalääkkeitä syödään kuin leipää, naiset esineellistävät itse itseään, pilaavat itsensä woke-ideologian nimissä jne

Aivan, kun naiset ovat kautta historian meinanneet pakahtua onnellisuuteensa synnytys- kodihoito- ja tehdastyökoneina ilman äänioikeutta.

Vierailija
250/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillun varassa elävä leipäsusi olisi äitini sanonut tai niin kuin amerikoissa sanotaan kotiprostituutti. Kotona ei lekotella kenenkään rahoilla, ei naisen eikä miehen.Kotona tehdään töitä, jos siellä ei löydy töitä menee kysymään muualta.

Vierailija
251/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillun varassa elävä leipäsusi olisi äitini sanonut tai niin kuin amerikoissa sanotaan kotiprostituutti. Kotona ei lekotella kenenkään rahoilla, ei naisen eikä miehen.Kotona tehdään töitä, jos siellä ei löydy töitä menee kysymään muualta.

Pillun varassa elävä leipäsusi tulee käyttöön. :D

Vierailija
252/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin pelko on tulojen ja työn menetys sekä heidän ihmisoikeuksien kyseenalaistaminen. Se stressaa aikakautena kun naisviha on nyt hyvin näkyvää eikä sitä enää peitellä eikä verhota yhteiskunnan rakenteisiin normaaleina tapoina mitä oli nämä pakotetut kotiäitiydet ym rajoitukset. Meillä on yhä traumat äitiemme ja isoäitiemme menneisyydestä joka oli lohduton ja hirveä.

Vierailija
253/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään kun ei synny lapsia!

Siinä ei mitkään holhoavat perhevapaauudistukset auta. Totuus on että nuorista aikuisista kovin moni ei halua olla kotona hoitamassa lapsia.

Yhteiskunnan asenteet ovat nykyään sellaiset että vaikeaa on tehdä mitään oikein. Jos naisena haluat lapsia useamman ja pitää heitä kotona useamman vuoden, etkä laittaa heitä hoitoon niin olet miehen elättämä loinen joka vain istuu kotona päivät pitkät tekemättä mitään. Sitten jos taas haluat mennä pian lasten syntymän jälkeen töihin niin olet kylmä ja tunteeton epänainen.

Vierailija
254/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei mitkään holhoavat perhevapaauudistukset auta. Totuus on että nuorista aikuisista kovin moni ei halua olla kotona hoitamassa lapsia.

Yhteiskunnan asenteet ovat nykyään sellaiset että vaikeaa on tehdä mitään oikein. Jos naisena haluat lapsia useamman ja pitää heitä kotona useamman vuoden, etkä laittaa heitä hoitoon niin olet miehen elättämä loinen joka vain istuu kotona päivät pitkät tekemättä mitään. Sitten jos taas haluat mennä pian lasten syntymän jälkeen töihin niin olet kylmä ja tunteeton epänainen.

Puhumattakaan siitä että  mikä tahansa ikä ja elämäntilanne on naiselle väärä jos lisääntymistä ajatellaan. Pitää tehdä lapset nuorena ettei niistä tule vammaisia, mutta et saa tehdä niitä ennen kuin on koulutus hoidettu ja vakituinen työpaikka plakkarissa. Muuten olet yhteiskunnan loinen. Mutta auta armias kun teet ne lapset kun on se vakipaikka, silloin olet työnantajaa kuppaava... loinen.

Vierailija
255/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä ei enää ole. 

Eurooppa ja Suomi on naisten holhouksessa.

Kieltoja ja rajoituksia, aivan kuin lapsena kotona.

Polttomoottorikielto. Järjetön. 

Vierailija
256/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten suurin pelko on tulojen ja työn menetys sekä heidän ihmisoikeuksien kyseenalaistaminen. Se stressaa aikakautena kun naisviha on nyt hyvin näkyvää eikä sitä enää peitellä eikä verhota yhteiskunnan rakenteisiin normaaleina tapoina mitä oli nämä pakotetut kotiäitiydet ym rajoitukset. Meillä on yhä traumat äitiemme ja isoäitiemme menneisyydestä joka oli lohduton ja hirveä.

Mullakin on traumat isoisäni ajalta, kun rintamalla kuoli leijonanosa suomalaisista nuorista miehistä. Että yrittäkää ymmärtää tää naisviha, kun on traumat. Mekin yritetään ymmärtää teidän aiempien sukupolvien kokemuksista johtuvaa miesvihaa.

Vierailija
257/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä ei enää ole. 

Eurooppa ja Suomi on naisten holhouksessa.

Kieltoja ja rajoituksia, aivan kuin lapsena kotona.

Polttomoottorikielto. Järjetön. 

Miehen rooli katoaa viimeistään kun yh-äidit ja lespoparit kasvattavat yhä enemmän lapsia.

Vierailija
258/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä että  mikä tahansa ikä ja elämäntilanne on naiselle väärä jos lisääntymistä ajatellaan. Pitää tehdä lapset nuorena ettei niistä tule vammaisia, mutta et saa tehdä niitä ennen kuin on koulutus hoidettu ja vakituinen työpaikka plakkarissa. Muuten olet yhteiskunnan loinen. Mutta auta armias kun teet ne lapset kun on se vakipaikka, silloin olet työnantajaa kuppaava... loinen.

Te naisethan teette itse omat ratkaisunne ja olette uhkeita, rohkeita ja voimakkaita, itsenäisiä, muhkeita NAISIA. Vähän parempia kuin surkeat miehet. Miksi kuuntelette muita? 

Vierailija
259/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on traumat isoisäni ajalta, kun rintamalla kuoli leijonanosa suomalaisista nuorista miehistä. Että yrittäkää ymmärtää tää naisviha, kun on traumat. Mekin yritetään ymmärtää teidän aiempien sukupolvien kokemuksista johtuvaa miesvihaa.

Oliko se sota naisten vika vai mitä oikein selität?

Vierailija
260/2979 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te naisethan teette itse omat ratkaisunne ja olette uhkeita, rohkeita ja voimakkaita, itsenäisiä, muhkeita NAISIA. Vähän parempia kuin surkeat miehet. Miksi kuuntelette muita? 

Eivät monet kuuntelekaan kun edelleen lisääntyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi