Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nousseet elämisenkustannukset eivät ole vaikuttaneet juurikaan elintasooni

Vierailija
06.03.2023 |

Vaikka tienaan varsin huonosti, bruttona noin 2100-2200€/kk. Maksan omistusasuntoa, omaan bensa-auton ym, silti elintasoni ei ole käytännössä laskenut.
Mistään aidosti merkityksellisestä ei ole tarvinut luopua, ei edes tällä tuloluokalla. Olenkin tullut siihen tulokseen, että asioista valittavat ovat vain tottuneet ylikuluttamaan ja se on kauheaa, kun joutuukin miettimään jonkun asian ostoa, jota ei oikeasti muutenkaan edes välttämättä tarvitse, mutta se on kiva "fiilisostos". Moniko esim ostaa uuden takin tai housut, joita ei todellisuudessa edes tarvitse? Veikkaan, että todella moni. Sitten jää joku vanha hyvä takki tai housut pitämättömäksi tämän uuden tieltä, vaikka ei välttämättä tämä edellinenkään vaate ole edes pahasti kulunut. Tai sitten saatetaan ostaa uusi astiasto ihan vain vaihtelun vuoksi. Esimerkkejä on lukemattomia.

Nämä ovat asioita, jotka eivät oikeasti vaikuta todelliseen elintasoon millään tavalla. Jos minä tunnen pärjääväni omilla tuloillani varsin kelvollisesti, niin ihmettelen näitä, jotka tienaavat vielä paljon paremmin, mutta tuntuvat sikti olevan suorastaan köyhyyskuoleman partaalla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elintaso oli matala jo ennestään niin eipä ole mullakaan vaikuttanut.

Vierailija
2/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Tienaan kesäisin n. 1500€/kk ja talvella 1000€/kk. Ihan samalla tavalla pärjään kuin ennenkin eikä mistään ole tarvinnut säästää. Ihmettelen, missä sen hintojen nousun pitäisi näkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja hintojen nousu näkyy bensassa ja ruokakuluissa. Ostoksia on pitänyt supistaa ja miettiä mitä ilman pärjäisi. Juustoa ostetaan harvemmin ym. Elämän laatuun on vaikuttanut paljon ja en pysty säästämään.

En tiedä miten auton korjaukset ym onnistuu, jos ei säästöjä kerry.

Vierailija
4/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tulotaso eikä täälläkään juuri mikään ole muuttunut, mutta valehtelisin jos väittäisin, etten ole edes huomannut kustannusten nousua. Ei kuitenkaan mitään paniikkimielialaa, koska koen että voisin ihan hyvin vielä tinkiä menoista, vaikken kuluta kauheasti nytkään. Turhakkeita ovat edelleen ainakin kahvi, alkoholi ja makeat.

Vierailija
5/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tulotaso eikä täälläkään juuri mikään ole muuttunut, mutta valehtelisin jos väittäisin, etten ole edes huomannut kustannusten nousua. Ei kuitenkaan mitään paniikkimielialaa, koska koen että voisin ihan hyvin vielä tinkiä menoista, vaikken kuluta kauheasti nytkään. Turhakkeita ovat edelleen ainakin kahvi, alkoholi ja makeat.

Pidätkö noita turhakkeina? Ne on kuitenkin sitä ns arjen luksusta ja ylimääräustä, jonka vuoksi ihmiset mm käyvät töissä.

Jos tuollaista ei ole varaa ostaa niin ei ole syytä käydä töissäkään.

Vierailija
6/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö noita turhakkeina? Ne on kuitenkin sitä ns arjen luksusta ja ylimääräustä, jonka vuoksi ihmiset mm käyvät töissä.

Jos tuollaista ei ole varaa ostaa niin ei ole syytä käydä töissäkään.

Ilmeisesti meillä on aika erilaiset määritelmät turhakkeelle. Turhaa on nähdäkseni mikä tahansa sellainen, josta voi tarvittaessa tinkiä ilman että terveys, turvallisuus tai yleinen elintaso merkittävästi vaarantuvat. Kuulostaa melko huolestuttavalta, jos alkoholi on sinulle niin tärkeä asia, että säännöllistä juomista lopettaisit töissä käymisen.

Vierailija
7/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Toki ikää jo niin paljon että asuntovelka maksettu ja muita velkoja/ osamaksuja ei ole. Lapset jo omillaan. Elämä on mukavaa.

Vierailija
8/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän juuri ne valittaa elämisen kalleudesta, veroista sun muusta, keillä parhaiten sitä kulutusvoimaa muutoinkin löytyy.

Vierailija
9/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteessa köyhiin elintasoni on vain noussut!

Vierailija
10/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on iso asuntolaina niin sitä ei vain voi olla huomaamatta kun korko nousi nollasta neljään prosenttiin (marginaali mukaan laskettuna). 

Vierailija
11/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella usein moni sanoo isoksi kulueräksi mm. lasten harrastukset. Mitä vettua sanon minä :D Minulle ei lapsena ikinä vanhemmat maksaneet mitään erityisia harrastuksia ja en niitä todellakaan kaivannut. Me pelattiin porukalla jääkiekkoa, jalkapalloa, pesäpalloa, käytiin kalassa, pyöräiltiin ym, ja kaikki oli tyytyväisiä. Niin kuin ap osuvasti sanoi, ihmiset itse luovat sellaisen elämän itselleen, joka tulee kalliiksi.

Vierailija
12/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotuloni on 2 400 e kuukaudessa ja olen huomannut hintojen nousseen, mutta elintasooni se ei ole vaikuttanut ja säästöönkin saan entiseen malliin. Eniten on vaikuttanut korkojen ja energian hinnan nousu, jotka ovat nostaneet asuntolainamenoja ja yhtiövastiketta. Ruokakin on kallistunut, mutta paremmalla suunnittelulla ja ennakoinnilla olen onnistunut pitämään ruokamenot kohtuullisina ja ruokavalio on aiempaa terveellisempi. Olen jonkin verran nipistänyt ulkona syömisestä, kahvitteluista kavereiden kanssa ja muista ylimääräisistä huveista lähinnä siten, että valitsen halvempia vaihtoehtoja.

Vierailija
13/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän tuloista huolimatta toimeentulotuen tasolla joten vaikutus ei ole ollut kovin merkittävä.

Vierailija
14/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehän olemme maailman onnellisimmat kun saamme maksaa yhä enemmän kaikesta päivittäin, tällöin hymyilemme ja kiitämme hallintoa ja suuryrityksiä ja pyydämme että saammehan maksaa huomenna yhä enemmän niin tulemme vielä onnellisemmaksi... 

Vierailija
15/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kilpailtaisiin, kuinka tiukilla voi elää ja ihmetellään, kun muut ei halua elää kurjasti.

Hintojen nousu on vaikuttanut paljon. Käyn töissä ja kaikki raha menee pakolliseen. Ottaa päähän oikeasti. Miksi kohta edes käydä töissä, kun elintaso on sama mitä työtömillä eli koko ajan pitää laskea mihin on varaa. Joku ylimääräinen lasku kaataa koko talouden.

Vierailija
16/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisethän ovat tottuneet nykyään ylikuluttamaan sosiaaliluokkaansa nähden. Reilussa 30 vuodessa kotitalouksien velkamäärä on kolminkertaistunut. Nykyään saa velalla hommattua paremman elintason kuin joskus aiemmin. Ennen lähinnä vain asunnot myytiin velaksi. Nykyään taasen kaikki aina autoista kännyköihin saakka. Aikoinaan jos olisit ehdottanut, että saisinko tuon auton tai stereot osamaksulla, niin olisi naurettu ja todettu, että menehän perseaukinen ensin tienaamaan rahaa ja tule sitten uudestaan.

Vierailija
17/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lasta ja hintojen nousu näkyy bensassa ja ruokakuluissa. Ostoksia on pitänyt supistaa ja miettiä mitä ilman pärjäisi. Juustoa ostetaan harvemmin ym. Elämän laatuun on vaikuttanut paljon ja en pysty säästämään.

En tiedä miten auton korjaukset ym onnistuu, jos ei säästöjä kerry.

Ja lapsilla on varmaan hintavat puhelimet ja Niken hupparit.

Vierailija
18/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elintaso oli matala jo ennestään niin eipä ole mullakaan vaikuttanut.

Voi sinua onnekasta. Tuo on juuri helppoa, kun ei ole varaa omaan asuntoon, auton pitämiseen jne. Itse olen juuri sellainen keskituloinen, noin 2400 euroa kuussa käteen. On sen verran elämänkuluja, että itsellä tuo hintojen nousu selvästi näkyy :(

Vierailija
19/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilanne meilläkään juuri vaikuta kuluttamiseen, mutta säästöön jää vähemmän kuin ennen. Olemme velattomia, hyväpalkkaisia ihmisiä, joiden lapset ovat jo aikuisia.

Joitain yksittäisiä muutoksia olen tehnyt, esim. ostan nykyään harvemmin erikoistuotteita kuten laadukkaampia juustoja tai kalliimpia viinejä. Lomamatkalla tyydyn vähän halvempaan neljän tähden hotelliin jne. En kuitenkaan voi sanoa, että joutuisin oikeasti tinkimään mistään olennaisesta.

Vierailija
20/22 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle nyt lienee yhdentekevää, että maksaako bensalitra 1,50€/l vai 2,10€/l.