Oppilas soitti suutaan, ope tarttui kyynärvarteen. Potkut 40 v uran jälkeen. Pidetty ope
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009431374.html
Aivan kohtuutonta. Lapsi tarkastettiin terveydenhoitajalla. Ei vammoja.
Kommentit (1178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaako väkivalta myös aikuisille tunteen turvallisista rajoista? Jos ei, niin miksi ei?
"Väkivalta" on käsitteenä aika samanlainen kuin "ihmisoikeuksien rikkominen". Sen annetaan olettaa olevan jotain kamalaa ja absoluuttisen tuomittavaa, ja syyttämällä toista väkivallasta tai ihmisoikeuksien rikkomisesta voi automaattisesti voittaa keskustelun.
Millainen väkivalta sinua kohtaan on sallittua, jos käyt hermoilleni tai et tee tahtoni mukaan? lyödä? Töniä? Kaataa sinut maahan? Lukita komeroon? Läppäistä? Tukistaa? Nipistää?
Minulle tai lapselleni et saa tehdä mitään noista. Kategorinen kielto. Yksinkertaista.
Miksi lasta ei saisi lukita komeroon kun aikuinen voidaan lukita putkaan? Esimerkiksi isoissa kauppakeskuksissa on yksityisomisteiset putkat joihin asiakas voidaan lukita.
Et varmaan kenellekään tätä kehtaa omalla naamalla sanoa.
Taso on tosiaan tämä. Lapset komeroon. Ihan vain kasvatuksen nimissä.
Esimerkiksi Englannin kouluissa on lukittavat huoneet mihin oppilas voidaan laittaa tekemään tehtäviä jos hän ei ole ollut luokkahuoneessa ihmisiksi. Käytännössä putkat siis.
Ei ole.
Kyllä on: https://yle.fi/a/3-6575089
"Brittikouluissa on myös niin sanottu "sin-bin" eli arestihuone, jonne joutuu esimerkiksi opettajalle kiroilusta. Arestihuoneessa istutaan yksin tekemässä tehtäviä. Huoneessa voi joutua olemaan loppukoulupäivän tai tarpeen mukaan koko seuraavan koulupäivän. Näissä tapauksissa oppilaan vanhemmat kutsutaan koululle keskusteluun."
Tämä juttusi oli 10 vuotta sitten kirjoitettu.
En usko, että edes silloin on ollut arestihuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaako väkivalta myös aikuisille tunteen turvallisista rajoista? Jos ei, niin miksi ei?
"Väkivalta" on käsitteenä aika samanlainen kuin "ihmisoikeuksien rikkominen". Sen annetaan olettaa olevan jotain kamalaa ja absoluuttisen tuomittavaa, ja syyttämällä toista väkivallasta tai ihmisoikeuksien rikkomisesta voi automaattisesti voittaa keskustelun.
Millainen väkivalta sinua kohtaan on sallittua, jos käyt hermoilleni tai et tee tahtoni mukaan? lyödä? Töniä? Kaataa sinut maahan? Lukita komeroon? Läppäistä? Tukistaa? Nipistää?
Minulle tai lapselleni et saa tehdä mitään noista. Kategorinen kielto. Yksinkertaista.
Miksi lasta ei saisi lukita komeroon kun aikuinen voidaan lukita putkaan? Esimerkiksi isoissa kauppakeskuksissa on yksityisomisteiset putkat joihin asiakas voidaan lukita.
Esimerkiksi Englannin kouluissa on lukittavat huoneet mihin oppilas voidaan laittaa tekemään tehtäviä jos hän ei ole ollut luokkahuoneessa ihmisiksi. Käytännössä putkat siis.
Ei ole.
"Brittikouluissa on myös niin sanottu "sin-bin" eli arestihuone, jonne joutuu esimerkiksi opettajalle kiroilusta. Arestihuoneessa istutaan yksin tekemässä tehtäviä. Huoneessa voi joutua olemaan loppukoulupäivän tai tarpeen mukaan koko seuraavan koulupäivän. Näissä tapauksissa oppilaan vanhemmat kutsutaan koululle keskusteluun."
On Suomessakin yksin työskentelyyn tiloja.
Miksei niihin sitten laiteta, vaan annetaan järjestyshäiriöille hyväksyntä? Muistelen, että lapseni luokan erityislapsi laitettiin väestönsuojaan ohjaajineen välillä, että saatiin ärsyketaso alas. Mutta muuten en ole kuullut koko asiasta. Jos kerran keinot on, miksi kouluissa ei ole työrauhaa? Sopii vastata tähän, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli enää ei saa opettaja pitää kuri, jos muutama oppilas perseilee ja häiriköi muiden oppimista?
Kilahtaminen ja päällekäyminen ei ole kurinpitoa.
Jos opettaja kilahtaa niin se on lähes aina oire kurinpitomahdollisuuksien puuttumisesta. Koska jos kuria olisi onnistuneesti pidetty, niin lasten käytös ei olisi mennyt niin huonolle tasolle, että siitä seuraisi kilahdus.
Ei vaan se on oire siitä, ettei opettaja osannut työtään.
Opettajakaan ei ole superihminen vaan tarvitsee asialliset työkalut onnistuakseen erilaisissa työtehtävissä. Nykyisin niitä työkaluja ei kurinpitotehtävien osalta ole käytettävissä.
Mitä kurimpitovälineitä puuttuu?
Häiriköt ulos luokasta. Luokalle jättäminen, ehdot.
Koulusta erottaminen. Helppoja ja halpoja toimia, joita käytettiin ennenvanhaan. Ei tarvitse erikseen palkata häirikölle esiliinaa sivun kääntäjäksi.
Ja oppimistulokset olivat maailman huippuluokkaa, toisin kuin nyt.
Näistä välineistä kaikki on käytössä. Ihan kaikki.
Ja Pisa tulokset on edelleen maailman huippuluokkaa.
Onneksi on lisäksi koulunkäynnin ohjaajia. Kyllähän me kaikki olemme iloisia, että on tukea tarjolla. Kaikki me ajattelemme lasten etua, vai mitä.
Keskustelua alkoi masinoimaan yksi (SDP-vihervassari hallituksen agitoima?) vänkkääjä. Hän puolustaa nykyistä koululaitoksen menoa sitkeästi. Sama, arvostelijat lyttäävä, kommentointi toistuu ja toistuu. Hän ei halua tarkkailuluokkia, eikä lisätä opettajien rankaisukeinoja. Hänestä vika on opettajissa, ei oppilaissa. Hän on myös sitä mieltä, että äänestämällä Perussuomalaisia, ei tule mitään muutosta. No, minä en tämän jälkeen anna enää ääntäni SDP:lle, sehän olisi pään hakkaamista seinään. Tämä vänkkääjä auttoi ymmärtämään asian, kiitos siitä. Haluan muutosta nykyiseen työpaikkaani, sama meno ei kiinnosta!
Jep, totta! Ketjun alkupää on ihan toista kuin tämä jankkaaminen. Sääliksi käy opettajia, jotka haluavat muutosta. Melkoinen seinä edessä tämän hallituksen kaudella.
Onneksi enemmistö määrää tulevaisuuden :)
Juuri näin ja voimme olla varmoja, ettei enemmistö salli tätä komeroon laittamista ja kouluväkivaltaa.
Mitään muutahan nämä ketjun kuria lisää kukkahatut eivät ole keksineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ei se ole lukittava huone. Vapaudenriisto ei ole sallittua missään.
Mitäs sitten tapahtuu, jos siellä ei suostu pysymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Miksei niihin sitten laiteta, vaan annetaan järjestyshäiriöille hyväksyntä? Muistelen, että lapseni luokan erityislapsi laitettiin väestönsuojaan ohjaajineen välillä, että saatiin ärsyketaso alas. Mutta muuten en ole kuullut koko asiasta. Jos kerran keinot on, miksi kouluissa ei ole työrauhaa? Sopii vastata tähän, kiitos.
Tämä sinun mielikuvasi ei perustu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun aikana( alkupään milleniaali) kunnioitettiin opettajia ja osaa jopa "pelättiin", voittaa se silti nykyisen oppilas voi käydä muiden päälle ja muut ihailee vieressä kulttuurin.
Yläasteella ollessani oli ainakin neljä opettajaa joita hiukan pelättiin. Yksi niistä oli sellainen joka saattoi käydä fyysisesti kiinni jos oppilas ei totellut. Se oli iso nöyryytys pelleilevälle oppilaalle kun ensiksi ollaan kovaa poikaa ja uhotaan opettajillekin sen minkä ehtii, mutta seuraavassa hetkessä ollaankin maassa puoli-istuvassa asennossa opettajan pidellessä kaksin käsin kovaa kaulasta kiinni ja pää punaisena huutaen. Minulle nimittäin kävi noin. Nykyään kyseinen opettaja saisi potkut ja varmaankin myös rikossyytteen.
Minä en ollut koulun ainoa pelle. Pieni pelko tiettyjä opettajia kohtaan sai meidät kuitenkin pysymään suurimman osan ajasta aisoissa. Jos meidän olisi tunneilla annettu häiriköidä miten halusimme, niin eihän opetuksesta olisi tullut hevon v*ttua. Voin kuvitella millainen kaaos luokkahuoneissa nykyään vallitsee.
Just. Anna mä arvaan? Hakkaat lapsiasi samalla tavalla ja väität sitä kasvatukseksi?
Aina teille yksinkertaisille olennoille kaikki pitäisi vääntää heti rautalangasta. Minä en missään vaiheessa väittänyt, että mainitsemani fyysisesti kiinni käyvä opettaja olisi ollut koko ajan jonkun kimpussa. Sinä vain itse aloit fantasioimaan niin. Todellisuudessa en muista kuin muutaman kerran oman tilanteeni lisäksi kun hän oli "normaalia fyysisempi" ja nekin tilanteet olivat sellaisia, että hän otti häirikköä takista tai paidasta hiukan kovemmin kiinni ja lähti viemään pelleä pois paikalta.
Minä todellakin ansaitsin nöyryytykseni. Haukuin opettajaa kaikilla mahdollisilla alatyylisillä solvauksilla ja taisin tehdä muutaman lyöntiliikkeenkin häntä päin. Vieressä oli tietenkin joukko muita oppilaita, enhän minä muuten olisi uskaltanut sellaista tehdä. Pelleily loppui kuin seinään kun opettaja otti kaulasta kiinni ja huusi.
Minun kouluaikanani vielä oppilaat pidettiin kurissa ja sen ansiosta oppitunneilla oli aina loppujen lopuksi vähintäänkin siedettävä opiskelurauha. Nykyään monessa koulussa opetustilanteet ovat usein hyvin kaoottisia koska oppilaille ei käytännössä enää saa pitää kuria. Kumpi vaihtoehto sinusta on parempi?
Sen kyllä huomaa sori vaan että olet pahoinpidelty lapsena.
Ja sinun kuuluisi saada nyrkistä tasaisin väliajoin, jotta oppisit pitämään turpasi tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli enää ei saa opettaja pitää kuri, jos muutama oppilas perseilee ja häiriköi muiden oppimista?
Jos opettaja kilahtaa niin se on lähes aina oire kurinpitomahdollisuuksien puuttumisesta. Koska jos kuria olisi onnistuneesti pidetty, niin lasten käytös ei olisi mennyt niin huonolle tasolle, että siitä seuraisi kilahdus.
Opettajakaan ei ole superihminen vaan tarvitsee asialliset työkalut onnistuakseen erilaisissa työtehtävissä. Nykyisin niitä työkaluja ei kurinpitotehtävien osalta ole käytettävissä.
Koulusta erottaminen. Helppoja ja halpoja toimia, joita käytettiin ennenvanhaan. Ei tarvitse erikseen palkata häirikölle esiliinaa sivun kääntäjäksi.
Onneksi on lisäksi koulunkäynnin ohjaajia. Kyllähän me kaikki olemme iloisia, että on tukea tarjolla. Kaikki me ajattelemme lasten etua, vai mitä.
Keskustelua alkoi masinoimaan yksi (SDP-vihervassari hallituksen agitoima?) vänkkääjä. Hän puolustaa nykyistä koululaitoksen menoa sitkeästi. Sama, arvostelijat lyttäävä, kommentointi toistuu ja toistuu. Hän ei halua tarkkailuluokkia, eikä lisätä opettajien rankaisukeinoja. Hänestä vika on opettajissa, ei oppilaissa. Hän on myös sitä mieltä, että äänestämällä Perussuomalaisia, ei tule mitään muutosta. No, minä en tämän jälkeen anna enää ääntäni SDP:lle, sehän olisi pään hakkaamista seinään. Tämä vänkkääjä auttoi ymmärtämään asian, kiitos siitä. Haluan muutosta nykyiseen työpaikkaani, sama meno ei kiinnosta!
Jep, totta! Ketjun alkupää on ihan toista kuin tämä jankkaaminen. Sääliksi käy opettajia, jotka haluavat muutosta. Melkoinen seinä edessä tämän hallituksen kaudella.
Tässä taas vihjataan populistien kouluun järjestys vaalilupauksiin. Sitä ei tosin kerrota mitä käytännössä muuttuisi, jos jokin muuttuisi.
Pelataan mielikuvilla ja tulos on nolla vaikka sitten kukkahattupersut saisivat enemmistön eduskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Olisikohan vanhempien syytä katsoa peiliin? Se vanhempien vuosikausien kasvatustulos on se, joka tulee sitten sinne luokkahuoneeseen opituilla asenteillaan ja taidoillaan. Tehkää te työnne paremmin, niin opettajat voivat tehdä työnsä paremmin. Luoja paratkopn, aikuisten käytöstavoissa ja asenteissa on myös parantamisen varaa. Älkää odottako lapsilta enempää kuin itseltänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun aikana( alkupään milleniaali) kunnioitettiin opettajia ja osaa jopa "pelättiin", voittaa se silti nykyisen oppilas voi käydä muiden päälle ja muut ihailee vieressä kulttuurin.
Yläasteella ollessani oli ainakin neljä opettajaa joita hiukan pelättiin. Yksi niistä oli sellainen joka saattoi käydä fyysisesti kiinni jos oppilas ei totellut. Se oli iso nöyryytys pelleilevälle oppilaalle kun ensiksi ollaan kovaa poikaa ja uhotaan opettajillekin sen minkä ehtii, mutta seuraavassa hetkessä ollaankin maassa puoli-istuvassa asennossa opettajan pidellessä kaksin käsin kovaa kaulasta kiinni ja pää punaisena huutaen. Minulle nimittäin kävi noin. Nykyään kyseinen opettaja saisi potkut ja varmaankin myös rikossyytteen.
Minä en ollut koulun ainoa pelle. Pieni pelko tiettyjä opettajia kohtaan sai meidät kuitenkin pysymään suurimman osan ajasta aisoissa. Jos meidän olisi tunneilla annettu häiriköidä miten halusimme, niin eihän opetuksesta olisi tullut hevon v*ttua. Voin kuvitella millainen kaaos luokkahuoneissa nykyään vallitsee.
Just. Anna mä arvaan? Hakkaat lapsiasi samalla tavalla ja väität sitä kasvatukseksi?
Aina teille yksinkertaisille olennoille kaikki pitäisi vääntää heti rautalangasta. Minä en missään vaiheessa väittänyt, että mainitsemani fyysisesti kiinni käyvä opettaja olisi ollut koko ajan jonkun kimpussa. Sinä vain itse aloit fantasioimaan niin. Todellisuudessa en muista kuin muutaman kerran oman tilanteeni lisäksi kun hän oli "normaalia fyysisempi" ja nekin tilanteet olivat sellaisia, että hän otti häirikköä takista tai paidasta hiukan kovemmin kiinni ja lähti viemään pelleä pois paikalta.
Minä todellakin ansaitsin nöyryytykseni. Haukuin opettajaa kaikilla mahdollisilla alatyylisillä solvauksilla ja taisin tehdä muutaman lyöntiliikkeenkin häntä päin. Vieressä oli tietenkin joukko muita oppilaita, enhän minä muuten olisi uskaltanut sellaista tehdä. Pelleily loppui kuin seinään kun opettaja otti kaulasta kiinni ja huusi.
Minun kouluaikanani vielä oppilaat pidettiin kurissa ja sen ansiosta oppitunneilla oli aina loppujen lopuksi vähintäänkin siedettävä opiskelurauha. Nykyään monessa koulussa opetustilanteet ovat usein hyvin kaoottisia koska oppilaille ei käytännössä enää saa pitää kuria. Kumpi vaihtoehto sinusta on parempi?
Sen kyllä huomaa sori vaan että olet pahoinpidelty lapsena.
Ja sinun kuuluisi saada nyrkistä tasaisin väliajoin, jotta oppisit pitämään turpasi tukossa.
Tässätaas hyvä esimerkki miten väkivalta lisää väkivaltaa.
Britanniassa lapsi voidaan laittaa lukkojen taakse huoneeseen, mutta lapsiin ei saa fyysisesti koskea. Eli sinne huoneeseen joutuu kiltit vahingossa kiroilevat lapset. Häiriköt tuskin suostuu sinne menemään.
Ja tuollaistako ihannoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen ohi mutta Suomessa on muuten yleisesti ottaen todella huonosti käyttäytyvät teinit. Olen asunut nyt useampia vuosia muutamassa eri Euroopan maassa, enkä ole vielä nähnyt huonosti käyttäytyviä nuoria. Sveitsissä ovat peräti erittäin hyväkäytöksisiä millä tahansa mittapuulla. Varmasti poikkeuksiakin löytyy maasta kuin maasta mutta valitettavasti vaikutelmani on, että Suomessa nuorten sallitaan käyttäytyä huonosti niin kodin, koulun kuin koko yhteiskunnankin taholta ja, että huono käytös nuorilla on sen johdosta enemmän sääntö kuin poikkeus.
Erikoista. Itse olen paljon nuorten kanssa ssa tekemisissä ja pääosa on erittäin hyväkäytöksistä.. Paljon parempikäytöjsisiä kuin me 80-luvulla teineinä oltiin.
Itse olen ollut yläkoulun opena 35 vuotta enkä muista, että ennen nuoret pojat olisivat hokeneet v-sanaa kaiken aikaa, se alkaa tuntua vähän puuduttavalta ja loukkaa tyttöjen itsekunnioitusta. V-sanaa ei siis huudeta opelle vaan juttu menee näin: "olipa vi tun hyvä peli" tai muuta vastaavaa. Yleensä kommentoin tällaiselle 14-vuotiaalle v-sanan hokijalle, että sinä et vielä vi tun hyvyydestä mitään tiedä, olethan vasta hiljattain tullut sieltä ulos.
80-luvulla kiroilu oli aivan yhtä yleistä kuin nyt.
Ei ainakaan samassa mitassa kuin nyt. Kysehän ei ole enää varsinaisesta kiroilusta, sättimisestä tai toisen herjaamisesta "haista v" -tyyliin, vaan v-sanaa käytetään vahvistussanana kuvaamassa jonkin asian pahuutta tai hyvyyttä, tai omien käämien palamista. Ei siis haistatella enää toiselle niin kuin ennen.
Ja ei todellakaan luokkahuoneessa 80-luvulla huudettu vit-tua ainakaan niissä kouluissa, joissa opetin.
Luulen, että mallin tähän v-kiroiluun ovat antaneet pelivideot, joissa pojat huutaa naama punaisena tätä sanaa. En voi naisena arvostaa.
Tässä nyt se opettaja käytti sitä v-sanaa että sikäli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Aresti luokkahuoneessa ja koulutehtävien tekeminen ei liene kenenkään mielestä väkivaltaa.
Ei mutta niillä ei tutkimusten mukaan voiteta mitää . Minua on laitettu arestiin lukittuun huoneeseen. Joskus 6-8 vuotiaana. Nyt olen mummoiässä ja kärsinyt koko ikäni suljetun paikan kammosta. Se rajoittaa aika paljon elämää.
Voisiko häiriköille vain antaa potkut koulusta? Siis tiedän, ettei nykyisen lainsäädännön mukaan voi, mutta pitäisikö lakia muuttaa? Jos muksu ei osaa käyttäytyä, niin pois koulusta häiritsemästä. Vanhemmat voivat sitten opettaa itse tai palkata yksityisen opettajan. Alkaisi opettajienkin auktoriteetti ja arvostus nousta. Tämän päivän ongelma on, että kaikkia ymmärretään liikaa. Kun ymmärretään liikaa, kasvatetaan hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko häiriköille vain antaa potkut koulusta? Siis tiedän, ettei nykyisen lainsäädännön mukaan voi, mutta pitäisikö lakia muuttaa? Jos muksu ei osaa käyttäytyä, niin pois koulusta häiritsemästä. Vanhemmat voivat sitten opettaa itse tai palkata yksityisen opettajan. Alkaisi opettajienkin auktoriteetti ja arvostus nousta. Tämän päivän ongelma on, että kaikkia ymmärretään liikaa. Kun ymmärretään liikaa, kasvatetaan hirviöitä.
Ei. Hirviöitä kasvatetaan nimenomaan sillä, että ei ymmärretä. Jos lapsi tai nuori kipuilee, se ei ole nyrkin ja täydellisen eristämisen paikka vaan kuuntelun ja ymmärtämisen. Mitäpä jos kotiolot ovat se juttu, joka saa nuorelle pahan olon jota valitettavasti puretaan ulkomaailmaan? Sitten nuori kelvottomien vanhempien kotiopetukseen, niinkö? Älkää olko naiveja ja ajatelko, että aina vika on opettajissa tai nuoressa. Usein koulu on pahoinvoivalle nuorelle ainoa turvapaikka. Ei toki pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsia erotetaan koulusta nykyäänkin. Ei se kyllä opettajien arvostamista lisää ja monen lapsen on parempi olla koulussa kuin kotona. Johan sen näkee tästäkin ketjusta miten pimeitä vanhempia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen ohi mutta Suomessa on muuten yleisesti ottaen todella huonosti käyttäytyvät teinit. Olen asunut nyt useampia vuosia muutamassa eri Euroopan maassa, enkä ole vielä nähnyt huonosti käyttäytyviä nuoria. Sveitsissä ovat peräti erittäin hyväkäytöksisiä millä tahansa mittapuulla. Varmasti poikkeuksiakin löytyy maasta kuin maasta mutta valitettavasti vaikutelmani on, että Suomessa nuorten sallitaan käyttäytyä huonosti niin kodin, koulun kuin koko yhteiskunnankin taholta ja, että huono käytös nuorilla on sen johdosta enemmän sääntö kuin poikkeus.
Erikoista. Itse olen paljon nuorten kanssa ssa tekemisissä ja pääosa on erittäin hyväkäytöksistä.. Paljon parempikäytöjsisiä kuin me 80-luvulla teineinä oltiin.
Itse olen ollut yläkoulun opena 35 vuotta enkä muista, että ennen nuoret pojat olisivat hokeneet v-sanaa kaiken aikaa, se alkaa tuntua vähän puuduttavalta ja loukkaa tyttöjen itsekunnioitusta. V-sanaa ei siis huudeta opelle vaan juttu menee näin: "olipa vi tun hyvä peli" tai muuta vastaavaa. Yleensä kommentoin tällaiselle 14-vuotiaalle v-sanan hokijalle, että sinä et vielä vi tun hyvyydestä mitään tiedä, olethan vasta hiljattain tullut sieltä ulos.
Ei ainakaan samassa mitassa kuin nyt. Kysehän ei ole enää varsinaisesta kiroilusta, sättimisestä tai toisen herjaamisesta "haista v" -tyyliin, vaan v-sanaa käytetään vahvistussanana kuvaamassa jonkin asian pahuutta tai hyvyyttä, tai omien käämien palamista. Ei siis haistatella enää toiselle niin kuin ennen.
Ja ei todellakaan luokkahuoneessa 80-luvulla huudettu vit-tua ainakaan niissä kouluissa, joissa opetin.
Luulen, että mallin tähän v-kiroiluun ovat antaneet pelivideot, joissa pojat huutaa naama punaisena tätä sanaa. En voi naisena arvostaa.
Eikä ihme. Kun tulen kotiin koulupäivän jälkeen, pääni kaikukammiossa sinkoilevat edelleen ne kymmenet v-sanat, joita olen joutunut kuulemaan päivän kuluessa. Ei ihme jos pinnan katketessa tartuntaefekti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat tekevät nykyään opettajille ansoja ihan tarkoituksella. Ärsytetään ope räjähtämään, kuvataan ja kannellaan rehtorille. Opettajan kiusaaminenen voi kestää päiviä. Tälläinen käytös on yleistä.
Aina opettajille on tehty jäyniä koulussa. Jos et niitä kestä, et ole opettajana.
Tämä. Meidän aikaan opettajat eivät provosoituneet vaan lähtivät leikkiin mukaan.
Kuinka monta päivää kestäisit itse suoraa haukkumista? Nämä jonnet eivät enää tee jäyniä. He haukkuvat suoraan henkilökohtaisia ominaisuuksiasi.
Niin ne ennenkin tekivät. Väitätkö ettei teidän opettajilla ollut lempinimiä henk.koht. ominaisuuksien mukaan? Meillä ainakin oli rotta, lenkka, puudeli ja perse jne.
Eivät tehneet. Olen se, joka tuolla aiemmin kirjoitti omasta kokemuksesta, kun oppilaan piti tulla pyytämään anteeksi sanomisiaan. En enää muista, mikä se oli, mutta jotain henkilökohtaista. Monta juttua kuittasin yhdelle lauseella tyyliin " ei parta pahoille kasva", kun joku ihasteli viiksiäni, näin naisena.
Pitkään pärjäsi sillä, että puhutteli oppilaita. Ammattikoulun poikien kanssa pidettiin palaveria yölläkin, kun oltiin reissussa. Jo silloin 1980-luvulla oli selvää se, että siihenkin kouluun oli helpompi saada opettajia kuin oppilaita. Siksi kurinpitokeinot alkoivat olla vähissä, ja erotetut palasivat takaisin. Luulevat varmaan vieläkin, että lähdin siitä paikasta pois siksi, että muuan itse eronnut palasi takaisin kouluun. Oikeastaan eniten vuosien mittaan olen katunut vain sitä, että en ilmoittanut lähteväni samana päivänä vaan vasta määräaikaisen päättyessä muutaman viikon päästä toiseen työpaikkaan.
Lempinimiä oli yleisesti vasta penkkarijulisteissa. Sitä en muista, oliko niissäkään pahimpia tyyliin "Lenkka".
Kyllä tehtiin jäynää ja rankasti, heikot opettajat bongattiin joukosta heti, samoin raivarin saajat ja voi riemua, kun ooettaja nyyhkyttäen lähti luokasta tai hakkasi karttakepin säpäleiksi.
Hyviä ammattitaitoisia kunnioitettiin eikä heitä kiusattu.
Ja tämä 60-70 luvulla.
Tämä on aina ollut näin. Ja tulee olemaan. Heikkous haastetaan. Siksi juuri Opettajan työ on niin haastavaa. On itse alttiina. Onneksi kokemus ja menetelmät tuo apua ja varmuutta työhön.
Opella pitäisi olla sellaiset työkalut käytössä, että heikkokin ope saa oppilailta luulot pois. Valitettavasti nykyinen keskustelukeskeinen kasvatuskulttuuri ei kuitenkaan tällaista käytäntöä suosi.
Isäni kävi koulua 1940-luvulla. Nuoren herkän naisopettajan peppua kutitettiin ulkovessassa harjalla tyhjennysluukyn kautta, räjähtelevän miesopettajan ikkunan alla soitettiin pirunvielua yöllä jne
Tuolloin oli kaikki kaipaamanne kuritustoimet kuitenkin käytössä!
Tuohon aikaan kynnys lähteä uhmaamaan opettajaa päin naamaa oli kuitenkin huomattavan korkea. Se on ihan eri juttu tehdä asioita piilosta ja toivoa, että ei jää kiinni, kuin että lähtee avoimesti haastamaan. Siihen aikaan häiriköilläkin oli syy pelätä kiinnijääntiä, toisin kuin nykyisin.
Kyllä he kiinni jäivät joka tempustaan. Eivätkä olleet ainoat, jotka näitä heikkoja tai rageevia opettajia kiusasivat.
Pointtini oli, että eivät ne rangaistukset tai ruumiillinen kuritus ole ratkaisu vaan opettajan ammattitaito ja luonne.Koska ennen vanhaan eikä nykyään kiusata kuin näitä opettajia, joilta saadaan toivottu reaktio.
Kouluaikanani useimmat opettajat jätettiin jossain määrin rauhaan, mutta vain ehkä kahta ei edes yritetty ärsyttää. Kahta ärsytettiin olan takaa, ja toisesta näistä tuli erinomainen opettaja, mutta vasta kun otin hänet oppilaana puhutteluun tunnin jälkeen. Ilman sitä hän olisi ollut kusessa, vaikka oli fiksu ja kiva ihminen ärinänsä alla. Puhuttelin samalla myös luokan suunsoittajan, ja sitä auktoriteettia minulla ei nykypäivänä luultavasti olisi, vaan hän värväisi somekampanjan häpäistääkseen minut koko kaupungissa.
Mielistelevät opettajat eivät tuolloin olleet edes ongelma, heitä ei ollut. Käsittääkseni nyt on toisin. Sellaisen tunnilla olisi kuollut myötähäpeään.
Tuntuu omituiselta, jos itse luontainen opetusnero halveksii niitä kaikkia muita, joista löytyy kauneusvirheitä. Totuushan on, että jos kouluissa on kurittomuus voimistunut, niin aina isompi osuus opettajista joutuu liian kovaan paineeseen kestokykyynsä nähden. Muistutan, että tämä ketjun alkusyy oli 40 vuotta pärjännyt ihan hyvin ja pidettynä, ennenkuin katkesi.
Kysymyshän ei ole viime kädessä edes siitä, miten vakavia koulujen ongelmat oikeasti ovat. Vaan siitä, miten vakaviksi vanhemmat ne mieltävät. Jos olet sitä mieltä, että kaikki on hyvin ja kritiikki on väärin ja siihen sopii vastata silmienpyörittelyllä, varaudu yksityiskouluaaltoon, koska sitä sinä olet tilaamassa. Vanhemmat eivät ole paikalla koulussa, joten heidän on järjestettävä lapsensa muualle tietyllä turvamarginaalilla, ja sitä herkemmin se tapahtuu mitä vähemmän asioita yritetään oikeasti korjata.
Alkaisi olla korkea aika vaihtaa muutama pää hallinnossa, jos sieltä ei ala löytyä asiallisia vastauksia, vaan virat on täytetty hyssyttelijöillä ja pyörittelijöillä. Jälki-istuntoako pitää antaa ennen kuin asialinja löytyy, vai pitääkö teitä vain ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ihme. Kun tulen kotiin koulupäivän jälkeen, pääni kaikukammiossa sinkoilevat edelleen ne kymmenet v-sanat, joita olen joutunut kuulemaan päivän kuluessa. Ei ihme jos pinnan katketessa tartuntaefekti. :)
Eli v-sana oikeuttaa mielestäsi varmaan jo murhan, jos jo pakastimen pistorasiaksi kutsuminen ilmeisesti oikeuttaa kiinni käymisen.
Kaikilla ei ole pinnaa olla opettajia. Se olisi hyvä ihan itse tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ja voimme olla varmoja, ettei enemmistö salli tätä komeroon laittamista ja kouluväkivaltaa.
Mitään muutahan nämä ketjun kuria lisää kukkahatut eivät ole keksineet.
No enpä ole teidän, nykyisen SDP-vihervassari hallituksen agiteeraamien vastaväittäjien, ehdotuksia nähnyt. Eli nykyinen meno on iteistä han ok. Ilmeisesti opettajissa on vika, jos eivät pärjää oppilaiden kanssa.
Häirikkö opiskelijoita ei voi teidän mielestänne eristää muusta luokasta, se on jo tullut selväksi. Jankata osaatte, mutta mitään konkreettista tähän opettajien avunhuutoon, en ole kuullut. Hyvä, että tulee näin vaalien alla selväksi.