Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studiossa eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen

Vierailija
02.03.2023 |

Aivan sairasta.

Kommentit (642)

Vierailija
461/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei nykynuoret suostu menemään töihin kuin vasta 35v iässä, niin ei se 35 vuoden työura oikein muuten onnistu. Boomerit meni töihin 16v iässä.

Tälläkin hetkellä meillä on töissä enemmän eläkeläisiä kuin on väkeä työttömänä eli jossain mättää, kun vanhukset on töissä ja nuoret toteaa, että työtä ei kannata tehdä.

Hei kuule, tässä menee hetki nää korkeakouluopinnot suorittaa, vaikeimpiin opiskelupaikkoihin haetaan monta vuotta! Ite en ole vieläkään valmistunut, mutta olenkin kokoajan ollut myös töissä!

Ja vielä lisäyksenä, haluttais parempiin töihin jos päästäisiin, te boomerit ette vapauta työpaikkoja meille! Ja eka työpaikkani oli arkistossa 17v että eipä se paljon boomerista eroa, paitsi jokaiseen parempaan työpaikkaan tarvitsee olla nyt myös korkeakoulututkinto ja vuosien työkokemus ihan alotuspaikkoihinkin, toisin kuin boomereilla

Ai sun mielestä boomereiden pitäisi jäädä työttömiksi että te saisitte töitä. Milläs boomerit sitten elää?

Sori vaan, teen töitä eläkeikään asti jos terveys kestää enkä aio lahjoittaa työpaikkaani.

Missä työpaikassa muka enää edes palkataan ketään eläkkeelle jäävän tilalle?

Boomerit on jo eläkkeellä. Nuorin boomer sukupolveen kuuluva täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Vaikka  nykyään ne yrittää jo väittää, että vuonna 1964 syntyneet kuuluisi boomer sukupolveen niin niihin kuului vain sodan jälkeen syntyneet vuoteen 1953 asti. Näitäkin käsitteitä yritetään venyttää, että saadaan pitää samaa kitinää vuosikymmenestä toiseen.

Minä olen syntynyt 1980 ja jopa minua nimitellään boomeriksi!

Ohis

Vierailija
462/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä eläkeiän nostoa perustellaan edelleen eliniän odotteen kasvulla, vaikka uusimpien tutkimusten mukaan eliniän odote on laskenut?

Toinen mikä aina unohdetaan keskustelussa eläkkeistä on se, että kaikki eläkkeet eivät todellakaan ole pieniä. Onko meillä varaa maksaa toimitusjohtajille kymmenien tuhansien eurojen kuukausieläkkeitä. Olisiko jo aika puhua myös niistä eläkekatoista?

Eläkekatto olisi järkevämpi kuin eläkeiän nosto. Katto voisi olla joku 7000e esim. Oikeesti, aika ruhtinaallinen summa joutenolosta. Ja ihminen joka tuommoisia eläkkeitä saa on jo tehnyt erittäin rahakkaan työuran, joten omaisuutta pitäisi olla kertynyt paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole töissä A-studiossa!

Vierailija
464/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tätä eläkeiän nostoa perustellaan edelleen eliniän odotteen kasvulla, vaikka uusimpien tutkimusten mukaan eliniän odote on laskenut?

Toinen mikä aina unohdetaan keskustelussa eläkkeistä on se, että kaikki eläkkeet eivät todellakaan ole pieniä. Onko meillä varaa maksaa toimitusjohtajille kymmenien tuhansien eurojen kuukausieläkkeitä. Olisiko jo aika puhua myös niistä eläkekatoista?

On varaa. Toiset ihmiset ovat eri asemassa kuin toiset. Jonkun selkänahasta se silloin on revittävä.

Vierailija
465/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politikot kuvittelevat että muillakin aloilla on yhtä hauskaa ja leppoisaa kuin heillä. Ei tajuta että joissakin ammateissa askelia tulee työpäivän aikana 20 000. Etuja ei ole, syömään ei ehdi, vessassa ei ehdi/pysty käymään.

Lomaa duunareilla on vain 30 pvää vuodessa, toisin kuin eduskunnassa jossa lomaa on 4 kk. Pakko ei heidän ole työpaikallakaan olla. Taksilla voivat edustajat huristella yhteiskunnan piikkiin, on hyvä työterveydenhuolto ja paljon erilaista toimintaa.

Vierailija
466/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei nykynuoret suostu menemään töihin kuin vasta 35v iässä, niin ei se 35 vuoden työura oikein muuten onnistu. Boomerit meni töihin 16v iässä.

Tälläkin hetkellä meillä on töissä enemmän eläkeläisiä kuin on väkeä työttömänä eli jossain mättää, kun vanhukset on töissä ja nuoret toteaa, että työtä ei kannata tehdä.

Hei kuule, tässä menee hetki nää korkeakouluopinnot suorittaa, vaikeimpiin opiskelupaikkoihin haetaan monta vuotta! Ite en ole vieläkään valmistunut, mutta olenkin kokoajan ollut myös töissä!

Ja vielä lisäyksenä, haluttais parempiin töihin jos päästäisiin, te boomerit ette vapauta työpaikkoja meille! Ja eka työpaikkani oli arkistossa 17v että eipä se paljon boomerista eroa, paitsi jokaiseen parempaan työpaikkaan tarvitsee olla nyt myös korkeakoulututkinto ja vuosien työkokemus ihan alotuspaikkoihinkin, toisin kuin boomereilla

Ai sun mielestä boomereiden pitäisi jäädä työttömiksi että te saisitte töitä. Milläs boomerit sitten elää?

Sori vaan, teen töitä eläkeikään asti jos terveys kestää enkä aio lahjoittaa työpaikkaani.

Boomerit on jo eläkkeellä. Nuorin boomer sukupolveen kuuluva täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Vaikka  nykyään ne yrittää jo väittää, että vuonna 1964 syntyneet kuuluisi boomer sukupolveen niin niihin kuului vain sodan jälkeen syntyneet vuoteen 1953 asti. Näitäkin käsitteitä yritetään venyttää, että saadaan pitää samaa kitinää vuosikymmenestä toiseen.

Tää on tosiaan hauska juttu. Suuret ikäluokat jäivät vuosia sitten eläkkeelle, mutta edelleen maakuntien toimituksissa taloustoimittajat huhuilevat suurten ikäluokkien eläköitymisen aiheuttamasta työvoimapulasta. Levy jäi päälle.

Pelkkää kansalaisten manipulointia. Saadaan siirrettyä eläkepommia ja eläkekriisiä ja saadaan yhä nuorempia sukupolvia manipuloitua kriisiajatukseen, että kohta ne suuret ikäluokat menee eläkkeelle ja meidän tulee raataa nyt puoli ilmaiseksi ja työskennellä viimeiseen hengenvetoon asti että saadaan elätettyä tulevaisuudessa eläköityvät boomerit. Tiedoksi vaan että ne on ollut eläkkeellä moni jo vuosia ja tässä ollaan yhä.

Vierailija
467/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto olisi järkevämpi kuin eläkeiän nosto. Katto voisi olla joku 7000e esim. Oikeesti, aika ruhtinaallinen summa joutenolosta. Ja ihminen joka tuommoisia eläkkeitä saa on jo tehnyt erittäin rahakkaan työuran, joten omaisuutta pitäisi olla kertynyt paljon

Toihan varmaankin ratkaisee ongelman. Tilastojen mukaan vuonna 2021 5000 €/kk tai enemmän eläkettä sai sellaiset 1,3% eläkkeensaajista - tietoja yli 7000 €/kk saavista ei löytynyt tietoja, mutta kuvaajan muotoa katsoessa voi hyvin olettaa, että heidän osuus olisi luokkaa "pieru saharassa".

No, näyttäähän moni ajattelevan, että budjettivajekin paikkautuisi jos vain X €/kk ansaitsevien verotusta nostettaisiin riittävästi (missä X = "suuri" summa omaan tulotasoon nähden) - unohtaen tyyten sen, että vaikkapa jotain 10000 €/kk ansaitsevia on tässä maassa häviävän vähän.

Vierailija
468/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmille sanoisin, että ainakin tiedätte, mitä tuleman pitää. Eli jos on minkäänlaisia mahdollisuuksia, yrittäkää itse säästää jotain sukanvarteen.

Minä olen syntynyt 60-luvulla, eikä ollut mitään tietoa tulevasta vaan luottamus siihen, että eläkkeelle pääsee ja se on riittävä... Turhaan aloitin työt 16-vuotiaana, sillä eläkettä ei kertynyt ennen 23-v, vaikka eläkemaksut kyllä otettiin palkasta. Myöskään äitiyslomilta ja hoitovapailta ei kertynyt mitään. Eikä opiskelusta, muuta kuin lainaa, jonka sain maksettua 45-vuotiaana. Tavoite-eläkeikäni on 68-v ja risat. Eläke tulee olemaan 40% bruttopalkasta.

Tosiasiassa minulla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä nykyisessä työssäni siihen asti, joten burn-outin jälkeen päätynen minimipäivärahoille kituuttamaan viimeiset vuodet ennen eläkeikää, kuten tuhannet muut ikääntyneet "työnhakijat". Se taas pienentää eläkettä entisestään. Joku tästä hyötyy, en tiedä kuka.

Vierailija
469/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tilastotieto - vuonna 2021 maksettiin työeläkkeitä yhteensä 30,5 mrd € ja nämä rahat tulivat:

- Nykyisten työssäkäyvien eläkemaksut 20,6 mrd € (eläkemaksut yhteensä 24,1 mrd, joista nykyisten eläkkeidän rahoituksen jälkeen 3 mrd eläkerahastoihin ja 0,5 mrd systeemin toimintakuluihin)

- Valtion osuudet 4 mrd €

- Työllisyysrahasto 0,5 mrd €

- Eläkevarat 5,0 mrd €

Nykyisistä eläkemaksuista meneee siis 85% eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen ja vain 15% laitetaan sukanvarteen nykyisin työelämässäolevien eläkkeiden maksamiseksi tulevaisuudessa. Vain noin 1/6 nykyisistä eläkkeistä katetaan eläkerahastojen varoilla - tämä siis siitä aina joskus esiin vedetystä väitteestä, että eläkeläiset olisivat omat eläkkeensä säästäneet.

Eläkerahastoissa varoja oli 2021 lopussa 257 mrd, mutta tämä kattaa vain noin 1/4 nykyisistä eläkevastuista (= nykyisten eläkeläisten tulevat eläkkeet + nyt töissäolevien jo ansaitsemat eläkkeet). Saapas nähdä mistä tämä puuttuvat 750 mrd oikeasti lohkaistaan - unohtamatta tietenkään jatkossa kertyviä uusia eläkevastuita.

Vierailija
470/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa muistaa että raskaista töistä saa vähän  helpommin  työkyvyttömyyseläkkeen.    Tosin sen saaminen    vaatii  arvostetun   erikoislääkärin arvion ja   sairaslomia pitkään. Silloin myös eläke on aika pieni. On se kuitenkin  parempi  vaihtoehtokuin   itsensä työllä  tappaminen.

Vierailija
471/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 28v ja töissä olen ollut 17v asti. Kouluja käynyt siinä samalla. Ei ole ollut kuin ehkä 2v tuossa välissä etten ole ollut töissä ja silloinkin opiskelin. Että 70v kun täytän, on työuraa suunnilleen 50v takana ellei työttyömyys tai sairaudet iske.

Vierailija
472/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joka asiaan vaaditaan enemmän koulutusta, ja siihen menee aikaa. Voitaisiin tiivistää opetuksesta pois kaikki turhat yrittäjyyskurssit jne ja saada ihmiset aiemmin töihin. Kumma että työurien varhaistaminen ei ole tapetilla, vaan niiden pidentäminen.

Vierailija
473/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mukavaa köpötellä vielä 65-70-vuotiaana rakennustyömaalle töihin. Varmasti urani tehokkaimmat työvuodet luvassa silloin. Hienosti taas mietitty asiat, käyköhän tuollaisilla päättäjillä mielessäkään, että on muitakin kuin toimistotöitä.

Voin kuvitella. Ja ajattele sairaanhoitajaa vaikkapa 69-vuotiaana. Tai päiväkodin lastenhoitajaa. Tai vanhainkodin hoitajaa joka hoitaa itseään muutamaa vuotta vanhempia vanhuksia. Työteho on varmasti todella kova.

Ihmiset ovat eri kuntoisia. Meidän lasten päiväkodissa sijaisena oli aika usein heidän vanha työntekijänsä, välillä teki pitkiäkin sijaisuuksia, kunnes täytti 70v. Ikinä ei olisi uskonut että oli sen ikäinen, ainakin 10v iästä pois ulkonäön ja meiningin perusteella. Tarha oli kyllä huippu, kotoisa, hyvin johdettu, pitkiä työsuhteita ja tuli jopa ystävyyssuhteita vanhempien ja hoitajien kesken. Helppo painaa töitäkin tuollaisessa paikassa.

Oliko tämä 20 vuotta sitten? Ei onnistu enää, ei siellä kukaan jaksa töissä olla eläkkeellä. Ehkä jaksaa tehdä nopeita 1-2 päivän sijaisuuksia eikä muuta. En tunne yhtään lastenhoitajaa jonka kunto kestäisi pidempää keikkailua eläkkeellä, itse asiassa en tunne yhtään joka jaksaisi keikkailla edes yhden päivän vuodessa.

Vierailija
474/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä eläkeiän nosto pyrikään siihen, että ihmiset oikeasti olisivat töissä 70-vuotiaaksi.

Se pyrkii siihen, että ihmiset tippuvat toimeentulotuelle ja nykyiset suurten ikäluokkien syöttöporsaat eläkeläiset saavat turvattua oman selustansa.

Vierailija
475/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noin neljästäkympistä alaspäin ole jo eläkeikä 70 vuotta? Nimittäin minä olen 45 ja joskus katsoin että minun eläkeikäni on 69 vuotta. Ja nyt kun koronakin on tarkoitus sairastaa kymmeniä kertoja niin tuskin kukaan on työkykyinen eläkeikään asti.

Vierailija
476/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noin neljästäkympistä alaspäin ole jo eläkeikä 70 vuotta? Nimittäin minä olen 45 ja joskus katsoin että minun eläkeikäni on 69 vuotta. Ja nyt kun koronakin on tarkoitus sairastaa kymmeniä kertoja niin tuskin kukaan on työkykyinen eläkeikään asti.

Minä olen 38 ja alin eläkeikäni on vähän päälle 67 vuotta.

Vierailija
477/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei boomereita ole enää työelämässä. Nuorimmat heistä ovat n. 69-vuotiaita vuonna 1954 syntyneet.

Itse asiassa me 80-90-luvun lapset ollaan tulevia "boomereita". Ennen noita vuosikymmeniä syntyvyys oli pienempää ja sitten taas 2000-luvulla on ollu selkeää laskua syntyvien lasten määrässä.

Vierailija
478/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat aina toitottaneet että kannattaa painaa pitkää päivää vaikka liksa olisi miten surkea tahansa että saa sitten enemmän eläkettä. Olen nyt 43v ja tehnyt töitä milloin missäkin peruskoulusta asti, ja välillä lopettanut paskan duunin ja ollut mieluummin työttömänä vähän aikaa.  Ajattelin jo teininä että minkään eläkkeen takia joka häämöttää jossain vuosikymmenien päässä, ei mitä tahansa kannata tehdä, ja olin oikeassa. Kun itse olen nykyisessä eläke-iässä on eläke-ikä luultavasti nostettu jo jonnekin 80v tietämille ja tuskinpa siihen ikään edes pääsen.

Vierailija
479/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmille sanoisin, että ainakin tiedätte, mitä tuleman pitää. Eli jos on minkäänlaisia mahdollisuuksia, yrittäkää itse säästää jotain sukanvarteen.

Minä olen syntynyt 60-luvulla, eikä ollut mitään tietoa tulevasta vaan luottamus siihen, että eläkkeelle pääsee ja se on riittävä... Turhaan aloitin työt 16-vuotiaana, sillä eläkettä ei kertynyt ennen 23-v, vaikka eläkemaksut kyllä otettiin palkasta. Myöskään äitiyslomilta ja hoitovapailta ei kertynyt mitään. Eikä opiskelusta, muuta kuin lainaa, jonka sain maksettua 45-vuotiaana. Tavoite-eläkeikäni on 68-v ja risat. Eläke tulee olemaan 40% bruttopalkasta.

Tosiasiassa minulla ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä nykyisessä työssäni siihen asti, joten burn-outin jälkeen päätynen minimipäivärahoille kituuttamaan viimeiset vuodet ennen eläkeikää, kuten tuhannet muut ikääntyneet "työnhakijat". Se taas pienentää eläkettä entisestään. Joku tästä hyötyy, en tiedä kuka.

Mistässen tiedät, hyödyttääkö edes ne sukanvarret tulevaisuudessa. Todennäköisesti koko rahajärjestelmä tulee muuttumaan, ja valuutta tulee olemaan jotain aivan muuta kuin numerot bittiavaruudessa.

Vierailija
480/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat aina toitottaneet että kannattaa painaa pitkää päivää vaikka liksa olisi miten surkea tahansa että saa sitten enemmän eläkettä. Olen nyt 43v ja tehnyt töitä milloin missäkin peruskoulusta asti, ja välillä lopettanut paskan duunin ja ollut mieluummin työttömänä vähän aikaa.  Ajattelin jo teininä että minkään eläkkeen takia joka häämöttää jossain vuosikymmenien päässä, ei mitä tahansa kannata tehdä, ja olin oikeassa. Kun itse olen nykyisessä eläke-iässä on eläke-ikä luultavasti nostettu jo jonnekin 80v tietämille ja tuskinpa siihen ikään edes pääsen.

Hyvä. Joitakin omilla aivoillaan ajattelevia sentään löytyy. Sodan jälkeinen sukupolvi on niin sanotusti traumaohjelmoitu niin, että heille esimerkiksi työnteko oli kaiken keskiössä. Heille toki myös pedattiin tämä nykyinen eläkejärjestelmä, mutta missään nimessä ei tule ajatella sen olevan kestävä vielä puolen vuosisadan päästä heidän lapsille tai lapsenlapsilleen. Tutkikaa edes hiukan historiaa niin ymmärrätte.