Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studiossa eläkeikää ollaan nostamassa 70 vuoteen

Vierailija
02.03.2023 |

Aivan sairasta.

Kommentit (642)

Vierailija
421/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ukkini eläköityi 54-vuotiaana 80-luvulla. On siis ollut eläkkeellä jo 35 vuotta. Minä olen nyt 33-vuotias, ollut töissä 15 vuotta taukoamatta ja vielä olisi yli puolet edessä työelämästä. Minun eliajanodotteeni on 82 vuotta, ehdin olla siis 12 vuotta eläkkeellä tämän mukaan. Tasan ei mene nallekarkit, ei maksujen, eikä eläkeiän mukaan. 

Meidän suvussa myös 90-vuotiaita, jotka ovat olleet 40 vuotta eläkkeellä ja on 2 omistusasuntoa.

Vierailija
422/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eläkkeelle voisi päästä vähitellen, esim. Ensin puolipäiväisenä. Jotenkin typerää että heti on muka työkyvytön.

Tämä on järkevä ajatus. Olen itse vähän yli kuudenkymmenen ja arvostaisin ylimääräisiä lomapäiviä tai lyhennettyä työaikaa. Alkaa palautuminen olla hidasta. Voisin sitten jaksaa pidempään, työni on keskipalkkaista ja aika raskasta, mutta kyllä palkitsevaa.

Työvuosia on takana pian 40. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kukaan ei enää 50v ikäistä palkkaa niin vain pitkittyy se työttömyysjakso siellä loppupäässä, mitä järkeä?

Pienempi eläkekertymä. Elää kitkutat 50 vuodesta ylöspäin toimeentulotuen suuruisella tulotasolla. Ihan sama, miksi sitä nyt halutaan kutsua.

Suomessa on korotettu eläkeikää, mutta käytännössä suomalaiset jäävät edelleen samanikäisinä eläkkeelle. Nyt se ei ole vanhuuseläke, vaan työkyvyttömyyseläke. Polvilla, selällä, aivoilla ja pumpulla on tietty käyttöikä, ja työantajat eivät kehäraakkeja palkkaa, kun tarjolla on parempaakin.

Vastaan samalla vastauksella tähänkin:

Eläke on vain n. 100e korkeampi, jos teen vielä 10 vuotta työtä vs. jos jään nyt työttämäksi.

Jep.

Miten tuollaisessa tilanteessa kannattaa toimia? Sehän on todella epäreilua ja epämotivoivaa.

Kertokaahan te muut pienipalkaiset, miten meinaatte toimia tämän selvän vääryyden suhteen.

Vierailija
424/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persu ei halua työntekijöitä ulkomailta samalla kun syntyvyys laskee.

Miten asia ratkaistaan muuten kuin eläkeikää nostamalla?

Sinä ja kaltaisesi menette töihin?

Olen jo.

Sinällään kertoo paljon kun persut eivät osaa vastata miten valtiota pyöritetään tulevaisuudessa ilman työvoimaa... ai niin taikaseinän roboteilla.

Sotket nyt vassarit ja persut.

T. Kokkari

Aha, nytkö persut ovat siis työperäisten kannalla ilman jotain epärealistisia 3500€/kk palkkavaatimuksia? Viimeksi Purra mainosti taikaseinän automaatiota.

Siis haluat vielä lisää porukkaa elämään osittain tuilla kun palkka ei riitä?Tämä 3500 palkkavaatimus takaa että pystyy elättämään perheensä.Sossuloisia on täällä aivan tarpeeksi omasta takaa.

Vierailija
425/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KÄY,,,MUISTA ETTÄ EI ÄÄNIÄ KOKOOMUSLAISILLE,,,,niin eläkeikä ei nouse...EK,, kokoomus on vain juoksupika heille..Jota orpo palvoo kuin Putleria.

Vierailija
426/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ukkini eläköityi 54-vuotiaana 80-luvulla. On siis ollut eläkkeellä jo 35 vuotta. Minä olen nyt 33-vuotias, ollut töissä 15 vuotta taukoamatta ja vielä olisi yli puolet edessä työelämästä. Minun eliajanodotteeni on 82 vuotta, ehdin olla siis 12 vuotta eläkkeellä tämän mukaan. Tasan ei mene nallekarkit, ei maksujen, eikä eläkeiän mukaan. 

Sinun elinajanodotteesi on mitä todennäköisimmin yli 90 vuotta jos on noin pitkäikäisiä suvussa. Ehdit olla eläkkeellä vaikka tekisit töitä 70 vuotiaaksi.

Vierailija
427/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa myös 90-vuotiaita, jotka ovat olleet 40 vuotta eläkkeellä ja on 2 omistusasuntoa.

Hih

Trade Hönö Tiainen vielä elossa  ;DDDDDDDDDDDDDDD

ja anoppikin porskuttaa  ;DDDDDDDDDDDDD skål anopille ja pitkää ikää  ;DDDDDDDDDD

Vierailija
428/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei nykynuoret suostu menemään töihin kuin vasta 35v iässä, niin ei se 35 vuoden työura oikein muuten onnistu. Boomerit meni töihin 16v iässä.

Tälläkin hetkellä meillä on töissä enemmän eläkeläisiä kuin on väkeä työttömänä eli jossain mättää, kun vanhukset on töissä ja nuoret toteaa, että työtä ei kannata tehdä.

Hei kuule, tässä menee hetki nää korkeakouluopinnot suorittaa, vaikeimpiin opiskelupaikkoihin haetaan monta vuotta! Ite en ole vieläkään valmistunut, mutta olenkin kokoajan ollut myös töissä!

Ja vielä lisäyksenä, haluttais parempiin töihin jos päästäisiin, te boomerit ette vapauta työpaikkoja meille! Ja eka työpaikkani oli arkistossa 17v että eipä se paljon boomerista eroa, paitsi jokaiseen parempaan työpaikkaan tarvitsee olla nyt myös korkeakoulututkinto ja vuosien työkokemus ihan alotuspaikkoihinkin, toisin kuin boomereilla

Ai sun mielestä boomereiden pitäisi jäädä työttömiksi että te saisitte töitä. Milläs boomerit sitten elää?

Sori vaan, teen töitä eläkeikään asti jos terveys kestää enkä aio lahjoittaa työpaikkaani.

Missä työpaikassa muka enää edes palkataan ketään eläkkeelle jäävän tilalle?

Vierailija
429/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytin vasta 50, ja tuntuu, etten kauaa enää jaksa. Ainakaan tätä tahtia, lyhennetty työaika olisi toivottu.

Pidin viiskymppisenä vuorotteluvapaan. Ensin vain lepäsin pari kuukautta ja sitten kun alkoi ajatus juosta, päätin, että ei ikinä enää, en palaa siihen samaan. Hain opintovapaat siihen perään ja opiskelin uuden ammatin, ei se opintovapaa ihan riittänyt koko ajaksi, mutta loppuvaiheessa opintoja menin jo töihin uudelle alalle. Nyt olen kuuskymppinen ja hyvin jaksaa edelleen. Suosittelen pitämään välillä kunnon tauon ja nollaamaan. 

Tuossa myös joku työtön työllistyy, koska vuorotteluvapaan sijaisuuteen pitää ottaa työtön työnhakija. Näin minäkin pääsin töihin.

Jos on työ niin kuormittava että ei jaksa niin on oikea ratkaisu miettiä alan vaihtoa. Joillakin voi vuorotteluvapaa ja työajan lyhennys riittää. Tärkeää on kuitenkin oma jaksaminen koska muuten käy huonosti eli sairastuu ja kyynistyy. Pääsee sitäkin kautta eläkkeelle tai kortistoon mutta ei kai se ole järkevää kenenkään kannalta.

Henkilökohtaisesti alkaa ikä näkyä kun teen päivystystyötä eli joutuu valveilla olemaan yöaikaan enemmän tai vähemmän muun työn päälle. On toki tullut päivystystä edeltävä vapaa mutta tästä huolimatta enää ei jaksa niin kuin nuorempana. Alan vaihto ei ole suunitelmissa mutta vuorotteluvapaan tai muun tauon haluan pitää lähiaikoina ja sitten tehdä lyhyempää työaikaa. Suositeltuun eläkeikään olisi vielä 13 vuotta mutta enpä usko että sinne asti jaksan töitä tehdä. Rahaa on tilillä joten lähden sitten kun siltä tuntuu.

Vierailija
430/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen ainut lapsi ja perin huomattavasti varakkaammat vanhempani.

Riski on että he elävät yli 90-vuotiaaksi.

Toinen riski on että elävät noin vanhoiksi ja ovat viimeiset 10 vuotta hoitokodissa. Siinä palaa säästöt.

Kannattaa ajoissa luopua omaisuudesta jos lapsia ja ellei lapsia niin elää ku viimeistä päivää niin hoitokoti ei saa kun eläkkeen 80 %. Siinä vaiheessa on jo houriotilassa joten samapa missä sitä on.

Vierailija
431/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo EK:n Aki Kangasharju totesi ettei palkalla ole tarkoituskaan tulla toimeen. Kuinkas sitten eläkkellä pärjää joka on 50% palkasta jos sitäkään. Suomi on lisäksi maailman kallein maa ja ostovoimaltaan surkeimmasta päästä.

Aki Kangasharju on tarkoittanut että palkalla pitää pääsääntöisesti tulla toimeen, Osasta työtä (osa-aikatyö esimerkiksi) tarvitsee yhteiskunnan maksaa tukea jotta työntekijä tulee toimeen. Tällä tavalla kokonaistyöllisyysaste on korkeampi ja työttömyysaste pienempi.

Ei se tilanne muutu eläkkeellä sen kummemmaksi eli jos eläke ei riitä niin yhteiskunta maksaa tukea (asumistuki jne) kuten tälläkin hetkellä. Yhteiskunnan kannalta on aina parempi jos työlle löytyy tekijä sen sijaan että työtön makailee laakereillaan.

Kannustinloukkujen purusta on puhuttu vuosikymmenien ajan ja saa nähdä löytyykö ensi hallituskaudella tähän mitään uusia ehdotuksia. On puhuttu ansiosidonnaisen tuen lyhentämisestä mutta hyödyttääkö se mitään kun tavoite olisi saada työttömiksi jääneet takaisin työmarkkinoille parin kuukauden sisällä eikä vasta puolen vuoden tai vuoden kuluttua.

Vierailija
432/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voi jäädä töistä pois hieman aiemminkin kun on varaa. Minä olen ajatellut että 60-62v on tavoite, sinne asti olisi ihan sopivaa tehdä hommia. Ehtii tässä vielä noin 30 vuotta painaa :D

Vierailija
433/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jä eläkkeelle 70vuotiaana, niin onhan siinä 15 vuotta aktiivista "'menoikää" ja sitten 10 vuotta vanhusaikaa.

Terveydestään pitää pitää huoli.

Tää on mun suunnitelma.

Alimpaan tuloviidennekseen kuuluvan, 35-vuotiaan miehen elinajanodote on 68 vuotta. Jää vanhuuseläke vain haaveeksi monella miehellä.

Eipä paljon harmita, ettei täällä hullussa maailmassa tarvitsisi yli seitsemänkymppiseksi elellä. Ottaisin ihan mielelläni vastaan jonkin sairauden, joka veisi täältä jo ennen 50-vuotispäiviä.

Voihan mennä vaikka junan alle niin ei tarvitse syntymäpäiviä viettää. Yhteiskunnan kannalta säästyy ainakin hoitokulut jos olet sattunut sairastumaan.

Vierailija
434/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mukavaa köpötellä vielä 65-70-vuotiaana rakennustyömaalle töihin. Varmasti urani tehokkaimmat työvuodet luvassa silloin. Hienosti taas mietitty asiat, käyköhän tuollaisilla päättäjillä mielessäkään, että on muitakin kuin toimistotöitä.

Voin kuvitella. Ja ajattele sairaanhoitajaa vaikkapa 69-vuotiaana. Tai päiväkodin lastenhoitajaa. Tai vanhainkodin hoitajaa joka hoitaa itseään muutamaa vuotta vanhempia vanhuksia. Työteho on varmasti todella kova.

Ja siis eikö vanhainkodit yli 65-vuotiaille? Minä olin töissä lähihoitajana ja nuorimmat asukkaat oli nippa nappa 50v. (muistisairaita). Suurin osa oli tietenkin yli 70v., mutta kyllä olisi outoa itse painaa seitsenkymppisenä vanhainkodin käytäviä työntekijänä, kun hoidettavana saattaisi olla nuorempia. Sitten kun joku kysyisi, että missä olet töissä, niin olisi hassua vastata "vanhainkodissa".

Kai sitä vaan viimeisen vuoron päätteeksi kävisi pötkölleen johonkin..

Vierailija
435/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sun mielestä boomereiden pitäisi jäädä työttömiksi että te saisitte töitä. Milläs boomerit sitten elää?

Sori vaan, teen töitä eläkeikään asti jos terveys kestää enkä aio lahjoittaa työpaikkaani.

Missä työpaikassa muka enää edes palkataan ketään eläkkeelle jäävän tilalle?[/quote]

Ei boomereita ole enää työelämässä. Nuorimmat heistä ovat n. 69-vuotiaita vuonna 1954 syntyneet.

Vierailija
436/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää ei saa lääkäreiltä edes lääkkeitä joilla päättää päivänsä jos ei jaksa töissä 70 vuotiaaksi. Sairas yhteiskunta. Tuodaan vielä kymmeniä/satoja tuhansia ihmisiä tänne elätettäväksi jotka saavat tukina  saman kuin suomalaiset jotka pyörittävät koko systeemiä. Ei vi##u mikä maa!

Ehkä meillä käy kuten naapurimaassa, jossa työntekijät alkavat tippua ikkunasta ja kuolevat. Niin käy, kun ei ole ulospääsyä ja ei enään jaksa eikä terveys kestä.

Vierailija
437/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei pidä enää kerätä eläkevakuutusmaksujakaan työeläkelaitoksille.

Vierailija
438/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytin vasta 50, ja tuntuu, etten kauaa enää jaksa. Ainakaan tätä tahtia, lyhennetty työaika olisi toivottu.

Työelämän on myös muututtava jos halutaan 60-70-vuotiaiden pysyvän työelämässä. Nykyinen malli ei tule toimimaan. Moni alkaa vanhemmalla iällä haaveilemaan jo muista jutuista kun töistä, jota on saanut jo tehdä vuosikymmeniä, ja haluaa loppuelämässä vielä nauttiakin kun on vielä terveyttä ja jaksamista jäljellä. Siinä voi olla vaikea motivoida ihmisiä jaksamaan nykyistä 40 tunnin repivää ja stressaavaa työviikkoa.

On oltava enemmän joustoa vapaisiin ja  mahdollisuus lyhennettyihin työaikoihin. Työtehtäviä on myös suunniteltava sen mukaan, että kaikille on sopivia työtehtäviä.

Lyhennetty työajat vanhoille ja vastaavasti esim. pienten lasten vanhemmille (heidän niin halutessaan).

Vierailija
439/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ammatteja joissa kuollaan nuorempina kuin keskimääräinen eliniän ennuste. Eivät ehdi eläkkeitä nauttia. Monessa fyysisessä työssä tulee olemaan tiukkaa jaksaa korkeaan eläkeikään saakka. Jos on perussairauksia jo nuorena, kuinka jaksaa lähes 70 vuotiaaksi töissä?

Vierailija
440/642 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä voi heittäytyä työelämän ja opiskelun ulkopuolelle kuten ne 140 000 suomalaista joilla on nollatulot eivätkä saa vissiin sossustakaan mitään. Elikkä hommaa vaikka jonkun mörskän jostain korvesta parilla tonnilla ja elää säästöillä askeettista elämää.

Elämä on tässä ja nyt, ei kannata toisten mieliksi mitään tehdä. Systeemi on huono ja se on systeemin vika eikä ihmisten. Tekee töitä niin kauan kun siltä tuntuu ja jää sitten pois parhaaksi katsomallaan tavalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä