Kahviloissa ihan törkeät hinnat nykyään!
Capuchino litku ja croisant 9,50€ Tampereella siis
Säästänpä jatkossa nekin hilut kampaamoon
Kommentit (493)
Viime viikolla Tallinnassa kakun pala 5,5e ja kahvi 3,5e
Myös Woltissa nykyään törkyhinnat. JA paljon kalliimmat kuin paikassa on jos ostat sieltä suoraan. Päälle vielä Woltin kuljetus ja provikat.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa Capuchino maksaa 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sama Turussa. Italiassa cappuccino ja croisantti 2,5€.
Olen todella yllättynyt, jos Italiassa olisi hinnat harmonisoitu läpi koko maan. Globalprice.info sivuston mukaan cappucinon hinta Italiassa 2,6-4 euroa. Eri maiden hintoja vertaillessa olisi hyvä katsoa verokantaa, palkkatasoa ja millainen on maan kahvilakulttuuri. Mikäli Suomessa moni ottaa pelkän kahvin, niin siitä kahvistä pitää saada riittävästi katetta kattamaan kulut. Mikäli toisessa maassa moni ottaa kahvin kanssa jonkin lisukkeen, niin yrittäjä voi hinnoitella sen kokonaisuuden kattamaan kulut.
Mä ymmärrän kahvilatoiminnasta sen, että teepussin hinnalla sitä teekuppia ei voi myydä ulos. Samoin kahvin hinta on törkeästi noussut ja senkin ymmärrän, että kahvikupissa maksan myös työntekijän palkkaa, sähköä, tilavuokraa, veroja, siivouskuluja jne.
Eli olen valmis maksamaan kupista kahvia sellaisen hinnan, että kahvilayrittäjä tulee toimeen. Mutta sitä en oikeasti ymmärrä, että syötävät on usein ihan kuraa, parhaimmissakin paikoissa. Luultavasti osa on tottunu jähmeisiin juustokakkuihin, joita roikotetaan vitriinissä päivätölkulla kun geelipinta ei rypisty, mutta maussa kyllä huomaa. Taikinapohjaiset ovat yhä useammin pakasteesta tai liian kauan seisoneita.
Poikkeuksia toki on, mutta valitettavasti harvassa.
Silti ainakin Helsingissä kahviloissa on usein asiakkaita. Yrittäjälle hyvä, mutta kun kyse ei ole edes rahasta saada laadukas tarjonta. Se harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen kahviloiden suurkuluttaja - enpä ole enää. Laatu on laskenut, hinnat nousseet. Käyn edelleen kahviloissa mutta ulkomailla - siellä on parempi laatu kuin Suomessa ja hinnat ovat alhaiset. Asun myös Treella.
Fiksu säästää käymällä ulkomailla kahviloissa kun Suomessa niin kallista. 🤣
Lähdenkin pistäytymään Berliinissä kahvilla. Tavataan huomenna!
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän kahvilatoiminnasta sen, että teepussin hinnalla sitä teekuppia ei voi myydä ulos. Samoin kahvin hinta on törkeästi noussut ja senkin ymmärrän, että kahvikupissa maksan myös työntekijän palkkaa, sähköä, tilavuokraa, veroja, siivouskuluja jne.
Eli olen valmis maksamaan kupista kahvia sellaisen hinnan, että kahvilayrittäjä tulee toimeen. Mutta sitä en oikeasti ymmärrä, että syötävät on usein ihan kuraa, parhaimmissakin paikoissa. Luultavasti osa on tottunu jähmeisiin juustokakkuihin, joita roikotetaan vitriinissä päivätölkulla kun geelipinta ei rypisty, mutta maussa kyllä huomaa. Taikinapohjaiset ovat yhä useammin pakasteesta tai liian kauan seisoneita.
Silti ainakin Helsingissä kahviloissa on usein asiakkaita. Yrittäjälle hyvä, mutta kun kyse ei ole edes rahasta saada laadukas tarjonta. Se harmittaa.
Yöleipurit nostaisivat hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsee erityisesti se laatu. Kyllä sen kympin voi maksaa erikoiskahvista ja hyvästä leivoksesta/pullasta. Mutta monesti ne tarjottavat on jotain mauttomia kuivia känttyjä.
Asiakkaita on niin vähän ettei stiä voi jokaiselle tuoretta ruveta leipomaan.
Jaa tuo vuoksi Katiska-Blorf juoksee kahvilaan, kuvaa leivonnaisia ja takaisin ulos? Sitten esittää InstaGramissaan että miten on kahvitellut kalliiden luksusherkkujen kera?! 😂
https://gekkonen.net/sofia-belorfin-kaytos-heratti-huomiota-kahvilassa-…
Vaikka se oli kuulemma huudellut kylillä julkisesti että "Mä tienaan niin v_tusti!" ja ostanut jotain kiinalaisia Rolexeja ja Birkin bageja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella yllättynyt, jos Italiassa olisi hinnat harmonisoitu läpi koko maan. Globalprice.info sivuston mukaan cappucinon hinta Italiassa 2,6-4 euroa. Eri maiden hintoja vertaillessa olisi hyvä katsoa verokantaa, palkkatasoa ja millainen on maan kahvilakulttuuri. Mikäli Suomessa moni ottaa pelkän kahvin, niin siitä kahvistä pitää saada riittävästi katetta kattamaan kulut. Mikäli toisessa maassa moni ottaa kahvin kanssa jonkin lisukkeen, niin yrittäjä voi hinnoitella sen kokonaisuuden kattamaan kulut.
Esim. jos menet Veneziassa tai Firenzessä kahvilaan niin ovat hinnat kyllä niin suolaiset verrattuna muutaman kilometrin päässä kaupungin ulkopuolella. Itse asun pienessä kylässä jossa kolme kahvibaaria ja kaikki kolme aamulla täynnä ihmisiä. Kuppi espressoa maksaa 1,10 ja croissant saman, yht. 2,20, Ennen koronaa olivat tasan kaksi euroa yht. Firenzessä ja Venetziassa hinnant ovat moninkertaiset, varsinkin jos istut pöytään. Maaseudulla voi istua pöytäänkin samaan hintaan, mutta harva kanta-asukas koskaan istuu. Palvelu on kyllä nopeaa eikä tiskin takana juuri koskaan ole kuin yksi henkilö. Käyn kyllä joka päivä aamukahvilla baarissa.
On tämä mennyt kauheaksi, kun tavallisella kansalla ei ole enää varaa capuchinoon ja croisantiin. Arjen pieniä iloja olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöleipurit nostaisivat hintaa.
Tätä tarkoitinkin eli ei kannata ottaa tarjolle tuotteita, joita ei pysty tarjoilemaan sellaisina kun ne pitäisi olla. Pieni, harkittu ja hyvä valikoima on oikeasti paljon parempi kuin kumiset kakkupalat ja koppurat ja kuivat pullat.
Kahvilassa odotan kuitenkin saavani tuotteen, joka on enemmän kuin siedettävä tai kelvollinen. Aina ei voi mennä nappiin ja makujakin on erilaisia, mutta huonoa laatua en halua.
Vierailija kirjoitti:
Kolme euroa olen valmis maksamaan kahvista ja kahvipullasta.
Millä hinnalla olet valmis tekemään töitä? Muut ne vaan ryöstää.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on! Köyhät ja tylsät jää kotiin!
Mitähän terävää on ihmisessä, joka hassaa rahansa tuollaiseen turhuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos menet Veneziassa tai Firenzessä kahvilaan niin ovat hinnat kyllä niin suolaiset verrattuna muutaman kilometrin päässä kaupungin ulkopuolella. Itse asun pienessä kylässä jossa kolme kahvibaaria ja kaikki kolme aamulla täynnä ihmisiä. Kuppi espressoa maksaa 1,10 ja croissant saman, yht. 2,20, Ennen koronaa olivat tasan kaksi euroa yht. Firenzessä ja Venetziassa hinnant ovat moninkertaiset, varsinkin jos istut pöytään. Maaseudulla voi istua pöytäänkin samaan hintaan, mutta harva kanta-asukas koskaan istuu. Palvelu on kyllä nopeaa eikä tiskin takana juuri koskaan ole kuin yksi henkilö. Käyn kyllä joka päivä aamukahvilla baarissa.
Siellä takaperällä on halvemmat vuokrat liiketiloista, eivätkä italiaanot mitään veroja maksa samalla tavalla kuin suomalaiset. Kaikessa kotiinpäin ja kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä pikkukaupungissa on ymmärretty hyvä kahvilabisnes ja pidetty hinnat kohtuullisina. Suolaiset tuotteet 5 e, kakkupalat 4 e, peruskahvi reilu 2 e, erikoiskahvit n. 4 e.
Kävijöitä riittää, valikoima on monipuolinen ja kahvila on siisti. Henkilökuntakin on ystävällistä. Tuolla kahvilassa käydessä tilaan ilolla sekä suolaista että makeaa kahvin kanssa, kun hintataso on kohdillaan. Kalliimmassa paikassa en ottaisi kumpaakin.
Mutta tämähän on tismalleen se hintataso jota täällä nyt kilvan kritisoidaan! Mutta tällä viestillä on pelkkiä peukkuja. Kun kahvi+pulla "saisi" jonkun 2 vuosikymmentä sitten kahvilassa käyneen mielestä maksaa 3e, joka taas ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen miltä hänestä tuntuu.
Vielä 2000-luvulla löytyy ihmisiä jotka kommentoi " herranjestas, minähän saan Alkosta koko pullon viiniä yhden lasillisen hinnalla!"
Kerran olen tällaiselle asiakkaalle piirtänyt karttaan reitin lähimpään Alkoon.
Itse käyn kyllä edelleen kahviloissa, se on minusta virkistävää ja saa istua omien ajatuksien tai läppärin kanssa katsellen maailmanmenoa, mutta hinnat ovat kyllä enenevässä määrin loksauttaneet leuat. Kahviloilla on varmasti hankalaa, mutta en ymmärrä logiikkaa, että hintoja nostamalla saisi lisää asiakkaita.
Minusta pitäisi selvästi olla joko normaali kahvila, josta saa kohtuuhinnalla ok tavaraa ja johon ovat kaikki tervetulleita ja sitten premium kahvilat, joissa oikeasti kaikki tuotteet herkullisia, pöydät siistejä, ei huutavia lapsia ja siitä voisikin sitten maksaa enemmän, mutta nyt ihan perus kahvilaketjut ovat alkaneet myydä pas kaa kalliilla. Ei hyvä.
Norjassa konditoria kahvilassa croissant 2,5€, muffinssit ja pullat 3 €, kakkupalat 4,5 €, ....
Vierailija kirjoitti:
Maksat siinä kupissa kahvia enemmän veroja kuin mitä kahvilayrittäjä siitä saa tullakseen toimeen.
Miten sinusta kahviloissa huijataan kuluttajaa?