Miten jotkut aikuiset ihmiset ei osaa jutustella mitään?
"Tänään olikin kirpakka pakkanen" "Mjoo" Ja keskustelu päättyy siihen..
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua jutella aiheista, jotka ovat uutisista, iltapäivälehtien lööpeistä tai säästä.
No voihan se toinen muuttaa sitä keskustelun suuntaa aiheeseen, josta itsekin on kiinnostunut.
"Tänään olikin kirpakka pakkanen"
"Juu, kyllä nipisti oikein kunnolla korvia, mutta vielä kylmempää oli kun matkustimme halki Islannin jäätikön viime vuonna. Kuumissa lähteissä oli tosin ihana lämmitellä kylmän päivän päätteeksi. Oletko sä matkustellut viimeaikoina kivoissa paikoissa?"
Ja kas vain simsalabim aihe on vaihtunut matkusteluun.
Emme me kaikki ole käyneet Islannissa!!!
Mitä ihmeen merkitystä sillä on onko se toinen käynyt Islannissa vai ei? Just hiljattain tutuistuin oopperalaulajaan ja vaikka itse en tiedä hölkäsenpöläystä oopperasta meillä oli silti mielenkiintoinen keskustelu ja hän kertoi esim. miten oopperaesitykseen valmistaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua jutella aiheista, jotka ovat uutisista, iltapäivälehtien lööpeistä tai säästä.
No voihan se toinen muuttaa sitä keskustelun suuntaa aiheeseen, josta itsekin on kiinnostunut.
"Juu, kyllä nipisti oikein kunnolla korvia, mutta vielä kylmempää oli kun matkustimme halki Islannin jäätikön viime vuonna. Kuumissa lähteissä oli tosin ihana lämmitellä kylmän päivän päätteeksi. Oletko sä matkustellut viimeaikoina kivoissa paikoissa?"
No sitten voit sanoa vaikka
-En ole itse käynyt Islannissa, mutta pidän paljon kotimaan matkailusta ja retkeilystä. Oletko käynyt Lapissa vaeltelemassa?
-En ole itse käynyt Islannissa, mutta islanninhevoset ovat mielestäni aivan ihania. Oletko sinä hevosihmisiä?
-En ole itse käynyt Islannissa, mutta olen kuullut että Suuren Geysirin purkaantuminen on komea näky. Pääsitkö näkemään tämän?
-En ole itse käynyt Islannissa, matkustan mieluummin lämpimiin maihin. Pääsiäisenä suuntamme perheen kanssa Madeiralle.
Just niin. Suomalaisenleukaperät aukee kun on oikeeta asiaa. Amerikkalainen höpöttää turhanpäiväisiä vieraillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö puhumaan vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka elävät täysin samanlaista elämää kuin sinä? Omasta mielestä on rikkaus päästä puhumaan erilaisten ihmisten kanssa ja oppia heiltä jotain mitä en itse ehkä vielä tiedä. Yksi parhaita keskustelukumppaneitani on yksi tuttava, joka on käynyt yli 130 eri maassa. Kiinnostavaa kuulla millaista oli kun hän tapasi afrikkalaisen heimon jäseniä tai osallistui shamaanin johtamaan seremoniaan Etelä-Amerikassa.
Dominoivan ihmisen huippu on se, että toisille halutaan laittaa vuorosanatkin suuhun. Täytyy olla joku persoonallisuushäiriö kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa enää tätä keskustelua. Olen liian älykäs tällaiseen. Pitäkää hyvänänne loppuriitely.
Kiitos tästä tarpeellisesta tiedosta! Joku anonyymi kommentoija poistuu, voi hyvänen aika.
No mikäs nyt? Eikö tyhjänpäiväinen infoaminen, turina ja porina enää kelpaakaan? 😄
"Ulkona oli pakkasta"
"Aha. Täytyy pestä pyykkiä tänään"
"Ai pyykkiä. Pesetkö usein pyykkiä?"
"Pari kertaa viikossa. Käytkö usein suihkussa?"
"Joo. Tykkään mandariineista. Tykkäätkö sä?"
"En. Olen allerginen"
"Aha. Mä en ole"
"Okei. No mille olet allerginen?"
"En millekään"
"Aha. Mä oon mandariineille"
"Joo"
Onko tämä nyt hyvä? Vai otetaanko ihan radiopuheluyhteys, niin ap voi luetella siihen vuorosanat?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että aika usein keskusteluun saattaa liittyä joku aiemmin tuppisuuna esiintynyt, jos aihe kiinnostaa. Minusta nämä ovat vähän vapaamatkustajia, kun eivät tikkua ristiin laittaneet keskustelun aloittamiseksi. Tietysti parempi, että estynytkin jossain vaiheessa liittyy keskusteluun kuin jää täysin ulkopuolelle.
Hohhoijaa. Oletko joku entinen "tuppisuu", joka on vähän rohkaistunut tai ottanut itseään niskasta kiinni ja nyt on varaa laskea toisten puhumisia ja puhumatta jättämisiä? Onko sulla vielä vähän pakkopullan makua suussa ton "avoimuuden" suhteen, vai mikä sua riepoo? Mikset vaan ole hiljaa jos sinulle tulee avoimuudestasi paha mieli, tai hanki itsetunto ja ole se mitä olet, väliäkö muista. Kyllä maailmaan hiljaisempia ja puheliaampia mahtuu. Ai että olette rasittavia tapauksia.
Terveisin "ex-tuppisuu", jota todella on ottanut päähän henkilöt, jotka esiintyy puheliaina ja v:ttuilee perästä päin, kuinka "et osallistu tarpeeksi, olet vapaamatkustaja, miksi kuuntelet juttujani muttet jaa samassa määrin omiasi"... No *** en ole sinulta mitään showta tilannutkaan! Nykyään teen paljon ryhmätöitä ja olen usein äänessä, vetovastuu osuu usein minulle. Ja tiedättekö mitä, minä en laske muiden repliikkejä, kunhan hommat hoituu. En halua jyrätä, mutta jos muita ei kiinnosta olla äänessä, minä vedän showtani ja minua ei haittaa yhtään jos joukossa on hiljaisempia. Olen empaattinen, avarakatseinen ja minulla on itsetunto. Kerron juuri niin tyhmiä tai noloja juttuja kuin itse haluan ja koen sopivaksi ilman morkkista, enkä vaadi mitään vastineeksi.
Nuorena, siis just ja just parikymppisenä, olin surkea small talkaamaan. Olin uskovainen eikä mua kiinnostanut muut kuin siihen uskovaisuuteen liittyvät jutut. En seurannut pahemmin mitään uutisia eikä mulla ollut seurakunnan ulkopuolisia harrastuksia. Menin ihan hämilleni, jos puhe kääntyi johonkin ns. yleiseen aiheeseen, kun en vaan kokenut kompetenssini riittävän sellaiseen. Olin myös juuri muuttanut maalta Helsinkiin ja jopa säähän yms aiheisiin liittyen koin epävarmuutta, että enhän minä tiedä miten nuo asiat täällä Helsingissä ovat... Niistä seurakuntajutuista juttelin kyllä mielelläni.
Ei kiinnosta jutella jos se suhde ei tule etenemään tai ole millään lailla tärkeä itselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole mikään keskustelun avaus mun mielestä, toteamus ennemmin.
Mitäs ap tuohon sitten vastaat ellei "joo" käy: No ei mun mielestä?
"Niinpä onkin, oikein raikas talvisää. Ihan mukava keli näiden loskasäiden jälkeen"
Elämässä ei ole lopulta pakko kuin kuolla. Loppuasioista, kuten small talkeista saa aikuinen yleensä vapaasti päättää itse. Ihmisen ei tarvitse olla toiselle mikään viihdekeskus.
Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö
Huh, tuntuu että mun kolmivuotiaallakin on paremmat käytöstavat kuin joillain aikuisilla täällä.
Osaan, mutten halua. Teen sitä jos siitä maksetaan, siis töissä. Olen oikein hyväkin ja saan siitä hyvää palautetta. Mutta oikeasti inhoan näitä tuppautujia, jotka luulee että tulee jokin syvällisempi keskustelu, jos he vaan jaksavat kälättää. Ei tule.
Inhoan niitä iholle tuppaavia kälättäjiä, jotka luulee tekevänsä suurenkin palveluksen jaarituksellaan. Ei se palvele kuin heitä itseään, ja he voisivat olla rehellisiä ja myöntää tämän. Se kälätyksen lisäarvo ja tunnelma on tasan heidän omassa päässään.
Kun saan tilaisuuden, teen aina jonkun pienen källin suupaltille, kerron eteenpäin jotakin mitä hän ei puheripulissaan ja yksipuolisessa avautumisessa tarkoittanut tulevan ilmi. Sitten on tilit tasan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä johtuu siitä toisesta jos ei haluta jutustella, osaamisesta se ei ole kiinni.
Joku valehteli tässä tilanteessa olevansa intrivertti : ))))
Vierailija kirjoitti:
Elämässä ei ole lopulta pakko kuin kuolla. Loppuasioista, kuten small talkeista saa aikuinen yleensä vapaasti päättää itse. Ihmisen ei tarvitse olla toiselle mikään viihdekeskus.
No totta tuokin, mutta sitten ei pidä ihmetellä miksi ei esim. töissä tule ylennystä tai ei pääse parisuhteeseen haluamansa ihmisen kanssa ja kukaan ihminen ei halua auttaa sua kun apua tarvitset.
Kaikkia ei vaan kiinnosta. Mitä sitten.
Muutaman sanan viestien lähettäminen älypuhelimella ei juuri kehitä keskustelutaitoja. Nähtäväksi jää, tuleeko tämä polvi olemaan suomen kielen lopullinen päätepiste.