Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Työkkärin listoilla olemisesta ei oikeasti ole asiakkaalle eli työttömälle mitään hyötyä. Ei sieltä saa mitään töitä koskaan. Sellaisen täysin hyöhyttömän palvelun pyörittäminen maksaa paljon. Halvempaa olisi maksaa kelan kautta kaikille palkattomille se perustulo.
Tee yrittäjästä tutkintapyyntö poliisille. Yrittäjän toiminta täyttää mahdollisesti petoksen yrityksen tunnusmerkistön. Tuskin syyttääjä asiasta syytettä nostaa, mutta ei yrittäjäkään enää tämän jälkeen tee perättömiä ilmiantoja työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Tee yrittäjästä tutkintapyyntö poliisille. Yrittäjän toiminta täyttää mahdollisesti petoksen yrityksen tunnusmerkistön. Tuskin syyttääjä asiasta syytettä nostaa, mutta ei yrittäjäkään enää tämän jälkeen tee perättömiä ilmiantoja työkkäriin.
Mitkä petoksen tunnusmerkit täyttyivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä (erehtyneellä) on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä (erehtyneellä) on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Ei kyllä täyty silti. Ei ole syntynyt taloudellista vahinkoa siitä, että kieltäytyy työhaastattelusta jo saatuun työpaikkaan vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin listoilla olemisesta ei oikeasti ole asiakkaalle eli työttömälle mitään hyötyä. Ei sieltä saa mitään töitä koskaan. Sellaisen täysin hyöhyttömän palvelun pyörittäminen maksaa paljon. Halvempaa olisi maksaa kelan kautta kaikille palkattomille se perustulo.
Ennen tätä uutta malliahan työkkäri lähetteli velvoittavia työnhakuja. Oli kyllä huvittavaa, kun itse seurasit aktiivisesti päivittäin avoimia paikkoja, mutta työkkäri oli koko ajan jäljessä.
Oman alan kiinnostava paikka tuli hakuun vaikkapa tiistaina ja siltä näppäimiltä laitoit hakemuksen menemään, mutta työkkäri heräsi vasta parin päivän päästä ja velvoitti hakemaan kyseistä paikkaa. Sittenpä ei onnistunutkaan merkata hakupäiväksi tiistaita, eli sitä päivää, kun todellisuudessa lähetit hakemuksen, koska työkkäri oli avannut tehtävän vasta torstaina. Ärsytti kyllä, kun oma aktiivisuus sivuttui täysin, ja aina meni työkkärin hyväksi, kun joutui merkkaamaan hakupäivän sen kun työkkäri oli ilmoittanut avoimesta paikasta, vaikka itse olit ollut se aktiivinen ja hakenut ennen kuin työkkärin virkailija huomasi saman paikan.
Eiköhän nämä kuitenkin mennyt johonkin heidän tilastoihin, että näin on taas työkkäristä ollut hyötyä työnhakijalle.
Viime keväänä tuli uudistus, että pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa ja virkailijoita palkattiin lisää isot määrät. Hallitus voisi nyt esitellä tulokset paljonko työttömyys väheni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys on rangaistava.
Ei kyllä täyty silti. Ei ole syntynyt taloudellista vahinkoa siitä, että kieltäytyy työhaastattelusta jo saatuun työpaikkaan vedoten.
Jos mahdollinen karenssi ei ole taloudellinen vahinko, niin mikä sitten?
Työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysturvan määräaikaiseen menettämiseen.
Myös silloin, kun työsuhdetta ei synny omasta toiminnastasi johtuvista syistä, sinun katsotaan kieltäytyneen työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys on rangaistava.
Jos mahdollinen karenssi ei ole taloudellinen vahinko, niin mikä sitten?
Työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysturvan määräaikaiseen menettämiseen.
Myös silloin, kun työsuhdetta ei synny omasta toiminnastasi johtuvista syistä, sinun katsotaan kieltäytyneen työstä.
Jos ap ei olisi jo työllistynyt, olisi käynyt haastattelussa, ei olisi saanut paikkaa ja sitten yritys soittaa te-toimistoon, että kieltäytyi töistä ja saa karenssin, niin sitten ehkä mutta ois kyllä ihan ennakkotapaus saada siitä yrittäjä tuomiolle.
Ap oli jo töissä, joten ei karenssia tuollaisessa tilanteessa tule. Siten ei myöskään menettänyt mitään taloudellisesti.
Työnantajia on työkkäri ohjeistanut toimimaan tällä kuvatulla tavalla, koska osa työttömistä työnhakijoista tekevät sitä, että menee pakotettuna haastatteluun ja kun vahingossa joutuukin valituksi niin sen jälkeen kieltäytyy töistä ja kertoo, että on saanutkin jo töitä muualta (vaikka näin ei olisi) jotta välttää töihin joutumisen. Siitä pitää aina ilmoittaa työkkäriin jos on kieltäytynyt töistä.
Itse 2006 kun armeijan jälkeen oli tarkoitus pitää kaksi viikkoa (lomaa armeijan jälkeen) ennen, kuin aloitan työt niin siinä aikana yksi firma soitti itse (en ollut listoilla edes työnhakijana, kun oli jo työpaikka sovittu aloitettavan 1.8) 13.7 ja pyysi mahdolliseen haastatteluun kesätyöpaikkaa varten. Sanoin, että olen aloittamassa jo työt 1.8. Sitten meni 20min ja työkkäristä soitettiin, että minun on pakko mennä haastatteluun tai saan karenssin. Sanoin, että minulla on jo allekirjoitettu työsoppari aloitettavan 1.8 niin silti. Menettäisin siltä 32viikolta tuet (naurettavaa) jos en hae sitä paikkaa.
No menin haastatteluun ja sanoin, että aikaisintaan pystyisin aloittaa 16.7 ja pitäisi lopettaa 28.7.
Olisivat ottaneet minut sinne töihin. Sitten sanoin, että palkkavaatimus olisi 500 euroo päälle tessin, koska tiedän olevani kesätyöntekijää kokeneempi, koska olin tehnyt jo alan töitä 7 vuotta ennen armeijaa menoa, niin siinä vaiheessa sitten haastattelu kariutui. 2006 1.8 jälkeen olen ollut nykyisessä työpaikassa ja tulen todennäköisesti jatkamaan eläkeikään saakka täällä jos ei elo korjaa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?
Tulee kylläkin karenssi jos toimii niinkuin kirjoitit. Ei kannata vääntää
Vierailija kirjoitti:
Työnantajia on työkkäri ohjeistanut toimimaan tällä kuvatulla tavalla, koska osa työttömistä työnhakijoista tekevät sitä, että menee pakotettuna haastatteluun ja kun vahingossa joutuukin valituksi niin sen jälkeen kieltäytyy töistä ja kertoo, että on saanutkin jo töitä muualta (vaikka näin ei olisi) jotta välttää töihin joutumisen. Siitä pitää aina ilmoittaa työkkäriin jos on kieltäytynyt töistä.
Itse 2006 kun armeijan jälkeen oli tarkoitus pitää kaksi viikkoa (lomaa armeijan jälkeen) ennen, kuin aloitan työt niin siinä aikana yksi firma soitti itse (en ollut listoilla edes työnhakijana, kun oli jo työpaikka sovittu aloitettavan 1.8) 13.7 ja pyysi mahdolliseen haastatteluun kesätyöpaikkaa varten. Sanoin, että olen aloittamassa jo työt 1.8. Sitten meni 20min ja työkkäristä soitettiin, että minun on pakko mennä haastatteluun tai saan karenssin. Sanoin, että minulla on jo allekirjoitettu työsoppari aloitettavan 1.8 niin silti. Menettäisin siltä 32viikolta tuet (naurettavaa) jos en hae sitä paikkaa.
No menin haastatteluun ja sanoin, että aikaisintaan pystyisin aloittaa 16.7 ja pitäisi lopettaa 28.7.
Olisivat ottaneet minut sinne töihin. Sitten sanoin, että palkkavaatimus olisi 500 euroo päälle tessin, koska tiedän olevani kesätyöntekijää kokeneempi, koska olin tehnyt jo alan töitä 7 vuotta ennen armeijaa menoa, niin siinä vaiheessa sitten haastattelu kariutui. 2006 1.8 jälkeen olen ollut nykyisessä työpaikassa ja tulen todennäköisesti jatkamaan eläkeikään saakka täällä jos ei elo korjaa ennen sitä.
"Menettäisin siltä 3-2 viikolta tuet (naurettavaa) jos en hae sitä paikkaa."
Ei siis 32 viikolta :D
Vierailija kirjoitti:
Miten työnantajille on tuotu ilmi tämä ohjeistus? Ei kaikki työpaikat todellakaan löydy mollin sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Firmahan nimenomaan oli asiallinen.
Tuli mieleeni kun hain tekijöitä Työvoimatston kautta ja valitsimme heidän kanssa 9 sopivaa hakijaa jotka siis voisivat tulla haastatteluun. Vain 3 tuli meille asti, 1 sanoi että älä palkkaa häntä, 1 ei kelvannut ja se jonka valitsin sanoi että hän voi aloittaa 2 KUUKAUDEN PÄÄSTÄ kun hän ensin menee LOMALLE. Tein hieman selkoa tuloksesta Työvoimaan ja virkailija kertoi että kiitos kun ilmoitin.....
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...
En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.
Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!
ap
Juuri näin on tapahtunut.Olettanut tietenkin että narrasit ja et ole saanut töitä.Tätäkin tapahtuu.
Itsehän se lupa on myönnetty et työnantajille annetaan tiedot. Lukee joka kerta kun päivittää yhteystietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän se lupa on myönnetty et työnantajille annetaan tiedot. Lukee joka kerta kun päivittää yhteystietonsa.
Mulla ainakin on aina täppä siinä, että tietoja ei saa luovuttaa työnantajille.
Miten ap EI OLE rehellinen työnhakija?!? Haki töitä, sai töitä, otti työn vastaan. Haki toistakin paikkaa, mutta oli ehtinyt ennen heidän yhteydenottoaan ottamaan jo sen toisen työn vastaan. Tässä nyt ei ole mitään epäselvää, epärehellisestä tai kenenkään mainetta pilaavaa.
Itsekin olen kieltäytynyt työhaastatteluista sen jälkeen, kun olen jo kirjoittanut sopimuksen muualle. Työkkärissä tiesivät muuttuneen tilanteeni ja jokainen noista yhteyttä ottaneista työantajistakin ymmärsi tilanteen. Ap:n kohdalle nyt vain sattui joku kp.