Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?
Jos aloitus oli sinulle liian sekava, niin ehkäpä työpaikallakin on asiat hieman sekavia? Esimerkiksi yritätte taktikoida osa-aikaisuuksilla, että saisitte etua itsellenne?
Luuletko, että kuuden tunnin työpäivällä elää? Jos palkka on kympin tunnissa?
Noin yleisesti ei ole työvoimapulaa, jos työpaikka ja palkka on ok. Kaikkiin minun hakemiini paikkoihin on tulijoita pilvin pimein, vaikkeivat ole hohdokkaita eikä hyvin palkattuja. Kunhan on asiallista ja työllä elää edes jotenkuten.
tuo pakkohakeminen on väärin molempia kohtaan. työntekijä ei halua paikkaa ja yrittäjällä voi olla työvoimapula. lisäksi ketään ei voi pakotttaa työhön, se työn jälki on karmeaa tuolloin. tämä systeemi on hullu.
Vierailija kirjoitti:
Työnhakija sai töitä ja toinen firma ilmoitti sen että oli kertonut sen sille toisen firman edustajalle. Voi hyvää päivää näitä ihmisten ongelmia. Miksi tuhlaa työkkärin aikaa vielä ylipäänsä ja tee sitä työtään?
Sinullakaan ei ole näköjään sisälukutaitoa. Ei ap: n viesti mennyt edes lähellekään noin.
Rekrytoin ihmisiä töihin. Työvoimatoimisto kyllä kyselee, miksi joku ihminen ei saanut töitä. Siihen työnantajan kuuluu vastata rehellisesti. Työnantajat eivät ilmoittele mitään työvoimatoimistoon ellei sieltä kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis oletko, ap, tehnyt työmarkkinatorille työnhakijaprofiilin? Itse ainakin tein, koska siitä sai yhden työnhaun. Siis sieltähän työnantajat voivat selata yritykseensä sopivia henkilöitä. Jospa tämä tyyppi on kieltäytymisesi jälkeen käynyt katsomassa löytyykö tietosi tuolta ja sitä kautta selvinnyt että olet työnhakijana? Itse kyllä merkkasin tuon profiilin aktiiviseksi vain kuukaudeksi, kun sieltä pystyi valitsemaan. Eli vain siksi kuukaudeksi kun avasin profiilin, että sain siitä yhden työnhaun merkattua. Mulla oli jo mieleinen työ tiedossa, enkä halunnut muita yhteydenottoja.
Olen eri, mutta vastasin jo sinulle. Työnhakijat näkyvät anonyyminä työnantajalle, kunnes työnhakija itse lähestyy kiinnostunutta työnantajaa esim. sähköpostistaan. Eivät työnantajat voi selata työttömien työnhakijoiden listaa, kun sellaista listaa ei heille ole olemassa.
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.
Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoin ihmisiä töihin. Työvoimatoimisto kyllä kyselee, miksi joku ihminen ei saanut töitä. Siihen työnantajan kuuluu vastata rehellisesti. Työnantajat eivät ilmoittele mitään työvoimatoimistoon ellei sieltä kysytä.
Eihän ap kertonut työvoimatoimistoon hakeneensa ko paikkaa joka kuitenkin ilmoitti työkkärille!!
yrittäjä kirjoitti:
tuo pakkohakeminen on väärin molempia kohtaan. työntekijä ei halua paikkaa ja yrittäjällä voi olla työvoimapula. lisäksi ketään ei voi pakotttaa työhön, se työn jälki on karmeaa tuolloin. tämä systeemi on hullu.
Jos työnhakija ei halua paikkaa niin ei hänen lähtökohtaisestikaan olisi pitänyt hakea sitä. Työkkäristä annettavat työtarjoukset ovat lähes 100-prosenttisesti mennyttä aikaa. Mitään "työkkäri käski" -hakemuksia ei pitäisi enää tulla, koska työnhakijat saavat itse valita aiempaa vapaammin minne hakevat. "Työkkäri käski" -hakijat tänä päivänä ovat juuri niitä työn välttelijöitä ja toimivat toisin, kuin on sovittu. Jos eivät halua työtä, ei heidän pitäisi olla työnhakijanakaan. En siksi ymmärrä lainkaan, miksi kuitenkin ovat. Ei TE-asiakkuus ole tässä maassa pakollista, mutta ilmeisesti he luulevat, että on.
jospa kyseessä oli yritys, joka käyttää näitä työkokeilijoita halpatyövoimana, eli koeaika päättyy, niin henkilö pihalle ja uusi halpakokeilija tilalle. ei ole tarkoituskaan työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?
Miehelle tulee asiasta lähtemään selvityspyyntö jossa häneltä kysytään työsuhteen päättymissyytä. En usko että hän osaa tarinoida itseään ulos karenssista - jos tämä edes vähää lohduttaa.
Ymmärrät varmaan (tai ilmeisesti et), että karenssit ei paljon paina ihmistä, joka saa kaikki tuet työttömyystuesta toimeentulotukeen. Ne koskettaa vaan niitä, jotka eivät saa kuin työttömyystukea ja niistäkin vaan niitä, joilla ei ole säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
yrittäjä kirjoitti:
Jos työnhakija ei halua paikkaa niin ei hänen lähtökohtaisestikaan olisi pitänyt hakea sitä. Työkkäristä annettavat työtarjoukset ovat lähes 100-prosenttisesti mennyttä aikaa. Mitään "työkkäri käski" -hakemuksia ei pitäisi enää tulla, koska työnhakijat saavat itse valita aiempaa vapaammin minne hakevat. "Työkkäri käski" -hakijat tänä päivänä ovat juuri niitä työn välttelijöitä ja toimivat toisin, kuin on sovittu. Jos eivät halua työtä, ei heidän pitäisi olla työnhakijanakaan. En siksi ymmärrä lainkaan, miksi kuitenkin ovat. Ei TE-asiakkuus ole tässä maassa pakollista, mutta ilmeisesti he luulevat, että on.
Itse asiassa se on pakollista, jos ei ole muuta toimeentuloa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä hämärä juttu. Varmaan yrittäjällä meni poro nokkaan kun olit ehkä heidän ainoa hakija ja et sitten mennytkään. Sinun kannaltasi hyvä, että sait tosiaan toisaalta jo töitä, mahtaa olla myrkyllinen ilmapiiri muutenkin ensimmäisen yrittäjän firmassa.
Jotkut yrittäjät on oikeasti täysiä kcipäitä. Yhdenkin narskun firmassa joskus työskentelin. Yksi työkaveri vaihtoi hommaa ja tää yrittäjä soitti sinne uuteen firmaan ja haukkui tämän firmaa vaihtaneen täyspckaksi työntekijäksi ja epäluotettavaksi etc. Tää ei vaan toiminut kun työkaveri tunsi sen uuden firmansa johtajan eikä se johtaja lähtenyt uskomaan kaikenmaailman soittajien tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
yrittäjä kirjoitti:
Kerropa minulle mistä ihminen saa sitten sosiaaliturvan, jos hän ei saa mistään palkkaan. Ei ihmisiä voi kohdella ihan miten sattuu!
Minut koetettiin huijata palkattomiin töihin erääseen firmaan. Onneksi en itse soittanut sinne, en antanut heille numeroani, en lähettänyt sähköpostia. Sain kontaktoinnin puhelimitse.
Olin ensin ihan tyytyväisenä asian suhteen, toinen eli se palkkapuhelu pudotti minut. Ei mitään peruspalkkaa, töitä niin paljon kuin jaksaa tehdä, työntekemisestä aiheutuu minulle kuluja ja palkkio määräytyy myytyjen sopimusten mukaan, joita voi olla nolla...
Sen koommin en enää vastannut mitään ko. markkinointifirman yhteydenottoihin. Kaveri sanoi, että ne voivat ottaa yhteyttä työkkäriin ja käräyttää. Sanoin että siinä tapauksessa en ole koskaan kuullut mitään koko firmasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yrittäjä kirjoitti:
Sain aikanaan 3kk ylimääräisen karenssin sillä perusteella etten ollut työttömäksi jäämisen jälkeen ilmoittautunut työkkäriin heti vaan vasta yli 6kk jälkeen. Oli omaakin rahaa niin en jaksanut lähteä heti siihen kyykytyssirkukseen. Työkkärin asenne näyttää olevan se, että he omistaa työttömät ja kyykyttää niitä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?
Taidat olla yrittäjä itsekin.
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle tulee asiasta lähtemään selvityspyyntö jossa häneltä kysytään työsuhteen päättymissyytä. En usko että hän osaa tarinoida itseään ulos karenssista - jos tämä edes vähää lohduttaa.
Ymmärrät varmaan (tai ilmeisesti et), että karenssit ei paljon paina ihmistä, joka saa kaikki tuet työttömyystuesta toimeentulotukeen. Ne koskettaa vaan niitä, jotka eivät saa kuin työttömyystukea ja niistäkin vaan niitä, joilla ei ole säästöjä.
Aika rankka oletus, että tässä on toimeentulotukiasiakas kyseessä. Hän kuitenkin kävi työmaalla sen yhden päivän, jota ennen oli haastattelussa ja vastaanotti työn. Luulen, että karensseja pelkäämätön tttukiasiakas olisi vain kieltäytynyt työstä suoriltaan. Nyt ajatteli, että käy päivän töissä, sanoo ettei homma toiminut, ja tuilla kustannettu elämä jatkuu taas tavalliseen tapaan. No, ei. Kyllä siihen pitää olla perusteltu selvitys, mitä tapahtui sille että työsuhde kesti vain päivän, ja luulen ettei herralla ole sellaista antaa. Tyyppi on voinut toki saada sekä työttömyysturvaa että tttukea, mutta kohta saa hetken vain toista. Kyllä sellainen tulojen pudotus tuntuu nahoissa jo elämäntapatyöttömälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yrittäjä kirjoitti:
Itse asiassa ei ole, koska aina on vähintäänkin leikattu perustoimeentulotuki, ja sillä työnvieroksujien kuuluisi olla. Ei työttömyysetuudella. Sitten on esimerkiksi v. 1962 tai ennen syntyneet. Jos eivät halua töihin, heidän kuuluisi olla varhennetulla vanhuuseläkkeellä. Ei työttömyysetuudella.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.
Ja mihin paskatöihin tarkalleen "menisit", joilla elättäisut itsesi ilman työttömyyskorvausta? Kunnes saat (pikapikaa) sen unelmaduunin?
Eikö työnhaku päätetä TE-toimiston sivulla sähköisesti, eikä soittamalla työkkäriin?
Tämä juttu haisee vahvasti provolta.
Niin, siis oletko, ap, tehnyt työmarkkinatorille työnhakijaprofiilin? Itse ainakin tein, koska siitä sai yhden työnhaun. Siis sieltähän työnantajat voivat selata yritykseensä sopivia henkilöitä. Jospa tämä tyyppi on kieltäytymisesi jälkeen käynyt katsomassa löytyykö tietosi tuolta ja sitä kautta selvinnyt että olet työnhakijana? Itse kyllä merkkasin tuon profiilin aktiiviseksi vain kuukaudeksi, kun sieltä pystyi valitsemaan. Eli vain siksi kuukaudeksi kun avasin profiilin, että sain siitä yhden työnhaun merkattua. Mulla oli jo mieleinen työ tiedossa, enkä halunnut muita yhteydenottoja.