Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Firmahan nimenomaan oli asiallinen.
Tuli mieleeni kun hain tekijöitä Työvoimatston kautta ja valitsimme heidän kanssa 9 sopivaa hakijaa jotka siis voisivat tulla haastatteluun. Vain 3 tuli meille asti, 1 sanoi että älä palkkaa häntä, 1 ei kelvannut ja se jonka valitsin sanoi että hän voi aloittaa 2 KUUKAUDEN PÄÄSTÄ kun hän ensin menee LOMALLE. Tein hieman selkoa tuloksesta Työvoimaan ja virkailija kertoi että kiitos kun ilmoitin.....
Olitko etsimässä palkkatuettuja vai työkokeilijoita ilmaiseksi orjatyövoimaksi kioskiisi?
Ihan rahalla ne meillä on tähän asti töitä tehneet. Monet eläkkeelle asti.
Mitä sitten valitat. Aina ei rekryt onnistu. En minäkään ole työnhakijana aina löytänyt erinomaista työnantajaa, mutta olen kaikki pestini loppuun asti tehnyt ja koettanut sitten löytää jonkun paremman tilalle.
Kupletin juonihan onkin et pienemmän 3-10 hengen firman yksi epäonnekas rekry halvaannuttaa pitkäksi aikaa. Nykylaki ei suosi vakinaista työsuhdetta. Sen takia ihmiset pyörii määräaikasissa suhteissa.
Itse sovin eri kaupunkiin työnantajan kanssa haastattelusta, vaikutti tosi kiinnostavalle paikalle ja tunne tuntui olevan molemminpuolinen, sen verran innoissaan ja nopealla aikataululla haastattelua pykälsi.
Menin paikalle, eikä haastattelijaa näkynyt missään. Ajattelin, että myöhästyy ruuhkan tms. takia ja odottelin. Soittelin perään puolen tunnin odotuksen jälkeen useamman kerran, kävin välillä syömässäkin, soittelin uudestaan. Kolmen tunnin notkumisen jälkeen lähdin kotiin, laitoin vielä viestiä haastattelijalle että eikös meillä pitäynyt olla haastattelu. Ei ikinä kuulunut mitään vastausta, ei selityksiä, ei mitään.
Kun työkkäri kysyi haastattelun lopputulosta seuraavana päivänä, kerroin miten haastattelu meni, eli että työnantaja teki katoamistempun eikä sitä ollut. Eipä meinannut uskoa, että olin edes paikalla käynyt, vaan tokaisi "näinköhän asia meni noin, moni työtön kun sanoo menneensä vaikkei oikeasti olekaan mennyt"! Onneksi oli lyödä tiskiin kuitit näytille kyseisellä paikkakunnalla asioidessani, niin meni hiljaiseksi ja laittoi sitten tuon työllistymisen epäonnistumisen työnantajan piikkiin. Jos ei olisi ollut kuittia, niin tuon kpään takia olisi paukahtanut takuuvarmasti karenssi päälle.
Ainiin, työnantaja edelleen etsii jatkuvasti uusia työntekijöitä ja valittaa työvoimapulasta ihan omalla naamallaan, eli ei edes delannut, joka olisi voinut radiohiljaisuuden selittää.
Ei ole mikään ongelma. Työkkärille olet kertonut kieltäytyneesi työstä toisen työpaikan takia. Se on hyväksyttävä syy kieltäytyä.
Yrittäjä jolta töitä hait on ääshole joka ei uskonut kieltäytymisestä syytä ja ääsholena yritti saada sinut liriin. Tollaset ei saa hyviä työtekijöitä ja katkeroituvat ennestään. Pitävät kaikkia työhakijoita valehtelivina sossupummeina.
Mutta kyllä yrittäjä joka on hakenut työkkärin kautta työntekijää voi sen sinne ilmoittaa, jos kieltäydytään toisen työn takia. Tai jollain muulla syyllä.
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.
Ja mihin paskatöihin tarkalleen "menisit", joilla elättäisut itsesi ilman työttömyyskorvausta? Kunnes saat (pikapikaa) sen unelmaduunin?
Olen eri mutta;
Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.Höpöhöpö. Koeajalla saa irtisanoa ilman mitään syytä ja siitä ei seuraa työnantajalle yhtään mitään.
Ei toi edellinen viestiä kyllä sanallakaan mistään koeajasta puhunut. Totta on et vakinaistunut aina joskus kadottaa aktiivisuutensa ja toodella hidasta saada pihalle.
Sehän ei ole kenenkään etu että loput painaa töitä ja yksi tahi kaksi jättää hommat muille. Monen pienemmän firman yrittäjä sanonut et koskaan en palkkaa ulkopuolista. Siellä olisi satoja tuhansia työpaikkoja jos vaan yrittäjät luottaisi että hankalan kaa ei tarvi oikeuteen mennä liittoja vastaan.
Miten minä voisin työllistyä jonkun yksityisen pikkufirmaan jouhevasti, jos pomon pärstä ärsyttää, voin lopettaa ilman tukien menetystä ja päin vastoin, jos työntekijän pärstä ärsyttää, pomo voi lopettaa työsuhteen ilman seuraamuksia. Miten tästäkin on saatu näin hankala juttu. Minä olen kyllä ihan valmis lähtemään kaikista paikoista ilman riitelyä, jos ei tule mitään karensseja tai rangaistuksia siitä, että yhteistyö ei jostain syystä toiminut.
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
Ja mihin paskatöihin tarkalleen "menisit", joilla elättäisut itsesi ilman työttömyyskorvausta? Kunnes saat (pikapikaa) sen unelmaduunin?
Olen eri mutta;
Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.Niin totta. Meillä piti yksi laittaa pihalle kun ns motivaatio tuntui vähenevän kuin auringon kilo illan ruskossa. Mutta eihän työt sillä lopu että laiskimus pitää laittaa ulos firmasta. Siihen aikaan karenssi uuden palkkaamiseen oli 9 kuukautta. Sen aikaa uusi tulija joutui odottelemaan ja valtio hänelle tukea maksamaan ennenkuin hänet voisimme töihin kutsua. MITÄJÄRKEESIINÄKARENSSISSAOLI?
Työkokeilija?
Palkkaamme aina vakinaiseksi. Aina.
Eipä ole kovin joustavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta;
Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.Höpöhöpö. Koeajalla saa irtisanoa ilman mitään syytä ja siitä ei seuraa työnantajalle yhtään mitään.
No ei saa eikä myöskään lopettaa työntekoa koeajan perusteella ilman hyvää syytä. Samat virheelliset väitteet toistuu kerta toisensa jälkeen joka ketjussa.
Jep. Itselle kävi aikoinaan siten, että sain TE-keskuksesta työhönosoituksen, soitin työnantajalle ja hän tuumasi etten ole sopiva työhön, koska siinä tarvitsee autoa ja minulla ei sellaista ollut silloin käytettävissä.
Yllätys oli melkoinen, kun sain viikon päästä karenssipäätöksen, koska työnantaja oli ilmoittanut TE-keskukseen, että olin kieltäytynyt töistä.
Ei auttanut vaikka kuinka yritin selittää asian todellisen laidan. Tein sitten virallisen valituksen ja karenssi lopulta peruttiin, mutta tähän meni vajaa vuosi ja taloudellinen vahinko ehti jo tapahtua.
Silloin vitutti, kun puoliso opiskeli ja rahaa ei saanut sitten oikein mistään.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itselle kävi aikoinaan siten, että sain TE-keskuksesta työhönosoituksen, soitin työnantajalle ja hän tuumasi etten ole sopiva työhön, koska siinä tarvitsee autoa ja minulla ei sellaista ollut silloin käytettävissä.
Yllätys oli melkoinen, kun sain viikon päästä karenssipäätöksen, koska työnantaja oli ilmoittanut TE-keskukseen, että olin kieltäytynyt töistä.
Ei auttanut vaikka kuinka yritin selittää asian todellisen laidan. Tein sitten virallisen valituksen ja karenssi lopulta peruttiin, mutta tähän meni vajaa vuosi ja taloudellinen vahinko ehti jo tapahtua.
Silloin vitutti, kun puoliso opiskeli ja rahaa ei saanut sitten oikein mistään.
Tuollaisen firman nimi vaan esille!
Vierailija kirjoitti:
Mitään julkista rekisteriä työllisyysstatuksesta ei kyllä ole. Veikkaan, ettei TE-toimistolla ole tällaisiin tilanteisiin selvää toimintaohjetta, ja että näin ollen virkailija tasapainotteli siinä, mitä saa tietoturvallisesti sanoa sinulle.
Eikä TE-toimisto saa asiaa kertoa. On salassapidettävää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta;
No ei saa eikä myöskään lopettaa työntekoa koeajan perusteella ilman hyvää syytä. Samat virheelliset väitteet toistuu kerta toisensa jälkeen joka ketjussa.
Mikähän mahtaa olla ohjesäännönmukainen hyvä syy? Onko se tarpeeksi hyvä syy, että pomo ja työntekijä eivät tule toimeen?
Ihan kuin avioliiton purku joskus muinoin, että piti ihan käräjillä käydä ja joku oli todistamassa että nyt on nussittu väärää henkilöä... hehheh.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta;
Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.Niin totta. Meillä piti yksi laittaa pihalle kun ns motivaatio tuntui vähenevän kuin auringon kilo illan ruskossa. Mutta eihän työt sillä lopu että laiskimus pitää laittaa ulos firmasta. Siihen aikaan karenssi uuden palkkaamiseen oli 9 kuukautta. Sen aikaa uusi tulija joutui odottelemaan ja valtio hänelle tukea maksamaan ennenkuin hänet voisimme töihin kutsua. MITÄJÄRKEESIINÄKARENSSISSAOLI?
Työkokeilija?
Ei ole myönnän sen. Meillä on muutakin tekemistä kuin opettaa ja perehdyttää uutta tulijaa vuoden tai kuukauden välein.
Ei muuta kun käräjille kyseisen työpaikan henkilö joka sinusta tietoja on antanut te-toimistoon ilman sinun suostumusta.
On nimittäin täysin lainvastaista tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.
Työnantajan aloitteesta tulevaa velvoittavaa ilmoittamista ei ole. Työkkäri toki saattaa kysellä rekryn tuloksia työnantajalta, jos työnantaja oli tätä ennen pyytänyt hakijaesittelyitä eli ns. työvoimaa tiskin alta ei-avoimena hakuna. Eli jos yrittäjä otti yhteyden työkkäriin, niin sen se teki omasta halustaan ja aloitteestaan.
Sitten on työtarjoukset, mutta niiden tuloksesta ei lähestytä työnantajaa vaan työnhakijaa. Eikä niitä nykyisen poma-mallin myötä paljoa enää edes tehdäkään.
Ap:n tapauksessa kaikki puhuu sen puolesta, että työnantaja oli ladannut odotuksensa siihen että ap aloittaisi heillä, mutta joutuikin pettymään. Ehkä koki aikaansa tuhlatun, ja että jos se tapahtui väärin perustein, niin ainakin ap:kin kärsisi oman osansa. Sitähän hän ei näköjään tiennyt, että ap oli puhunut hänelle totta eikä mitään työvoimapoliittista seuraamustakaan ole siksi tulossa.
Luitko sä, että alunperin oli kyseessä haastattelukutsu, johon AP ilmoitti, että on työllistynyt, eikä siksi tule haastatteluun. Aika todellisuudesta irrottautunut täytyy olla, jos pelkän hakemuksen perusteella lataa täydet odotukset kyseisen henkilön palkkaamisesta. Eli mitä shittiä sä selität.
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta;
Työkokeilija?
Ei ole myönnän sen. Meillä on muutakin tekemistä kuin opettaa ja perehdyttää uutta tulijaa vuoden tai kuukauden välein.
Ai, pitäisikö uuden työntekijän sitten tietää jo etukäteen kuinka teidän firmassa työt tehdään? Sellaisia työntekijöitä ovat ainoastaan teidän entiset työntekijät.
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta;
Työkokeilija?
Teidän asenne on tosi outo?! Mitä te oikein teette?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kieltäytyä työstä ennen haastattelua? Saako työnantajat valehdella viranomaisille miten lystäävät ilman seuraamuksia?
Minun tapauksessani (2006 armeijan jälkeen josta kirjoitin äsken), kun kysyin työkkäristä asiasta niin selittivät, että työnantaja oli kysynyt te toimistolta listaa työttömistä työnhakijoista ja he itse olivat kaikkiin potenttiaalisiin työntekijöihin yhteydessä.
He ilmoittivat sitten myös te toimistoon jos joku kieltäytyi tulemasta haastatteluun, koska se kuului ainakin silloin ehtoihin, että ei saanut kieltäytyä ehdotetusta työstä ja pelkästään haastattelu kutsusta kieltäytyminen lukeutui siihen. Työnantaja oli siis saanut minun nimeni ja yhteystietoni työkkäristä ja itse olivat minuun yhteydessä ja kun kerroin, että minulla on jo töitä niin soittivat te toimistoon ja te toimistosta soitettiin minulle melkein välittömästi takaisin ja uhattiin karenssilla ja, että menetän 2-3 viikon työttömyysetuuden jos en suostu haastatteluun. Sitä karenssia en pelännyt, koska olin jo kirjoittanut jo sopparin alkamaan 1.8.
Työnantaja pahoitteli heti alkuun haastattelun alussa, kun kysyin miksi olivat toimineet niin, kun soittivat te toimistoon vaikka sanoin, että on jo työpaikka niin sanoivat, että heitä on ohjeistettu, että kaikista jotka kieltäytyvät haastattelusta tai tarjotusta työstä piti tehdä ilmoitus aina jos oli saaneet työkkäriltä listan mahdollisista työntekijöistä ja heihin oltiin yhteydessä.
Jos olet kerran saanut jo toisen työpaikan, niin mitä väliä vaikka työkkärin tädin mummo ilmoittaisi että olet kieltäytynyt jostain toisesta työstä? Sulla on jo työpaikka ja jokatapauksessa pääset eroon koko työkkärinpaskasta.
Minulla on kaupallisen alan koulutus. Jostakin oli keskussairaalan laitoshuoltoon päätynyt puhelinnumeroni. Sieltä soitettin ja tarjottiin työtä, johon en ole koulutettu. Kieltäydyttyäni laitoshuollon töistä, työnjohtaja uhkasi soittaa te-toimistoon. Pyysin lähettämään terveisiä. Siis voivat soittaa ja sanoa että olet kieltäytynyt töistä. Karenssin saat, jos kieltäydyt koulutustasi vastaavista töistä tai haet vähemmän kuin 4 työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kieltäytyä työstä ennen haastattelua? Saako työnantajat valehdella viranomaisille miten lystäävät ilman seuraamuksia?
Jos kieltäytyy jo haastattelusta, niin tuskin tällainen hlö ottaisi työtäkään vastaan.
Aloituksessa ei ihan selvästi sanottu, että kertoiko saaneensa muuta työtä vai kiittikö vain kiinnostuksesta ja sanoi, ettei tule haastatteluun.