Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ

Vierailija
25.02.2023 |

Siis mitä vit..a ?!

Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.

Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!

Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!

Kommentit (401)

Vierailija
81/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sain töitä työkkärin kautta. Parin viikon jälkeen sain vatsapöpön ja poissa pari päivää. Vanha herra yrittäjä sai hoidettua niin että sain potkut ja karenssia. Verokortin palauttamiseenkin meni 2 kk.

Vierailija
82/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työnhaku päätetä TE-toimiston sivulla sähköisesti, eikä soittamalla työkkäriin?

Tämä juttu haisee vahvasti provolta.

Kyllä sinne voi ihan soittaakin. Ja lähettää s-postia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työnhaku päätetä TE-toimiston sivulla sähköisesti, eikä soittamalla työkkäriin?

Tämä juttu haisee vahvasti provolta.

Onneksi soitti, muuten siellä ois joku ikuinen karenssi omissa tiedoissa, koska asiaa ei olisi selvitetty. Ei työkkäri soittele peräänkään, jos päättää työnhaun omien sivujen kautta.

Itsekin olen saanut karenssin sen vuoksi, että lopetin työn takia kuntouttavan työtoiminnan, ei kuulema ollut hyväksyttävä syy lopettaa! Tästä tuli päätös postissa, mutta en reagoinut asiaan, koska olin kuitenkin työllistynyt palkkatöihin. Vasta 5v myöhemmin kun jouduin työttömäksi uudestaan menin omille sivuille ja siellä se karenssipäätös edelleen komeili ja olipa aikamoinen selvittäminen jälkikäteen!

Vierailija
84/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa taa tulee hyvin esille, millainen turhatoimisto koko työkkäri on. Kamalaan sekoiluun käytetään surutta älyttömiä summia yhteiskunnan vähiä varoja!

Vierailija
85/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?

Miehelle tulee asiasta lähtemään selvityspyyntö jossa häneltä kysytään työsuhteen päättymissyytä. En usko että hän osaa tarinoida itseään ulos karenssista - jos tämä edes vähää lohduttaa.

Ymmärrät varmaan (tai ilmeisesti et), että karenssit ei paljon paina ihmistä, joka saa kaikki tuet työttömyystuesta toimeentulotukeen. Ne koskettaa vaan niitä, jotka eivät saa kuin työttömyystukea ja niistäkin vaan niitä, joilla ei ole säästöjä.

Aika rankka oletus, että tässä on toimeentulotukiasiakas kyseessä. Hän kuitenkin kävi työmaalla sen yhden päivän, jota ennen oli haastattelussa ja vastaanotti työn. Luulen, että karensseja pelkäämätön tttukiasiakas olisi vain kieltäytynyt työstä suoriltaan. Nyt ajatteli, että käy päivän töissä, sanoo ettei homma toiminut, ja tuilla kustannettu elämä jatkuu taas tavalliseen tapaan. No, ei. Kyllä siihen pitää olla perusteltu selvitys, mitä tapahtui sille että työsuhde kesti vain päivän, ja luulen ettei herralla ole sellaista antaa. Tyyppi on voinut toki saada sekä työttömyysturvaa että tttukea, mutta kohta saa hetken vain toista. Kyllä sellainen tulojen pudotus tuntuu nahoissa jo elämäntapatyöttömälläkin.

Aika harva normaali ihminen, joka siis saa vain työttömyystukea kehuskelee, että kohta tuet jatkuu tai yhtään mistään merkinnöistä lopettaessa itse työsuhteen. Jokainen näistä tietää, että työsuhteen lopettamisesta tulee karenssi eli joku syyhän tälle tilulilulei meiningille oli. Joko ei järki riittänyt tai ei välitä, kun toimeen tulee muutenkin. Jos täällä oikeasti kaikkia rangaistaisi samalla tavalla, niin aika moni saisi häädön tai kuolisi nälkään, kun rahaa ei tule mistään eli jostain luukusta näille sitä rahaa tulee, koska on ihmisiä, jotka jatkavat samaa meininkiä vuodesta toiseen.

Vierailija
86/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan. 

Mutta mitä asiatonta haastattelussa sitten tapahtui? Ap:n tarina ei sitä kerro, vaan outoa oli vain se, että yrittäjä vaivautui ottamaan työkkäriin yhteyttä. Tätähän työttömät aina välillä pelkää, mutta ainoa kerta kun kuulen, että tällaista olisi oikeasti tapahtunut. Mutta tuskin se työkkärin näkökulmasta on mitenkään asiatonta, että joku yrittäjä heille tällaista ilmoittaa, vaikka työnhakijalle tietysti inhottavaa. Onneksi ap ehti jo saada toisen työn.

Vierailija
87/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen toiminta oli moitittavaa todellakin, mutta eniten mua jäi mietityttämään tietoturva-asiat. Te-toimisto ei todellakaan saisi jakaa omia listojaan työttömistä työnhakijoista sen perusteella, että joku yrittäjä soittaa, että hakija nimeltä Työtön Työnhakija Helsingistä kieltäytyi juuri töistä ja te-toimisto katsoo, että joo kyl sellainen on meillä hakijana, otetaanpa puhutteluun!

Vierailija
88/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan. 

Mutta mitä asiatonta haastattelussa sitten tapahtui? Ap:n tarina ei sitä kerro, vaan outoa oli vain se, että yrittäjä vaivautui ottamaan työkkäriin yhteyttä. Tätähän työttömät aina välillä pelkää, mutta ainoa kerta kun kuulen, että tällaista olisi oikeasti tapahtunut. Mutta tuskin se työkkärin näkökulmasta on mitenkään asiatonta, että joku yrittäjä heille tällaista ilmoittaa, vaikka työnhakijalle tietysti inhottavaa. Onneksi ap ehti jo saada toisen työn.

Ei kai haastattelussa mitään asiatonta tapahtunutkaan, koska ei ollut edes vielä haastattelussa käynyt. Jollain sivulla kommentoi näin. Siihen nähden todella tärkeää toimintaa.

Vierailija
89/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis oletko, ap, tehnyt työmarkkinatorille työnhakijaprofiilin? Itse ainakin tein, koska siitä sai yhden työnhaun. Siis sieltähän työnantajat voivat selata yritykseensä sopivia henkilöitä. Jospa tämä tyyppi on kieltäytymisesi jälkeen käynyt katsomassa löytyykö tietosi tuolta ja sitä kautta selvinnyt että olet työnhakijana? Itse kyllä merkkasin tuon profiilin aktiiviseksi vain kuukaudeksi, kun sieltä pystyi valitsemaan. Eli vain siksi kuukaudeksi kun avasin profiilin, että sain siitä yhden työnhaun merkattua. Mulla oli jo mieleinen työ tiedossa, enkä halunnut muita yhteydenottoja.

Olen eri, mutta vastasin jo sinulle. Työnhakijat näkyvät anonyyminä työnantajalle, kunnes työnhakija itse lähestyy kiinnostunutta työnantajaa esim. sähköpostistaan. Eivät työnantajat voi selata työttömien työnhakijoiden listaa, kun sellaista listaa ei heille ole olemassa.

Ok. Kiitos tarkentavasta tiedosta. Ymmärsin asian toisella tavalla työkkärin virkailijan selostamana. Ja aiempi viestisi jäi huomaamatta.

Vierailija
90/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa taa tulee hyvin esille, millainen turhatoimisto koko työkkäri on. Kamalaan sekoiluun käytetään surutta älyttömiä summia yhteiskunnan vähiä varoja!

Sitä se on pelkästään työttömien pompotteluun tarkoitettu. Miksei valvo myös työnantajia? Saattaa kuulua jopa velvollisuuksiin. Jos ilmoitetaan avoimesta duunista ja vingutaan työvoimapulaa tulee asia työkkärin tutkia ja raportoida yritystukivirastolle.

Vierailija
91/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?

Mitä sekavaa tuossa oli?

Se että oli saanut töitä ja jaksaa mussuttaa mitä joku työkkäri ja toinen firma johon haki keskustelee. So what? Sekopäistä mussuttaa että joku firma valittaa jonnekkin, mitä sitten. Ei ole hyvien tapojen mukaista tai voi olla asiallistakin jos ovat sopineet raportoinnista työkkärille. On paljon meitä joille työpaikka oliisi taivaan lahja ja sitten näitä jotka pilaa rehellisten työnhakijoiden maineen. Ja sitten paljon paskamaisiesti työnhakijoihin suhtautuvia työnantajia josta kertoo pelkästään työvoimapulasta valehtelu.

En ihmettele ettet saa töitä, jos et vieläkään ymmärrä pointtia.

Vierailija
92/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös cv:stä näe, että on työtön? 🤔

Vierailija
93/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan sain töitä työkkärin kautta. Parin viikon jälkeen sain vatsapöpön ja poissa pari päivää. Vanha herra yrittäjä sai hoidettua niin että sain potkut ja karenssia. Verokortin palauttamiseenkin meni 2 kk.

Vuonna 1975? Ei nykyään mitään verokortteja palautella ja netistä saat uuden 5 minuutissa

Vierailija
94/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa hakevat työntekijöitä työkkärin kautta. Ehkä silloin pitää ilmoittaa kieltäytyjistä.

Työnantajan aloitteesta tulevaa velvoittavaa ilmoittamista ei ole. Työkkäri toki saattaa kysellä rekryn tuloksia työnantajalta, jos työnantaja oli tätä ennen pyytänyt hakijaesittelyitä eli ns. työvoimaa tiskin alta ei-avoimena hakuna. Eli jos yrittäjä otti yhteyden työkkäriin, niin sen se teki omasta halustaan ja aloitteestaan.

Sitten on työtarjoukset, mutta niiden tuloksesta ei lähestytä työnantajaa vaan työnhakijaa. Eikä niitä nykyisen poma-mallin myötä paljoa enää edes tehdäkään.

Ap:n tapauksessa kaikki puhuu sen puolesta, että työnantaja oli ladannut odotuksensa siihen että ap aloittaisi heillä, mutta joutuikin pettymään. Ehkä koki aikaansa tuhlatun, ja että jos se tapahtui väärin perustein, niin ainakin ap:kin kärsisi oman osansa. Sitähän hän ei näköjään tiennyt, että ap oli puhunut hänelle totta eikä mitään työvoimapoliittista seuraamustakaan ole siksi tulossa.

No aika sekopää on tämä ta, koska kyse oli vasta haastattelukutsusta, eli ei edes ollut vielä tavannut ap:tä. Näin itse yrittäjän ja työnantajan näkökulmasta ihmettelen että on ollut aikaa ja/tai intresseissä tehdä noin. Eli täytyy olla aika sekopää että näkee vaivaa lähteä ilmoittelemaan kenenkään haastattelukutsuun kieltäytymisestä, varsinkin kun ei edes ole mikään TE-toimiston lähettämä työnhakija. Tai sitten ap on keksinyt jutun. Ei voi tietää.

Vierailija
95/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?

Miehelle tulee asiasta lähtemään selvityspyyntö jossa häneltä kysytään työsuhteen päättymissyytä. En usko että hän osaa tarinoida itseään ulos karenssista - jos tämä edes vähää lohduttaa.

Ymmärrät varmaan (tai ilmeisesti et), että karenssit ei paljon paina ihmistä, joka saa kaikki tuet työttömyystuesta toimeentulotukeen. Ne koskettaa vaan niitä, jotka eivät saa kuin työttömyystukea ja niistäkin vaan niitä, joilla ei ole säästöjä.

Toimeentulotuessakin on omat leikkurinsa eli sitä voidaan laskea 20% tai 40% jos asiakas on yhteistyöhaluton tai esim. jos aiheuttaa itse työttömyyskarenssin. 

Vierailija
96/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tuli tämä uusi hyvinvointialue niin osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivoukseen.

Eli eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen normaalilla hinnalla.

Vierailija
97/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1975? Ei nykyään mitään verokortteja palautella ja netistä saat uuden 5 minuutissa

Ei nykyään saa työtä työkkärinkään kautta joten selvästikin vähän vanhempi tarina :D

Jos sieltä jotain saa niin pakkokurssitusta + harjoittelua 9€/pvä tai vastaavaa säätämistä muttei oikeaa työtä. 

Vierailija
98/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tuli tämä uusi hyvinvointialue niin osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivoukseen.

Tulee enemmän vastuuta asua pienemmässä kodissa.

Vierailija
99/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee enemmän vastuuta asua pienemmässä kodissa.

900 euron eläkkeestä ei mene veroa eli ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta.

Vierailija
100/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä onneksi pystyy siivoamaan oman kodin.