Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Neuvokaa viisaammat, miten kannattaisi toimia. Olen te-koulutuksessa, jossa pitäisi aloittaa palkaton (eli tyött.korvauksella) työharjoittelu, joka menisi päällekkäin uuden työn kanssa. Työkkäri hyväksyy, että tekisin harjoittelun palkallisena eli saisin sekä koulutustodistuksen että silti ottaa työpaikan vastaan. Mutta mahtaako työnantaja suostua maksamaan palkkaa, jos kuulee, että ilmaiseksikin voisi saada minut töihin? Kannattaisiko ensin allekirjoittaa työsopimus, ja vasta myöhemmin kysyä, hyväksyykö työnantaja, että saisin samalla merkinnät koulutuspaperiinkin? Jos ei suostu, keskeytän koulutuksen työllistymiseen vedoten. Positiivinen ongelma siis, mutta huolettaa, ettei tule jotenkin mokattua.
Kai ymmärrät, että sitä työvoimakoulutukseen kuuluvaa työharjoittelua valvotaan eli työnantajan tulee hyväksyä se, että opettajasi käy työpaikalla ja työnantajan kanssa tehdään sopimus siitä, että työsi on osa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Tää pitää tehdä ihan virallisesti eli rikosilmoitus työnantajasta, muussa tapauksessa työkkäri ei toimi toivotusti, koska muutenhan kaikki 200 000 työtöntä soittelisi ja kertoisi työnantajien kamaluudesta.
Kyllä työnhakijallakin on samat oikeudet ilmoittaa kuin työnantajalla . Sinun mielestäsikö vain työnantajapuoli muka saa ainoastaan antaa palautetta (mikä kaiken lisäksi johtaa vaikeuksiin, karenssiin pitkäksi aikaa)? Te-virkailija harkitsee onko palaute asiallinen keskusteltuaan osapuolten kanssa ennen päätöksen tekemistä puoleen tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaupallisen alan koulutus. Jostakin oli keskussairaalan laitoshuoltoon päätynyt puhelinnumeroni. Sieltä soitettin ja tarjottiin työtä, johon en ole koulutettu. Kieltäydyttyäni laitoshuollon töistä, työnjohtaja uhkasi soittaa te-toimistoon. Pyysin lähettämään terveisiä. Siis voivat soittaa ja sanoa että olet kieltäytynyt töistä. Karenssin saat, jos kieltäydyt koulutustasi vastaavista töistä tai haet vähemmän kuin 4 työpaikkaa.
Karenssin saa, jos 3 kk ammattisuojan jälkeen kieltäytyy mistä tahansa yli 2 vko kestävästä työstä.
Itsellä loppuu työt ja olen menossa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Kyllä lähettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...
En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.
Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!
ap
Kuulin aikoinaan varmasta lähteestä (kaveri oli vähän aikaa työkkärissä töissä) että.joku oli laitettu suoraan kuulematta karenssillekin tuollaisen soiton takia vaikka haastateltu ei ollut kieltäyttäynyt työstä vaan kysellyt työajoista bussiyhteyksien kannalta. Oli ollut kauhuissaan kun asia selvinnyt. Olin itse työvoimakurssilla samassa työkkärissä ja kysyin ohjaajalta miten voi olla mahdollista, ja tämä vaan voivotteli että on niin vaikeaa kun ei tiedä kuka on oikeassa. Mutta silloin kysytään lisätietoja.
Mutta tästä on reilusti aikaa.
Muistakaa työttömät työnhakijat että teillä on oikeus ja velvollisuus yhtä lailla ilmoittaa ikävästä , alentavasta tai asiattomasta käytöksestä työhaastattelutilanteessa TE-toimiston virkailijalle. Sieltä ei enää lähetetä työnhakijoita miussään tapauksessa sellaiseen yritykseen vaan poistetaan listalta. Eivät ota pienintäkään riskiä tuollasesta esimerkiksi seksuaalisesta ahdistelusta (vihajiluista tmv) työnhakijaa kohtaan.
Ilmoittakaa kamalista kokemuksista ettei sinne ohjata Te-toimiston kautta ja virkailijat tietävät asian!
Pelkkä soitto ei riitä, pitää olla todiste esim. siitä, että on hakenut ko. paikkaan sekä selvitys siitä, onko ilmoittanut asian AVIin työsuojeluun. Ilman sitä on turha kuvitella, että työkkäri tekee mitään kostopoistoja rekisteristään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää pitää tehdä ihan virallisesti eli rikosilmoitus työnantajasta, muussa tapauksessa työkkäri ei toimi toivotusti, koska muutenhan kaikki 200 000 työtöntä soittelisi ja kertoisi työnantajien kamaluudesta.
Kyllä työnhakijallakin on samat oikeudet ilmoittaa kuin työnantajalla . Sinun mielestäsikö vain työnantajapuoli muka saa ainoastaan antaa palautetta (mikä kaiken lisäksi johtaa vaikeuksiin, karenssiin pitkäksi aikaa)? Te-virkailija harkitsee onko palaute asiallinen keskusteltuaan osapuolten kanssa ennen päätöksen tekemistä puoleen tai toiseen.
Ei siinä ole harkintavaltaa, jos työntekijä tekee ilmoituksen. Jos ei ole valitusta AVIin tehty, ei työkkäri voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...
En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.
Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!
ap
Kuulin aikoinaan varmasta lähteestä (kaveri oli vähän aikaa työkkärissä töissä) että.joku oli laitettu suoraan kuulematta karenssillekin tuollaisen soiton takia vaikka haastateltu ei ollut kieltäyttäynyt työstä vaan kysellyt työajoista bussiyhteyksien kannalta. Oli ollut kauhuissaan kun asia selvinnyt. Olin itse työvoimakurssilla samassa työkkärissä ja kysyin ohjaajalta miten voi olla mahdollista, ja tämä vaan voivotteli että on niin vaikeaa kun ei tiedä kuka on oikeassa. Mutta silloin kysytään lisätietoja.
Muistakaa työttömät työnhakijat että teillä on oikeus ja velvollisuus yhtä lailla ilmoittaa ikävästä , alentavasta tai asiattomasta käytöksestä työhaastattelutilanteessa TE-toimiston virkailijalle. Sieltä ei enää lähetetä työnhakijoita miussään tapauksessa sellaiseen yritykseen vaan poistetaan listalta. Eivät ota pienintäkään riskiä tuollasesta esimerkiksi seksuaalisesta ahdistelusta (vihajiluista tmv) työnhakijaa kohtaan.
Ilmoittakaa kamalista kokemuksista ettei sinne ohjata Te-toimiston kautta ja virkailijat tietävät asian!
Pelkkä soitto ei riitä, pitää olla todiste esim. siitä, että on hakenut ko. paikkaan sekä selvitys siitä, onko ilmoittanut asian AVIin työsuojeluun. Ilman sitä on turha kuvitella, että työkkäri tekee mitään kostopoistoja rekisteristään.
Jos tekee tuollaisia ilmoituksia työnantajasta työsuojeluviranomaisille, sillä ainakin varmistaa ettei enää koskaan saa yhtään työpaikkaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
yrittäjä kirjoitti:
tuo pakkohakeminen on väärin molempia kohtaan. työntekijä ei halua paikkaa ja yrittäjällä voi olla työvoimapula. lisäksi ketään ei voi pakotttaa työhön, se työn jälki on karmeaa tuolloin. tämä systeemi on hullu.
Jos työnhakija ei halua paikkaa niin ei hänen lähtökohtaisestikaan olisi pitänyt hakea sitä. Työkkäristä annettavat työtarjoukset ovat lähes 100-prosenttisesti mennyttä aikaa. Mitään "työkkäri käski" -hakemuksia ei pitäisi enää tulla, koska työnhakijat saavat itse valita aiempaa vapaammin minne hakevat. "Työkkäri käski" -hakijat tänä päivänä ovat juuri niitä työn välttelijöitä ja toimivat toisin, kuin on sovittu. Jos eivät halua työtä, ei heidän pitäisi olla työnhakijanakaan. En siksi ymmärrä lainkaan, miksi kuitenkin ovat. Ei TE-asiakkuus ole tässä maassa pakollista, mutta ilmeisesti he luulevat, että on.
Useimpien pitää hakea neljää paikkaa kuukaudessa, ja raportoida ne paikat työkkäriin. Eli voin saada työn jostain niistä neljästä suunnilleen samaan aikaan hakemastani paikasta. Mikä rautalangasta väännettynä tarkoittaa sitä, että pitää kieltäytyä niistä kolmesta muusta. Ei ole kiinni siitä haluaako paikkaa, jos kaikki neljä haettua paikkaa ovat tasavertaisia, silloin ensimmäinen rekrytoija voittaa.
Työkkäristä tulee myös edelleen niitä tarjouksia.
Ohi aiheen, on sekin huvittavaa kuinka moni kieltäytyy käytännössä työstä ja sitten itkee jälkikäteen kun yritys on saman ilmoittanut työkkärille, kun työkkäri on hakijaa tarjonnut. Kannattaisko mennä töihin ja jos ei tukia aloittaja enää tarvitse niin mikä on ongelma? Ihan oikein että yritykset ilmoittaa työnvieroksujat, vaikka aloittaja ei (omien sanojensa mukaan) olekaan sellainen. Sehän on kaikkien veronmaksajien etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos tekee tuollaisia ilmoituksia työnantajasta työsuojeluviranomaisille, sillä ainakin varmistaa ettei enää koskaan saa yhtään työpaikkaa mistään.
Tai sitten yrityksen asiakkaat kaikkoaa ja yritys loppuu ja omistajalta lähtee omaisuus ja joutuu työkkärin asiakkaaksi töitä hakemaan.
En sinänsä ymmärrä miten se palvelee yrittäjiä , jos he haluavat pakotettuja työntekijöitä töihin. Tosiasia on se, että huonolla motivaatiolla oleva työntekijä ei tee työtä yleensä kovin hyvin. Parempi olisi saada työntekijöitä, jotka Haluavat tulla töihin. Toki jos on oikein m*lkku työnantaja, niin eihän sinne kukaan halua. Kostotoimenpiteet viittaavat jälkimmäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, on sekin huvittavaa kuinka moni kieltäytyy käytännössä työstä ja sitten itkee jälkikäteen kun yritys on saman ilmoittanut työkkärille, kun työkkäri on hakijaa tarjonnut. Kannattaisko mennä töihin ja jos ei tukia aloittaja enää tarvitse niin mikä on ongelma? Ihan oikein että yritykset ilmoittaa työnvieroksujat, vaikka aloittaja ei (omien sanojensa mukaan) olekaan sellainen. Sehän on kaikkien veronmaksajien etu.
Pitäisikö tehdä lista työkokeilijoiden käyttäjistä jotka ei maksa palkkaa.
TyHmä kirjoitti:
Mua ihmetyttää kuka enää SOITTAA työkkäriin? Eikös sinne jätetä soittopyyntö ja ne ylityöllistetty rassut soittaa sit, jos kerkiävät. Mistä edes lötyi numero?
Ehkä työnantajille on joku suora kanava? Varsinkin sellaisille, joille tuupataan ilmaisduunareita orjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoin ihmisiä töihin. Työvoimatoimisto kyllä kyselee, miksi joku ihminen ei saanut töitä. Siihen työnantajan kuuluu vastata rehellisesti. Työnantajat eivät ilmoittele mitään työvoimatoimistoon ellei sieltä kysytä.
Ei työkkärillä ole kyllä mitään aseita määräillä työnantajia. Työnantajat saa sanoa mitä huvittaa tai olla sanomatta. Työkkäri tarvitsee niitä työnantajian enemmän kuin työnantajat työkkäriä. Näin se asia vain menee.
Eli jos työnantaja asioita kertoo, se on vain hänen itsensä valinta. Kaikessa suhteessa. Tätä mustaa on ihan turha selitellä valkoiseksi. Että työantajalla olisi jokin "velvollisuus".
Vierailija kirjoitti:
En sinänsä ymmärrä miten se palvelee yrittäjiä , jos he haluavat pakotettuja työntekijöitä töihin. Tosiasia on se, että huonolla motivaatiolla oleva työntekijä ei tee työtä yleensä kovin hyvin. Parempi olisi saada työntekijöitä, jotka Haluavat tulla töihin. Toki jos on oikein m*lkku työnantaja, niin eihän sinne kukaan halua. Kostotoimenpiteet viittaavat jälkimmäiseen.
Työnantaja maksaa työntekijöiden palkat ja sitten veroina työttömien tuet, joten mitä useampi etsii työmotivaatiota ilman tukea, sen parempi työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.
Ja mihin paskatöihin tarkalleen "menisit", joilla elättäisut itsesi ilman työttömyyskorvausta? Kunnes saat (pikapikaa) sen unelmaduunin?
Olen eri mutta;
Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.Niin totta. Meillä piti yksi laittaa pihalle kun ns motivaatio tuntui vähenevän kuin auringon kilo illan ruskossa. Mutta eihän työt sillä lopu että laiskimus pitää laittaa ulos firmasta. Siihen aikaan karenssi uuden palkkaamiseen oli 9 kuukautta. Sen aikaa uusi tulija joutui odottelemaan ja valtio hänelle tukea maksamaan ennenkuin hänet voisimme töihin kutsua. MITÄJÄRKEESIINÄKARENSSISSAOLI?
Työkokeilija?
Palkkaamme aina vakinaiseksi. Aina.
Eipä ole kovin joustavaa!
Ei ole myönnän sen. Meillä on muutakin tekemistä kuin opettaa ja perehdyttää uutta tulijaa vuoden tai kuukauden välein.
Ai, pitäisikö uuden työntekijän sitten tietää jo etukäteen kuinka teidän firmassa työt tehdään? Sellaisia työntekijöitä ovat ainoastaan teidän entiset työntekijät.
Mitä ihmettä sinä sekoilet?
Totta kait uusi mies/nainen perehdytetään mutta meillä haetaan vakinaisia sen tähden että ei haluta koko aikaa jotain olla perehdyttämässä määräaikaisuuksien ja lyhyiden käyntien vuoksi. Siksi haemme aina vakinaiseen palvelukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?
Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.
Sinä olet outo.
Vain työttömistä työnhakijoista pitää ilmoittaa, jos kieltäytyvät tarjotusta työstä. Eikö teille tule muilta hakemuksia kuin työttömiltä työnhakijoilta?
Työtä saa hakea ja sitten kieltäytyä siitä. Työhaastattelu on tilanne, jossa työnhakija ja firma tutustuvat toisiinsa, ja jos työnantaja päätyy tarjoamaan työtä, työnhakijalla on täysi oikeus kieltäytyä siitä - paitsi jos sattuu olemaan työttömyysetuutta nauttiva työtön työnhakija. jolloin kieltäytyminen johtaa etuuden menetykseen (paitsi jos on tosi hyvä peruste).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Propria Oy Oulusta teki minulle noin, kun kävin työhaastattelussa. Sain työpaikan toisesta paikasta ja siksi kieltäydyin. Kostoksi ilmoittivat työkkäriin.
Miten tää on mahdollista?
Koska osa työnhakijoista valehtelee työllistyneensä muualle. Jotkut yritykset ilmoittavat siksi kaikki kieltäytyjät.
-eri
Työhaastattelu ja etenki työsopimus on sopmisu ihan niinkuin mikä tahansa sopmisu. Jos haluaa vaatia että palkka on vaikka tuplat niin ihan hyvin voi sellaista vaatia. Jos työnantaja ei suostu niin sitten ei päästy sopimukseen. Ei tarvitse kieroilla ja valehdella mitään.
Yrittäjät voisivat kiusata työttömiä tosissaan eli kutsuvat haastatteluun työkkärin kautta ja sitten valehtelevat, että kieltäytyä kaikesta ja pamahtaa karenssi.
Muuta onko niin katkeraa yrittäjää olemassa, joka tekisi noin? Duunareita varmasti on, mutta duunari ei voi työllistää ketään.