Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Neuvokaa viisaammat, miten kannattaisi toimia. Olen te-koulutuksessa, jossa pitäisi aloittaa palkaton (eli tyött.korvauksella) työharjoittelu, joka menisi päällekkäin uuden työn kanssa. Työkkäri hyväksyy, että tekisin harjoittelun palkallisena eli saisin sekä koulutustodistuksen että silti ottaa työpaikan vastaan. Mutta mahtaako työnantaja suostua maksamaan palkkaa, jos kuulee, että ilmaiseksikin voisi saada minut töihin? Kannattaisiko ensin allekirjoittaa työsopimus, ja vasta myöhemmin kysyä, hyväksyykö työnantaja, että saisin samalla merkinnät koulutuspaperiinkin? Jos ei suostu, keskeytän koulutuksen työllistymiseen vedoten. Positiivinen ongelma siis, mutta huolettaa, ettei tule jotenkin mokattua.
Jos olet jo tehnyt työsopimuksen jossa se palkkakin lukee niin ainoa keino on irtisanoa sinut koeajalla. Ei voi muuttaa työtä palkattomaksi. Tai jos yrittää niin sitten luottamusmieheen yhteyttä. Sun pitää keskustella te-toimiston ja työnantajan kanssa tilanteestasi. Älä missään nimessä luovu harjoittelusta äläkä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.
En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.
En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.
Entäs kun ei saa niitä paskatöitäkään?
Ainakaan minua ei niihin ole enää päästetty. Olen 60-vuotias, ja viimeksi tein niitä koululaisena kesätöikseni. Ilmeisesti kun iän lisäksi on muuta työhistoriaa ja koulutustakin, ovet paskaduuneihin sulkeutuvat.
No, onneksi on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
No eikös cv:stä näe, että on työtön? 🤔
Ei tietenkään, jollei CV:n kirjoittaja sinne itse asiaa kirjoita. Eikä se taida olla tapana.
Syitä olla poissa työelämästä kun on paljon muitakin kuin työttömyys.
Ap:n tarinassa ei ole logiikkaa. Paikka saatu ja sen takia työkkäriin soitettu. Ei työkkärin tantta siinä vaiheessa mistään työstä kieltäytymisestä kysele koska paikka on jo saatu.
Toisekseen, ei noita molempia asioita samalla puhelinsoitolla hoideta, koska käsittelijänä on lähes aina täysin eri henkilöt ellei sitten jossakin ole vielä syrjäseudun konttori, jonka yksinäinen tantta sitten jouruaa vastapalloon omaa tylsyyttään.
Tldr: trollaus 99% varmuudella ellei asu tuppukylässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös cv:stä näe, että on työtön? 🤔
Ei tietenkään, jollei CV:n kirjoittaja sinne itse asiaa kirjoita. Eikä se taida olla tapana.
Syitä olla poissa työelämästä kun on paljon muitakin kuin työttömyys.
Naista ei oteta töihin, kun voi tulla raskaaksi ja sitten onkin jo pitkäaikaistyötön, kun olet ollut kodinhoidontuella.
Onneksi palveluseteli siivous poistuu monesta kaupungista niin saa monet maksaa siivouksen itse eläkkeellä.
Nuorempi sukupolvi on suututettu eli ei tule apua.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n tarinassa ei ole logiikkaa. Paikka saatu ja sen takia työkkäriin soitettu. Ei työkkärin tantta siinä vaiheessa mistään työstä kieltäytymisestä kysele koska paikka on jo saatu.
Toisekseen, ei noita molempia asioita samalla puhelinsoitolla hoideta, koska käsittelijänä on lähes aina täysin eri henkilöt ellei sitten jossakin ole vielä syrjäseudun konttori, jonka yksinäinen tantta sitten jouruaa vastapalloon omaa tylsyyttään.
En ihan ymmärtäny sun viestiä, mutta mulla ja ilmeisesti kaikilla työttömillä pitäisi olla ns. oma te-tyyppi, joka hoitaa kunkin asiakkaansa asiat ja tekee työllistämiseen liittyvät päätökset. Ei siellä mitään eri käsittelijöitä ole. Eikä tuossa ap:n tapauksessa ollut mitään käsiteltävää - työnantaja oli lähettänyt tiedon ap:sta, joka meni ap:n omalle te-tyypille ja kun ap ilmoitti päättävänsä työnhaun, niin puhe tuli tuosta yrittäjän ilmoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtäny sun viestiä, mutta mulla ja ilmeisesti kaikilla työttömillä pitäisi olla ns. oma te-tyyppi, joka hoitaa kunkin asiakkaansa asiat ja tekee työllistämiseen liittyvät päätökset. Ei siellä mitään eri käsittelijöitä ole. Eikä tuossa ap:n tapauksessa ollut mitään käsiteltävää - työnantaja oli lähettänyt tiedon ap:sta, joka meni ap:n omalle te-tyypille ja kun ap ilmoitti päättävänsä työnhaun, niin puhe tuli tuosta yrittäjän ilmoituksesta.
Vain heillä on oma tyyppi (muistaakseni omavalmentaja), jotka kuuluu kuntakokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Kolmanneksi, miten on ylipäätään mahdollista että yrittäjä pystyi ilmoittamaan työkkäriin henkilöstä? Oliko AP:llä työhakemuksessa henkilötunnuskin annettuna? Jos tarina olisi totta, tekisin yrittäjästä rikosilmoituksen. Tilannehan on ihan sama, kuin jos hakija tekisi yrityksestä viranomaiselle väärän ilmiannon veronkierrosta, ihmiskaupasta, tai vastaavasta. Riippuen yrityksen toimialasta, löytyy sääntö-Suomessa varmaan aina vähintään viisi valvovaa viranomaista, joilla kaikilla on valtuudet ratsata koko pulju pelkän epäilyn perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?
Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.
Sinä olet outo.
Vain työttömistä työnhakijoista pitää ilmoittaa, jos kieltäytyvät tarjotusta työstä. Eikö teille tule muilta hakemuksia kuin työttömiltä työnhakijoilta?
Työtä saa hakea ja sitten kieltäytyä siitä. Työhaastattelu on tilanne, jossa työnhakija ja firma tutustuvat toisiinsa, ja jos työnantaja päätyy tarjoamaan työtä, työnhakijalla on täysi oikeus kieltäytyä siitä - paitsi jos sattuu olemaan työttömyysetuutta nauttiva työtön työnhakija. jolloin kieltäytyminen johtaa etuuden menetykseen (paitsi jos on tosi hyvä peruste).
Tuossa tilanteessa perusteeksi taitaa kelvata vain se, että muuttaa yli 150 km päähän eikä siksi ota työtä vastaan. Jos siis työttömyys jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmanneksi, miten on ylipäätään mahdollista että yrittäjä pystyi ilmoittamaan työkkäriin henkilöstä? Oliko AP:llä työhakemuksessa henkilötunnuskin annettuna? Jos tarina olisi totta, tekisin yrittäjästä rikosilmoituksen. Tilannehan on ihan sama, kuin jos hakija tekisi yrityksestä viranomaiselle väärän ilmiannon veronkierrosta, ihmiskaupasta, tai vastaavasta. Riippuen yrityksen toimialasta, löytyy sääntö-Suomessa varmaan aina vähintään viisi valvovaa viranomaista, joilla kaikilla on valtuudet ratsata koko pulju pelkän epäilyn perusteella.
Miksi ei pystyisi tekemään ilmoitusta? Riittää nimi, osoite, muut yhteystiedot ja koulutus/työkokemus. Kyllä jo niillä työtön tunnistetaan. Mistä siis tekisit rikosilmoituksen, siitäkö, että työtön hakee etuutta väärin perustein?
Jospa on kutipäinen yrittäjä . Kukaan ei halua sinne, aiheesta. Katkeroituiko. Kostaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain heillä on oma tyyppi (muistaakseni omavalmentaja), jotka kuuluu kuntakokeiluun.
En ole missään kuntakokeilussa tms. ja kyllä mulla on ihan oma tyyppi, joka on mun omilla sivuillakin yhteystietoineen ja johon otan yhteyttä, jos tarvitsee ja vain hän soittaa mulle. En nyt jaksa tarkistaa että millä nimellä se "oma tyyppi" oli viralliselta nimeltään. Mut ei mikään omavalmentava tms. Pitää katsoa jos tänää viitsis tarkistaa miten tuo siellä omilla sivuilla luki.
Omituinen juttu, outoa että joku voi olla noin katkera työnhakijalle. Mutta mitenköhän tuo on, eihän sillä yrittäjällä ole oikeutta ilmoittaa hakijan tietoja te-toimistoon ellei hakijaa ole nimenomaan lähetetty te-toimiston kautta. Itse ehkä selvittäisin tekikö ja tekeekö myös jatkossa tuo yrittäjä henkilökohtaisten tietojen kanssa rikkeen jos ilmoittaa ihan vain summamutikassa te-toimistoon hakijoiden tiedot tietämättä onko hakija edes te-toimistossa asiakkaana. Tietojen jako ja luovutus tuossa tapauksessa saattaisi täyttää rikoksen tunnusmerkit.
Mulle sattui niin että entinen työnantaja lähetti tekstiviestinä että oli kysellyt te-toimistosta mahdollisia nimiä sijaisuuteen. Vastasin että minulla on koulutussuunnitelmia (joka on totta)niin työkkäristä ilmoitettiin että olen kieltäytynyt työstä ja lisäselvitys vaaditaan. Tässä odotellaan saanko karenssin. Mitä syitä työkkäri hyväksyy ettei karenssi tule?
Koska karenssi alkaa? Onko se siitä päivästä lähtien kun kieltäytyi työstä vai kuukauden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle sattui niin että entinen työnantaja lähetti tekstiviestinä että oli kysellyt te-toimistosta mahdollisia nimiä sijaisuuteen. Vastasin että minulla on koulutussuunnitelmia (joka on totta)niin työkkäristä ilmoitettiin että olen kieltäytynyt työstä ja lisäselvitys vaaditaan. Tässä odotellaan saanko karenssin. Mitä syitä työkkäri hyväksyy ettei karenssi tule?
Sano, että sinulle ei ole tarjottu työsopimusta allekirjoitettavaksi, joten miten olet voinut kieltäytyä.
En oikein ymmärrä mikä on ongelma jos sait töitä etkä tarvitse enää työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että sinulle ei ole tarjottu työsopimusta allekirjoitettavaksi, joten miten olet voinut kieltäytyä.
Kannattaa miettiä onko järkevää kannustaa toista antamaan vilpillinen selvitys. Kysyjä on karenssinsa ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvokaa viisaammat, miten kannattaisi toimia. Olen te-koulutuksessa, jossa pitäisi aloittaa palkaton (eli tyött.korvauksella) työharjoittelu, joka menisi päällekkäin uuden työn kanssa. Työkkäri hyväksyy, että tekisin harjoittelun palkallisena eli saisin sekä koulutustodistuksen että silti ottaa työpaikan vastaan. Mutta mahtaako työnantaja suostua maksamaan palkkaa, jos kuulee, että ilmaiseksikin voisi saada minut töihin? Kannattaisiko ensin allekirjoittaa työsopimus, ja vasta myöhemmin kysyä, hyväksyykö työnantaja, että saisin samalla merkinnät koulutuspaperiinkin? Jos ei suostu, keskeytän koulutuksen työllistymiseen vedoten. Positiivinen ongelma siis, mutta huolettaa, ettei tule jotenkin mokattua.
Jos olet jo tehnyt työsopimuksen jossa se palkkakin lukee niin ainoa keino on irtisanoa sinut koeajalla. Ei voi muuttaa työtä palkattomaksi. Tai jos yrittää niin sitten luottamusmieheen yhteyttä. Sun pitää keskustella te-toimiston ja työnantajan kanssa tilanteestasi. Älä missään nimessä luovu harjoittelusta äläkä palkasta.
Työnantaja voi ilmoittaa, että ei hyväksy harjoittelupaikkana olemista eli oppilaitoksesta saa tulla varmistamaan esim. työskentelyolosuhteita eikä työnantajalla ole mitään velvollisuutta antaa mitään lausuntoja harjoittelusta, jos ap on palkkatyössä.
Koeajalla ei kannata irtisanoa, työsopimuksen voi toki purkaa koeaikaan vedoten. TYönantajan ei kannata tehdä tätä, kannattaa vain todeta, että työpaikka ei ole harjoittelupaikka eikä työsopimusta solmittaessa ollut tietoa siitä, että työpaikalle on tulossa kolmas osapuoli.
Joo. Yrittäjien järjestöistä vain kuului kovin vähän mitään vastustavia ääniä, kun mallia sorvattiin. Olisi kannattanut yrittää silloin vaikuttaa.