Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ

Vierailija
25.02.2023 |

Siis mitä vit..a ?!

Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.

Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!

Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!

Kommentit (401)

Vierailija
181/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran minulle kävi niin että työkkäri väitti että olin kieltäytynyt työstä. Haastoin virkailijan oikeuteen. Oikeudessa ei virkailija osannut sanoa mistä työstä olin kieltäytynyt ja minkä firman palveluksesta. Kannattaa aina tehdä rikosilmoitus. Se tuli yli 6000 euroa maksamaan veronmaksajille se oikeudenkäynti.

Vierailija
182/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta haastattelija utkasi, että saatko jotain tukia. Minä siihen, että tämä on kuulemma palkkatukipaikka.

Se oli, että öh öh hän ei ole kyllä ennen pyytänyt palkkatukilaista työhön. Tällä oli mennyt yritys velkojen takia konkkaan, ja kukaan entisistä työntekijöistä ei näköjänsä halunnut jatkaa sen uuden puljun palkkalistoilla. En kyllä ihmettelekään, oli sen verran agressiivinen tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri antaa karensseja koska kunta joutuu maksaa sakkomaksuja työttömistä. Se on monta sataa tuhatta euroa vuodessa ne sakot kunnassa jossa on pari tuhatta työtöntä. Siksi ne yrittää antaa karensseja työttömille jotta valtio maksaa sen jälkeen työttömien työttömyysrahaa ja kunta säästää rahaa.

Vierailija
184/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päättänyt että jos jään työttömäksi niin en ilmoittaudu työkkäriin ollenkaan.

En ala kirjoittelemaan turhia hakemuksia enkä suostu pakotetetuksi johonkin paskafirmaan työllistettynä orjapalkalla.

Etsin omatoimisesti itselleni työn. Jos en saa sitä mitä haluan heti, niin teen sitten paskatöitä sen aikaa kunnes sen mieleisen työn saan.

En suostu tuollaiseen nöyryytykseen.

Ja mihin paskatöihin tarkalleen "menisit", joilla elättäisut itsesi ilman työttömyyskorvausta? Kunnes saat (pikapikaa) sen unelmaduunin?

Olen eri mutta;

Itse olen vaihtamassa alaa joten juuri tällä hetkellä vain opiskelen, mutta aiempien kontaktien/kokemuksen kautta saisin töitä muutamalla puhelinsoitolla. Tässä maassa ollaan nimittäin sen kaltaisessa tilanteessa että töitä kyllä olisi paljon, mutta harvalle, varsinkaan työttömälle, niitä halutaan antaa. Älkääkä ampuko viestintuojaa, ongelma vaan yksinkertaisesti seuraa hyvää tarkoittavasta lainsäädännöstä, irtisanomissuoja on niin vahva että pahimmassa tapauksessa pikku firma menee nurin ennen kuin vaikkapa liian kalliiksi tulevaa koheltajaa saa pistettyä pihalle. Ihminen joka on laillisesti saatu irtisanottua muista kuin taloudellisista syistä, on todennäköisesti perseillyt todella huolella, ja nyt potentiaalisesti työtön = työtön mahdollinen perseilijä. Valitettavasti tuo lainsäädäntö tällä hetkellä stigmatisoi kaikki työttömät työnhakijat sekä tekee heidän palkkaamisestaan suorastaan riskialtista. En ole kokoomuslainen, en kultalusikka takamuksesta törröttäen syntynyt, mutta näitä lakeja pitäisi hieman höllentää jos oikeasti halutaan saada useampi ihminen työllistymään.

Höpöhöpö. Koeajalla saa irtisanoa ilman mitään syytä ja siitä ei seuraa työnantajalle yhtään mitään.

Ensinnäkin siihen on oltava syy ja toisekseen koeaika puretaan, ei irtisanota.

Vierailija
185/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä kirjoitti:

Työkkäri antaa karensseja koska kunta joutuu maksaa sakkomaksuja työttömistä. Se on monta sataa tuhatta euroa vuodessa ne sakot kunnassa jossa on pari tuhatta työtöntä. Siksi ne yrittää antaa karensseja työttömille jotta valtio maksaa sen jälkeen työttömien työttömyysrahaa ja kunta säästää rahaa.

Onko työkkärit siis mielestäsi kuntien omia eikä valtion?

Vierailija
186/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että sinun pitää tässä tapauksessa olla nykyisessä työpaikassasi vähintään 6kk, sillä jos irtisanoudut tai saat potkut, niin sinulle tulee toistaiseksi voimassa oleva karenssi (2 työvoimapoliittisesti moitittavaa tekoa 6kk sisällä).

Vierailija
187/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö osaa suomea?

Menköön - yksikkö

Menkööt - monikko

Vierailija
188/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Propria Oy Oulusta teki minulle noin, kun kävin työhaastattelussa. Sain työpaikan toisesta paikasta ja siksi kieltäydyin. Kostoksi ilmoittivat työkkäriin.

Miten tää on mahdollista?

Koska osa työnhakijoista valehtelee työllistyneensä muualle. Jotkut yritykset ilmoittavat siksi kaikki kieltäytyjät.

-eri

Vierailija
189/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että sinun pitää tässä tapauksessa olla nykyisessä työpaikassasi vähintään 6kk, sillä jos irtisanoudut tai saat potkut, niin sinulle tulee toistaiseksi voimassa oleva karenssi (2 työvoimapoliittisesti moitittavaa tekoa 6kk sisällä).

Ap ei ole kieltäytynyt työpaikasta, koska ei ole edes käynyt siellä haastattelussa. Irtisanoutumiseenkin on syitä, joista ei voi antaa karenssia, näistä löytyy ihan KO:n ratkaisuja tutkittavaksi. Potkuistakaan ei saa karenssia, ellei potkut ole tulleet työntekijästä johtuvista syistä, eli esim. luvattomat poissaolot. Koeaikapurusta ei myöskään saa karenssia. Joten ei ole yhtäkään moitittavaa tekoa!

Vierailija
190/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalle ei myönnetty armeijan jälkeen joulukuussa työttömyyskorvausta, koska oli reilu vuotta aiemmin kieltäytynyt yhden opiskelupaikan pääsykokeesta ja ollut samaan aikaan lukion jälkeen töissä armeijaan asti. Eivät halunneet ottaa huomioon, että oli kuitenkin haluamansa opiskelupaikka yliopistossa sen jälkeen saanut ja opiskelut alkaa syksyllä. Pääsi onneksi jo töihin, mutta hieman epäreilulta tuntuu.

Vierailija
191/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sä sait jo muualta töitä niin mitä sä täällä uliset? Eihän se yritys tiennyt että olit saanut muualta töitä. Sinun olisi itse pitänyt tajuta ilmoittaa sinne että saitkin töitä jo muualta. Tämmösiäkö te mötöstelette 10 sivua. Ei ihme jos ette tajua mitä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
192/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sä sait jo muualta töitä niin mitä sä täällä uliset? Eihän se yritys tiennyt että olit saanut muualta töitä. Sinun olisi itse pitänyt tajuta ilmoittaa sinne että saitkin töitä jo muualta. Tämmösiäkö te mötöstelette 10 sivua. Ei ihme jos ette tajua mitä maailmassa tapahtuu.

Kannattaisi lukea aloitus ennen kommentointia.

Vierailija
193/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää kuka enää SOITTAA työkkäriin? Eikös sinne jätetä soittopyyntö ja ne ylityöllistetty rassut soittaa sit, jos kerkiävät. Mistä edes lötyi numero?

Vierailija
194/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkymätön nainen kirjoitti:

"Villiksi on mennyt työn hakeminen tänä päivänä, onneksi minun suojelee ikä 60v  niin ei tule kuin kiitos- viestejä, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun tällä kertaa, aina ei tule edes tätäkään viestiä."

Itse huomasin, että toimistotyöhön ei yli 45-vuotiaana enää ole pääsyä, vaikka koulutusta ja vuosien työkokemus. Piti vaihtaa alaa - se oli kyllä virkistävää ja samalla päättyi työpaikkalla harjoitettu ikärasismi. 

Kerrotko vielä millä alalla ei harjoiteta ikäsyrjintää XD Ainakaan se ei ole IT-ala.

Vierailija
195/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole kieltäytynyt työpaikasta, koska ei ole edes käynyt siellä haastattelussa. Irtisanoutumiseenkin on syitä, joista ei voi antaa karenssia, näistä löytyy ihan KO:n ratkaisuja tutkittavaksi. Potkuistakaan ei saa karenssia, ellei potkut ole tulleet työntekijästä johtuvista syistä, eli esim. luvattomat poissaolot. Koeaikapurusta ei myöskään saa karenssia. Joten ei ole yhtäkään moitittavaa tekoa!

Olet oikeassa, mutta te-toimisto tekee mitä te-toimisto tekee, eli apn tulisi olla huolellinen ihan tästä syystä.

Vierailija
196/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liun kyllä. Siinä sanottiin ettei ilmoittanut minnekkään mitään että sai duunia muualta. ET SÄ TIEDÄ KUKA MÄ OLEN?!

Vierailija
197/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman omistajat ovat KOKOOMUSTAUSTAISIA ..... SIIS EIPÄ IHME ETTÄ KÄVI MITEN KÄVI KUN KYSE ON KOKOOMUSTAUSTAISISTA..

Vierailija
198/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan. 

Tää pitää tehdä ihan virallisesti eli rikosilmoitus työnantajasta, muussa tapauksessa työkkäri ei toimi toivotusti, koska muutenhan kaikki 200 000 työtöntä soittelisi ja kertoisi työnantajien kamaluudesta.

Vierailija
199/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liun kyllä. Siinä sanottiin ettei ilmoittanut minnekkään mitään että sai duunia muualta. ET SÄ TIEDÄ KUKA MÄ OLEN?!

"Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta."

"Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni".

En tiedä kuka oot, paitsi typerä trolli.

Vierailija
200/401 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaupallisen alan koulutus. Jostakin oli keskussairaalan laitoshuoltoon päätynyt puhelinnumeroni. Sieltä soitettin ja tarjottiin työtä, johon en ole koulutettu. Kieltäydyttyäni laitoshuollon töistä, työnjohtaja uhkasi soittaa te-toimistoon. Pyysin lähettämään terveisiä. Siis voivat soittaa ja sanoa että olet kieltäytynyt töistä. Karenssin saat, jos kieltäydyt koulutustasi vastaavista töistä tai haet vähemmän kuin 4 työpaikkaa.

Karenssin saa, jos 3 kk ammattisuojan jälkeen kieltäytyy mistä tahansa yli 2 vko kestävästä työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi