Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Firmahan nimenomaan oli asiallinen.
Tuli mieleeni kun hain tekijöitä Työvoimatston kautta ja valitsimme heidän kanssa 9 sopivaa hakijaa jotka siis voisivat tulla haastatteluun. Vain 3 tuli meille asti, 1 sanoi että älä palkkaa häntä, 1 ei kelvannut ja se jonka valitsin sanoi että hän voi aloittaa 2 KUUKAUDEN PÄÄSTÄ kun hän ensin menee LOMALLE. Tein hieman selkoa tuloksesta Työvoimaan ja virkailija kertoi että kiitos kun ilmoitin.....
Olitko etsimässä palkkatuettuja vai työkokeilijoita ilmaiseksi orjatyövoimaksi kioskiisi?
Ihan rahalla ne meillä on tähän asti töitä tehneet. Monet eläkkeelle asti.
Mitä sitten valitat. Aina ei rekryt onnistu. En minäkään ole työnhakijana aina löytänyt erinomaista työnantajaa, mutta olen kaikki pestini loppuun asti tehnyt ja koettanut sitten löytää jonkun paremman tilalle.
Kupletin juonihan onkin et pienemmän 3-10 hengen firman yksi epäonnekas rekry halvaannuttaa pitkäksi aikaa. Nykylaki ei suosi vakinaista työsuhdetta. Sen takia ihmiset pyörii määräaikasissa suhteissa.
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivoukseen.
Nuorempi sukupolvi suututetaan eikä eläkeläiset saa mistään apua.
Useasti unohdetaan se että väärä ilmianto koskee myös muita viranomaisia kuin että poliisille tekisi perättömän ilmiannon. Väärästä ilmiannosta voi tulla maksimissaan 3 vuotta ehdotonta vankeutta ja muut sanktiot päälle.tämä kannattaa muistaa .
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on nyt minulle liian sekava..mutta tässäkin aiheeseen liittyvä.vähän ohis. Meille tuli kaupan alalle töihin maanantaina 35 v mies. Hänet oli haastateltu pari viikkoa sitten.. aloitti siis ma klo 10.00. Ja lopetti ma klo 16.00. Ja sanoi reteesti ettei tää ole mun ala/ juttu ja hain ainostaan kelan/ työkkärin takia, että sain taas yhden hyväksytyn merkinnän ja tuet jatkuu... missä vith un maailmassa me eletään?
Älä valehtele. Kellään ei "tuet jatku", jos itse tahallisesti aiheuttaa työsuhteen päättymisen, esim. tekemällä itse koeaikapurun. Työkkäriin pitää aina toimittaa todistus työsuhteen päättymisen syystä. Hyvä yritys kokoomustrollilta, ongelma teillä on vaan aina siinä, ettette ymmärrä tippaakaan, miten nämä tukikuviot oikeasti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42977 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Firmahan nimenomaan oli asiallinen.
Tuli mieleeni kun hain tekijöitä Työvoimatston kautta ja valitsimme heidän kanssa 9 sopivaa hakijaa jotka siis voisivat tulla haastatteluun. Vain 3 tuli meille asti, 1 sanoi että älä palkkaa häntä, 1 ei kelvannut ja se jonka valitsin sanoi että hän voi aloittaa 2 KUUKAUDEN PÄÄSTÄ kun hän ensin menee LOMALLE. Tein hieman selkoa tuloksesta Työvoimaan ja virkailija kertoi että kiitos kun ilmoitin.....
Olitko etsimässä palkkatuettuja vai työkokeilijoita ilmaiseksi orjatyövoimaksi kioskiisi?
Ihan rahalla ne meillä on tähän asti töitä tehneet. Monet eläkkeelle asti.
Mitä sitten valitat. Aina ei rekryt onnistu. En minäkään ole työnhakijana aina löytänyt erinomaista työnantajaa, mutta olen kaikki pestini loppuun asti tehnyt ja koettanut sitten löytää jonkun paremman tilalle.
Kupletin juonihan onkin et pienemmän 3-10 hengen firman yksi epäonnekas rekry halvaannuttaa pitkäksi aikaa. Nykylaki ei suosi vakinaista työsuhdetta. Sen takia ihmiset pyörii määräaikasissa suhteissa.
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä kodin siivoukseen.
Nuorempi sukupolvi suututetaan eikä eläkeläiset saa mistään apua.
Fyysisesti terveet tulevat pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kieltäytyä työstä ennen haastattelua? Saako työnantajat valehdella viranomaisille miten lystäävät ilman seuraamuksia?
Jos kieltäytyy jo haastattelusta, niin tuskin tällainen hlö ottaisi työtäkään vastaan.
Aloituksessa ei ihan selvästi sanottu, että kertoiko saaneensa muuta työtä vai kiittikö vain kiinnostuksesta ja sanoi, ettei tule haastatteluun.
No et tainnu aloitusta edes lukea.
jos hakija EI halua meille töihin, asia on sillä selvä.
jos joku haluaa lähteä meiltä kiireaikaan kesken työpäivän , niin lähteköön.
mikä ihmisisä on vikana.
Haluton työntekijä saikuttaa, lorvii, haastaa oikeuteen, raskautuu...jne
MENKÖÖT ÄKKIÄ POIS!!
Mieti mitä maksaa omakotitalon siivous normaalilla hinnalla ja jos saat eläkettä vain 1000 netto.
Pienissä kaupungeissa ja perähikiällä riittää että saat muutaman niljakkaan ja korkealla pallilla istuvan perääsi. Joku saattaa kiihko silmissään soitella sinne tänne jotta sinä saat karenssin. Eliniköisen vielä. Ihmisillä on niin erikoiset kiihkon aiheet.
Vierailija kirjoitti:
Mieti mitä maksaa omakotitalon siivous normaalilla hinnalla ja jos saat eläkettä vain 1000 netto.
Kodin lämmitys, ruoka, lääkkeet. Moni on ihan pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaupallisen alan koulutus. Jostakin oli keskussairaalan laitoshuoltoon päätynyt puhelinnumeroni. Sieltä soitettin ja tarjottiin työtä, johon en ole koulutettu. Kieltäydyttyäni laitoshuollon töistä, työnjohtaja uhkasi soittaa te-toimistoon. Pyysin lähettämään terveisiä. Siis voivat soittaa ja sanoa että olet kieltäytynyt töistä. Karenssin saat, jos kieltäydyt koulutustasi vastaavista töistä tai haet vähemmän kuin 4 työpaikkaa.
Mä hain kerran työpaikkaa (avustajatyö naiselle) johon en selvästikään ollut sopiva (piti lääkitä, vessattaa jne. ja mulla ei mitään hoitotyön kokemusta eikä se tuntunut hyvälle), joten kieltäydyin työstä. Eukko soitti perään kuukauden ajan melkein joka päivä, että jos en suostu tulemaan töihin, hän soittaa työkkäriin. Saoin, että soittakoot, kun en edes siellä ollut listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin lämmitys, ruoka, lääkkeet. Moni on ihan pulassa.
Vakuutus ei korvaa myöskään vanhan talon kattoa ja putkia esim. 1970-luvun, jos tulee vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaupallisen alan koulutus. Jostakin oli keskussairaalan laitoshuoltoon päätynyt puhelinnumeroni. Sieltä soitettin ja tarjottiin työtä, johon en ole koulutettu. Kieltäydyttyäni laitoshuollon töistä, työnjohtaja uhkasi soittaa te-toimistoon. Pyysin lähettämään terveisiä. Siis voivat soittaa ja sanoa että olet kieltäytynyt töistä. Karenssin saat, jos kieltäydyt koulutustasi vastaavista töistä tai haet vähemmän kuin 4 työpaikkaa.
Mä hain kerran työpaikkaa (avustajatyö naiselle) johon en selvästikään ollut sopiva (piti lääkitä, vessattaa jne. ja mulla ei mitään hoitotyön kokemusta eikä se tuntunut hyvälle), joten kieltäydyin työstä. Eukko soitti perään kuukauden ajan melkein joka päivä, että jos en suostu tulemaan töihin, hän soittaa työkkäriin. Saoin, että soittakoot, kun en edes siellä ollut listoilla.
Työtön saa itse valita 4 työpaikkaa mihin hakee. Itse en ikinä hae avustajaksi.
Itse tein kerran sopimuksen että irtisanotaan tuotannollisten syiden takia, jotta saan ansiosidoinnaista. Olin viittä vaille irtisanomaan itseni, ainoa syy miksi en tehnyt oli että siitä olisi seurannut 3kk rahaton karenssi. Sain puoli vuotta palkallista lomaa. Olenko katunut? En. Sen verran järkky paikka että ei ole kaduttanut.
Neuvokaa viisaammat, miten kannattaisi toimia. Olen te-koulutuksessa, jossa pitäisi aloittaa palkaton (eli tyött.korvauksella) työharjoittelu, joka menisi päällekkäin uuden työn kanssa. Työkkäri hyväksyy, että tekisin harjoittelun palkallisena eli saisin sekä koulutustodistuksen että silti ottaa työpaikan vastaan. Mutta mahtaako työnantaja suostua maksamaan palkkaa, jos kuulee, että ilmaiseksikin voisi saada minut töihin? Kannattaisiko ensin allekirjoittaa työsopimus, ja vasta myöhemmin kysyä, hyväksyykö työnantaja, että saisin samalla merkinnät koulutuspaperiinkin? Jos ei suostu, keskeytän koulutuksen työllistymiseen vedoten. Positiivinen ongelma siis, mutta huolettaa, ettei tule jotenkin mokattua.
Olisipa ollu parikymppisenä munaa tyhmyyden edestä, niin olisin vuonna 95 kieltäytynyt menemästä mäkkäriin duuniin. Parempi joku 3 kk karenssi ja äidin nurkissa asuminen vaikka kolmevitoseksi asti kuin olla yli 4 vuotta siinä puljussa töissä ja yrittää siinä sitten tulla taloudellisesti toimeen.
Vierailija kirjoitti:
mikä ihmisisä on vikana.
MENKÖÖT ÄKKIÄ POIS!!
Tuo on totta, mutra tietenkin työoloilla on merkityksensä. Harvoin hyvöstä työpaikasta tai mieluisasta työtehtävästä lähdetään ellei sitten saa sitä lottivoittoa. On myöskin kamala kohtalo olla töissä paikassa mitä suunnilleen inhoaa. Kamalat työtehrävät, kamalat työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa itse valita 4 työpaikkaa mihin hakee. Itse en ikinä hae avustajaksi.
Tää oli ennen 4 työpaikan pakkohakua, tuli vaan kokemus mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Neuvokaa viisaammat, miten kannattaisi toimia. Olen te-koulutuksessa, jossa pitäisi aloittaa palkaton (eli tyött.korvauksella) työharjoittelu, joka menisi päällekkäin uuden työn kanssa. Työkkäri hyväksyy, että tekisin harjoittelun palkallisena eli saisin sekä koulutustodistuksen että silti ottaa työpaikan vastaan. Mutta mahtaako työnantaja suostua maksamaan palkkaa, jos kuulee, että ilmaiseksikin voisi saada minut töihin? Kannattaisiko ensin allekirjoittaa työsopimus, ja vasta myöhemmin kysyä, hyväksyykö työnantaja, että saisin samalla merkinnät koulutuspaperiinkin? Jos ei suostu, keskeytän koulutuksen työllistymiseen vedoten. Positiivinen ongelma siis, mutta huolettaa, ettei tule jotenkin mokattua.
Mitä se kuuluu työnantajalle mitä teet vapaa-aikana, vaikka töissä sen viettäisitkin eri firmassa? Eihän sun sitä tarvitse kertoa että olet myös toisessa työssä. Ja miksi pitää aloittaa palkaton työkokeilu, jos jo olet palkkatyössä?
Vierailija kirjoitti:
mikä ihmisisä on vikana.
MENKÖÖT ÄKKIÄ POIS!!
Ihmiset on ihmisiä, elämäntilanteet vaihtuu, löytyy joku parempi työpaikka tilalle. Epäasiallinen kohtelu ei inspiroi ketään jatkamaan missään työpaikassa, se tuntuu kovin usein unohtuvan. Ja varsinkin nuorempi sukupolvi on täysin tilanteen tasalla omista oikeuksistaan. Kyllä tässä on nyt tuhannen taalan paikka kaikilla työnantajilla miettiä, mikä tekee heistä oikeasti kiinnostavan työpaikan tulevaisuuden osaajille.
Oli saanut jo työpaikan.