Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?

Vierailija
23.02.2023 |

Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.

Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.

Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.

Kommentit (238)

Vierailija
61/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, voi ostaa uudet sitten kun menee taas töihin. 

Vierailija
62/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin viime viikolla kirpparilta Luhdan uudenveroisen talvitakin, hinta 5e, ja samasta loosista kevyttoppahousut, 3e, ne olivat vähän pitkät mutta lahkeissa on tarrat. Olen itse työssäkäyvä mutta käytännössä käyttörahaa jää kuukaudessa vähemmän kuin jos eläisin toimeentulotuella, koska omistan vaatimattoman kaksion, josta on asuntolainaa.

Olen nuorempana saanut toimeentulotukea ja koin sen riittävän oikein hyvin, ja elämä oli jotenkin huoletonta kun sossu maksoi esim. lääkärit, reseptilääkkeet, hammashuollon, viimeiseen joudun itse säästämään pitkään ennen kuin on varaa käyttää. 

Niin, olet ollut terve. Kyllähän se elo silloin on huoletonta. Mutta kun sairastut ja asiat mutkistuu ja pitkittyy.

Julkinen ei hoida ja yksityiselle ei olekaan varaa mennä saamaan sitä hoitoa. Ei sossu/kela maksa kuin julkisen eli yhtä tyhjän kanssa. Myöskään kaikkia reseptilääkkeitä ei makseta, tai niistä ei saa edes kelakorvausta. Tämä on tämän päivän Suomi, koita itse pärjätä työkyvyttömänä yli 15+ vuotta.

Olen ollut työkyvytön 8v ja saan tällä hetkellä pelkän työmarkkinatuen. Tarvitsisin tähän vammani hoitamiseen fyssaria mutta ei ole varaa käydä kun ei ole varaa mihinkään muuhunkaan. Miehellä on pieni palkka ja maksaa siitä asumiskulut lähes kokonaan ja lasten kulut. Äitini maksoi onneksi lääkkeeni viimeksi, mulla on ihosairaus, hoitovoide on kallis eikä siihen saa kelakorvausta. Toivottavasti kuntoutustukihakemus menisi nyt läpi että olisi varaa edes vähän osallistua perheen menoihin ja olisi varaa itse ostaa lääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.

Päätä jo, onko mielestäsi työtön pelkkä sohvaperuna vai kiireiltään tuskin kirppareille ehtivä? Onko parempi, jos työtön käy kirppareilla ns. työajan jälkeen tai vain viikonloppuisin? Silloin heilläkin pitää olla yleinen lupa. Työhaastatteluun tarvitsee työtönkin asialliset vaatteet, reikäisissä ei ole kiva kulkea kotonakaan, vaikka usein niin joutuu. Kuulostat vain kateelliselta, kun joku löytää jotain mistä saa hieman iloa. Kateus vie kalatkin vedestä!

Vierailija
64/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitäisi. Asumme Suomessa ja esim talvella ulkona liikkuminen edellyttää säänmukaista asua. Ylipäätään meidän pitäisi pitää paremmin huolta heikkoon asemaan joutuneista ihmisistä, että edes talous olisi paremmalla tolalla, vaikka joutuisi esim terveyden kanssa kohtaamaan haasteita. Suututtaa tosi paljon ilmapiiri ja yleinen puhe köyhyyden ja huono-osaisuuden ympärillä. Suututtaa tosi paljon myös se, että rahaa kylvetään ihan absurdeihin asioihin ja kaikenlaisiin nolla-arvoisiin hankkeisiin ja ihmisiä kohdellaan kuin roskaa. Lisätään kärsimystä ja syljetään vielä päälle.

Tämä on osa käynnissä olevaa sukupuuttoprosessia.  Prosessi etenee nopeasti.  Mutta peruuttaa ei myöhemmin  voi. Väestörakenne muuttuu kestämättömäksi maksajien loppuessa.

Vierailija
65/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiin kenkiin pitäisi saada jotain harkinnanvaraista.  Suomen talvi vaatii, myös liukuesteisiin.

Vierailija
66/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.

Tuletko kyydittämään minua sinne kirpparireissulle?

Omistat kai 2 jalkaa niitä handlaat vuoron perään toisen eteen niin kyllä matka taittuu ripeästi ja mieli virkistyy.

Olen eri mutta lähin kirppari on 80km päässä. Eikä siellä ole edes perusvaatteita.

Vierailija
67/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Miksi meidän pitää maksaa sun vaatteet?

Sinä maksat nyt vuorostasi sitä kaikkea, mitä moni aiemmin työssäkäyvä maksoi sinun tarpeita varten. Unohtuu monesti noilla työttömien päälle sylkijöiltä, että nämä ihmiset ovat tehneet vuosia/ vuosikymmeniä työtä ja maksaneet tunnollisesti veroa, rahat ovat menneet päiväkouluihisi, koulutuksiisi, kenties päihdeongelmiesi hoitoon, tien kunnostamisiin, jotta pääset ajamaan autollasi, pyörälläsi jne. jne. Jumalauta kun sinussa oli kustannettavaa!

Vierailija
68/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin lahjoittaa parit kengät jos joku haluaa. Clarks merkkiset jos kiinnostaa..

Jalkasienen vaaran takia ei pitäisi käyttää käytettyja jalkineita.

Vierailija
69/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai yhteiskunnan pitäisi ostaa vielä uudet vaatteetkin työttömälle. Röyhkeydellä ei ole näköjään mitään rahaa. Miten töihin meno?

Vierailija
70/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Miksi meidän pitää maksaa sun vaatteet?

Mihin?

Vierailija
71/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin lahjoittaa parit kengät jos joku haluaa. Clarks merkkiset jos kiinnostaa..

Jalkasienen vaaran takia ei pitäisi käyttää käytettyja jalkineita.

Pesu ja desinfiointi mahdollista.

Vierailija
72/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä kotihoidontuella hoitamassa 1,5-vuotiasta, ja kirppareilta sekä kontista tulee vaatteet pääsääntöisesti ostettua niin lapsille kuin itsellenikin. Jos ei näistä (tai torista) löydy sopivia, niin sitten katsellaan tarjouksia. Vaatii toki ennakointia, jos alkaa jotain vaatetta/kenkiä/urheiluvälineitä etsimään vasta silloin kun sitä jo tänään tai huomenna tarvitsisi, voi olla vaikea käytettynä tai tarjouksesta löytää.

Vierailija
73/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin olen toimeentulotuesta saanut kengät ja vaatteita ostettua.

Jos haluat jotain superkalliita huippumerkkejä niin ihmekkös ei riitä.

Mä tilasin just 3 t-paitaa jotka oli 4 euroa kappale netistä.

Kengät ostin kesällä alesta alle 30 eurolla.

Vierailija
74/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Käyn töissä eikä minullakaan ole varaa noihin. Ilmastointiteippikengillä mennään

Miten heikot rahankäyttötaidot pitää olla, jos ei ole työssäkäyvänä varaa uusiin kenkiin? Prismasta löytyy paljon alle 50 eurolla.

Vierailija
75/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Mutta esim. tupakkaan ja kaljaan ei pitäisi antaa euroakaan. Eli ei tukia suoraan tilille, vaan ostositoumus olisi hyvä, jolla ei edes saisi tupakkaa tai alkoholia ostettua, niitä kun ei ihminen elääkseen tarvii, toisin kuin ruokaa ja lämmintä päälle. 

Työttömyys EI ole synonyymi alkoholismille.

Työttömiä ei yhdistä mikään muu kuin työttömyys. Eivät kaikki palkollisetkaan ole identtisiä, toistensa kopioita.

Vierailija
76/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Kirpputorilta me työssäkäyvätkin ostetaan vaatteita

Tiedätkö, että jopa kirpputorin vaatteet saattavat olla saavuttamattomissa työttömältä. Oikeasti työttömyys ei ole mitä teidän työssäkäyvien kannattaa kadehtia. Eläminen on hurjan kallista, pienet tuet pelastavat ehkä juuri ja juuri nälkäkuolemalta, mutta eipä juuri enempää.

Vierailija
77/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?

Vastarannan kiiski? Tutustupa esim. Kelan työmarkkinatukeen ja peruspäivärahaan. Siihen päälle asumistuki, jossa on tiukat kriteerit ja todellista vuokratasoa reilusti alakanttiin vedetyt normit. Pienestä työttömyyskorvauksesta saattaa mennä valtaosa pelkästään siis vuokraan, koska asumistuki on pieni. Toimeentulotuki on siis lähes välttämättömyys. Silti sekään ei ole itsestäänselvyys ja tiukat normit säätelevät senkin saamista. Olkaa tyytyväisiä niin kauan kuin teillä on työpaikka. Itse työttömänä, vähintään 4 työpaikkaa / 4 vk hakevana vaihtaisin ilomielin tämän ahdingon kuukausipalkkaan.

Vierailija
78/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin viime viikolla kirpparilta Luhdan uudenveroisen talvitakin, hinta 5e, ja samasta loosista kevyttoppahousut, 3e, ne olivat vähän pitkät mutta lahkeissa on tarrat. Olen itse työssäkäyvä mutta käytännössä käyttörahaa jää kuukaudessa vähemmän kuin jos eläisin toimeentulotuella, koska omistan vaatimattoman kaksion, josta on asuntolainaa.

Olen nuorempana saanut toimeentulotukea ja koin sen riittävän oikein hyvin, ja elämä oli jotenkin huoletonta kun sossu maksoi esim. lääkärit, reseptilääkkeet, hammashuollon, viimeiseen joudun itse säästämään pitkään ennen kuin on varaa käyttää. 

No just tää. Kuvitellaan että työssäkäyvillä tai hyvin toimeentulevilla on rahaa kuin roskaa eikä ymmärretä sitä, että kaikki maksetaan itse. Lopulta irtorahaa jää vähemmän kuin tuilla eläessä.

Hammashuolto (ennaltaehkäisevä) on kyllä ensimmäinen asia mihin kannattaa sijoittaa eli ihan kunnolliseen (sähkö)hammasharjaan - ja hoitaa hampaita päivittäin.

Tilitotteella kuun vaihteessa vuokranmaksun jälkeen keskimäärin 100 e. Siihen pieni, parin sadan toimeentulotuki on välttämätön, vaikkei sekään riitä edes niihin kirpparivaatteisiin, siis jopa niiden hankintaa täytyy harkita ja siirtää. Kuinka oikeasti kadehditte työttömiä? Onko teillä työelämässä niin kurjaa? Ok, jos rahattomuuteen ja aktiivimallikakkoseen ym. raippaan haluatte työnne vaihtaa, niin siitä vaan kokeilemaan tätä herkkua.

Vierailija
79/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista elämää porukka oikein elää kun vaatteita pitää uusia jatkuvasti? Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseen tarpeeseen, joten todennäköisesti pärjäät entisillä vaatteilla.

Niihän se oli alunperin, mut ei ole ollu enää pitkään aikaan. Toimeentulotuella on myös työssä käyviä ihmisiä, ei pelkästään työttömiä.

Juuri näin. Huomioikaa tämä, te ylemmyydentuntoiset.

Vierailija
80/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleesi, että suurin osa työttömistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin? Eli haluavat parantaa elämäänsä. Muun muassa hakemalla töitä. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista - sen lisäksi että häntä rangaistaan jo sillä, ettei yhteiskunnassa ole hänen osaamiselleen, ammattitaidolleen, panokselleen ole sijaa?