Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?

Vierailija
23.02.2023 |

Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.

Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.

Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?

Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.

ap

Tiin saa monet muutkin ja tt-tuella on myös työssä käyviä.

Täytyy olla kyllä todella huono palkka, jos työssäkäyvänä saa toimeentulotukea.

Vähänpä olet yhteiskunnallista keskustelua seurannut. Suomessa ON pienipalkkaisia, työssäkäyviä ihmisiä, joiden palkka riittää hädintuskin elämiseen. Äskettäin esim. kaupanalan lakko kosketti mm. pienipalkkaisia myyjiä, joiden palkalla ei tulisi toimeen ilman ilta- ja pyhälisiä, jos silloinkaan.

Vierailija
82/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan töissä käyvä olen, ok palkka kuin myös miehelläkin, useampi lapsi. Aina kolutaan kaikki käytettynä, kirppikset, sukulaisten vanhat vaatteet jne. Ei todellakaan ole vara ostaa aina uutta, saati sitten joka säälle sopivaa. Lasten urheilukamppeet aina käytettyä ja kierrätettyä.

Tässä yhteiskunnassa on joku harha siitä, että goretex on ihmisoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lsdp taas kalastelee äänestäjiä, kun vaalit lähestyvät 😂

Vierailija
84/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Miksi meidän pitää maksaa sun vaatteet?

Mitäpä jos tulisin sinun paikallesi kilpailevalla palkkapyynnöllä? Osaamista ja ammattitaitoa riittää vaikka muille jakaa. Työttömänä voisin tehdä myös 9 e päiväkorvauksella työsi. Houkutteleva vaihtokauppa työnantajallesi. Kuvittelet olevasi nykytyöelämässä korvaamaton. Et ole.

Vierailija
85/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai yhteiskunnan pitäisi ostaa vielä uudet vaatteetkin työttömälle. Röyhkeydellä ei ole näköjään mitään rahaa. Miten töihin meno?

Vaihdetaanko paikkaa? Tulen mielelläni tilallesi hoitamaan työsi. Uskon hoitavan sen jopa tehokkaammin, sillä koskaan en ole työajalla palstaillut tai roikkunut muutenkaan netissä. Nyt työttömänä siihen on aikaa, vaikka kaikkein mieluiten viettäisin päiväni palkkatyössä.

Vierailija
86/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?

Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.

ap

Millähän perusteella?

Vierailija
87/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6 vuotta vanhat talvikengät, jotka menivät rikki tänä talvena. Ensin tuli vedet päädystä sisään, sitten yksi varvas ulos. Kävelen näillä vieläkin, koska ei ole vaihtoehtoja: minulla on leveä lesti, enkä ole löytänyt omantyylisiäni kenkiä alle 50e. 

Vierailija
88/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Käyn töissä eikä minullakaan ole varaa noihin. Ilmastointiteippikengillä mennään

Miten heikot rahankäyttötaidot pitää olla, jos ei ole työssäkäyvänä varaa uusiin kenkiin? Prismasta löytyy paljon alle 50 eurolla.

Nää on niitä jotka käy joka lounaalla ravintolassa ja ostaa kalliita kahveja ja usein sen kanssa jonkun leivoksen. Ennen oli ihan tavallista, että enemmistöllä oli omat eväät ja porukalla ostettu juhlamokka kelpasi, mutta nyt on näitä nuoria, joitten mielestä työssäkäyvällä pitää olla vara syödä ravintoloissa ja juoda erikoiskahveja ja herkkuleivos sen kanssa päivittäin. Jatkuva valitus rahapulasta. Merkkilaukkuja puolustetaan sillä, että kestää monta vuotta, mutta silti niitä pitää olla useampi. Itellä Cittarin kolmenkympin laukku kestäny jo 7 vuotta eikä hajoamisen merkkejä näy :D

Vierailija
89/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.

Oletko tullut ajatelleesi, että suurin osa työttömistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin? Eli haluavat parantaa elämäänsä. Muun muassa hakemalla töitä. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista - sen lisäksi että häntä rangaistaan jo sillä, ettei yhteiskunnassa ole hänen osaamiselleen, ammattitaidolleen, panokselleen ole sijaa?

Mielenkiintoista että aina löytyy empaatikkoja, joiden mielestä monen työssäkäyvän ostotottumukset olisivat työttömälle rangaistuksia.

Vierailija
90/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutus sitä koskien, että harva on työtön koko elämäänsä. Eli on hyvinkin voinut maksaa veronsa ennen työttömyyttä, kuten myös tulee maksamaan heti kun työllistyy. 

Muistutus siitä, että Kelan minimitukien veroprossa on 20%. Eläkkeillä 0%.

Vierailija
91/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Käyn töissä eikä minullakaan ole varaa noihin. Ilmastointiteippikengillä mennään

Miten heikot rahankäyttötaidot pitää olla, jos ei ole työssäkäyvänä varaa uusiin kenkiin? Prismasta löytyy paljon alle 50 eurolla.

Vasta neuvoin yhtä nuorta, jonka mielestä uusi puhelin pitää ostaa, kun vanhaan ei mahdu mitään.

Hällä oli esim. tekstiviesti-ilmoituksia saapuneista paketeista ihan järjetön määrä, kirjaston varausilmoituksia, mainosviestejä h&m:ltä, Lindexiltä yms ja oli säästänyt jokaisen veistin :o oli viettänyt illan tyhjentäen viestejä ja puhelimessa oli enää vain 50% käytettyä tilaa. Ei vain ollut yksinkertaisesti tiennyt, että viestit vievät tilaa, kun missään ei ole siitä kerrottu. Eli ei pelkästään rahankäyttötaidot vaan yleinen tällainen arkitieto. Ite oon niin vanha, että ei mitenkään tule mieleen, että puhelimessa voisi säilyttää kaikki mainosviestitkin, vaan ne menee roskiin kuten muutenkin mainokset.

Vierailija
92/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.

Oletko tullut ajatelleesi, että suurin osa työttömistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin? Eli haluavat parantaa elämäänsä. Muun muassa hakemalla töitä. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista - sen lisäksi että häntä rangaistaan jo sillä, ettei yhteiskunnassa ole hänen osaamiselleen, ammattitaidolleen, panokselleen ole sijaa?

Mielenkiintoista että aina löytyy empaatikkoja, joiden mielestä monen työssäkäyvän ostotottumukset olisivat työttömälle rangaistuksia.

Siis häh? Millä tavalla tuossa kommentissa kritisoidaan työssäkäyvien ostotottumuksia? Korostetaan ainoastaan, että työttömät ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin työssäkäyvätkin. Työttömistä löytyy runsaasti osaavia, ahkeria ja aktiivisia ihmisiä. Mutta siitä huolimatta työtä ei riitä kaikille. Tämän ketjun ja tämän palstan (ja muuallakin keskustelupalstoilla) paistaa läpi työssäkäyvien tarve tuntea itsensä työtöntä paremmaksi.

Vierailija
93/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai yhteiskunnan pitäisi ostaa vielä uudet vaatteetkin työttömälle. Röyhkeydellä ei ole näköjään mitään rahaa. Miten töihin meno?

Vaihdetaanko paikkaa? Tulen mielelläni tilallesi hoitamaan työsi. Uskon hoitavan sen jopa tehokkaammin, sillä koskaan en ole työajalla palstaillut tai roikkunut muutenkaan netissä. Nyt työttömänä siihen on aikaa, vaikka kaikkein mieluiten viettäisin päiväni palkkatyössä.

Minä tulen tähän jonon jatkoksi. Minun on mahdoton päästä töihin näin melkein kuusikymppisenä, koska minun alallani vanha on yhtä kuin kallis. Kokemus, ammattitaito ja päivitetty koulutus voidaan ihan hyvin korvata vastavalmistuneella.

Ehdin jo maksaa veroja kolmisenkymmentä vuotta, joten en jaksa kantaa syyllisyyttä siitä, että alkusyksystä ostin sukkapaketin ja kolme paria pitkiä kalsareita työmarkkinatuella.

Vierailija
94/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitäisi. Asumme Suomessa ja esim talvella ulkona liikkuminen edellyttää säänmukaista asua. Ylipäätään meidän pitäisi pitää paremmin huolta heikkoon asemaan joutuneista ihmisistä, että edes talous olisi paremmalla tolalla, vaikka joutuisi esim terveyden kanssa kohtaamaan haasteita. Suututtaa tosi paljon ilmapiiri ja yleinen puhe köyhyyden ja huono-osaisuuden ympärillä. Suututtaa tosi paljon myös se, että rahaa kylvetään ihan absurdeihin asioihin ja kaikenlaisiin nolla-arvoisiin hankkeisiin ja ihmisiä kohdellaan kuin roskaa. Lisätään kärsimystä ja syljetään vielä päälle.

Kiitos tästä kommentista.

Harvinainen Suomalainen 🥲🤗

Työtön ja vakavasti masentunut

Vierailija
95/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme saa ihmisen sellaiseen tilaan, että hänen mielestään toinen ihminen ei saisi ostaa itselleen kenkiä tai käyttää kunnollisia, hänelle sopivia lämpimiä vaatteita? Ne ovat ihan perusasioita. Vaatteet, hyvä ruoka, asunto. Turvaa, lämpöä, jatkuvuutta.

Mulle riittää kertakaikkiaan tämä viha. Ja ei, en elä toimeentulotuella vaan olen työssäkäyvä yksilö. Minun verorahoillani on lupa korottaa sosiaalietuuksia sille tasolle, että ihan jokaiselle suomalaiselle voidaan taata ihmisarvoinen elämä.

Vierailija
96/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on kamalia 😫

Hävetkää työssäkäyvät yli-ihmiset ja tukehtukaa niihin ravintola lounaisiin ja viikonloppu viineihinne🤮 saako lapsenne ikinä normaali ruokaa kotona?? Ai niin woltti tuo pizzaa ja kebabbia.

Kyllä tulee itku teillä plösöillä jos työttömäksi joudutte ja sitten minä nauran 😁

Vierailija
97/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme saa ihmisen sellaiseen tilaan, että hänen mielestään toinen ihminen ei saisi ostaa itselleen kenkiä tai käyttää kunnollisia, hänelle sopivia lämpimiä vaatteita? Ne ovat ihan perusasioita. Vaatteet, hyvä ruoka, asunto. Turvaa, lämpöä, jatkuvuutta.

Mulle riittää kertakaikkiaan tämä viha. Ja ei, en elä toimeentulotuella vaan olen työssäkäyvä yksilö. Minun verorahoillani on lupa korottaa sosiaalietuuksia sille tasolle, että ihan jokaiselle suomalaiselle voidaan taata ihmisarvoinen elämä.

Ihana 💕

Vierailija
98/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko peseesäsi orvon menevä reikä :)))

Vierailija
99/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko peseesäsi orvon menevä reikä :)))

Oletko va jaa vai kännissä?

Vierailija
100/238 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa ilmaisia vaatteita?

Vähän väliä ainakin täällä facen lahjoitetaan ryhmässä annetaan vaatteita ja kenkiä.

Tähän tulee kohta joku kommentoimaan ettei kaikilla vähävaraisilla ole internettiä tai eivät kaikki vähävaraiset pysty noutamaan lahjoituksia.