Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?
Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.
Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.
Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.
Kommentit (238)
En saa perustoimeentulotukea, mutta silti shoppailen halvalla. Uffin euron päivät, alennuksen alennuksen alennukset ynnä muut kannattaa hyödyntää. Jos vaatteisiin menee vaikka kymppi joka toinen kuukausi, niin kai sen verran pystyy irrottamaan? Kenkänikin taitavat olla Tokmannilta. 4 vuotta sitten ostettu kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vaatteita saa ilmaiseksin
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä saa 180-senttiselle, pitkäraajaiselle naiselle ilmaisia vaatteita? Ja missä on se Oudon muotoiset jalat -kirppari ihmiselle, joka voi koluta kenkäkaupan läpi löytämättä yhtään kenkäparia, joka sopisi jalkaan niin, että kävelykin onnistuisi?
No minäpä kerron yhden perustaktiikan. Oletus että kuitenkin kaupasta löydät tarvitsemasi etkä joudu teettämään vaatteitasi. Käyt siis kaupoissa sovittamassa tuotteita kuten silloinkin kun olisit niitä ostamassa. Nyt vaan jätät sen ostamisen väliin, laitat ylös merkin, koon ja mallin. Ja sitten seuraavaksi ratsataan tori jos sieltä sattuisi löytymään ja sitten penkomaan isoja kirppiksiä, esim UFF. Usein jo sillä pääsee pitkälle että tietää minkä merkin mallit sopivat.
Kesällä naisella on helppoa kun voi heittää vaan maksimekon päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä saa 180-senttiselle, pitkäraajaiselle naiselle ilmaisia vaatteita? Ja missä on se Oudon muotoiset jalat -kirppari ihmiselle, joka voi koluta kenkäkaupan läpi löytämättä yhtään kenkäparia, joka sopisi jalkaan niin, että kävelykin onnistuisi?
Tsekkaa miesten lahjoitusvaatteet. Olen itsekin pitkä ja olen jo kauan ostanut lähes kaikki vaatteeni miesten puolelta, paidoissa on riittävästi helmaa, hihat tarpeeksi pitkät, plussana saa samaan hintaan paljon laadukkaampaa vs. naisten vaatteet, jotka ovat usein jotain akryylisekoitetta siinä missä miesten vaatteissa päämateriaali on puuvilla.
Prinsessat eivät käytä miesten vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olertko kokeillut siis torin ja kaikki paikkakuntasi facekirppikset, mistään et ole saanut lahjoitusvaatteita? Seurakunta ei auta?
Kenkiin voisit kokeilla hakea harkinnavaraista toimeentulotukeatukea, voinet liittää siihen lääkärinlausunnon koska jalkaongelmiasi hoidettaneen lääkärissä kun pysty kävelemään lainkaan kengät jalassa?
Tuo kysymys oli lähinnä retorinen. Sopivien vaatteiden löytäminen on pitkien ihmisten kaupoissakin sellaista lottoamista, että vaatteita ei ajaudu kirppareille asti.
Jaloissani ei ole mitään vikaa, ne vain ovat niin oudon muotoiset, tarkemmin sanoen lyhyet, leveät ja erittäin rintavat, että kenkämyyjätkään eivät usko, ennen kuin ovat puoliväkisin yrittäneet saada kenkää sopimaan. Kesäkenkiä löytää erikoiskaupoista, mutta sopivat talvikengät ovat sielläkin harvassa.
Harkinnanvaraisen toimeentulotuen käytin pitkäksi aikaa taksiin lääkäri- ja laboratoriokäynneillä. Vaatteisiin ja kenkiin sitä on turha anella.
Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.
Tuletko kyydittämään minua sinne kirpparireissulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa miesten lahjoitusvaatteet. Olen itsekin pitkä ja olen jo kauan ostanut lähes kaikki vaatteeni miesten puolelta, paidoissa on riittävästi helmaa, hihat tarpeeksi pitkät, plussana saa samaan hintaan paljon laadukkaampaa vs. naisten vaatteet, jotka ovat usein jotain akryylisekoitetta siinä missä miesten vaatteissa päämateriaali on puuvilla.
Prinsessat eivät käytä miesten vaatteita.
Soo soo🙌ei oo nykyään prinsessoja eikä prinssejä on vaan kunikaallisia henkilöitä😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.
ap
Tiin saa monet muutkin ja tt-tuella on myös työssä käyviä.
Täytyy olla kyllä todella huono palkka, jos työssäkäyvänä saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistat kai 2 jalkaa niitä handlaat vuoron perään toisen eteen niin kyllä matka taittuu ripeästi ja mieli virkistyy.
180 nainen voi käyttää aivan hyvin nykymiesten ja trans vaatteita ja kenkiä,valikoimaa riittää (postimyynnistä loputtomasti) vai oletko se kauhea perinteinen nainen.(puoliksi vitsillä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime viikolla kirpparilta Luhdan uudenveroisen talvitakin, hinta 5e, ja samasta loosista kevyttoppahousut, 3e, ne olivat vähän pitkät mutta lahkeissa on tarrat. Olen itse työssäkäyvä mutta käytännössä käyttörahaa jää kuukaudessa vähemmän kuin jos eläisin toimeentulotuella, koska omistan vaatimattoman kaksion, josta on asuntolainaa.
Olen nuorempana saanut toimeentulotukea ja koin sen riittävän oikein hyvin, ja elämä oli jotenkin huoletonta kun sossu maksoi esim. lääkärit, reseptilääkkeet, hammashuollon, viimeiseen joudun itse säästämään pitkään ennen kuin on varaa käyttää.
No just tää. Kuvitellaan että työssäkäyvillä tai hyvin toimeentulevilla on rahaa kuin roskaa eikä ymmärretä sitä, että kaikki maksetaan itse. Lopulta irtorahaa jää vähemmän kuin tuilla eläessä.
Hammashuolto (ennaltaehkäisevä) on kyllä ensimmäinen asia mihin kannattaa sijoittaa eli ihan kunnolliseen (sähkö)hammasharjaan - ja hoitaa hampaita päivittäin.
Osa työssäkäyvistä törsää valmisruokaan. Samalla rahalla saisi vaatteita. Lienee arvovalinta osittain mihin panostaa aikansa. Kierteleekö kirpparit ja käykö mikä tahansa, vai laittaako itse ruokansa ja ostaa vaatteet kaupasta. Kaupoissa menee itsellä ainakin vähemmän aikaa kun löytyy juuri sopiva koko. Kirppareilta löytyy säkkejä, vaikka halvalla saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistat kai 2 jalkaa niitä handlaat vuoron perään toisen eteen niin kyllä matka taittuu ripeästi ja mieli virkistyy.
Ei onnistu. Lääkärinkään mukaan ei onnistu. Moottoriajoneuvo on ainoa mahdollisuus. Tule nyt. Minulla ei ole ketään auttamassa.
Nähty kun henkilö käveli muovisandaaleilla lumisohjossa ilman sukkia, onneksi kauppa oli vieressä.
Mene töihin. Miksi meidän pitää maksaa sun vaatteet?
Käyn töissä ja ostan vaatteet kirpparilta, lukuunottamatta alusvaatteet ja jotkut topit. Hammaslääkäriä varten olen säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
180 nainen voi käyttää aivan hyvin nykymiesten ja trans vaatteita ja kenkiä,valikoimaa riittää (postimyynnistä loputtomasti) vai oletko se kauhea perinteinen nainen.(puoliksi vitsillä)
Postimyynti on vihoviimeinen tapa ostaa kenkiä erikoisempiin jalkoihin. Ostamis- ja palauttamiskierteeseen ei rahaton lähde.
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime viikolla kirpparilta Luhdan uudenveroisen talvitakin, hinta 5e, ja samasta loosista kevyttoppahousut, 3e, ne olivat vähän pitkät mutta lahkeissa on tarrat. Olen itse työssäkäyvä mutta käytännössä käyttörahaa jää kuukaudessa vähemmän kuin jos eläisin toimeentulotuella, koska omistan vaatimattoman kaksion, josta on asuntolainaa.
Olen nuorempana saanut toimeentulotukea ja koin sen riittävän oikein hyvin, ja elämä oli jotenkin huoletonta kun sossu maksoi esim. lääkärit, reseptilääkkeet, hammashuollon, viimeiseen joudun itse säästämään pitkään ennen kuin on varaa käyttää.
Niin, olet ollut terve. Kyllähän se elo silloin on huoletonta. Mutta kun sairastut ja asiat mutkistuu ja pitkittyy.
Julkinen ei hoida ja yksityiselle ei olekaan varaa mennä saamaan sitä hoitoa. Ei sossu/kela maksa kuin julkisen eli yhtä tyhjän kanssa. Myöskään kaikkia reseptilääkkeitä ei makseta, tai niistä ei saa edes kelakorvausta. Tämä on tämän päivän Suomi, koita itse pärjätä työkyvyttömänä yli 15+ vuotta.
Mitkään tuet ei saa ikinä nousta niin suuriksi että on varaa shoppailla pakollisten kulujen lisäksi. Ei yhteiskunnan kuulu sellaista elämää ylläpitää kotona makaajille.
Kuntien maksama täydentävä toimeentulotuki on sitä varten, ei perustoimeentulotuki. Kyllä sieltä kunnasta välillä myöntävät 80e tai vaikka 140e kun on kova tarve takkiin ja uusiin kenkiin. Jos on pitkäaikainen toimeentulotuen asiakas, niin kannattaa yrittää hakea.
Onhan se eri jos on ollut toimeentulotuella muutaman kuukauden tai muutaman vuoden. Jossain kohtaa vaatteitakin pitäisi uusia.