Pitäisikö työttömällä perustoimeentulotuen saajalla olla varaa uusia joskus vaatteita ja kenkiä?
Tällä hintatasolla ei nimittäin ole varaa, koska kaikki menee ruokaan ja vastaavaan pakolliseen.
Kiva kun alkaa vaatteet olla reikäisiä, ja kengistä pohja irti pian.
Perustoimeentulotuki tarvitsisi noston johonkin 700e tasolle vähintään.
Se on kaikista heikoimmassa asemassa oleville.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ilmaisia vaatteita?
Vähän väliä ainakin täällä facen lahjoitetaan ryhmässä annetaan vaatteita ja kenkiä.
Tähän tulee kohta joku kommentoimaan ettei kaikilla vähävaraisilla ole internettiä tai eivät kaikki vähävaraiset pysty noutamaan lahjoituksia.
Ja tähän tuli näköjään kommentoimaan joku onneton työssäkäyvä, jonka ainoa ylpeydenaihe on että käy töissä (muu elämä ei sitten lähempää tarkastelua kenties kestäkään). Omassa asemassa ei juuri kehuttavaa, mutta saapahan tuntea edes hiuka nylemmyyttä työttömien kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme saa ihmisen sellaiseen tilaan, että hänen mielestään toinen ihminen ei saisi ostaa itselleen kenkiä tai käyttää kunnollisia, hänelle sopivia lämpimiä vaatteita? Ne ovat ihan perusasioita. Vaatteet, hyvä ruoka, asunto. Turvaa, lämpöä, jatkuvuutta.
Mulle riittää kertakaikkiaan tämä viha. Ja ei, en elä toimeentulotuella vaan olen työssäkäyvä yksilö. Minun verorahoillani on lupa korottaa sosiaalietuuksia sille tasolle, että ihan jokaiselle suomalaiselle voidaan taata ihmisarvoinen elämä.
Vihastahan siinä on kyse jos ihmettelee miten just työttömälle ei käytetyt kelpaisi.
Vaikka itselle ne olleet ihan luonnollisia niin työttömänä, hoitovapaalla kuin työssäkäyvänä, enkä ole ymmärtänyt että käytetyt vaatteet ja huonekalut eivät kuulu ihmisarvoiseen elämään. Just.
Moitipa sitten samaan hengenvetoon vielä kirppisten ekologisuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.
Oletko tullut ajatelleesi, että suurin osa työttömistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin? Eli haluavat parantaa elämäänsä. Muun muassa hakemalla töitä. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista - sen lisäksi että häntä rangaistaan jo sillä, ettei yhteiskunnassa ole hänen osaamiselleen, ammattitaidolleen, panokselleen ole sijaa?
Mielenkiintoista että aina löytyy empaatikkoja, joiden mielestä monen työssäkäyvän ostotottumukset olisivat työttömälle rangaistuksia.
Siis häh? Millä tavalla tuossa kommentissa kritisoidaan työssäkäyvien ostotottumuksia? Korostetaan ainoastaan, että työttömät ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin työssäkäyvätkin. Työttömistä löytyy runsaasti osaavia, ahkeria ja aktiivisia ihmisiä. Mutta siitä huolimatta työtä ei riitä kaikille. Tämän ketjun ja tämän palstan (ja muuallakin keskustelupalstoilla) paistaa läpi työssäkäyvien tarve tuntea itsensä työtöntä paremmaksi.
Eka kirjoittaa että työtön voisi käydä kirppareilla ostoksilla. Aiemmin monet työssäkäyvät kirjoittaneet ostavansa kirppareilta vaatteensa.
Sitten tämä toka kirjoittaa, että kyse olisi työtä etsivän eli työttömän rankaisemisesta.
Mitä kyllä joutaa ihmetellä.
Et ilmeisesti kykene seuraamaan keskustelua? Etkä myöskään ymmärtämään mihin mikäkin kommentti liittyy? Saatikka että ymmärtäisit, että tässä keskustelussa on monta ihmistä. Osa haluaisi rangaista jo ennestään tiukassa asemassa olevia työttömiä tukia edelleen pienentämällä. Vihjaistaan, että työntekeminen on halusta kiinni. Tuskin KUKAAN työtön tässä ketjussa on vastustanut kirppareiden käyttöä. SE ei ole rangaistus (itse nyt työttömänä ja aiemmin työelämässä olen ahkera kirppareilla kävijä), vaan entuudestaan pienien tukien entisestään pienentäminen. Välillä ihmetyttää joidenkin joko tahaton tai tahallinen asioiden vääristely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet. Ei korotuksia tukiin enää, jos et halua/saa töitä, niin rahaa ei silloin kuulukaan olla paljoa.
Oletko tullut ajatelleesi, että suurin osa työttömistä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin? Eli haluavat parantaa elämäänsä. Muun muassa hakemalla töitä. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista - sen lisäksi että häntä rangaistaan jo sillä, ettei yhteiskunnassa ole hänen osaamiselleen, ammattitaidolleen, panokselleen ole sijaa?
Mielenkiintoista että aina löytyy empaatikkoja, joiden mielestä monen työssäkäyvän ostotottumukset olisivat työttömälle rangaistuksia.
Siis häh? Millä tavalla tuossa kommentissa kritisoidaan työssäkäyvien ostotottumuksia? Korostetaan ainoastaan, että työttömät ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin työssäkäyvätkin. Työttömistä löytyy runsaasti osaavia, ahkeria ja aktiivisia ihmisiä. Mutta siitä huolimatta työtä ei riitä kaikille. Tämän ketjun ja tämän palstan (ja muuallakin keskustelupalstoilla) paistaa läpi työssäkäyvien tarve tuntea itsensä työtöntä paremmaksi.
Eka kirjoittaa että työtön voisi käydä kirppareilla ostoksilla. Aiemmin monet työssäkäyvät kirjoittaneet ostavansa kirppareilta vaatteensa.
Sitten tämä toka kirjoittaa, että kyse olisi työtä etsivän eli työttömän rankaisemisesta.
Et ilmeisesti kykene seuraamaan keskustelua? Etkä myöskään ymmärtämään mihin mikäkin kommentti liittyy? Saatikka että ymmärtäisit, että tässä keskustelussa on monta ihmistä. Osa haluaisi rangaista jo ennestään tiukassa asemassa olevia työttömiä tukia edelleen pienentämällä. Vihjaistaan, että työntekeminen on halusta kiinni. Tuskin KUKAAN työtön tässä ketjussa on vastustanut kirppareiden käyttöä. SE ei ole rangaistus (itse nyt työttömänä ja aiemmin työelämässä olen ahkera kirppareilla kävijä), vaan entuudestaan pienien tukien entisestään pienentäminen. Välillä ihmetyttää joidenkin joko tahaton tai tahallinen asioiden vääristely.
Nyt kyllä sinulta taisi jäädä tämä ketju lukematta. Se alkaa 'Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet.'
Seuraavassa kommentissa sitten: 'Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista'.
Jos se työtön tt-tukea saava haluaa joskus uusia vaatteita tai kenkiä, niin sitten hän säästää vaikka 5€/kk niihin. Voi ostaa sitten kahden vuoden päästä
Pointti onkin sanassa JOSKUS.
Joskus ei ole kerran kuussa tai kerran vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
Minä saan toimeentulotukea ihan työmarkkinatuen lisäksi.
ap
Työmarkkinatuki on minimissään 560€ ja saat vielä päälle jotain? huh huh. Sitten asumistuki vielä päälle.
Elikkä tulosi on verojen jälkeen jotain 700€ käteen?
Söin tänäänkin hyvin. Kahvit ja herkut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa ilmaisia vaatteita?
Vähän väliä ainakin täällä facen lahjoitetaan ryhmässä annetaan vaatteita ja kenkiä.
Tähän tulee kohta joku kommentoimaan ettei kaikilla vähävaraisilla ole internettiä tai eivät kaikki vähävaraiset pysty noutamaan lahjoituksia.
Ja tosi nopeastipa sinä tulitkin. Osallistut niin ahkerasti työttömiä käsitteleviin keskusteluihin, että osaat repliikitkin jo etukäteen. Jokin pieni demoni tai luonnevika sinua ajaa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut pakko olla työkkärille niin vastarannan kiiski että he ovat määränneet karenssia, jos kerran pitää toimeentulotuella olla?
ap
Työmarkkinatuki on minimissään 560€ ja saat vielä päälle jotain? huh huh. Sitten asumistuki vielä päälle.
Ei ne rahat elämiseen mene ,niistä on maksettava vuokra ja muut laskut ja kaikki ei saa toimeentulotukea.nämä asiat on käsitelty satoja kertoja lyhyen ajan sisällä.asumistuki ja työttömyys etuus vähentävät toimeentulotukea.sitä 555 euron toimeentulotukea ei makseta edelleenkään könttänä muiden tukien päälle.hakusanalla toimeentulotukeen vaikuttavat tulot vie kelan sivulle jossa kirjoitetaan että :toimeentulotukeen vaikuttavat ,,asumistuki ,työttömyysturva ym ym .toimeentulotuki on käytännössä muutamasta kympistä reiluun sataseen ja työssä oleva on yhtälailla oikeutettu ko tukeihin jos kriteerit täyttyvät.monesko oli aloitus ? Niin ne vaalit on tulossa?😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meinaatko että 700e riittää elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä sinulta taisi jäädä tämä ketju lukematta. Se alkaa 'Työttömillä on aikaa kierrellä kirppikset, uffit ym. Sieltä saa edullisesti vaatteet.'
Seuraavassa kommentissa sitten: 'Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista'.
'Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista'
... rangaista siis tukia epäämällä tai pienentämällä. Voi järjen köyhyyttäsi. Itse kirpputorivaatteet EIVÄT ole se rangaistus. Hohhoijaa.
Kirpparilta saa lähes uusia vaatteita ja kenkiä ihan muutamalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ota huomioon, että tuosta 560 eurosta menee iso osa vuokraan. Se EI ole joku netto, jonka päälle vielä muita tukia. Voi teitä tietämättömiä.
Ei. Työttömyyden ei ole tarkoitus kestää niin kauan, että pitäisi uusia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Pitäisikö tällaista yritteliästä, ahkerasti työtä etsivää ihmistä mielestäsi rangaista'
... rangaista siis tukia epäämällä tai pienentämällä. Voi järjen köyhyyttäsi. Itse kirpputorivaatteet EIVÄT ole se rangaistus. Hohhoijaa.
Ja se alkuperäinen kirjoittaja sanoi vaan että ei korotuksia enää. Ei puhunut epäämisestä eikä pienentämisestä edes. Kehotti vaan hyödyntämään kirppiksiä, joista vaatteita saisi edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 6 vuotta vanhat talvikengät, jotka menivät rikki tänä talvena. Ensin tuli vedet päädystä sisään, sitten yksi varvas ulos. Kävelen näillä vieläkin, koska ei ole vaihtoehtoja: minulla on leveä lesti, enkä ole löytänyt omantyylisiäni kenkiä alle 50e.
Kokeile kumisaapasta. Sinne villasukka tai kahdet sisään ja lämpöä ja vedenpitävyyttä riittää.
Tyttäreni löytää kirppikseltä tämän tästä hyviä kenkiä. Viimeisin löytö oli Aaltosen nahkaiset kävelykengät alle kympillä. Mun sohlojalkoihin en ole löytänyt yksiäkään sopivia minkään vuodenajan kenkiä enää vuosiin, kun en meinaa löytää niitä isolla rahalla kaupastakaan. Muut vaatteet kyllä ostamme kirppiksiltä.
Mistä saa hyvän, lämpimän toppatakin? Olen kiertänyt kirppareita eikä löydy. Ovat kulahtaneita tai rikki. Viimeksi löysin hyvän, jonka olisin halunnut. Hinta 55€. Ei ollut varaa. Hyvät takit maksavat kirpparillakin liikaa! Tai sitten se on myyjän ahneutta. En halua kulkea haisevassa ja rikkinäisessä takissa, vaikka olenkin työtön. Nyt mulla on ainoassa hyvässä takissa mennyt vetoketju rikki. Aion pitää sitä tämän talven loppuun ja yritän etsiä ensi talveksi toppatakin.