Onko oikein että asiakas rohmuaa 17,90€/kg salaattibuffasta pelkästään kaiken lohen ja jättää rehut muille?
Kampin K-market meinaa jo hermostua tähän touhuun ja miettii vaihtoehtoja.
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti ihmiset käy kauppojen salaattitiskeiltä hakemassa salaattia, ja vielä sillä periaatteella, että pitää täyttää kippo halvimmillaan aineksillä, ettei kauppias pahastu.
Asiasta pahastuneet: hankkikaa elämä. Ne tuotteet on esillä siksi että joku ostaisi ne. Eikä ole SINUN asiasi arvostella, miten kukin kipponsa täyttää.
Ei vaan siitä on tarkoitus koota salaatti. Ei lohikeppua.
Kyllä minulla on ihan täysi oikeus arvostella, jos joku käyttäytyy mielestäni sikamaisesti. Sanon sen myös ääneen jos tuollaista näen. Siinäpähän itse pahastutte, kun toiset ei niele hiljaa sitä että käyttäydytte kuin sikapossut.
En pahastu. Sinulla pn oikeus mielipiteeseesi, ja minulla omaani. Myös minä voin tarvittessa sanoa sen ääneen. Jos tuote on myynnissä tiettyyn kilohintaan, sitä saa aivan vapaasti asiakas siihen hintaan ostaa. Minua ei suoraan saottuna kiinnosta mitä sinä siitä ajattelet. Sinulla ei kuitenkaan ole asian suhteen minkäänlaista päätäntävaltaa. Osta sinä mitä sinua huvittaa, niin minä ostan mitä minua huvittaa. Jos jokin asia on loppu, koska joku muu on sen ostanut loppuun, niin minä en sitten osta sitä. Kuten et sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuota joskus pohtinut kun aikoinaan oli eräs kioski jossa myyntiin paikallisen leipomon tuotteita ja erityisesti sellaisia pitkiä viinereitä, eräs tyyppi osti yleensä kaikki pois toisten nenän edestä. Monta kertaa osuin juuri siihen kohtaan kun se oli siellä ostoksilla teki mieleen sanoa että, jätä nyt muutama. Kerran oli tyyliin 6 jäljellä niin osti heti kaikki. Etenkin kun tuota tuotetta toimitettiin pienempi määrä myyntiin koska lyhyt aukioloaika. Ei liity buffettiin mutta ongelmia on myös muissa kun jotkut rohmuaa kaiken.
Nyt menee jo älyttömiksi nämä jutut. Vai ettei saisi ostaa 6 kpl viinereitä, ihan normihinnalla, kun sekin on jo rohmuamista??? Eihän tuossa tarvi olla kuin neljän lapsen perhe niin menee jo 6 viineriä jos haluaa kaikille ostaa viinerit esim juhlapäivän kunniaksi tai muuten vain herkkuhetkeen. Tai muutama kahvivieras! Talkooporukka jolle haluaa tarjota kiitokseksi jotain hyvää. Tuliaisiksi kyläpaikkaan. Tai vaikka söisi ihan itse kaikki niin mitä sekään kenellekään kuuluu, ei kai me nyt sentään missään Neuvostoliitossa eletä eikä ruoka ole kortilla. Mene aikaisemmin niin ehdit ostaa jos tiedät että ne loppuu kesken. Tai valita kauppiaalle joka ei tilaa tuotetta niin paljon kuin on menekkiä, äläkä ihmiselle joka kehtaa mennä ostamaan myytävänä olevaa tuotetta.
Ja mitä tulee salaattibuffan lohiin, kyllä niistäkin tulee katetta kauppiaalle tuolla 17,90 euron kilohinnalla, ei se sisäänostohinta ole lähelläkään tuota luokkaa. Ongelma ei ole se että salaattibuffa kävisi kannattamattomaksi, vaan se että nuo ihmiset ei osta sitä lohta kalliimmalla hinnalla kalatiskiltä josta kauppias saisi isommat katteet, mikä harmittaa (ihan ymmärrettävästi) kauppiasta. Tällä hetkellä kuitenkin todella monet joutuvat venyttämään penniä jotta pärjäisivät kasvaneiden hintojen kanssa, kun taas Kesko ja S-ryhmä ovat takoneet ennätysvoittoja. Mutta toki täällä ollaan ristiinnaulitsemassa asiakasta joka ostaa täysin laillisesti sitä lohta halvemmalla, se on tässä nyt taas ilmeisesti se isoin ongelma. Suomalainenhan tunnetusti maksaa viisikymppiä ettei naapuri saa satasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa rahalla ostaa mitä haluaa niin paljon kuin haluaa. Myös sitä lohta. Maksaa vaan sen hinnan mikä muodostuu, kun purkin lappaa täyteen. Tietenkin se hinta on sitten kalliimpi, kuinnjos purkin lappaisi täyteen salaatinlehtiä, koska lohi tietenkin painaa enemmän. Kaupasta saa ostaa ihan kaikkea maksamalla hinnan mitä pyydetään. Se, että jokin tuote on irtomyynnissä, ei tarkoita että sitä olisi pakko ostaa jonkinlaisena sekoituksena. Irtokarkkejakin voi valita ihan oman maun mukaan. Vaikka sitten ainoastaan yhtä tiettyä lajia. Lohen, ja muiden kalliimpien ainesosien kanssa kauppias vois halutessaan hinnotella ne eri kilohinnalla. Kuten irtokarkit ja pähkinät on hinnoiteltu. Niissä on eri kilohinta, joten ostetaan eri pusseihin. Näin myös mm kaikki hedelmät.
Tässä ketjussa moni sotkee kaupan salaattibuffetin ravintolan salaattibuffettiin. Nämä ovat kaksi eri asiaa asiakkaan näkökulmasta. Kaupassa jokainen maksaa juuri sen verran mitä ostaa. Kilohinnalla. Ravintolassa maksetaan könttäsumma, jolla saa valita niin paljon kuin haluuaa tarjolla olevista aineosista. Ravintolassa pitäisi siis kaikille saman maksaneille olla tarjolla samoja asioita. Jos jokin loppuu, tulee tarjota tilalle muuta vastaavaa. Siellä ei voi käydä niin, että täyden hinnan maksanut asiakas ei saisikaan ostamaansa annosta. Kaupassahan vaan jätetään ostamatta jos jpkin on loppu. Ei siitä silloin mitään maksetakaan. Jos vaikka juhla mokka on loppu, asiakas ei sitä voi ostaa. Sama pätee salaattipöydän loheen. Joko ostaa salaattinsa ilman lohta sitten, tai tekee päätöksen jättää ostamatta.
No tässä ketjussa joku saattaa sotkeakin buffetit keskenään, mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin mielestäni jokaisen täysijärkisen ihmisen täytyy ymmärtää, että KAIKEN lohen rohmuaminen ei ole oikein. Toki joskus se lohikin loppuu, eikä sitä silloin tarvitse erikseen muille säästellä, mutta on eri asia ottaa viimeiset 100g kuin hamstrata laatikkoon pelkästään lohta.
En myöskään ymmärrä, mitä väliä on sillä, että lohella täytetty astia painaa enemmän kuin salaatilla täytetty, koska kyse on alun perinkin tuotteiden lähtökohtaisesti erilaisista kilohinnoista ja kilohinnalla tuotteesta maksetaan - vähemmän yllättäen - painon mukaan.
Irtokarkkeihin vetoaminen on myös hieman huono vertaus. Ensiksi keskimäärin irtokarkkivalikoimasta on jo yleensä pudotettu kalleimmat karkit pois tai niitä myydään eri hinnalla - todennäköisesti sen takia, että niiden suhteellinen menekki olisi liian suuri. Toiseksi pussi jossa on karkkeja = karkkipussi. Mutta laatikko jossa on lohta ei ole salaattilaatikko. Joo, kalliit tuotteet salaattiinkin voidaan myydä eri tiskiltä eri hinnalla, (tai jättää kokonaan pois valikoimasta) mutta silloin salaatin kokoamisen kätevyys kärsii ja silloin minäminäminä-ihminen on hankaloittanut muiden elämää. Lisäksi uskallan väittää, että irtokarkkien ns. oikeiden kilohintojen erot ovat pienempiä kuin salaattibaarin valikoimissa olevien tuotteiden hintaerot. Toki salaattibaareista saadaan karsittua ne kalleimmat pois sitä mukaa, kuin ihmisten röyhkeys lisääntyy.
En itse voi mitenkään ymmärtää millä logiikalla pelkästään kalleimman tuotteen hamstraaminen olisi oikein. En mä sitä laittomaksi toki väitä, mutta kyllä jokaisen normaalilla järjellä varustetun täytyy ymmärtää, ettei se ole salaattibaarin tarkoitus ja koska se ei sen tarkoitus ole, niin se ei myöskään ole oikein. Kyllä mä vaan sanon, että jos jonkun mielestä jako menee oikean ja väärän välillä pelkästään niin, että laiton=väärin ja laillinen=oikein, niin tervetuloa todellisuuteen. Pääosin toki laitoin = väärin, mutta on ihan todella pitkä lista laillisesti tehtäviä asioita, jotka ovat enemmän tai vähemmän väärin.
Jos sinusta siis rehellisesti tuntuu siltä, ettei siinä ole mitään väärää, niin en voi kuin ihmetellä.
Ihmettele ihan rauhassa. Silti minun näkemykseni on, että ihminen saa ostaa omilla rahoillaan ihan mitä haluaa. Ei ole pakko kauppiaan, tai muiden asiakkaiden mieliksi ostaa sellaista mitä ei halua. Jos jokin on myynnissä, ja siitä on määritelty tietty hinta, niin tottakai asiakas päättää minkä verran sitä ostaa! Sitäpaitsi siinä kaupan salaattitiskillä on todellakin hinnoiteltu ne salaatinlehdet samaan kilohintaan kuin se lohi. Mikä tahansa siitä salaattibuffasta maksaa saman kilohinnan mukaan. Eli näinollen todellakin asiakas maksaa kassalla vähemmän kevyemmistä tuotteista. Muilla asiakkailla ei ole yhtään mitään sanomista toisten ostokäyttäytymiseen. Ainoa jolla voi jotain sanomista olla, on kauppias. Jos häntä ei miellytä, voi hän toki hinnoitella myymänsä tuotteet haluamallaan tavalla. Asiakas sitten itse päättää ostaako vai ei. Jokainen loppupeleissä ostaa omilla rahoillaan ihan mitä haluaa. Kunhan ei varasta, vaan maksaa ostoksensa, on asia ok.
Totta tämäkin. Omalla rahalla saa ostaa kaikkea mitä joku myy. On silti totta, että mikäli tuollainen "väärinkäyttö" räjähtää käsiin, sitä joudutaan jollain keinolla suitsimaan ja silloin se satunnainenkaan hamstraaja ei pääse enää hyötymään valikoimasta. Mikäänhän ei ole ikinä ongelma niin kauan, kuin lähes kaikki toimivat niin kuin on alun perin ajateltu toimittavan.
Totta on sekin, että salaatti ja lohi on samalla kilohinnalla. Mutta se kilohinta on ajateltu kauppiaan kannalta sellaiseksi, että keskimääräinen salaatti sisällöstä riippumatta kannattaa sillä myydä. Mikäli arvokkaampien palasien hamstraaminen yleistyy, joudutaan hintaa nostamaan tai poistamaan tuotteita valikoimasta - ja jälleen tavallinen ostaja kärsii. Ajatteluvirhe siitä, että asiakas maksaa vähemmän kevyemmästä tuotteesta ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kilo kevyempää tuotetta maksaa saman verran kuin kilo raskaampaa. Jos taas rasiallinen kevyempää tuotetta painaa vähemmän kuin rasiallinen raskaampaa, niin silloin kevyemmästä maksetaan isompi kilohinta, koska astian suhteellinen paino on suurempi. Sinänsä sillä nyt ei ole mitään merkitystä ja muutenkin ongelmana on se, että samalla kilohinnalla myydään tuotteita joita on hankittu eri kilohinnoilla ja osa asiakkaista painottaa ostokset pelkästään kalliimmalla hankittuihin tuotteisiin.
Kauppias tottakai päättää mitä on myynnissä ja millä ehdoilla, eikä asiakkaalla ole periaatteessa toisen asiakkaan käytökseen mitään sanottavaa, mutta kyllähän tuo on vähän ikävää, jos röyhkeydellä ja oman edun tavoittelulla pilataan muilta hyvää konseptia - silloinhan ei enää salaattibaarin käyttäjäkään saa enää ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa, kun kauppias joutuu halutun tuotteen poistamaan / muuttamaan muutaman oman navan ympärillä pyörijän takia.
Siis tämä nyt on jo yksinkertaisuuden huippu! Ei se kilohinta muutu miksikään! Jos ostat sen saman purkillisen salaattia, tai lohta, on kilohinta edelleen täysin sama! Sen PURKILLISEN hinta muuttuu, ja on halvempi, jos prkissa on pelkkää salaattia. Miten joku ei tätä tajua?! jos ostat kilon lohta ja kilon salaattia, saat siis määrällisesti sitä salaattia paljon enemmän. Kilohinta pysyy silti täysin samana.
No näin on jos purkki on taarattu pois vaa'alla. Mikäli purkin paino tulee hintaan mukaan, niin silloin kevyemmällä sisällöllä maksaa purkki suhteessa enemmän, eli kilohinta on suurempi. Juuri niin kuin lainaamassasi viestissä todettiin. Jos astian paino on taarattu pois, niin silloin kilohinta on toki sama - usein ei näin vain ole. Voihan olla, että edellisen lainauksen kirjoittajaa tarkoitit yksinkertaisuuden huipulla, muuten olisit voinut lukea viestin ajatuksella. (rautalankamallina, purkki painaa 10g, lohta mahtuu purkkiin 1kg, ja 1kg lohesta joutuu maksamaan 1010g:n edesta kilohintaa. Jos salaattia mahtuu samaan purkkiin vaikkapa 250g ja purkki painaa edelleen saman 10g, kilon verran salaattia halutessaan joutuu ostamaan niitä neljä purkillista ja samalla maksamaan kilohintaa 1040g:n edestä.)
Älä nyt jaksa. Sen salaatin vs lohen kilohinta pysyy edelleen ihan samana. Purkki maksaa minkä maksaa, riippumatta mitä siihen laitat. Se painaa aina saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin että jos joku vielä 2023 käy buffeteissa, niin kärsikööt kaiken shaiban mitä siitä tulee.
Miten nämä voi yllättää ketään joka noita käyttää??
Seuraava asia.. etiäppäin.
Eikö nuo kauppojen salaattibuffat ole aika uusi ilmiö? Milloin niiden käyttäminen olisi pitänyt lopettaa?
Meidän K-kaupasta salaattibaari hävisi silloin kun korona alkoi. Ei ole (ainakaan) toistaiseksi tullut takaisin, en tiedä onko tulossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampin Factoryssa homma menee näin:
1. Aloita Valitse tuore ja raikas salaattipohja
2. Kokoa Valitse 2 pääraaka-ainetta
3. Kokoa Valitse 2 täydentävää tuotetta
4. Viimeistele Valitse 2 tuotetta siemenistä ja viimeistele salaattisi salaatinkastikkeella useista eri vaihtoehdoista
Tällä periaatteella kukaan ei rohmua kippoaan täyteen lohta vaan ollaan pakotettuja kaavan mukaiseen toimintaan. Simppeliä ja toimivaa.
Kuka tuota vahtii ja mitä tapahtuu jos ei toimikaan noin? Itse epäilisin heti tuota kohtaa 1. Mitä jos salaattipohja ei olekaan tuore ja raikas!!
Et pääse itse niitä lappaamaan vaan annos kasataan puolestasi. Mitä kohtaan 1. tulee niin jos voittaa ainakin minkä tahansa kaupan salaattibuffan tuoreudessa.
"Et pääse ikinä lappaamaan vaan annos kasataan puolestasi"
Anteeks nyt vaan mut mikä v i t u n BUFFETTI toi on ?😐
Ei se olekaan buffet eikä väitä sellainen olevansakaan, se on nimeltään salaattibaari. On muuten harvinaisen huono hinta-laatusuhde tuolla Factoryn salaattibaarilla. Parempia salaatteja saa samaan hintaan muista kantakaupungin ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmiset sekoavat täysin kun on kyse lohesta. Lounasravintolassa vuosia työskennelleenä tuli todistettua monen monituiset uunilohipäivät kun ihmiset parveili buffassa ja lappoivat lautasilleen ihan käsittämättömiä määriä kalaa. Jotkut jopa muutaman kilon eikä tämä ole edes liioiteltua.
Onhan se lohi hintavaa, muttei niin hintavaa että siitä tarvisi sekaisin mennä joka kerta kun sitä on tarjolla ns. vapaassa otossa näissä lounasbuffissa tai hieman edullisempaan hintaan salaattibaareissa.
Kerran yhdellä lounasristeilyllä eläkeläisporukka ryntäsi buffetpöytään sillä sekunnilla kun lounas oli tuotu tarjolle. Jäin suosiolla jonon hännille kun ei käynyt edes mielessä että ruoka loppuisi kesken. No vielä mitä, jäljellä oli enää jotain perunaa ja salaattia, leipää ja jotain rippeitä. Kysyin keittiöstä että täydentävät buffetia niin eipä ollut enää juuri mitään mistä täydentää. Ja juu, pöydässä oli sitä lohta, kaksin kappalein.
Kiva oli maksaa kahden hengen lounasristeilyltä n.100e ja syödä sitten niitä perunoita ja mitä enää jäänyt jäljelle. No, maisemat sentään oli hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti ihmiset käy kauppojen salaattitiskeiltä hakemassa salaattia, ja vielä sillä periaatteella, että pitää täyttää kippo halvimmillaan aineksillä, ettei kauppias pahastu.
Asiasta pahastuneet: hankkikaa elämä. Ne tuotteet on esillä siksi että joku ostaisi ne. Eikä ole SINUN asiasi arvostella, miten kukin kipponsa täyttää.
Kyllä minulla on ihan täysi oikeus arvostella, jos joku käyttäytyy mielestäni sikamaisesti. Sanon sen myös ääneen jos tuollaista näen. Siinäpähän itse pahastutte, kun toiset ei niele hiljaa sitä että käyttäydytte kuin sikapossut.
En pahastu. Sinulla pn oikeus mielipiteeseesi, ja minulla omaani. Myös minä voin tarvittessa sanoa sen ääneen. Jos tuote on myynnissä tiettyyn kilohintaan, sitä saa aivan vapaasti asiakas siihen hintaan ostaa. Minua ei suoraan saottuna kiinnosta mitä sinä siitä ajattelet. Sinulla ei kuitenkaan ole asian suhteen minkäänlaista päätäntävaltaa. Osta sinä mitä sinua huvittaa, niin minä ostan mitä minua huvittaa. Jos jokin asia on loppu, koska joku muu on sen ostanut loppuun, niin minä en sitten osta sitä. Kuten et sinäkään.
Tietenkään sinua ei kiinnosta mitä muut ajattelee, ei sinunlaisia koskaan kiinnosta.
Oikein ymmärrettävää että kauppias poistaa lohet tai koko buffan valikoimistaan, sinunlaisten tupauunojen vuoksi. Oikein hyvä että sinunlaiset laitetaan maksamaan siitä lohesta ihan se sama mitä me muutkin - rehelliset ihmiset - maksamme.
Kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, ei automaattisesti ole sallittua ja hyvätapaista. Omaa järkeä on ihan suotavaa käyttää, yhteiskunnassa missä elää muitakin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sikapossuilua, jos täyttää kipponsa siististi lohella? Eikö se ole enemmän porsastelua, kun ottaa vähän kaikkea, ja tiputtelee oliiveja vesimelonin sekaan ja porkkanaraastetta kurkkujen päälle?
Se on vähän samanlaista käytöstä kuin rohmuaisi itselleen kahvipöydästä vain ne parhaimmat leivokset, vaikka sitäkään ei ole erikseen kielletty. Kun se ei ole tarkoitus, että otetaan itselleen siitä salaattibuffasta vain ne kalleimmat ainekset. Johtaa vaan siihen että kohta buffaa ei ole - tai tarjolla on pelkkää salaattia ja pakasteherneitä. Hiton tupauunot.
Ei ole ollenkaan sama, koska kaupassa joutuu maksamaan siitä mitä ostaa. Rahalla katsos saa!
Yks lounasrafla muutti toimintansa niin että annoksesta maksetaan painon mukaan, koska niillä oli liian hyvät jauhelihapihvit. Äijät latasi lautaselle joulukuusen korkuisen kasan pelkkää jauhelihapihviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään sinua ei kiinnosta mitä muut ajattelee, ei sinunlaisia koskaan kiinnosta.
Oikein ymmärrettävää että kauppias poistaa lohet tai koko buffan valikoimistaan, sinunlaisten tupauunojen vuoksi. Oikein hyvä että sinunlaiset laitetaan maksamaan siitä lohesta ihan se sama mitä me muutkin - rehelliset ihmiset - maksamme.
Kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, ei automaattisesti ole sallittua ja hyvätapaista. Omaa järkeä on ihan suotavaa käyttää, yhteiskunnassa missä elää muitakin kuin sinä.
Heh! No kyllä se mulle sopii. En edes erityisemmin lohesta välitä, ja yleensä valitsenkin mieluumm9n ihan muita juttuja salaattipöydän tarjonnasta. Pointti on kuitenkin se, että jos joku haluaa ottaa jotain tiettyä asiaa enemmän, ja on siitä valmis maksamaan pyydetyn hinnan, niin asia on mulle täysin ok. Minun mielipiteelläni ei ole mitään merkitystä siinä asiassa. Kuten ei myöskään sinun. Se on täysin kauppiaan asia määritellä mitä hintaa hän pyytää. Tähänkin asti olen aina maksanut ostamistani tuotteista sen minkä ne maksaa. Jos pidän jotain liian kalliina, en tietenkään osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sikapossuilua, jos täyttää kipponsa siististi lohella? Eikö se ole enemmän porsastelua, kun ottaa vähän kaikkea, ja tiputtelee oliiveja vesimelonin sekaan ja porkkanaraastetta kurkkujen päälle?
Se on vähän samanlaista käytöstä kuin rohmuaisi itselleen kahvipöydästä vain ne parhaimmat leivokset, vaikka sitäkään ei ole erikseen kielletty. Kun se ei ole tarkoitus, että otetaan itselleen siitä salaattibuffasta vain ne kalleimmat ainekset. Johtaa vaan siihen että kohta buffaa ei ole - tai tarjolla on pelkkää salaattia ja pakasteherneitä. Hiton tupauunot.
Kahvipöydässä ei yleensä peritä maksua tarjolla olevista tuotteista. Kuten joku tuossa ylempänä mainitsikin, kauppiasta harmittaa lohen suurempi menekki ainoastaan siksi että se on pois kalatiskin myynnissä missä samainen tavara on huomattavasti kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmiset sekoavat täysin kun on kyse lohesta. Lounasravintolassa vuosia työskennelleenä tuli todistettua monen monituiset uunilohipäivät kun ihmiset parveili buffassa ja lappoivat lautasilleen ihan käsittämättömiä määriä kalaa. Jotkut jopa muutaman kilon eikä tämä ole edes liioiteltua.
Onhan se lohi hintavaa, muttei niin hintavaa että siitä tarvisi sekaisin mennä joka kerta kun sitä on tarjolla ns. vapaassa otossa näissä lounasbuffissa tai hieman edullisempaan hintaan salaattibaareissa.
Kerran yhdellä lounasristeilyllä eläkeläisporukka ryntäsi buffetpöytään sillä sekunnilla kun lounas oli tuotu tarjolle. Jäin suosiolla jonon hännille kun ei käynyt edes mielessä että ruoka loppuisi kesken. No vielä mitä, jäljellä oli enää jotain perunaa ja salaattia, leipää ja jotain rippeitä. Kysyin keittiöstä että täydentävät buffetia niin eipä ollut enää juuri mitään mistä täydentää. Ja juu, pöydässä oli sitä lohta, kaksin kappalein.
Kiva oli maksaa kahden hengen lounasristeilyltä n.100e ja syödä sitten niitä perunoita ja mitä enää jäänyt jäljelle. No, maisemat sentään oli hienoja.
Tämä oli laivayhtiön vika. Olisitte vaatineet rahat takaisin, ja menneet mieluummin a la carteen syömään. Silloin kun on jo maksanut, pitää toki saada vastinetta rahoilleen. Se on ihan selvä. Kauppa on eri asia. Jos siellä jää ilman jotain tiettyä asiaa, ei siitä myöskään joudu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yks lounasrafla muutti toimintansa niin että annoksesta maksetaan painon mukaan, koska niillä oli liian hyvät jauhelihapihvit. Äijät latasi lautaselle joulukuusen korkuisen kasan pelkkää jauhelihapihviä.
Ihan järkevää bisnestä. Asiakkaat voivat siis edelleen syödä niin paljon niitä jauheliha pihvejä kuin haluavat, mutta maksavat niistä painon mukaan, eli enemmän. Ihan samoin toimii se ruokakaupan salaattibuffa, josta maksetaan painon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään sitä salaattibuffetin perusajatusta, niin siitä ostetaan salaatti jossa on halutut ainekset. Ja niin sen pitäisi mennä. Toki ei ole rikollista ostaa pelkästään sitä lohta, mutta tällainen perusajatuksen vastainen toiminta laajentuessaan nostaa hintoja, supistaa valikoimaa tai lopulta lopettaa koko salaatin tarjonnan, koska jossain vaiheessa siitä tulee kauppiaalle kannattamatonta joko siksi, että salaattia myydään kauppiaan kannalta liian halvalla tai liian vähän.
Ja kuka siinä häviää? Lyhyesti kaikki. Siinä häviää se, joka ennen pystyi ottamaan pelkän lohen, siinä häviää kauppias joka ei saa enää salaattia myytyä ja siinä häviää asiakas, joka ei enää saa haluamaansa salaattia.
Kyllä omaa toimintaansa kannattaa miettiä, kaikki laillinen ei ole hyvää käytöstä ja voi johtaa lopputulokseen joka ei ole toivottu.
Lisätään nyt vielä, että jos ihan vilpittömästi sun käsitys salaatista on kilo lohta, niin silloin olet omasta mielestäni oikeutettu sen salaattibuffasta ostamaan ilman, että siinä olisi yhtään mitään väärään viittaavaakaan. Ja en tällä väitä, että mun mielipiteellä olisi merkitystä, mutta ns. porsaanreiät kyllä jollain aikavälillä tukitaan tavalla tai toisella, mikäli laajempikin joukko niitä alkaa käyttämään hyväksi vain siksi, että MINULLA ON OIKEUS!
Höpö höpö. Joku salaatti ei paina yhtään mitään, joten vaikka sitä lappaisi puoli purkillista niin se ei vaikuta salaatin loppuhintaan nimeksikään. Samoin kurkut, tomaatit ja muut rehut ovat ominaispainoltaan paljon proteiineja kevyempiä, joten sen lopullisen annoksen hinnan määrittää joka tapauksessa ne proteiinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Miksi kahvipöydässä yleensä edes on tarjolla niitä huonompiakin leivoksia?
2) Maut vaihtelevat, ei sama ole kaikille hyvää.
3) Asia on tosiaan kiinni siitä, onko tarjoilu (oli sitten salaattibuffa tai kahvipöytä) varattu kenelle hyvänsä maksavalle asiakkaalle vai jollekin rajatulle joukolle. On ihan eri asia olla tätinsä synttärikahveilla kuin hotelliaamiaisella tai supermarketin salaattibuffasta tuotteita valitsemassa. Kun ne salaattiainekset ovat siitä tarjolla, se tarkoittaa, että kauppias on niistä mitä vain valmis myymään ilmoittamaansa kilohintaan. Asiakkaalla ei ole mitään velvoitetta ottaa useampaa sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietitään sitä salaattibuffetin perusajatusta, niin siitä ostetaan salaatti jossa on halutut ainekset. Ja niin sen pitäisi mennä. Toki ei ole rikollista ostaa pelkästään sitä lohta, mutta tällainen perusajatuksen vastainen toiminta laajentuessaan nostaa hintoja, supistaa valikoimaa tai lopulta lopettaa koko salaatin tarjonnan, koska jossain vaiheessa siitä tulee kauppiaalle kannattamatonta joko siksi, että salaattia myydään kauppiaan kannalta liian halvalla tai liian vähän.
Ja kuka siinä häviää? Lyhyesti kaikki. Siinä häviää se, joka ennen pystyi ottamaan pelkän lohen, siinä häviää kauppias joka ei saa enää salaattia myytyä ja siinä häviää asiakas, joka ei enää saa haluamaansa salaattia.
Kyllä omaa toimintaansa kannattaa miettiä, kaikki laillinen ei ole hyvää käytöstä ja voi johtaa lopputulokseen joka ei ole toivottu.
Lisätään nyt vielä, että jos ihan vilpittömästi sun käsitys salaatista on kilo lohta, niin silloin olet omasta mielestäni oikeutettu sen salaattibuffasta ostamaan ilman, että siinä olisi yhtään mitään väärään viittaavaakaan. Ja en tällä väitä, että mun mielipiteellä olisi merkitystä, mutta ns. porsaanreiät kyllä jollain aikavälillä tukitaan tavalla tai toisella, mikäli laajempikin joukko niitä alkaa käyttämään hyväksi vain siksi, että MINULLA ON OIKEUS!
Höpö höpö. Joku salaatti ei paina yhtään mitään, joten vaikka sitä lappaisi puoli purkillista niin se ei vaikuta salaatin loppuhintaan nimeksikään. Samoin kurkut, tomaatit ja muut rehut ovat ominaispainoltaan paljon proteiineja kevyempiä, joten sen lopullisen annoksen hinnan määrittää joka tapauksessa ne proteiinit.
Siellä on yleensä tarjolla tärkkelystäkin esim. pastan muodossa, ja se on aika painavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva oli maksaa kahden hengen lounasristeilyltä n.100e ja syödä sitten niitä perunoita ja mitä enää jäänyt jäljelle. No, maisemat sentään oli hienoja.Tämä oli laivayhtiön vika. Olisitte vaatineet rahat takaisin, ja menneet mieluummin a la carteen syömään. Silloin kun on jo maksanut, pitää toki saada vastinetta rahoilleen. Se on ihan selvä. Kauppa on eri asia. Jos siellä jää ilman jotain tiettyä asiaa, ei siitä myöskään joudu maksamaan.
Juu, niin oli ja kyllä reklamoin asiasta. Laiva oli pieni saaristoalus eikä mitään ala cartea siinä ollut vaan pelkkä buffet.
Pointtina nyt olikin tuo ei-niin-sivistynyt buffet-käyttäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa rahalla ostaa mitä haluaa niin paljon kuin haluaa. Myös sitä lohta. Maksaa vaan sen hinnan mikä muodostuu, kun purkin lappaa täyteen. Tietenkin se hinta on sitten kalliimpi, kuinnjos purkin lappaisi täyteen salaatinlehtiä, koska lohi tietenkin painaa enemmän. Kaupasta saa ostaa ihan kaikkea maksamalla hinnan mitä pyydetään. Se, että jokin tuote on irtomyynnissä, ei tarkoita että sitä olisi pakko ostaa jonkinlaisena sekoituksena. Irtokarkkejakin voi valita ihan oman maun mukaan. Vaikka sitten ainoastaan yhtä tiettyä lajia. Lohen, ja muiden kalliimpien ainesosien kanssa kauppias vois halutessaan hinnotella ne eri kilohinnalla. Kuten irtokarkit ja pähkinät on hinnoiteltu. Niissä on eri kilohinta, joten ostetaan eri pusseihin. Näin myös mm kaikki hedelmät.
Tässä ketjussa moni sotkee kaupan salaattibuffetin ravintolan salaattibuffettiin. Nämä ovat kaksi eri asiaa asiakkaan näkökulmasta. Kaupassa jokainen maksaa juuri sen verran mitä ostaa. Kilohinnalla. Ravintolassa maksetaan könttäsumma, jolla saa valita niin paljon kuin haluuaa tarjolla olevista aineosista. Ravintolassa pitäisi siis kaikille saman maksaneille olla tarjolla samoja asioita. Jos jokin loppuu, tulee tarjota tilalle muuta vastaavaa. Siellä ei voi käydä niin, että täyden hinnan maksanut asiakas ei saisikaan ostamaansa annosta. Kaupassahan vaan jätetään ostamatta jos jpkin on loppu. Ei siitä silloin mitään maksetakaan. Jos vaikka juhla mokka on loppu, asiakas ei sitä voi ostaa. Sama pätee salaattipöydän loheen. Joko ostaa salaattinsa ilman lohta sitten, tai tekee päätöksen jättää ostamatta.
No tässä ketjussa joku saattaa sotkeakin buffetit keskenään, mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin mielestäni jokaisen täysijärkisen ihmisen täytyy ymmärtää, että KAIKEN lohen rohmuaminen ei ole oikein. Toki joskus se lohikin loppuu, eikä sitä silloin tarvitse erikseen muille säästellä, mutta on eri asia ottaa viimeiset 100g kuin hamstrata laatikkoon pelkästään lohta.
En myöskään ymmärrä, mitä väliä on sillä, että lohella täytetty astia painaa enemmän kuin salaatilla täytetty, koska kyse on alun perinkin tuotteiden lähtökohtaisesti erilaisista kilohinnoista ja kilohinnalla tuotteesta maksetaan - vähemmän yllättäen - painon mukaan.
Irtokarkkeihin vetoaminen on myös hieman huono vertaus. Ensiksi keskimäärin irtokarkkivalikoimasta on jo yleensä pudotettu kalleimmat karkit pois tai niitä myydään eri hinnalla - todennäköisesti sen takia, että niiden suhteellinen menekki olisi liian suuri. Toiseksi pussi jossa on karkkeja = karkkipussi. Mutta laatikko jossa on lohta ei ole salaattilaatikko. Joo, kalliit tuotteet salaattiinkin voidaan myydä eri tiskiltä eri hinnalla, (tai jättää kokonaan pois valikoimasta) mutta silloin salaatin kokoamisen kätevyys kärsii ja silloin minäminäminä-ihminen on hankaloittanut muiden elämää. Lisäksi uskallan väittää, että irtokarkkien ns. oikeiden kilohintojen erot ovat pienempiä kuin salaattibaarin valikoimissa olevien tuotteiden hintaerot. Toki salaattibaareista saadaan karsittua ne kalleimmat pois sitä mukaa, kuin ihmisten röyhkeys lisääntyy.
En itse voi mitenkään ymmärtää millä logiikalla pelkästään kalleimman tuotteen hamstraaminen olisi oikein. En mä sitä laittomaksi toki väitä, mutta kyllä jokaisen normaalilla järjellä varustetun täytyy ymmärtää, ettei se ole salaattibaarin tarkoitus ja koska se ei sen tarkoitus ole, niin se ei myöskään ole oikein. Kyllä mä vaan sanon, että jos jonkun mielestä jako menee oikean ja väärän välillä pelkästään niin, että laiton=väärin ja laillinen=oikein, niin tervetuloa todellisuuteen. Pääosin toki laitoin = väärin, mutta on ihan todella pitkä lista laillisesti tehtäviä asioita, jotka ovat enemmän tai vähemmän väärin.
Jos sinusta siis rehellisesti tuntuu siltä, ettei siinä ole mitään väärää, niin en voi kuin ihmetellä.
Irtokarkki-vertaushan on ihan loistava! Miten sinusta on eri asia? Jos joku rohmuaa kaikki tietynlaiset irtokarkit, voi joku toinen, joka myös olisi juuri niitä tiettyjä halunnut, jäädä ilman. Millä tavalla eroaa salaatibaarin antimista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa tilanteessa keittiön olisi pitänyt tehdä lisää ruokaa. Ei voi sanoa että kaikki loppui.
"Et pääse ikinä lappaamaan vaan annos kasataan puolestasi"
Anteeks nyt vaan mut mikä v i t u n BUFFETTI toi on ?😐