Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhun natiivitasoisesti kolmea kieltä:

Vierailija
19.02.2023 |

Englantia, ruotsia ja suomea. Lisäksi sujuvasti ranskaa ja hyvin saksaa.

Jos minulta kysytään, mikä on paras kieleni, en osaa vastata. Käytän eri kieliä eri tilanteissa. Kaikilla natiivikielilläni olen käynyt kouluja, opiskellut ja tehnyt töitä. Kahta olen puhunut lapsena sukulaisten kanssa ja kolmatta kaverien kanssa.
Miekestäni olen eri persoona eri kielillä. Esim englanniksi olen hauska ja ytimekäs, ruotsiksi iloinen ja kohtelias, suomeksi tylsä ja jaaritteleva.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outoja sekoilujoita vauvalla! Minun kielitaitoni taisi herättää ärsytystä teissä? Ymmärrän että Suomessa kadehditaan kielitaitoa ja kansainvälisyyttä. En tullut tänne kehuskelemaan, vaan keskustelemaan monikielisyydestä. Jos otatte sen kehuskeluna, niin ihan oma vikanne!

Minulle kaikki osaamani kielet ovat rikkaus ja voimavara, osa minua. Tutkijana kuitenkin olen oppinut, että minuus ja identiteetit ovat muuttuvia, eläviä englanniksi fluid käsitteitä.

Ap

Ps. kirjoitusasusi on todella raskas. Monikieliset ovat yleensä tosi lahjakkaita ja kirjoittavat kauniisti, mielikuvituksellisesti.

Vai niin. Ensinnäkin minulla ei ole kirjoitusasua, kirjoittamallani tekstillä toki on. Vähän tarkempana sen syntaksin kanssa nyt!

Toiseksi, koittakaa hyvät ihmiset päättää voinko minä osata hyvin useampaa kuin yhtä kieltä! Välillä se ei ole muka mahdollista ja sitten taas kaikki multilinguistit on superhyviä ja luovia kaikissa kielissään

Lauseeni oli oikein.

Vierailija
102/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NONIIN NYT PÄÄSEN JATKAMAAN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin ylähyllyllä oli porkkana

Vierailija
104/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oranssi ja kirkas kuin peilijää

Vierailija
105/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivatti iski hampaansa siihen, kunnes muisti että hänen hampaansa olivat vaahtokarkit

Vierailija
106/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jauhoyskä ja nyt vaahtokarkit?

Vierailija
107/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä enää hullummaksi mennäkään!

Vierailija
108/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi ei, hiivatti murehti kun se tunnusteli pehmoisia hampaita kielellään

Vierailija
109/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka minä nyt porkkanani syön?

Vierailija
110/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo jälkimaku suussa

Vierailija
111/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä.. lakritsia?

Vierailija
112/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outoja sekoilujoita vauvalla! Minun kielitaitoni taisi herättää ärsytystä teissä? Ymmärrän että Suomessa kadehditaan kielitaitoa ja kansainvälisyyttä. En tullut tänne kehuskelemaan, vaan keskustelemaan monikielisyydestä. Jos otatte sen kehuskeluna, niin ihan oma vikanne!

Minulle kaikki osaamani kielet ovat rikkaus ja voimavara, osa minua. Tutkijana kuitenkin olen oppinut, että minuus ja identiteetit ovat muuttuvia, eläviä englanniksi fluid käsitteitä.

Ap

Ps. kirjoitusasusi on todella raskas. Monikieliset ovat yleensä tosi lahjakkaita ja kirjoittavat kauniisti, mielikuvituksellisesti.

Vai niin. Ensinnäkin minulla ei ole kirjoitusasua, kirjoittamallani tekstillä toki on. Vähän tarkempana sen syntaksin kanssa nyt!

Toiseksi, koittakaa hyvät ihmiset päättää voinko minä osata hyvin useampaa kuin yhtä kieltä! Välillä se ei ole muka mahdollista ja sitten taas kaikki multilinguistit on superhyviä ja luovia kaikissa kielissään

Totta kai sinulla on kirjoitusasu. Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
113/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on!

Vierailija
114/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mikä luonnonoikku minä olenkaan!

Vierailija
115/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan sitten tarinani, kun kirjoitat aloituksen mainitsemillasi kielillä :3

Vierailija
116/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsikieli, vaahtokarkkihampaat ja jauhoinen yskä!

Vierailija
117/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelin siskon kanssa puhelimessa. Hän asuu USA:ssa. Kysyin How do you understand the concept of mother tongue or äidinkieli? She said, Yeah, I can see why Finns want to use it, but I dont have a use for it. In all official documents, I have nationality Finnish and first language English.

Tätä on hirveen vaikea selittää ihmisille, joilla on vain yksi kieli, kuten useimmat suomalaiset on.

Ap

Aiemmissa viesteissäsi sanoit suomenkielentaitosi olevan vähän "jäykempää" ja ettet osaa puhua small talkia suomeksi. Näillä omilla ilmaisuillasi mielestäni vesität sen, että käyttäisit suomen kieltä natiivitasoisesti.

Minä olen asunut Suomessa 18-vuotiaaksi asti ja myöhemmin aikuisiällä jo useamman vuosikymmenen, enkä vieläkään osaa keskustella suomeksi yhtä älykkäästi kuin englanniksi. Aina pitää odotella hiljaa puolet ajasta, muut keskustelijat eivät monesti tajua ollenkaan jos yrittää vähän huumoria lisätä keskusteluihin. Ainoat suomalaiset kaverinikin ovat kaikki asuneet vuosikausia ulkomailla ja heidän kanssaan pystyy puhumaankin sujuvasti, koska eivät ota kaikkea kirjaimellisesti.

Vierailija
118/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hiivatti ajatteli, näin sen on sitten oltava!

Vierailija
119/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kestettävä!

Vierailija
120/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyppäsi jääkaapin keskikohdan luo ja otti sieltä keittoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme