Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhun natiivitasoisesti kolmea kieltä:

Vierailija
19.02.2023 |

Englantia, ruotsia ja suomea. Lisäksi sujuvasti ranskaa ja hyvin saksaa.

Jos minulta kysytään, mikä on paras kieleni, en osaa vastata. Käytän eri kieliä eri tilanteissa. Kaikilla natiivikielilläni olen käynyt kouluja, opiskellut ja tehnyt töitä. Kahta olen puhunut lapsena sukulaisten kanssa ja kolmatta kaverien kanssa.
Miekestäni olen eri persoona eri kielillä. Esim englanniksi olen hauska ja ytimekäs, ruotsiksi iloinen ja kohtelias, suomeksi tylsä ja jaaritteleva.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Londoner kirjoitti:

Sinäkään et puhu natiivisti kuin yhtä kieltä.

Kyllä kahta kieltä voi puhua natiivisti jos vauvasta asti on puhun vaikka isän kanssa ruotsia ja äidin kanssa Suomea kuten minä. Edes viranomaiset ei tiedä kumpi natiivi kieleni, puolustusvoimat luulee suomeksi ja verohallinto ruotsiksi.

Ei, kyllä pääkieli muodustuu viimeistään koulukielen mukaan. Et taatusti osaa bilsaa ja fyssaa samanarvoisesti kaikilla kielillä

Vierailija
42/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä puhun natiivisti vain suomea. Mutta ruotsi ja englanti on työkieli. Saksa ja ranska sujuu hyvin. En tiedä, miksi natiivististi tarvitsisi edes montaa. Onko se joku meriitti? Saako siitä mitalin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat skitsofreenikolta kun tuolla tavalla käytös vaihtelee puhutun kielen mukaan.

Vierailija
44/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Minä osaan natiivitasolla vain suomea. Englanti sujuu erittäin hyvin. Ruotsia ymmärrän ja osaan puhua vähän. Sitten on liuta kieliä, joista olen opiskellut alkeet, kuten ranska, italia, espanja, japani, venäjä, viro ja sanskrit.

Vierailija
45/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Londoner kirjoitti:

Sinäkään et puhu natiivisti kuin yhtä kieltä.

Kyllä kahta kieltä voi puhua natiivisti jos vauvasta asti on puhun vaikka isän kanssa ruotsia ja äidin kanssa Suomea kuten minä. Edes viranomaiset ei tiedä kumpi natiivi kieleni, puolustusvoimat luulee suomeksi ja verohallinto ruotsiksi.

Ei, kyllä pääkieli muodustuu viimeistään koulukielen mukaan. Et taatusti osaa bilsaa ja fyssaa samanarvoisesti kaikilla kielillä

Olen käynyt peruskoulun ja lukion ruotsiksi, mutta väittäisin että silti suomi tällä hetkellä vahvempi koska ruotsia olen tarvinnut aika vähän viime vuosina ja käynyt yliopiston suomeksi. Joskus ylioppilaana tietenkin ruotsi oli vahvempi.

Muistan kun menin armeijaan en osannut puhelinnumeroani luetella suomeksi. Mutta tänä päivänä juttelen sujuvammin suomeksi.

Eli kielten vahvuus vaihtelee myös elämäntilnteen mukaan miten paljon joutuu käyttämään.

Vierailija
46/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laitappa aloituksesi käännettynä englanniksi ja ruotsiksi, saksaksi ja ranskaksikin kelpaa.

Ei minun tarvitse täällä todistaa kelleen omaa kielitaitoani, olen kertomassa siitä, että monikielisenä minulla on eri identiteetti jokaiselle natiivisti osaamalleni kielelle.

Jatketaan keskustelua siitä, okei?

Ap

Niin mistä tässä oikein pitäisi keskustella? Miksi koit tarpeelliseksi tuoda esille tällaisia täällä? Etkö tajua, että vaikutat mielenterveysongelmalliselta kun puhut eri persoonista.

Vierailija
47/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jänniä juttuja miten eri tavalla asiat kokee. Jotkut ovat ylpeitä äidinkielestään ja käyttävät sitä aina kun mahdollista, ajatellen että muut kielet ovat arjessa välttämättömiä juttuja mutta eivät tökerön ylpeilyn aihe. Toki ylpeä taidoistaan saa olla mutta tiedä sitten mikä on totuus.

Eikö olekin jännää? Minä puhun kaikkia kolmea natiivitasoista kieltä eri tavoilla ja eri tilanteissa.

Esim sukulaisten kanssa, joiden kanssa puhumme ruotsia, puhun suomenruotsia, mutta käytän paljon riikinruotsin ilmaisuja, koska he ovat ruotsalaisia. Osa kielitaitoa on osata adaptoida kielenkäyttö tilanteen ja kuulijan mukaan. Minusta osaan tämän paremmin englanniksi ja ruotsiksi kuin suomeksi, joka minulla on vähän jäykkä.

Aina ei itse tunnista omaa murettaan. Asuimme lapsuudessani Lounais-Englannissa ja kuvittelin kauan puhuvani cornish accent eli se kuuluisa pirate speak : D mutta minun monet yhdysvaltalsiset kollegat kysyi aina olenko Nykistä : D Kai minulla on sitten se mid atlantic accent!

Ap

Vierailija
48/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun loistavasti suomea, teinixiä ja nettiä.

Ma räägin Eesti keelt.Soome keelest ma saan aru.

Vierailija
49/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka

Vierailija
50/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kerran

Vierailija
51/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen pieni hiivatti

Vierailija
52/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen jauhoinen hiivatti

Vierailija
53/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se aivasti, jauhoa tuli suusta

Vierailija
54/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauho pöllysi kaikkialle

Vierailija
55/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetteli jauhopilvessä sitä mitä tapahtui

Vierailija
56/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytä värjäytyi valkoiseksi

Vierailija
57/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho hups, hiivatti sanoi

Vierailija
58/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun naiivisti kaikkia kieliä.

Vierailija
59/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tuli joku persu ketjuun, hauskaa!

Ap

Vierailija
60/136 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himputti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän