Kuolinpesän selvitys juttu
Tätä ajattelen kauhulla. Eräs ystävä jonka perunkirjan selvitys tulee laskeutumaan sisarelleni.
Miten esim selvitetään ulkomailla asuneiden osoitteet jos ne eivät ole tiedossa? Kuka selvittää?
Onko vinkkejä?
Kommentit (125)
Asun nyt ulkomailla ja yritän nyt laittaa paperiasiat kuntoon. Omistan asunnon täällä ja Suomessakin on omaisuutta. Osuuteni Suomen perintötaloista olen saanut myytyä pois, joten se jo helpottaa asiaa. Testamentin olen laatinut englannin kielellä, että se täälläkin ymmärretään ja olen ilmoittanut testamentista jo edunsaajille. Mutta kyllä se on laitettava kaikki mahdollinen asia kansiin ihan tätä maata ja Suomea ajatellen.
Kuolinpesän selvittely ; pankkiasiat, sopimukset, vakuutukset, valtakirjaa joka luukulle on täysin perseestä vielä 2023!
Metsästä ei riitäkkään se lain mukainen jo ennakkoon ohjeistettu Ha-arvo, vaan tulee bumerangina takaisin. Pienestä metsäalasta pitääkin teettä uudestaan kallis "asiantuntijan" arvio vaikka lopputulos on sama. Jokaiselle instanssille varattu rahasatus mahdollisuus!?
Perintövero olemattomasta perinnöstä tekee koko järjestelmästä törkeän Valtion rahastus automaatin. Koko prosessi pitäisi päivittää ja lopettaa järjettömät byrokratiat ja valtion rahastuksen. Valtioko se kuuluukin perintökaareen, on aikoihin eletty?
[
Ei viitsi parin tunnin hommasta maksaa 2000€. Tämä olisi ollut jutussakin mainitun OP:n hinta.[/quote]
Anna lakitoimistolle. Pari vuotta sitten HOK-elannon lakitoimisto hoiti koko homman könttäsummaan 1000€, josta sai vielä 50€ alennuksen S-etukortilla. Tämä hinta jos hommasi itse dokumentit. Vähän enemmän, jos tilaavat tse papereita.
Löysivät verovähennyksiä niin, että hyötyi verotuksessa paljon enemmän kuin mitä lakitoimiston palvelu maksoi - plussallle jäätiin heidän palkkionsa jälkeenkin :)
Ap:lle tiedoksi, että perunkirjoituksen tekeminen ja perinnönjakosopimuksen tekeminen ei voi laskeutua kenellekään.
Jos joku asiansa osaava omainen ottaa sen vapaaehtoisesti hoitaakseen, niin hyvä. Jos joku ottaa sen hoitaakseen tehdäkseen itsensä tärkeäksi, mutta tekeekin siinä jonkin muotovirheen, niin se voi tulla kalliimmaksi, kuin palvelun ostaminen ulkopuoliselta.
Jonkun tuolla aikaisemmin mainitsema hautaustoimisto (siellä on juristeja hommissa) tekee homman, eikä se maksa maltaita.
Eihän tämä voi olla totta, tai sitten tämä on tapahtunut jossakin ulkomailla menneellä vuosisadalla.
Oletteko edes kysyneet perusteluja pankkien älyttömille vaatimuksille? Ainakin tämä ketju saa vakuuttuneeksi siitä, että nykyisin ei kannata teettää perunkirjoitusta eikä kuolinpesän jakoa koskaan pankissa.