Kuolinpesän selvitys juttu
Tätä ajattelen kauhulla. Eräs ystävä jonka perunkirjan selvitys tulee laskeutumaan sisarelleni.
Miten esim selvitetään ulkomailla asuneiden osoitteet jos ne eivät ole tiedossa? Kuka selvittää?
Onko vinkkejä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yksinäisen vanhuksen jolla ei ole paljoa varoja kannattaa tehdä testamentti vaikka tosiaan kissayhdistykselle tai seurakunnalle tai... sen sijasta että toinen vanha (sisar) saisi muutaman satasen avukseen krooniseen rahapulaan. Kuitenkin joutuen sen eteen taistelemaan 2-3v. Olisi jollekkin kansaendustajaksi pyrkivälle hyvä aihe puhua, ja toimia.
Nykyään kun tehdään paljon töitä myös ukomailla, asutaan milloin missäkin kuukaudesta- 6 kk. Kaikista "virkatodistus", ettei vaan oo tietämättäänkään saattanut lapsia alulle tms.
Testamentti lisää perunkirjoitusta tekevän töitä ihan helevetisti, sillä se pitää saattaa todistettavasti jokaisen perikunnan jäsenen tiedoksi oli testamentin saaja tai ei. Siinäpä hommailee kaikille vajaakuntoisille edunvalvojan vain sitä varten, että saa kuitattua kirjatun testamentin sisältävän kirjeen.
Ilman testamenttia riittää, että lähettää kaikille perikunnan jäsenille kutsukirjeen perunkirjoitukseen.
Testamentin tiedoksianto on kyllä testamentin saajan vastuulla. Ei perunkirjoittajan.
Eli joku yhteiskunnallinen yhdistys tms on hyvä vaihtoehto jos on läshes olematon perintö? Heillä riittänee kykyjä ja voimia moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa
Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?
Laatia testamentti. Pesänselvittäjä on juristi, joka haetaan käräjäoikeudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä oman "perukirjan" valmiiksi. Eli keräisi kaikki tiedot etukäteen, jotta tietää mitä kaikkea tietoa pitää kerätä.
Onko virkatodistuksilla joku voimassaoloaika?
On. Muistaakseni eivät saa olla 3 kuukautta vanhempia.
Eräs tuttu on odottanut kaksi vuotta parin tonnin perintöään englannista paperisodan vuoksi. Siis pitääkö kaikki virkatodistukset uusia 3kk välein odotusaikana?
Koskee perunkirjoitusta Suomessa. Englannissa on ihan omat lakinsa.
Pitäähän sinun tehdä perunkirjoitus riippumatta mistä sen perinnön on saannut, jos siis perijä asuu Suomessa. Joutuuko tuossa tilanteessa sitten hakemaan lykkäystä lykkäyksen perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?
Vaikka luulisi että Suomessa asia olisi hoidettu paljon fiksummin, niin tässä on ideana että kaikkialla missä olet asunut, olet saattanut synnyttää tai siittää lapsia eli perillisiä. Jotka eivät vaan voi olla tiedossa, jollei sieltä joka hemmetin seurakunnasta kysellä lappuja, että ethän varmasti ole lapsia tehnyt täällä.
Nykyisin riittää tilata sukuselvitys viimeisen kotiseurakunnan rekisteristä. He hakevat myös vanhemmat tiedot. Sitten menee hankalammaksi, jos vainaja on välissä asunut ulkomailla.
Tosin ei tuo systeemi ennenkään ollut niin hankala, jos vainaja ei ollut muuttanut kymmeniä kertoja eri paikkakunnille. Kun appiukkoni muutama vuosi sitten kuoli, mieheni soitti viimeisen kotiseurakunnan kirkkoherranvirastoon ja tilasi sieltä virkatodistuksen. Samalla hän sai tiedon, mistä vainaja oli muuttanut ko. seurakuntaan. Sitten soitto tämän seurakunnan kirkkoherranvirastoon ja sama juttu jne. Alle kahdessa tunnissa koko ketju oli käyty läpi ja viikossa kaikki virkatodistukset olivat tulleet postissa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia ei ole kuin OP:n kanssa. Vanhempani kuollessa piti kolmen eri pankin kanssa tehdä selvityksiä ja OP:lla oli ihan kryptisiä sääntöjä, mitkä eivät edes tule perintökaaresta, vaan ovat ihan itse keksittyjä.
Et ole sitten asioinut Nordean kanssa.
Minä olen ja ei mitään ongelmia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin tehdä oman "perukirjan" valmiiksi. Eli keräisi kaikki tiedot etukäteen, jotta tietää mitä kaikkea tietoa pitää kerätä.
Eräs tuttu on odottanut kaksi vuotta parin tonnin perintöään englannista paperisodan vuoksi. Siis pitääkö kaikki virkatodistukset uusia 3kk välein odotusaikana?
Pitäähän sinun tehdä perunkirjoitus riippumatta mistä sen perinnön on saannut, jos siis perijä asuu Suomessa. Joutuuko tuossa tilanteessa sitten hakemaan lykkäystä lykkäyksen perään?
Jos Englannissa asunut Ison-Britannian kansalainen kuolee, niin todellakaan ei tarvitse tehdä Suomessa perukirjoitusta, vaikka joku perillisistä asuisi Suomessa.
Nykyimmeiset ovat asuneet ehkä noin 2-3 eri maassa, ja ehkä ainakin 20 eri osoitteessa, joista monet eri paikkakunnilla. Enimmäkseen ehkä työn perässä, ellei 2.3avioliittoa tai avo sellaista jne. Laske siinä sitten kaikki lapset ja lasten lapsetkin kenties, joista hekin osa ainakin asuvat missä lie. Joten tilanne on nykyään haastava.
Typerä juttu. Tietysti elossaolotodistus vaaditaan. Ihan normi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Englannissa asunut Ison-Britannian kansalainen kuolee, niin todellakaan ei tarvitse tehdä Suomessa perukirjoitusta, vaikka joku perillisistä asuisi Suomessa.
Mutta jos sitä omaisuutta on Suomessa sekä ulkomailla ja asuu ulkomailla? Siis tällaisen tapauksen tiedän. En tiedä miten miten asiassa sitten meni, mutta pari vuotta meni, että sen perinnön saivat ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit kuitenkin perunkirjoitusta? Se kannattaa antaa jonkun juristin tehtäväksi, joko oikeusaputoimistoon, pankkiin, tai yksityiselle.
Pesänselvitys on sitten aivan eri juttu siinä vaiheessa, kun perunkirjoitus on tehty, perukirja hyväksytty ja ollaan jakamassa riitaista kuolinpesää.
Ei viitsi parin tunnin hommasta maksaa 2000€. Tämä olisi ollut jutussakin mainitun OP:n hinta.
Meillä Nordean lakimies otti perukirjan tekemisestä tuhat euroa, vaikka selvitettänä oli varsinaisen perukirjan lisäksi pari vainajan aikaisemmin kuolleen puolison perukirjasta jäänyttä pientä sotkua. Omaisuutta oli pankkitalletuksia, osakkeita ja rahasto-osuuksia. Minusta hinta oli hyvin kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa
Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?
Laatia testamentti. Pesänselvittäjä on juristi, joka haetaan käräjäoikeudesta
Tää voi olla ihan tyhmä kysymys, mutta mitä se testamentti auttaa? Ihan samalla tavalla siinä pitää selvittää pankkitilit, sulkea vakuutukset ja nettiliittymät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun tehdään paljon töitä myös ukomailla, asutaan milloin missäkin kuukaudesta- 6 kk. Kaikista "virkatodistus", ettei vaan oo tietämättäänkään saattanut lapsia alulle tms.
Olen itse asunut kolmessa eri maassa, tosin en ole ihan varma, olenko jokaiseen kirjani muuttanut eli ollut siellä virallisesti. Näin jälkikäteen toivon, että jospa en olisi kirjojani muuttanut, mutta kyllä ainakin yksi 2,5 vuoden pätkä oli virallista asumista.
Puolisoni on asunut neljässä eri maassa. Pesänjakaja kiittää😆
Pesänjakaja ei mitenkään kuulu tähän vaiheeseen
Meillä perukirjoitus ihan vastikään, ei ollenkaan noin rankkaa kuin mitä näistä kirjoituksista voisi päätellä. Tosin papereita tietenkin piti etsiä, mutta kaikki löytyivät. Virkatodistus tuli viikossa, ovat selvästi saaneet toimitusta nopeutettua. Osuuspankin lakimies, 1400 e. Hankalaksi varmaan käy, jos perijöitä löytyy pilvin pimein, ja yllättäen. Testamenttia harkitsen tämän perusteella, yksinkertaistaa asioita.
Minä yritän pitää paperit järjestyksessä ihan vaan sen takia, jos kuolla kupsahdankin yhtäkkiä. Niistä löytyy kaikki tarvittavat tiedot. Pitää nyt vielä tarkistaa, että puuttuuko sieltä jotain. Kaikki suoraveloitukset voisi päivittää ja kuukausittain uusiutuvat nettitilaukset.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?
Koska jälkikasvu on aikanaan kirjattu seurakunnan mukaan.
Kuluneen puolen vuoden aikana olemme sisarusten kesken tehneet töitä vainajan perunkirjan kanssa. Perunkirja teetettiin pankissa, mutta iso paperisota meillä silti oli. Perunkirjoitus hoidettiin pankin lakimiehen toimesta, eikä sekään sujunut maaliin ensimmäisellä kerralla. Vainajalla oli testamentti ja sen seurauksena perunkirjoitus mutkistui vielä hiukan. Nyt on enää aseet myymättä, mutta onneksi sitäkään ei tarvitse tehdä itse.
Mietin vain, kuinka vanhukset saavat tehtyä/teetettyä perunkirjoituksen. Sen verran tässä on ollut hommaa. Onneksi apua toki saa oikeusapu- tai lakitoimistoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia ei ole kuin OP:n kanssa. Vanhempani kuollessa piti kolmen eri pankin kanssa tehdä selvityksiä ja OP:lla oli ihan kryptisiä sääntöjä, mitkä eivät edes tule perintökaaresta, vaan ovat ihan itse keksittyjä.
Et ole sitten asioinut Nordean kanssa.
Olen. Ei ollut ongelmia. Hyväksyi lähettämäni tiedot ja sain kaikki kuntoon. OP nykäisi hihasta jonkun ihme säännön mille naurettiin maistaarissa ja lakimiehenkin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuluneen puolen vuoden aikana olemme sisarusten kesken tehneet töitä vainajan perunkirjan kanssa. Perunkirja teetettiin pankissa, mutta iso paperisota meillä silti oli. Perunkirjoitus hoidettiin pankin lakimiehen toimesta, eikä sekään sujunut maaliin ensimmäisellä kerralla. Vainajalla oli testamentti ja sen seurauksena perunkirjoitus mutkistui vielä hiukan. Nyt on enää aseet myymättä, mutta onneksi sitäkään ei tarvitse tehdä itse.
Mietin vain, kuinka vanhukset saavat tehtyä/teetettyä perunkirjoituksen. Sen verran tässä on ollut hommaa. Onneksi apua toki saa oikeusapu- tai lakitoimistoilta.
Tämän takia en halunnut ostaa pankin palvelua, koska minun olisi kuitenkim itse pitänyt kerätä tiedot heille.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla! Mulla on kaksi takana, ja sanon että yhtä helvettiä! Piti olla lippua ja lappua ja lapunlapunlappua.
Sukuselvitykset ammuvainaasta asti!
Olenkin ajatellut että järjestän asiat nyt jo etukäteen kuntoon ettei sitten enää...kun ei kuitenkaan ole mitään suuria mutta kuitenkin.
Nykyaikana kun kenenkään ei tarvitse tietää yhtään mistään yhtään mitään!
Oli kamala juttu tuo!
Sen takia perukirjan laatiminen kannattaa antaa ammattilaiselle. Hautaustoimistot veloittavat n. 500 e ja lakitoimistot n. 1500 e. Maksetaan kuolinpesän varoista tietenkin.
Tiedän, että Suomessa asuva peri ulkomailla asuvan ja siihen meni kans pari vuotta. Suomeen ne verot piti niistä maksaa.