Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuolinpesän selvitys juttu

Vierailija
19.02.2023 |

Tätä ajattelen kauhulla. Eräs ystävä jonka perunkirjan selvitys tulee laskeutumaan sisarelleni.
Miten esim selvitetään ulkomailla asuneiden osoitteet jos ne eivät ole tiedossa? Kuka selvittää?
Onko vinkkejä?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009390731.html

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia ei ole kuin OP:n kanssa. Vanhempani kuollessa piti kolmen eri pankin kanssa tehdä selvityksiä ja OP:lla oli ihan kryptisiä sääntöjä, mitkä eivät edes tule perintökaaresta, vaan ovat ihan itse keksittyjä.

saman olen huomannut. mutta myös muissa pankeissa pitää lakimiehen tutkia tapausta, vaikka perunkirjat laatisi kaksi tuomaria. ja kun asian selvittely vie viikkoja, joutuu perikunta hoitamaan pesän laskuja omista varoistaan. pankit pitää poistaa kokonaan tästä yhtälöstä, koska asia ei niille kuulu millään lailla. 

perikunta saa maksaa vainajan laskut vainajan varoista. käytännössä se toimii niin, että kuolinpesän hoitaja menee pankkiin vainajalle tulleiden laskujen kanssa.

Jos onnistuu neuvottelemaan asiat hyvin, saattaa saada jo ennen perukirjan laatimista oikeuden käyttää kuolinpesän tiliä laskujen maksamiseen, siis ilman, että tarvitsee mennä pankkiin laskujen kanssa. Oma kokemus tällaisesta on, laskuja oli paljon ja pankki veloittaa tiskillä maksetusta laskusta ison summan. Pankin lakimies antoi luvan tilin käyttöoikeuteen laskujen maksamista varten.

Moista lupaa ei lakimies voi antaa, harmin paikka.

Vierailija
82/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa

Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?

Laatia perukirjan valmiiksi.

Ei se auta, koska erilaiset sukuselvitykset ja virkatodistukset voi sitä varten hakea vasta kuoleman jälkeen. Minä jouduin toimittamaan pankille kolme erilaista todistusta itsestäni eli oman sukuselvityksen, virkatodistuksen siitä, että olen elossa ja virkatodistuksen ylipäätään perunkirjaa varten. Kaikissa oli samat tiedot, vain eri otsikko. Ja jokaisen näistä pankki pyysi erikseen, vaitiolovelvollisuuteen vedoten he eivät voineet kertoa kerralla kaikkia vaadittavia todistuksia! Ja kun tuli aika jakaa perintö, ei käynytkään, että omaiset olisivat voineet toimia haluamallaan tavalla, vaan pankki vaati jälleen kerran uudet todistukset samoista asioista, koska eiväthän he muuten tiedä, että jakokirjassa mainitut henkilöt ovat nimenomaan samat henkilöt. Rahaa ei saanut omalle tilille toisessa pankissa, vaan piti avata tili samassa pankissa, jossa vainajan/kuolinpesän tili oli ja sen lopettaminen oli kallista!

Meillä vainajan asunnon osakekirja oli kotona, ei pankissa, mutta kun asuntoa ryhdyttiin myymään, otti pankin lakimies yhteyttä ja ilmoitti, että asuntoa ei saa myydä, se on osa pesän omaisuutta ja pankin hallussa siihen asti, että he saavat lopullisen jakokirjan itselleen.

Meitä oli kuolinpesässä 2 osakasta, minä ja siskoni. Ei riitoja, todellinen sopujako. Paitsi että pankki laskutti jokaisessa mahdollisessa kohdassa ja venytti jakoa yli kahteen vuoteen.

Millä perusteella pankki venytti perinnön jakoa? Mulla sama tilanne, perunkirjoitus tehty helmikuussa ja saa nähdä milloin pankki luovuttaa rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihmisesti puristetaan viimeinenkin pisara vielä kuoltuaankin.  Oisikohan tässä jotain digiaikaan nähden parantamisen varaa, tässä käytännössä.  Kuka valvoo pankkien toimintaa näissä?

Vierailija
84/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa oli virheitä / valheita. Jos osoitteenmuutos on Postiin tehty, Posti siirtää vanhalla osoitteella tulevat kirjeet eteenpäin. Epäilen myös väitettä siitä, että rahat olisivat tililtä huvenneet pankkien palvelumaksuihin, sillä jutussa mainitaan Osuuspankki ja Osuuspankissa kuolinpesien tilit ovat maksuttomia.

Pelkkä osoitteenmuutos ei riitä, vaan pitää tilata maksullinen muuttopostipalvelu jos haluaa että posti kulkee ensimmäisen kuukauden jälkeen.

https://www.posti.fi/fi/henkiloille/kirjeet-ja-postipalvelut/jakelu-ja-…

Vierailija
85/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille. Otin joitain pointteja ylös tulevaisuutta varten.  Kerrankin täyttä asiaa 90%. Hienoa.

Vierailija
86/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella pankki venytti perinnön jakoa? Mulla sama tilanne, perunkirjoitus tehty helmikuussa ja saa nähdä milloin pankki luovuttaa rahat.

Onko perinnönjako tehty? Se on eri asia kuin perunkirjoitus eikä kukaan tee perinnönjakoa automaattisesti, jos kukaan kuolinpesän osakkaista ei vaadi sitä. Tosin jos olet kuolinpesän ainoa osakas, niin silloin erillistä perinnönjakoa ei tarvita. (Ositus on kuitenkin tehtävä ensin, jos vainaja oli naimisissa.)

Vierailija
87/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu mies kuoli ja pesää selvittänyt vaimo kertoi, että ihan älytön homma. Virastoista ja pankeista on vähennetty ihmisiä ja kaikkien paperien saaminen kestää. Vaikka itse haluaisi edistää asioita ja esim. myydä omaisuutta niin ei voi, kun viralliset asiat laahaa

Mitä näin elossa ollessaan voisi tehdä, että pesänselvittäjän ja perikunnan tehtävä olisi helpompi?

Ei se auta, koska erilaiset sukuselvitykset ja virkatodistukset voi sitä varten hakea vasta kuoleman jälkeen. Minä jouduin toimittamaan pankille kolme erilaista todistusta itsestäni eli oman sukuselvityksen, virkatodistuksen siitä, että olen elossa ja virkatodistuksen ylipäätään perunkirjaa varten. Kaikissa oli samat tiedot, vain eri otsikko. Ja jokaisen näistä pankki pyysi erikseen, vaitiolovelvollisuuteen vedoten he eivät voineet kertoa kerralla kaikkia vaadittavia todistuksia! Ja kun tuli aika jakaa perintö, ei käynytkään, että omaiset olisivat voineet toimia haluamallaan tavalla, vaan pankki vaati jälleen kerran uudet todistukset samoista asioista, koska eiväthän he muuten tiedä, että jakokirjassa mainitut henkilöt ovat nimenomaan samat henkilöt. Rahaa ei saanut omalle tilille toisessa pankissa, vaan piti avata tili samassa pankissa, jossa vainajan/kuolinpesän tili oli ja sen lopettaminen oli kallista!

Meillä vainajan asunnon osakekirja oli kotona, ei pankissa, mutta kun asuntoa ryhdyttiin myymään, otti pankin lakimies yhteyttä ja ilmoitti, että asuntoa ei saa myydä, se on osa pesän omaisuutta ja pankin hallussa siihen asti, että he saavat lopullisen jakokirjan itselleen.

Meitä oli kuolinpesässä 2 osakasta, minä ja siskoni. Ei riitoja, todellinen sopujako. Paitsi että pankki laskutti jokaisessa mahdollisessa kohdassa ja venytti jakoa yli kahteen vuoteen.

Pankki luovuttaa rahat, kun perinnönjako on toimitettu.

Vierailija
88/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko perinnönjako tehty? Se on eri asia kuin perunkirjoitus eikä kukaan tee perinnönjakoa automaattisesti, jos kukaan kuolinpesän osakkaista ei vaadi sitä. Tosin jos olet kuolinpesän ainoa osakas, niin silloin erillistä perinnönjakoa ei tarvita. (Ositus on kuitenkin tehtävä ensin, jos vainaja oli naimisissa.)

On tehty, osituskirjat tehty. Odottaa vain että kaikki vainajan laskut mm. hautauskulut on maksettu.

Vierailija
89/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?

Ei niillä osoitteilla sinänsä mitään tehdäkään vaan tarvitaan virkatodistukset kaikista paikoista, joissa henkilö on ollut kirjoilla. Tämä sen vuoksi, että voidaan todeta onko siellä mainittu lapsia, jotka voisivat olla perillisiä.

Ahaa. Kiitos. Voiko olla tekemättä perunkirjoitusta? Mitä siitä seuraa?

Se on lähes ainoa tapa saada perinnöksi velkaa.

Velat eivät periydy, eli perinnöksi ei voi saada velkaa.

Vierailija
90/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tehty, osituskirjat tehty. Odottaa vain että kaikki vainajan laskut mm. hautauskulut on maksettu.

Osituskirja tehdään osituksesta eikä perinnönjaosta.

Vierailija
91/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä juttu että vaikka digitalisaatio niin kaikki on vaan entistä vaikeampaa. Varsinkin kuolema.

Vierailija
92/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia perunkirjoitukseen tarvitaan osoitteet kaikista paikoista joissa menehtynyt on elänyt? Mitä sillä tiedolla tehdään?

Ei niillä osoitteilla sinänsä mitään tehdäkään vaan tarvitaan virkatodistukset kaikista paikoista, joissa henkilö on ollut kirjoilla. Tämä sen vuoksi, että voidaan todeta onko siellä mainittu lapsia, jotka voisivat olla perillisiä.

Mä sain velkaa perinnöksi. Oikeuteen piti mennä että sain velat kuitattua.

Vierailija
93/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan siinä tapauksessa voi saada, että on vainajan perillinen ja jättää perunkirjoituksen tekemättä. Tai virallinen termi varmaan on, että joutuu vastuuseen vainajan veloista, mutta käytännössä kysymys on samasta asiasta.

Vierailija
94/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa oli virheitä / valheita. Jos osoitteenmuutos on Postiin tehty, Posti siirtää vanhalla osoitteella tulevat kirjeet eteenpäin. Epäilen myös väitettä siitä, että rahat olisivat tililtä huvenneet pankkien palvelumaksuihin, sillä jutussa mainitaan Osuuspankki ja Osuuspankissa kuolinpesien tilit ovat maksuttomia.

Pelkkä osoitteenmuutos ei riitä, vaan pitää tilata maksullinen muuttopostipalvelu jos haluaa että posti kulkee ensimmäisen kuukauden jälkeen.

https://www.posti.fi/fi/henkiloille/kirjeet-ja-postipalvelut/jakelu-ja-…

Tämä on joku uusi juttu. Meillä on 2018 tehty osoitteenmuutos kuolinpesästä ja vielä 2021 tuli kirjepostia Postin osoitteenmuutostarralla. Pankin ja verottajan kirjeet ovat kääntyneet automaattisesti, mutta 2021 tuli vainajalle joulukortti minun osoitteeseeni siirrettynä.

Vierailija
95/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvittiin joku virallinen todistus, josta ilmeni asia, jota ei aikaisemmin tarvittu. Esimerkiksi koska olen avoliitossa, pankki halusi avomiehen sukuselvityksen varmistaakseen, että hän on lasteni isä - älä kysy, että miksi, lapsia ei testamentissa mainittu eikä perintöä ollut menossa heille suoraa, mutta yllättäen pankissa kiinnostuttiin alaikäisen lapseni osalta myös hänen isästään. Sisko oli eronnut 20 vuotta sitten, hän joutui hankkimaan pankille osituskirjan avioeron jälkeen tehdystä osituksesta ja virkatodistuksen exästä. Joka kerta kun luulimme, että nyt riittää, saatiin kuulla, että ehei, nyt puuttuu tällainen virallinen paperi.

Vierailija
96/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat periytyy ellei perunkirjoitusta tehdä 3 kk:n kuluessa kuolemasta.

Vierailija
97/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osituskirja tehdään osituksesta eikä perinnönjaosta.

Alustava osituskirja on tehty.

Vierailija
98/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat jotakin kuolinpesän varoja ja samalla laiminlyöt perukirjoituksen tekemisen, niin pesän velkavastuu siirtyy sinulle. eli perukirjoituksen tekemättä jättäminen on se tapa saada velkaa perinnöksi.

Vierailija
99/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on sisaresi asia niin miksi kyselet? Anna olla huoli ei ole sinun.

Vierailija
100/125 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankki,varsinkin maalaispitäjässä on pahin,etenkin jos ei käytä heidän lakimies -palveluitaan.