Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä Venäjällä aiemmin matkustellut - oletko kaivannut Venäjälle?

Vierailija
18.02.2023 |

Vuosia sitten tuli matkusteltua säännöllisesti Venäjällä, mutta nyt on reissut itänaapuriin jääneet kauniiksi muistoiksi. Ensin tuli koronaepidemia ja sitten tämä hyökkäys Ukrainaan.

Mutta tosiasiassa kaipaan kovasti käydä Venäjällä, tuntea taas se paikallinen kulttuuri ns. iholla. Syödä venäläistä ruokaa ja keskustella - edes auttavasti - omalla venäjän kielen taidolla paikallisten ihmisten kanssa. Onko lisäkseni muita samasta ongelmasta kärsiviä?

En ole kenenkään trolli. Pääsääntöisesti toivon kaikille venäläisille kaikkea hyvää. Mutta Venäjän asevoimille myös tuntuvaa tappiota Ukrainassa.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen.  Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan. 

Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki. 

Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.

Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi. 

Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).

asianajaja

Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.

Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista. 

Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa. 

asianajaja

Onko tiedossa tapauksia, jossa suomalainen olisi otettu rajalla kiinni vakoojana?

Ei ole enkä niin väitäkään.

Kummasti tämä uhkakuvani kääntyy minua vastaan, vaikka luulin aluksi, että Venäjän tietoni olisi saanut alapeukkuja. Saati sitten se, että kielitaitoni on hyvä.

Sotatilanteessa vaan kaikki on mahdollista. En ainakaan minä uskalla Venäjälle matkustaa tällä hetkellä, vaikka mieli kovin tekisi. Siellä saisi myös sanansa pitää kurissa eikä paljoa puhua vallitsevasta tilanteesta. Viimeistään silloin saatettaisiin oven taakse tulla. Tietenkin, jos täysin ummikkona matkustelee, riski on pienempi. Mutta silti mielestäni olemassa.

asianajaja

Itse en myöskään enää uskalla matkustaa Venäjälle samasta syystä. Kerran olen käynyt pidemmällä reissulla Pietarissa mutta nyt heillä on liikaa tietoa ja kokisin oman matkailuni sinne isoksi riskiksi. Rynkyn kanssa menen, jos ylipäällikkö määrää.

Vierailija
82/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen matkustaa Venäjälle tällaisena aikana?

Toivon todella, että itäblokin trollit asialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku tankkaajan itkee kun joutuu putkaan siellä ja kukaan ei voi auttaa

Vierailija
84/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten takia tietysti. Venäjältä on mahdollista iskeä huippukaunis nainen. Se on elämän tärkein asia miehelle. Jos Suomesta ei saa kuin jonkun lihavan naisen tai ei sitäkään, koko elämä menee hukkaan.

Vierailija
85/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt itänaapurissa viimeksi Neuvostoliiton aikaan kun Pietari tunnettiin vielä Leningradina. Teimme lukiossa ollessa 1980-luvulla luokkaretkimatkan linja-autolla Kuopiosta Viipurin kautta Leningradiin ja takaisin.

Nykyisin Suomessa on sen verran paljon venäläistä väestöä omasta takaa että ei ole erityistä tarvetta käydä itärajan toisella puolella. Molemmat ukkini kävivät myös 1941-1944 Itä-Karjalassa eli Äänislinnassa ja Syvärillä.

Vierailija
86/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten takia tietysti. Venäjältä on mahdollista iskeä huippukaunis nainen. Se on elämän tärkein asia miehelle. Jos Suomesta ei saa kuin jonkun lihavan naisen tai ei sitäkään, koko elämä menee hukkaan.

Nykytilanteessa suosin kyllä ehdottomasti ukrainalaisia naisia venäläisten sijasta. Tosin suomalaisilla naisilla on ehdottomana etuna hyvä suomen kielen taito eikä tarvitse erikseen selittää miten suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa toimitaan.

Vierailija
87/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ikävä Pietaria, kultaisia kupoleita ja valtavaa Nevaa.

Mutta en mene enää Venäjälle, ellei se järjestelmä romahda.

Slava Ukraini!

Juuri näin minäkin ajattelen. Pietari on maailman kauneimpia kaupunkeja, kaipaan Heinätoria, Alexander Nevskyn luostaria, Nevan siltoja..mutta vasta sitten menen kun systeemi siellä on muuttunut ja ihmiset vapaita.

Venäjällä ihmiset ovat vapaita kunhan vain politiikkaan ei sekaannu. Yksilönvapaus on suurempaa kuin Suomessa.

Näinhän se on aina itänaapurissa ollut, myös neukkuaikana. Kunhan et sekaannu asioihin mistä et mitään ymmärrä, niin saat vastineeksi elää varsin rauhassa omissa oloissasi.

Moraalitonta silloin kun se merkitsee toiseen maahan hyökkäyksiä, kansanmurhaa ja hävitystä.  Sen verran pitäisi jokaisen välittää. 

Vierailija
88/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Jos mies ei ole ollut venäläisen naisen kanssa niin hän ei tiedä naisista MITÄÄN. Huh mitä sieltä löytyy... Sen verran voi kokemuksesta sanoa... Ja osaavat olla todella seurallisia vielä sen kaiken muun päälle!

Vierailija
89/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen.  Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan. 

Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki. 

Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.

Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi. 

Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).

asianajaja

Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.

Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista. 

Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa. 

asianajaja

Onko tiedossa tapauksia, jossa suomalainen olisi otettu rajalla kiinni vakoojana?

Ei ole enkä niin väitäkään.

Kummasti tämä uhkakuvani kääntyy minua vastaan, vaikka luulin aluksi, että Venäjän tietoni olisi saanut alapeukkuja. Saati sitten se, että kielitaitoni on hyvä.

Sotatilanteessa vaan kaikki on mahdollista. En ainakaan minä uskalla Venäjälle matkustaa tällä hetkellä, vaikka mieli kovin tekisi. Siellä saisi myös sanansa pitää kurissa eikä paljoa puhua vallitsevasta tilanteesta. Viimeistään silloin saatettaisiin oven taakse tulla. Tietenkin, jos täysin ummikkona matkustelee, riski on pienempi. Mutta silti mielestäni olemassa.

asianajaja

Palstalla nyt veistellään, älä siitä välitä. Olen samaa mieltä kanssasi enkä haluaisi nyt mennä Venäjälle juuri sen takia, että siellä vallitsee tällä hetkellä mielivalta.

Vierailija
90/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
91/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Jos mies ei ole ollut venäläisen naisen kanssa niin hän ei tiedä naisista MITÄÄN. Huh mitä sieltä löytyy... Sen verran voi kokemuksesta sanoa... Ja osaavat olla todella seurallisia vielä sen kaiken muun päälle!

Venäläisissä naisissa on kyllä jotain omanlaistansa luonnetta. Itse uskon että maa jossa on vaikea elää kasvattaa myös henkisesti ja fyysisesti vahvoja ihmisiä.

Vierailija
92/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään kaipaa itse Venäjää, vaan sikäläisiä dievushkoita, Tatjanaa, Nadeshdaa, Ljudmilaa, Raissaa yms.

Vierailija
93/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt itänaapurissa viimeksi Neuvostoliiton aikaan kun Pietari tunnettiin vielä Leningradina. Teimme lukiossa ollessa 1980-luvulla luokkaretkimatkan linja-autolla Kuopiosta Viipurin kautta Leningradiin ja takaisin.

Nykyisin Suomessa on sen verran paljon venäläistä väestöä omasta takaa että ei ole erityistä tarvetta käydä itärajan toisella puolella. Molemmat ukkini kävivät myös 1941-1944 Itä-Karjalassa eli Äänislinnassa ja Syvärillä.

Tuskinpa kukaan matkustaa mihinkään paikallisten ihmisten takia. Ellei nyt puhuta jostakin extreme-matkailijoista, jotka haluavat tutustua heimoihmisiin. Yleensä mennään katsomaan historiallisia kohteita, kokemaan kulttuuria tai matkustellaan eri paikkoihin tavoitteena nähdä kaikki mahdolliset maat.

Vierailija
94/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäläisissä naisissa on kyllä jotain omanlaistansa luonnetta. Itse uskon että maa jossa on vaikea elää kasvattaa myös henkisesti ja fyysisesti vahvoja ihmisiä.

Eivät ole vahvoja vaan alistuneita ja flegmaattisia.

Vierailija
95/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä on vahvoja naisia, jotka on kasvattu naisellisiksi. Venäläisillä naisilla on itseluottamusta. Suomessa taas on arkoja naisia, jotka on kasvatettu feministeiksi.

Vierailija
96/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan lasteni kanssa. Viimeksi syksyllä käytiin ja nyt lasten hiihtolomalla ollaan menossa taas. Mennään Pietarin seudulle venäläisen tuttavani luokse. Matkahinnat on kyllä ihan hirveät nykyään kun meiltäkin (minä ja 2 lasta) maksoi yli 300 euroa linja-autoliput Helsingistä Pietariin ja takaisin. Ennen sai matkoja jopa 15-20 €/menopaluu/aikuinen.

Vierailija
97/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä on vahvoja naisia, jotka on kasvattu naisellisiksi. Venäläisillä naisilla on itseluottamusta. Suomessa taas on arkoja naisia, jotka on kasvatettu feministeiksi.

Ei ole vahvoja ihmisiä, kun antavat pikkumiehen johtaa maan sotaan tappamaan veljeskansaa.

Vierailija
98/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vahvoja ihmisiä, kun antavat pikkumiehen johtaa maan sotaan tappamaan veljeskansaa.

Sehän on proxy-sota Natoa vastaan.

Vierailija
99/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku tankkaajan itkee kun joutuu putkaan siellä ja kukaan ei voi auttaa

Suomen valtion on pakko auttaa kansalaistaan.

Vierailija
100/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on proxy-sota Natoa vastaan.

Kiinan ja USAn proxy-sota se on. USA varustaa Ukrainaa, Kiina Venäjää. Kiina ja USA kamppailevat maailmanherruudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan