Sinä Venäjällä aiemmin matkustellut - oletko kaivannut Venäjälle?
Vuosia sitten tuli matkusteltua säännöllisesti Venäjällä, mutta nyt on reissut itänaapuriin jääneet kauniiksi muistoiksi. Ensin tuli koronaepidemia ja sitten tämä hyökkäys Ukrainaan.
Mutta tosiasiassa kaipaan kovasti käydä Venäjällä, tuntea taas se paikallinen kulttuuri ns. iholla. Syödä venäläistä ruokaa ja keskustella - edes auttavasti - omalla venäjän kielen taidolla paikallisten ihmisten kanssa. Onko lisäkseni muita samasta ongelmasta kärsiviä?
En ole kenenkään trolli. Pääsääntöisesti toivon kaikille venäläisille kaikkea hyvää. Mutta Venäjän asevoimille myös tuntuvaa tappiota Ukrainassa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Käyn viikottain, valemedian jutut naurattaa.
Höpö höpö, viisumeita ei ole myönnetty enää aikoihin ja raja on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn viikottain, valemedian jutut naurattaa.
Höpö höpö, viisumeita ei ole myönnetty enää aikoihin ja raja on kiinni.
Raja ei ole kiinni ja viisumeita myönnetään koko ajan. Venäjälle pääsee matkustamaan.
Kyllä, ap:n ja asianajajan kanssa samoilla linjoilla. Joskus, ehkä, mutta tulevaisuus on sumuinen. Toistaiseksi ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.
Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista.
Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa.
asianajaja
Jos menee tyttöystävän asuntoon asumaan loman ajaksi pitäisi olla tavallista pienempi riski leimautua ulkomaiseksi vakoojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.
Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista.
Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa.
asianajaja
Onko tiedossa tapauksia, jossa suomalainen olisi otettu rajalla kiinni vakoojana?
Ei ole enkä niin väitäkään.
Kummasti tämä uhkakuvani kääntyy minua vastaan, vaikka luulin aluksi, että Venäjän tietoni olisi saanut alapeukkuja. Saati sitten se, että kielitaitoni on hyvä.
Sotatilanteessa vaan kaikki on mahdollista. En ainakaan minä uskalla Venäjälle matkustaa tällä hetkellä, vaikka mieli kovin tekisi. Siellä saisi myös sanansa pitää kurissa eikä paljoa puhua vallitsevasta tilanteesta. Viimeistään silloin saatettaisiin oven taakse tulla. Tietenkin, jos täysin ummikkona matkustelee, riski on pienempi. Mutta silti mielestäni olemassa.
asianajaja
Palstalla nyt veistellään, älä siitä välitä. Olen samaa mieltä kanssasi enkä haluaisi nyt mennä Venäjälle juuri sen takia, että siellä vallitsee tällä hetkellä mielivalta.
Olet oikeassa.
Meinasin jo provosoitua siitä, etteikö pointtia tajuta :D Unohdin, että olen palstalla, missä tarkoitus juuri saada provoilemaan.....
Sanon vielä, venäläisten silmissä USA on paholainen/vihollinen ja Nato on USA. Venäjä on sallinut Usan ja Suomen armeijoiden yhteisharjoitukset jo vuosikausia. Mutta nyt.
USA= Nato= vihollinen=Suomi haluaa Natoon=USA on vihollinen=Suomi on vähintään vihamielinen.
Tämä yhtälö on se ongelma.
Itse aikoinani Venäjällä ollessani kysyttiin, mistä olen, koska puhun niin hyvää venäjää. Monesti kysyttiin, että oletko Usasta? Kun sanoin, että Suomesta, niin oltiin heti kavereita ja helpottuneita. Mutta nyt tämä tilanne tuosta on muuttunut.
En syytä tilanteesta suurinta osaa venäläistä kansaa. He ovat manipuloituja. Uutisia sensuroitu ja propaganda laulaa. Näin on Venäjällä/NL:ssa ollut aina.
Kyse on hienossa maassa ollut aina surkeista johtajista.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen matkustaa Venäjälle tällaisena aikana?
Toivon todella, että itäblokin trollit asialla.
Naisten takia tietysti. Venäjältä on mahdollista iskeä huippukaunis nainen. Se on elämän tärkein asia miehelle. Jos Suomesta ei saa kuin jonkun lihavan naisen tai ei sitäkään, koko elämä menee hukkaan.
Tämä on totta. Jos mies ei ole ollut venäläisen naisen kanssa niin hän ei tiedä naisista MITÄÄN. Huh mitä sieltä löytyy... Sen verran voi kokemuksesta sanoa... Ja osaavat olla todella seurallisia vielä sen kaiken muun päälle!
Venäläisissä naisissa on kyllä jotain omanlaistansa luonnetta. Itse uskon että maa jossa on vaikea elää kasvattaa myös henkisesti ja fyysisesti vahvoja ihmisiä.
Eivät ole vahvoja vaan alistuneita ja flegmaattisia.
Venäjällä on vahvoja naisia, jotka on kasvattu naisellisiksi. Venäläisillä naisilla on itseluottamusta. Suomessa taas on arkoja naisia, jotka on kasvatettu feministeiksi.
Ainakin Youtubessa propagandan nielleet hampaattomat babushkat on ihan tolkuttomia putinismissaan ja länsivihassaan.
Kyllä kaipaan. Kävin viimeksi v.2019, ja käytin jo jonkin verran oppimaani Venäjän kieltä. Niin minäkin toivon venäläisille kaikkea hyvää, mutta sotaa en hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt itänaapurissa viimeksi Neuvostoliiton aikaan kun Pietari tunnettiin vielä Leningradina. Teimme lukiossa ollessa 1980-luvulla luokkaretkimatkan linja-autolla Kuopiosta Viipurin kautta Leningradiin ja takaisin.
Nykyisin Suomessa on sen verran paljon venäläistä väestöä omasta takaa että ei ole erityistä tarvetta käydä itärajan toisella puolella. Molemmat ukkini kävivät myös 1941-1944 Itä-Karjalassa eli Äänislinnassa ja Syvärillä.
Linnanpellon lukio?
Sama asianajaja, joka ketjussa kirjoittanut.
Olin muuten siellä Pietarissa työharjoittelussa Dannyn veljen hommissa. Liikekompleksi Sofiskaja 14. Veli oli ekonomi, juristi ja lähinnä liikemies.
Joskus nuorena ja nättinä venäjänkielentaitoisena sitä sai mitä ihmeellisimpiä hommia.
Kivoja ja kohteliaita oli sekä Juhani että pari kertaa tapaamani Danny.
Asuin ihan normaalissa venäläisessä kerrostalossa. Talvella oli hemmetin kylmä. Paljon vaatteita päälle ja peiton alle. Tv päälle. Uutisten lukijoista en ymmärtänyt mitään, kun puhuvat niin nopeaa tekstiä (Novosti Yle hieman eri....)
asianajaja
Kyllä olen kaivannut, Pietaria ennen kaikkea. Oli matkustussuunnitelmia ennen koronaa, mutta ne sitten romuttuivat ja uusia ei tule ennen kuin sota Ukrainassa päättyy. Tuntuu hullulta, miten monta vuotta viime visiitistä on jo kulunut, kun aiemmin tuli käytyä parin vuoden välein...
En ikinä ole käynyt Venäjällä, mutta Pietarissa ja Moskovassa olisi mielenkiintoista ollut käydä. Arkkitehti, paikallinen ruoka ja nähtävyydet kiinnostaisivat. Myös balettia olisi mahtava käydä katsomassa.
Hauskaa olisi myös junalla matkustaa Venäjän läpi esim. Mongoliaan tai Kiinaan, ja siitä eteenpäin muualle Aasiaan.
Nyt ei todellakaan ole mitään haluja tai mielenkiintoa matkustaa ko. maahan. Ei, ennen kuin valta on vaihtunut ja lännen pelottelu sekä uhkailu loppuneet. Tavallisissa kansalaisissa ei ole mitään vikaa, mutta myönnän että halveksin heitä, jotka kannattavat tuota brutaalia sotaa ja Putinin propagandaa.
Vasta oli ulkoministeriön sivuilla suositus, ettei Suomesta matkustettaisi Venäjälle ja maassa oleskelevia suositeltiin poistumaan maasta pian. Tilanne on muuttunut herkäksi ja tavan turisti voidaan pidättää tekosyiden nojalla.
Hei!
Suunnittelen vaellusreissua Venäjän puolelle murmanskin alueelle. Osaako joku neuvoa miten käytännön järjestelyt hoidetaan jos ei aio yöpyä hotelleissa.
Luin jostakin että jossain täytyisi rekisteröityä reissun alussa sekä lopussa? Vai riittääkö pelkkä viisumi jos meinaa reppureissata muutaman viikon?
PS.: En ole kiinnostunut sodasta tai politiikasta, ainoastaan tuntureista.
- UnTero
Älä ainakaan Kosti Heiskaselta tai Janus Putkoselta kysy neuvoja.
Voipi olla että maailma muuttuu niin paljon ettei täältä enää koskaan pääse Venäjälle. Suomi on nykyään vihollismielinen valtio ja voi olla että rajat pysyvät kiinni vaikka Suomi niitä joskus yrittäisi availlakin. Sääli sinällään koska Venäjä on kaikesta huolimatta hyvin hieno maa kulttuurillisesti ja historiallisesti. Ja joo tiedän etteivät tietyt ihmiset pidä tästä mielipiteestä 😁
Kyllä täältä pääsee Venäjälle tällä hetkelläkin. Sähkönen viisumi vain vetämään.
En ole käynyt enkä aio mennä. Aivopestyjä ja lampaita koko sakki. Ja muutenkin, paskainen maa.
On ikävä Pietariin ja Moskovaan! Aikoinaan tuli käytyä melkein kerran vuodessa, joskus useamminkin. No nytpä ei. Eikä aivan heti, vaikka sota loppuisikin.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä aio mennä. Aivopestyjä ja lampaita koko sakki. Ja muutenkin, paskainen maa.
Minä olen käynyt, viimeksi viime kesänä.Moskova on aivan uskomaton kaupunki. Mitään paskaista sielä ei ollut, ne rakennukset ja se kulttuuri on aivan mahtavia. Venäjällä ei myöskään ole rasismia ihonvärin tai kulttuurin takia joten sielä reissaaminen on todella helppoa kunhan osaa kieltä auttavasti. Ihmiset ovat mukavia, toisinkuin mitä meille on opetettu. Perhe- ja sukulaissuhteet sekä ystävät ovat venäläisille kaikki kaikessa, eli kannattaa tutustua paikallisiin ja "hankkiutua" jonkun kamraatiksi jos pitempään aikoo sielä aikaansa viettää. Helpottaa tosiaan paljon jos kieltä opettelee niin että pystyy kommunikoimaan joten kuten. Minua ei ainakaan ole tapettu tai hakattu sen tähden että olen suomesta. Hieno maa.
En ole kaivannut kummemmin. Pietarissa olisi kyllä kiva taas joskus käydä. Mutta siihen menee varmaan pitkä aika, kunnes se mahdollisesti tapahtuu. Mukava boheemi ja paikoin kaunis kaupunki. Ihan toista maata kun moni muu paikka siellä.