Sinä Venäjällä aiemmin matkustellut - oletko kaivannut Venäjälle?
Vuosia sitten tuli matkusteltua säännöllisesti Venäjällä, mutta nyt on reissut itänaapuriin jääneet kauniiksi muistoiksi. Ensin tuli koronaepidemia ja sitten tämä hyökkäys Ukrainaan.
Mutta tosiasiassa kaipaan kovasti käydä Venäjällä, tuntea taas se paikallinen kulttuuri ns. iholla. Syödä venäläistä ruokaa ja keskustella - edes auttavasti - omalla venäjän kielen taidolla paikallisten ihmisten kanssa. Onko lisäkseni muita samasta ongelmasta kärsiviä?
En ole kenenkään trolli. Pääsääntöisesti toivon kaikille venäläisille kaikkea hyvää. Mutta Venäjän asevoimille myös tuntuvaa tappiota Ukrainassa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, mutta mummuni kävi useasti Jaltalla. Silloin pienenä ihastelin niitä kuvia ja maisemia ja ajattelin, että tuonne haluan isona. Haluan edelleen, mutta eihän sinne uskalla mennä. Tai siis kyse Krimistä, ei Venäjästä. Mitenkähän sota tuhoaa maisemia?
Toinen missä haluaisin käydä on Batumi, Gruusiassa.
Näissä siis maisemat on se juttu. En tykkää maisemista esim, Espanjassa, Kreikassa, Miamissa, Thaimaassa.
Gruusiassa??? Maan nimi on Georgia ja se on itsenäinen valtio, johon Venäjä hyökkäsi 2008.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kellään asiaa tuonne ennenkuin venäjä on pilkkoutunut pieniksi itsenäisiksi valtioiksi joissa on järjestetty valvotusti hyväksytyt demokraattiset vaalit. Eli kukaan ei tule enää matkustamaan ennen tunnettuun venäjään.
T: Entinen venäjän matkaaja
Älä unta nää! Ydin-Venäjä säilyy kuten on säilynyt tuhat vuotta. Tsetseenit ja muut tsuvassit varmaan perustaa omia valtioita tai liittyy USA:n etäosavaltioksi, mutta ydinvenäjä on yhteen kansakuntaan perustuva valtio, 80 % on etnisiä venäläisiä, jotka identifoitu vat Äiti-Venäjään. Sellaista on vaikea hajottaa edes USA:n vaikka se parhaansa yrittää.
Linjasin intin jälkeen ettei Loviisasta idempään tarvitse mennä, ja hyvin on linja pitänyt 35 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Linjasin intin jälkeen ettei Loviisasta idempään tarvitse mennä, ja hyvin on linja pitänyt 35 vuotta.
Ei siis Japani ja Kiina kiinnosta, tai muut idän maat kuten Mongolia. Rajaat itsesi turhan ahtaalle. Mutta saahan tynnyrissäkin elää jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
En venäjää ja venäläisiä kaipaa ollenkaan mutta vanhempieni kotipaikka luovutetun karjalan alueella oli kaunis, siellä viihtyisin kyllä luonnon keskellä. Tuskin kuitenkin tulee enää ikinä mentyä.
Mitä noita ikivanhoja miettimään kun et sinä ole siellä asunut. Ei se metsä ole siellä sen kummempaa kuin täälläkään.
En kyllä lähtisi tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa sekoilemaan Venäjälle, vaikka se olisi teknisesti mahdollistakin. Maa on hyvin arvaamaton ja ties miten tuolla meininki kääntyy.. se voi olla että nappaavat kiinni ties minä agenttina ja pistävät miinoja polkemaan. Niin on hullu maa, että kannattaa käyttää järkeä kun ajat on tällaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja matkustelua en lopeta. Tuntureilla oon käyny vaeltaa paljon niiden puolella.
Hiipinätunturit on upea paikka.
Älä ainakaan kaikissa jännän näköisistä onkaloista nuuhkuttele. Se on myös vanha ydinkoealue.
Kävin reilu kymmenkunta vuotta sitten juurikin tällä vanhalla ydinkoealueella. Sen jälkeen on hiukset harmaantuneet ja vähentyneet. Siihen voi olla kyllä muitakin syitä kuin radioaktiivinen säteily.
Kirovsk ja Apatit mukavia paikkoja. Siellä tuli solmittua hyviä ystävyyssuhteita.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa, viinaa ja kaljaa ja piraattilevyjä. Viipurista sai hiusten leikkuunkin halvalla. Ja vähän muutakin sai halvalla, jos ymmärrätte mitä tarkoitan...- niitä aikoja kaipaan.
Aika säälittävä tapaus pitää olla että menee Venäjälle erikseen maksullisiin. Tiedän yhden tunarin, joka sai tällaiselta reissultaan HIV:n ja tartutti kotona eteenpäin. Hirveä häpeä koko suvulle. Ja vanha ukko vielä.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, mutta mummuni kävi useasti Jaltalla. Silloin pienenä ihastelin niitä kuvia ja maisemia ja ajattelin, että tuonne haluan isona. Haluan edelleen, mutta eihän sinne uskalla mennä. Tai siis kyse Krimistä, ei Venäjästä. Mitenkähän sota tuhoaa maisemia?
Toinen missä haluaisin käydä on Batumi, Gruusiassa.
Näissä siis maisemat on se juttu. En tykkää maisemista esim, Espanjassa, Kreikassa, Miamissa, Thaimaassa.
Kuvista päätellen Ukrainan pellot näyttää kuun kamaralta.
Vierailija kirjoitti:
Baikal-järvi olisi kiva elämässään kerran kokea. Pietarissa olen käynyt ja onhan se aika erilainen eläin kuin Helsinki. Kaikki on niin suurta.
Pietarin pääkatu Nevski Prospekti on about Mannerheimintien mittainen, mutta se leveydeltään tuo mieleen moottoritien. Kolme kaistaa molempiin suuntiin.
Kaipailen vaan dollarin kuvat silmissä. Bensa olisi nyt 3x halvempaa, tupakka 8x, tulihan sieltä oluet ja vodkatkin nimelliseen hintaan. Vielä siellä näkyy tankkaajia käyvän, itse en lähde ennen kun tilanne rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis Japani ja Kiina kiinnosta, tai muut idän maat kuten Mongolia. Rajaat itsesi turhan ahtaalle. Mutta saahan tynnyrissäkin elää jos niin haluaa.
Japanissa, Singaporessa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa tulee käytyä mun Hawaijin kesämökiltä käsin, silloinkin tulee lennettyä länteen päin. Ehkä olen tynnissä, mutta ei voi valittaa, tässä samassa tynnyrissä kanssani on se puolikas maailmasta joka itseäni mitenkään kiinnostaa. Suomen passi on perin soiva peli matkusteluun, sinne millä sillä ei viisumivapaasti turistina pääse, ei oikeastaan tarvitse päästäkään.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan ihan näin yksissä tuumin parasta sopia että KUKAAN ei mene sinne seuraavaan 50 vuoteen. Antaa tilanteen rauhlittua ihan kunnolla.
Vain homot ja impotentit eivät käy Venäjällä. Kaikki panomiehet sen sijaan käyvät.
Käyn viikottain, valemedian jutut naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En venäjää ja venäläisiä kaipaa ollenkaan mutta vanhempieni kotipaikka luovutetun karjalan alueella oli kaunis, siellä viihtyisin kyllä luonnon keskellä. Tuskin kuitenkin tulee enää ikinä mentyä.
Mitä noita ikivanhoja miettimään kun et sinä ole siellä asunut. Ei se metsä ole siellä sen kummempaa kuin täälläkään.
Oli omalla tavallaan nostalgista käydä istumassa vanhempani lapsuudenkodin ja koulun rappusilla. Itse rakennuksista ei sitten muuta ollutkaan jäljellä. Kävellä vanhoja suomalaisten tekemiä kärrypolkuja pitkin käyttäen apuna sotaa edeltävää suomalaisten karttaa. Ja oli paljon kauniita autioita rantoja.
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
Vain typerys matkustaa Venäjälle nyt. Jopa oma kansakin haluaa pois
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
On ikävä Pietaria, kultaisia kupoleita ja valtavaa Nevaa.
Mutta en mene enää Venäjälle, ellei se järjestelmä romahda.
Slava Ukraini!
Juuri näin minäkin ajattelen. Pietari on maailman kauneimpia kaupunkeja, kaipaan Heinätoria, Alexander Nevskyn luostaria, Nevan siltoja..mutta vasta sitten menen kun systeemi siellä on muuttunut ja ihmiset vapaita.
Oliskohan ihan näin yksissä tuumin parasta sopia että KUKAAN ei mene sinne seuraavaan 50 vuoteen. Antaa tilanteen rauhlittua ihan kunnolla.