Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä Venäjällä aiemmin matkustellut - oletko kaivannut Venäjälle?

Vierailija
18.02.2023 |

Vuosia sitten tuli matkusteltua säännöllisesti Venäjällä, mutta nyt on reissut itänaapuriin jääneet kauniiksi muistoiksi. Ensin tuli koronaepidemia ja sitten tämä hyökkäys Ukrainaan.

Mutta tosiasiassa kaipaan kovasti käydä Venäjällä, tuntea taas se paikallinen kulttuuri ns. iholla. Syödä venäläistä ruokaa ja keskustella - edes auttavasti - omalla venäjän kielen taidolla paikallisten ihmisten kanssa. Onko lisäkseni muita samasta ongelmasta kärsiviä?

En ole kenenkään trolli. Pääsääntöisesti toivon kaikille venäläisille kaikkea hyvää. Mutta Venäjän asevoimille myös tuntuvaa tappiota Ukrainassa.

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tuo naapuri tuosta rauhoittuu, niin aion mennä junalla koko valtavan maan läpi. Ikimuistoisen kokemuksen aion hankkia.

Vierailija
2/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja matkustelua en lopeta. Tuntureilla oon käyny vaeltaa paljon niiden puolella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En periaatteessa hirveästi mutvähän se nakertaa kun tietää ettei sinne kannata lähteä niin meinaa alkaa kaihertaa.

Vierailija
4/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En venäjää ja venäläisiä kaipaa ollenkaan mutta vanhempieni kotipaikka luovutetun karjalan alueella oli kaunis, siellä viihtyisin kyllä luonnon keskellä. Tuskin kuitenkin tulee enää ikinä mentyä.

Vierailija
5/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene ennekuin sota on loppu ja Venäjä lyöty.

Vierailija
6/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania muistoja vuosien varrelta mutta alapäätä kirveli useasti reissun jälkeen.

Vierailija
7/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja matkustelua en lopeta. Tuntureilla oon käyny vaeltaa paljon niiden puolella. 

Missäpäin? Raja varmaan pitänyt kuitenkin yrittää virallisesta kohtaa?

Vierailija
8/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiipinätunturit on upea paikka. Ja Murmanskin seutu muutenkin.

Haluaisin niin kuljailla kesäöitä Pietarissa, mutta saa nähdä minkä vuoden kesästä puhutaan kun seuraavan kerran siihen mahdollisuus tulee.

ap.

Vierailija
9/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kaivannut, reissaamisesta jo parikymmentä vuotta. Reseptit toimivat täälläkin.

Vierailija
10/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Venäjällä maa ja kansa on pelkkä välttämätön paha kiinnostavien kohteiden ohella.

Vierailija
11/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 20 vuotta sitten Pietarissa, kierreltiin Kannasta bussilla.

Kannas oli jees, Terijoki ja näin, Viipuri.

Haluaisin vielä käydä Petroskoissa joskus.

Vierailija
12/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan tosi paljon. Aloitin venäjän kielen opiskelun 15 -vuotiaana ja opiskelin kieltä noin 10 vuotta ihan omasta mielenkiinnosta. Oma opiskelupaikkani oli oikiksessa, joten luin jopa venäjän lakiterminologiaa. Olin Pietarissa myös toisissa hommissa työharjoittelussa. Nykyään en enää osaa niin hyvin kieltä, mutta tulen sillä toimeen todella hyvin (esim. kirjoittaa en osaa enää hyvin ja sanastoa hukkunut vuosien aikana, kun se jäänyt taustalle).

Koronaa edeltävään aikaan kävin Pietarissa pari kertaa vuodessa. Kova ikävä sinne. Tunnen kaupungin hyvin ja pidän siitä todella paljon. Nyt sitten ei mitään tietoa, milloin voisi sinne mennä... Eli viimeksi käynyt ennen koronavuotta -20.

Työssäni käytän välillä venäjää. Viimeksi tänään, kun juttelin vankilassa olevan asiakkaani kanssa (joka muuten ei ole venäläinen, vaikkakin NL:ssa syntynyt).

asianajaja

Vierailija
13/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, mutta jollakin tavalla aina kiinnostanut. Onhan tuo aina ollut sellainen suuri tuntematon tavallaan tuo itänaapuri. Pietarissa oli tarkoitus käydä sillä paatilla, mutta ensin tuli korona ja nyt tämä sota. Reissu taitaa lykkääntyä kaikesta päätellen aika paljon. Myös Moskova kiinnostaisi kokemuksena, on se vaan niin erilainen tuo itä. Ehkä sitten joskus.. voipi tuohon kyllä mennä aikaa, että en henkeä pidättele.

Vierailija
14/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiipinätunturit on upea paikka.

Älä ainakaan kaikissa jännän näköisistä onkaloista nuuhkuttele. Se on myös vanha ydinkoealue.

Vierailija
15/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kellään asiaa tuonne ennenkuin venäjä on pilkkoutunut pieniksi itsenäisiksi valtioiksi joissa on järjestetty valvotusti hyväksytyt demokraattiset vaalit. Eli kukaan ei tule enää matkustamaan ennen tunnettuun venäjään.

T: Entinen venäjän matkaaja

Vierailija
16/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baikal-järvi olisi kiva elämässään kerran kokea. Pietarissa olen käynyt ja onhan se aika erilainen eläin kuin Helsinki. Kaikki on niin suurta.

Vierailija
17/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se junareissu idästä länteen olisi hieno tehdä. Siis lähtisi sielä Kiinan suunnalta ja tulisi maan läpi Helsinkiin. Matkalla pysähtyisi siellä täällä. Olen kyllä niin vanha kun se tulee mahdolliseksi, että käymättä jää. Mitään rodullisia pelkoja minulla ei venäläisiä kohtaan ole, systeeminsä on mikä on. Aina siellä on joku ollut päin helvettiä. Jospa se joskus rauhoittuisi taas hetkeksi.

Vierailija
18/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion maaliskuussa käydä Pietarissa.

Vierailija
19/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä, ja kun siellä valta on vaihtunut, katsotaan, matkustanko vielä.

Vierailija
20/124 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baikal-järvi olisi kiva elämässään kerran kokea. Pietarissa olen käynyt ja onhan se aika erilainen eläin kuin Helsinki. Kaikki on niin suurta.

Erilainen eläin? Pietari on norsu ja Helsinki hiiri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi