Sinä Venäjällä aiemmin matkustellut - oletko kaivannut Venäjälle?
Vuosia sitten tuli matkusteltua säännöllisesti Venäjällä, mutta nyt on reissut itänaapuriin jääneet kauniiksi muistoiksi. Ensin tuli koronaepidemia ja sitten tämä hyökkäys Ukrainaan.
Mutta tosiasiassa kaipaan kovasti käydä Venäjällä, tuntea taas se paikallinen kulttuuri ns. iholla. Syödä venäläistä ruokaa ja keskustella - edes auttavasti - omalla venäjän kielen taidolla paikallisten ihmisten kanssa. Onko lisäkseni muita samasta ongelmasta kärsiviä?
En ole kenenkään trolli. Pääsääntöisesti toivon kaikille venäläisille kaikkea hyvää. Mutta Venäjän asevoimille myös tuntuvaa tappiota Ukrainassa.
Kommentit (124)
En ole ollut Venäjällä koskaan, mutta jotenkin sinne olisin kovasti tahtonut mennä. Nettikaverini pyysi minua sinne ja olisin saanut majoituksenkin. En vaan ehtinyt silloin ja sitten nopeasti olikin jo sota alkanut. Pietarista kyse ja oikeastaan en tiedä Venäjästä muuten paljonkaan. Olisin halunnut kyllä siellä käydä joskus. En toisaalta osaa tietenkään kaivata mitään. Saa nähdä menenkö joskus sinne.
Nej, och inte ville man egentligen dit då man jobbade där heller. Nyfikenheten vann och nu vet man att det inte blir folk av det packet under detta århundrade.
Det är ingen idé i att separera makten och folket i bedömningen. De är alla samma skrot och korn.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
ap komppaa asianajajaa.
Näin jälkikäteen muistan että jo jokunen vuosi sitten - ennen näitä pandemioita ja Ukrainan sotaretkiä - tuli enenevissä määrin kokemuksia vihamielisestä suhtautumisesta Suomeen ja suomalaisiin. Toki olivat silloin poikkeuksellisia, mutta tänä päivänä varmaan enemmän sääntö kuin poikkeus.
Mutta nähdäpä vielä joku päivä Nevan siltojen nostot kesäyössä "paulisuhosta" nauttien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo eka sivulla kirjoittanut asianajaja, jolla pitkä historia venäjän kieleen, kulttuuriin ja siellä myös asumiseen. Tämän vuoksi minulla aika paljon perspektiiviä maahan.
Ihmettelen joitain ketjussa olevia kommetteja siitä, että sinnehän voi matkustaa tuosta vaan. Joo. Kyllä voi matkustaa Venäjälle, mutta takaisintuleminen on kysymysmerkki.
Suomi on "vihamielinen" maa ja kuuluu vihollisleiriin. Ei vaadi paljoa, että viranomainen epäilee sinun olevan länsimainen vakooja ja ottavat kiinni. Tiedän hyvin, että tämä on äärimmäinen pelko, mutta siitä huolimatta se on todellinen.
Esimerkiksi itse, joka ole matkustanut paljon Venäjällä (Pietarissa) ja koulutukselta asianajaja + puhun vielä venäjää, saatan yllättäen vaihtaa statusta turistista vakoojaksi. Eipä yhtään yllättäisi.
Älkää ymmärtäkö väärin. Pidän suuresti venäläisistä tavallisista ihmisistä, kulttuurista, arkkitehtuurista, mutta vallanpitäjiin en ole luottanut koskaan (paitsi Gorbaan, joka yrittikin muuttaa maata).
asianajaja
Venäjällä käy jatkuvasti tankkaajia eikä ketään heistä ole otettu kiinni.
Ei varmasti otetakaan koska tarvitsevat enemmän selkärangattomien euroja.
Tankilla tulee käytyä kerran viikossa. Elämä jatkuu kuten ennenkin. Älkää hössöttäkö siellä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ikävä Pietaria, kultaisia kupoleita ja valtavaa Nevaa.
Mutta en mene enää Venäjälle, ellei se järjestelmä romahda.
Slava Ukraini!
Juuri näin minäkin ajattelen. Pietari on maailman kauneimpia kaupunkeja, kaipaan Heinätoria, Alexander Nevskyn luostaria, Nevan siltoja..mutta vasta sitten menen kun systeemi siellä on muuttunut ja ihmiset vapaita.
Venäjällä ihmiset ovat vapaita kunhan vain politiikkaan ei sekaannu. Yksilönvapaus on suurempaa kuin Suomessa.
Näinhän se on aina itänaapurissa ollut, myös neukkuaikana. Kunhan et sekaannu asioihin mistä et mitään ymmärrä, niin saat vastineeksi elää varsin rauhassa omissa oloissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slava Ukraini!
Juuri näin minäkin ajattelen. Pietari on maailman kauneimpia kaupunkeja, kaipaan Heinätoria, Alexander Nevskyn luostaria, Nevan siltoja..mutta vasta sitten menen kun systeemi siellä on muuttunut ja ihmiset vapaita.
Venäjällä ihmiset ovat vapaita kunhan vain politiikkaan ei sekaannu. Yksilönvapaus on suurempaa kuin Suomessa.
Miten ne 300 tuhatta pakko-otettua kadunmiestä sopii tähän skenaarioon?
Vierailija kirjoitti:
Tankilla tulee käytyä kerran viikossa. Elämä jatkuu kuten ennenkin. Älkää hössöttäkö siellä Helsingissä.
Panssarivaunulla?
Kerran olen käynyt Pietarissa ja toista kertaa en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asianajaja
Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista.
Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihtarina Pietarissa ja välillä kaipaan sen 20 vuoden takaista tunnelmaa. Venäläiset tutustuivat mielellään länkkäreihin, kokivat maansa muuttuvan normaaliksi Putinin johdolla... Ei sitä maata enää ole, enkä mene Venäjälle enää koskaan.
Ei saa yleistää silti. Itse olen netin kautta tutustunut venäläisiin nuoriin ja he ovat "ottaneet" minut hyvin vastaan. Kyllä monia nuoria kiinnostaa "länsimaat" ja haluaisivat muutosta. Ei saa niputtaa kaikkia samaan muottiin. Sekin on väärin. Myös Venäjällä moni vastustaa sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asianajaja
Luulin, että tässä ketjussa puhutaan Venäjällä matkustavista eikä rajan yli piipahtavissa tankkaajista.
Tietenkään en tuossa lainaamassasi viestissä puhunut tankkaajista, vaan matkustajista, jotka viettävät maassa aikaa.
asianajaja
Onko tiedossa tapauksia, jossa suomalainen olisi otettu rajalla kiinni vakoojana?
Olen harrastanut seksiä Pietarissa Venäjän kauneimman naisen kanssa. Venäjälle en juuri kaipaa mutta tuon entisen heilani ottaisin vaimoksi Suomeen koska tahansa. Hän ei vain ole kiinnostunut vaimon roolista Suomessa vaan rakastajatteren roolista maailmalla matkaillen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihtarina Pietarissa ja välillä kaipaan sen 20 vuoden takaista tunnelmaa. Venäläiset tutustuivat mielellään länkkäreihin, kokivat maansa muuttuvan normaaliksi Putinin johdolla... Ei sitä maata enää ole, enkä mene Venäjälle enää koskaan.
Ei saa yleistää silti. Itse olen netin kautta tutustunut venäläisiin nuoriin ja he ovat "ottaneet" minut hyvin vastaan. Kyllä monia nuoria kiinnostaa "länsimaat" ja haluaisivat muutosta. Ei saa niputtaa kaikkia samaan muottiin. Sekin on väärin. Myös Venäjällä moni vastustaa sotaa.
Tarkoitin ilmapiiriä, tunnen kyllä venäläisiä ihan muualtakin kuin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slava Ukraini!
No siinä mielessä kyllä että saat rakentaa vaikka minkälaisen hökötyksen tahansa, saat ajaa perkeleellistä ylinopeutta, saat ryypätä niin paljon kuin jaksat ja kukaan ei puutu eikä ota lapsiasi huostaan jne.
Politiikkaan sekaantumista onkin sitten jo vähän hankalampi määritellä, kun se voi olla mitä tahansa. Itse sitä et voi päättää.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut seksiä Pietarissa Venäjän kauneimman naisen kanssa. Venäjälle en juuri kaipaa mutta tuon entisen heilani ottaisin vaimoksi Suomeen koska tahansa. Hän ei vain ole kiinnostunut vaimon roolista Suomessa vaan rakastajatteren roolista maailmalla matkaillen...
Ja sitten heräsit sykkivä kourassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten heräsit sykkivä kourassa?
Totuus on usein unia ihmeellisempää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asianajaja
asianajaja
Onko tiedossa tapauksia, jossa suomalainen olisi otettu rajalla kiinni vakoojana?
Ei ole enkä niin väitäkään.
Kummasti tämä uhkakuvani kääntyy minua vastaan, vaikka luulin aluksi, että Venäjän tietoni olisi saanut alapeukkuja. Saati sitten se, että kielitaitoni on hyvä.
Sotatilanteessa vaan kaikki on mahdollista. En ainakaan minä uskalla Venäjälle matkustaa tällä hetkellä, vaikka mieli kovin tekisi. Siellä saisi myös sanansa pitää kurissa eikä paljoa puhua vallitsevasta tilanteesta. Viimeistään silloin saatettaisiin oven taakse tulla. Tietenkin, jos täysin ummikkona matkustelee, riski on pienempi. Mutta silti mielestäni olemassa.
asianajaja
Haluaisin kyllä matkustaa sinne. Kiinnostaa historialliset, erityisesti esihistorialliset kohteet. Toivottavasti sota loppuu pian.