Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiperheet keräävät rahaa lapsettomilta, pariskunnat keräävät rahaa sinkuilta

Vierailija
17.02.2023 |

Tajusin juuri jotain.

Joka ikinen vuosi ostelen synttärilahjoja, nimpparilahjoja, joululahjoja, rippilahjoja, ylioppilaslahjoja, valmistujaislahjoja, häälahjoja, kulta/whateverhäälahjoja, ym. Sitten on ilmaistyö kuten talkoot ja muutot.

Jokaisissa kissanristiäisissä on rahankeruu nykyisin.

Yksinasuvalle kaikki on hemmetin kallista verrattuna pariskuntiin, ja lapsiperheet saavat tukia ellei ole hyvät tulot. Suurimmalla osalla näistä on tilavat kämpät tai omakotitalot, uudehkot autot, ulkomaanmatkat ja kaikki.

Itse säästän kurinalaisesti että saisin ostettua yksiön, nyt kun pariskunnat ovat jo katselemassa kolmatta tai neljättä asuntoaan.

Minulle ei osteta koskaan mitään, ja muuttoavuksikin tulivat kaverit. Sukulaiset auttavat vain pariskuntia ja lapsiperheitä.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään olla toisen luokan kansalainen!?

n39

Kommentit (217)

Vierailija
141/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti, joka ei halua järjestää mitään juhlia. En jaksa sitä vaivaa, enkä sitä ihanat juhlat-kulissia enkä sitä turhaa lahjakrääsää. Järjestän pienet juhlat vasta, kun lapsi sitä osaa erikseen pyytää. Myös aineettomia lahjoja, kiitos.

Hyvä! Jos kaikki olisivat tällaisia kuin sinä, maailma olisi paljon parempi paikka! 😍

Vierailija
142/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin kissanristiäisiin yms talkoihin ei ole mikään pakko osallistua. Älä uhriudu vaan ole oman elämäsi herra.

Se on kyllä totta, että lapsiin menee paljon rahaa. Itsellänikin olisi lahjottavana 7 kaveriporukan lasta. Sanoin tästä, että menee aika paljon rahaa jouluna. No sitä olivat miettineet kaikki ne lasten vanhemmatkin. Sovittiin yhteistuumin, että jokainen lahjoo kummilapsensa. Itselläni tippui kahteen lahjottavien määrä.

Enkä koe tarpeelliseksi vinkua, ettei kukaan osta minulle. En ole hankkinut lapsia, eli oma valinta. Olen myös itse päättänyt ryhtyä noille kahdelle kummiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkuilla on kyllä enemmän rahaa kuin lapsiperheillä. Sinkut voivat käyttää kaikki tienaamansa rahat itseensä kun lapsiperheessä menee paljon rahaa lapsiin ja niiden harrastuksiin. Lapsettomat pariskunnat ovat sitten eri juttu. Ymmärrän kyllä tuskasi noiden lahjojen kanssa. Sinua ottaisin kylmästi sen linjan että antaisin jotain ihan pientä tai aineettoman lahjan esim. Omaa aikaani. Sinkku siskoni antaa lapsilleni usein lahjaksi yökyläilyn kotonaan ja lapseni tykkäävät siitä tosi paljon. Usein annamme lapsille myös rahaa mukaan jos käyvät jossakin.

Minun havaintojeni mukaan näin ei ole.

Etenkään koska tilastollisesti lähes kaikki hyvätuloiset miehet ovat perheellisiä, kun taas pienituloisista miehistä enemmistö on sinkkuja. Naisten puolella tätä korrelaatiota ei ole.

Tuet tasoitavat tilannetta yllättävän paljon, ja kahden ihmisen talous on lastenkin kanssa edullisempi kuin yhden ihmisen talous.

Teoriassa DINKY-pariskunnilla olisi paras tilanne, totta kai.

Höpö höpö, sinkkujen asuminen on halvempaa, lapsiperhe ei asu yksiössä, sinkku ostaa ruokaa itselleen ei useammalle jne. Lapsiperheiden terveysmenot ovat myös isommat kun lapset sairastaa enemmän. Jos sinkku tekee vaikka vain makaronilaatikon sinkku syö sitä useamman päivän ja lapsiperheessä se menee yhdellä istumalla, koko vuoka.

Tuntemani lapsiperhe asuu kolmiossa, vuokra per aikuinen maksaja on reippaasti vähemmän kuin minulla yksiöstä.

Totta kai jos lapsia on katras ja kaikille pitää olla oma huone, tulee enemmän haasteita (kaupungin alueella). Toki sitten saa tukiakin.

En ymmärrä mistä tuista sinä ja jotkut muut puhutte. Meillä on kaksi lasta ja saamme vain lapsilisät. Eivät lapsiperheet saa mitään muuta tukea mitä eivät muutkin voisi saada. Kahden lapsen lapsilisillä saimme maksettua yhden lapsen päivähoitomaksun, emme mitään muuta. Pahimmillaan maksoimme päivähoitomaksua yhteensä lähes 500€ kuukaudessa.

Vierailija
144/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3v lasten vanhempien työllisyysaste on korkeampi kuin sinkuilla, joten voisi sanoa, että siinä mielessä perheet rahoittavat monen sinkun elämän. Toki noihin talkoisiin osallistuu myös muita sinkkuja.

Kaikenlaiset rippi- ja ylioppilaslahjat voi nähdä myös siten, että olet varmaan itsekin saanut lahjoja kaikenmaailman sukulaisilta ja tuttavilta aikanaan. Nimppareille riittää kortti tai vaikka viestillä muistaminen, synttäri- ja joululahjat voi ostaa edullisesti alennusmyynneistä (esim. kaverini poika oli ihan innoissaan antamastani helikopterista, josta maksoin jossain 70% alennuksessa 8e). Noissa voi myös ennakoida, kun tietää, että ne synttärit kuitenkin tulee.

Kannattaa järjestää myös itse juhlia (ainakin omat synttärijuhlat), niin saat varmasti lahjoja sinäkin. Mulla on kyllä lapsiakin, mutta ajattelin silti esimerkiksi juhlia, kun sain uuden työpaikan, ja kyllä mä luulen, että kaverini moisiin juhliin jotain lahjapulloja tuo. Jos ei koskaan järjestä mitään, ei mitään saakaan.

Sinkku ostaa 20 euron lahjat kummilapsilleen ja sukulaisten lapsille. Sinkku saa heiltä lahjaksi kortteja, virkattuja pannulappuja ja vessapaperirullasta tehtyjä kynätelineitä.

Sinkku järjestää itselleen syntymäpäiväjuhlat.

a) lasten vanhemmat eivät osallistu, koska lapsille ei löydy hoitajaa.

b) lasten vanhemmat osallistuvat lapsineen ja sinkun synttärijuhlasta tuleekin lasten riehuntasirkus.

Sinkkujen itselleen järjestämät juhlat (synttärit, valmistujaiset, uuden työpaikan saaminen) ovat monien mielestä jotenkin noloja ja keinotekoisia, kun "oikeina" ja "luontevina" juhlina pidetään vain häitä, ristiäisiä, rippijuhlia tai lasten synttäreitä. Eräs ystäväni, joka oli pitkään ollut sinkkuna, järjesti 38-vuotissynttärit hienossa juhlatilassa ja lähetti sukulaisilleen kutsukortit hyvissä ajoin. Sukulaisista vain harvat tulivat juhlaan, me ystävät olimmekin enemmistönä juhlavieraissa. Sitten yhtäkkiä paikalle marssiikin pappi, joka kaikkien yllätykseksi vihkii synttärisankarin ja tämän työkaverin (olivat kaikessa hiljaisuudessa seurustelleet kenenkään tietämättä ja olleet jo vuosia hyviä ystäviä ja työkavereita) Oli kyllä ihanat ja ikimuistoiset yllätyshäät. Ystäväni sukulaiset, jotka eivät tulleet paikalle, olivat jälkeenpäin vihaisia, että kyllä he olisivat tulleet jos olisivat tienneet että on häät. Pelkkään synttärijuhlaan eivät olisi vaivautuneet, mutta häät on eri asia. Monilla on tuollainen asenne, että sinkun juhlaan ei viitsitä tulla.

Tämäpä juuri.

Sinkulta hyväksytään rimaa hipoen viisikymppiset tms. Tosin niihinkin tule vähemmän osallistujia kuin lapsiperheen isän tai äitin (= isoisän/isoäidin) juhliin.

Kun minä järjestin synttärit, sukulaisia oli paikalla muutama. Lähes kaikki osallistujat olivat kavereitani, jotka tulivat kaukaakin. mm. ulkomailta saakka.

Ja pointtihan oli että maksoin ne itse, ja kielsin antamasta lahjoja. Kuten aikaisemmin kirjoitin.

Toki asiaan voi vaikuttaa sekin, että olen kieltäytynyt antamasta rahalahjoja esimerkiksi keskiluokkaisten sukulaisten lasten iPhone-hankintoja varten. Nuo lahjatoiveet aiheuttavat paljon pahaa mieltä pienituloisille, koska vähäinen lahja tai ei lahjaa ollenkaan tulkitaan etä olet a) köyhä b) pihi.

Pari sukulaista sitten flippasi siitä kun annoin pienituloisen sukulaisen tyttärelle lahjaksi 4 000 - 5 000 euron arvoisen autoni. Keskiluokkaiset perheet ja heidän nirppanokkaiset vekaransa kokivat että unfair. No ei ollut, kyseinen nuori tyttö on aina auttamassa muita jos vain ehtii, eikä edes halua itselleen kalliita puhelimia vaikka saisi.

Vaikka muutama sukulainen minulle murjottaakin, niin häihin tai ristiäisiin kyllä tulisi eri tavalla sukulaisia vieraiksi, kun vertaa synttäreihin.

Vierailija
145/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin kissanristiäisiin yms talkoihin ei ole mikään pakko osallistua. Älä uhriudu vaan ole oman elämäsi herra.

Se on kyllä totta, että lapsiin menee paljon rahaa. Itsellänikin olisi lahjottavana 7 kaveriporukan lasta. Sanoin tästä, että menee aika paljon rahaa jouluna. No sitä olivat miettineet kaikki ne lasten vanhemmatkin. Sovittiin yhteistuumin, että jokainen lahjoo kummilapsensa. Itselläni tippui kahteen lahjottavien määrä.

Enkä koe tarpeelliseksi vinkua, ettei kukaan osta minulle. En ole hankkinut lapsia, eli oma valinta. Olen myös itse päättänyt ryhtyä noille kahdelle kummiksi.

Tässä se klikki onkin.

Monet lapsiperheelliset tässäkin ketjussa ajattelevat asian täysin itsekeskeisesti.

Vedotaan siihen kuinka kallista ja työlästä lasten kasvattaminen on, joten siksi on ihan kohtuullista että lapsettomat lahjoittavat rahaa kun heillä ei ole omia lapsia.

Noinhan se ei mene ollenkaan. Ne ovat sinun lapsiasi, sinun vastuusi mutta myös sinun ilosi ja sinun elämäsi sisältö. Muilla ei ole minkäänlaista velvoitetta (verojen lisäksi) kompensoida tätä sinulle.

Vierailija
146/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että juhlia on harvoin ja ne ovat ainutlaatuisi tilaisuuksia.

Onko näin?

- joulu

- nimpparit

- synttärit

- rippijuhlat

- yo-juhlat

- valmistujaiset

- häät

- kultahäät ja muut vastaavat

- jne

Ja kutsujia kyllä riittää. On veljet ja siskot jä näiden lapset, serkut, naapurit, jne. Kun aina heität sen 20-50€ niin siitä tulee lopulta ihan olennainen summa rahaa, etenkin jos ei satu olemaan hyvätuloinen. Ja jos on niin kyllähän siltä varakkaalta lääkärisedältä odotetaan vähän enemmän kuin pari kymppiä, eikö vain?

Tämä on ohis, mutta entisellä työpaikallani näistä kertyi paljon menoja vuoden mittaan. Lyhytaikaisessa työsuhteessa oleva lopettaa (koska on pakko), siispä kerätään rahaa lahjaan. Joku saa lapsen, pitää antaa lahja. Joku täyttää pyöreitä vuosia, kerätään lahja. Jne.

Kyllä, mutta omalla ex- työpaikallani annettiin noita lahjoja. Itse osallistuin kaikkiin keräyksiin. Sitten kun itse täytin pyöreitä, niin vain pari työkaveriani osallistui lahjaan.

Vierailija
147/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Taas tuli kutsu kaverin lasten yhteissynttäreille. 2 lahjaa ja taas menee rahaa.

Olen ehkä itsekäs mutta myös itseäni on alkanut lähiaikoina mietitytttää tämä epätasapuolisuus. Minä ostan ja osallistun polttareihin, häihin, baby showereihin, ristiäisiin ja synttäreihin ja ostan joululahjoja. Itse en mene naimisiin enkä lisäänny, eli minulle ei järjestetä juhlia eikä osteta lahjoja. Oma valinta toki, mutta siitä huolimatta kyrsii. Tekisi mieli järjestää jotkut lapsettomuus- ja naimattomuusjuhlat ja ilmoittaa kutsussa että kerään rahaa luksusmatkaan itselleni.

Kuka estää? SINÄ ITSE. Jos haluat lahjoja, järjestä ne juhlat! Sinulla on nimipäivä, syntymäpäivä, voit juhlia tupareita, uutta vuotta, pitää pikkujoulut, puutarhakutsut, juhlat lemmikille, juhlia sinkkuutta, kevättä, pääsiäistä, Halloweenia, vappua, laskiaista, talvea, ensilunta, remontin valmistumista, viinijuhlat, käy matkalla ja sen jälkeen ko. maan teemajuhlat... Ideoita löytyy kyllä, kun käyttää mielikuvitusta.

On itse asiassa todella turhaa valittaa, ettei saa lahjoja, jos ei kutsu muita kylään. Eikä teemaa edes tarvita, senkus vain kutsut pullakahveille, iltateelle, viikonloppuna brunssille, mitä vain. 

Lapsiperheet JOUTUVAT järjestämään jokaiselle mukulalle syntymäpäiväjuhlat, yleensä useammat, kun on sukulaisille ja kummeille juhlat ja kaverisynttärit, joillakin on vielä erikseen harrastuskavereille, kuten jalkapallojoukkueelle. Jokaiset kemut vievät aikaa ja vaivaa, leipoi ja askarteli itse tai hankkii valmiina. Siksi monet Hoplop yms. synttärit ovat suositut, selviää vähemmällä vaivalla.

Oletkohan ihan tosissasi? Meinaat että jollain olisi pokkaa lähettää ystäville ja sukulaisille kutsut ensilumijuhlaan lahjatoivelistan kanssa? :D Monikohan tulisi paikalle?

Ja tokihan minä kahvitan ystäviäni ihan säännöllisesti, mutta ei ainakaan omissa piireissäni ole tapana viedä lahjoja jos ystävä kutsuu iltateelle.

Vierailija
148/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä olisi just kutsu kätösissä sukulaisen lapsen synttäreille.

Rahalahjaa toivotaan, ja toive esitetään siinä muodossa että tulee mieleen lähinnä pääsymaksi kunkin maksukyvyn mukaan.

Perheen isukki avautuu jo somessa kuinka lasten onnellisuus on tärkeintä ja siihen pitää panostaa. Todella epäitsekästä toimintaa, kun halutaan saada rahaa muilta omalle perheelle...

Jos on niin ettei voi järjestää noin hienoja synttäreitä ilman rahoitusta muilta, niin voisiko lapsille opettaa ettei synttärien tarvitse olla noin hienot, eikä rahallinen panostus ole tie onneen?

Vierailija
149/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkuilla on kyllä enemmän rahaa kuin lapsiperheillä. Sinkut voivat käyttää kaikki tienaamansa rahat itseensä kun lapsiperheessä menee paljon rahaa lapsiin ja niiden harrastuksiin. Lapsettomat pariskunnat ovat sitten eri juttu. Ymmärrän kyllä tuskasi noiden lahjojen kanssa. Sinua ottaisin kylmästi sen linjan että antaisin jotain ihan pientä tai aineettoman lahjan esim. Omaa aikaani. Sinkku siskoni antaa lapsilleni usein lahjaksi yökyläilyn kotonaan ja lapseni tykkäävät siitä tosi paljon. Usein annamme lapsille myös rahaa mukaan jos käyvät jossakin.

Minun havaintojeni mukaan näin ei ole.

Etenkään koska tilastollisesti lähes kaikki hyvätuloiset miehet ovat perheellisiä, kun taas pienituloisista miehistä enemmistö on sinkkuja. Naisten puolella tätä korrelaatiota ei ole.

Tuet tasoitavat tilannetta yllättävän paljon, ja kahden ihmisen talous on lastenkin kanssa edullisempi kuin yhden ihmisen talous.

Teoriassa DINKY-pariskunnilla olisi paras tilanne, totta kai.

Höpö höpö, sinkkujen asuminen on halvempaa, lapsiperhe ei asu yksiössä, sinkku ostaa ruokaa itselleen ei useammalle jne. Lapsiperheiden terveysmenot ovat myös isommat kun lapset sairastaa enemmän. Jos sinkku tekee vaikka vain makaronilaatikon sinkku syö sitä useamman päivän ja lapsiperheessä se menee yhdellä istumalla, koko vuoka.

Tuntemani lapsiperhe asuu kolmiossa, vuokra per aikuinen maksaja on reippaasti vähemmän kuin minulla yksiöstä.

Totta kai jos lapsia on katras ja kaikille pitää olla oma huone, tulee enemmän haasteita (kaupungin alueella). Toki sitten saa tukiakin.

Voisitko nyt luetella nämä tuet että tajuaisin sellaisia hakea. Muut kuin lapsilisät. Paljonko yksiösi vuokra on? Ja sen kolmion? Mun kaverin yksiön vuokra on 680€ ja meidän kolmion 1200€. Huom tämä oli väliaikainen asunto koska se oli liian pieni kolmilapsiselle perheelle, lapset olivat teinejä. Sopivan kokoinen olisi n. 1500€/kk. Nyt asumme pienessä omassa viisiössä.

Vierailija
150/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se klikki onkin.

Monet lapsiperheelliset tässäkin ketjussa ajattelevat asian täysin itsekeskeisesti.

Vedotaan siihen kuinka kallista ja työlästä lasten kasvattaminen on, joten siksi on ihan kohtuullista että lapsettomat lahjoittavat rahaa kun heillä ei ole omia lapsia.

Noinhan se ei mene ollenkaan. Ne ovat sinun lapsiasi, sinun vastuusi mutta myös sinun ilosi ja sinun elämäsi sisältö. Muilla ei ole minkäänlaista velvoitetta (verojen lisäksi) kompensoida tätä sinulle.

Me ei olla näitä kissanristiäisiä pidetty ikinä. Ainoat ketkä on kutsuttu lasten synttäreille on siskoni jolla on myös lapsia ja lasten isovanhemmat. Minä sen sijaan haluaisin tietää lapsettomilta että mitkä ovat nämä mystiset lapsiperheen vanhemmille maksettavat tuet mistä lapsettomat tässäkin ketjussa jauhavat? Enkä tarkoita nyt lapsilisiä.

Vierailija
151/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ihan jokaista ottamaan alla olevan linjan, ihan sama onko sinkku, pariskunta vai lapsiperhe:

Kaikkiin juhliin kutsutaan VAIN lähimmät eli ne ihmiset kenen kanssa ollaan viikottain säännöllisesti tekemisissä. Sama juttu juhliin osallistumisessa; vain lähimpien juhliin osallistutaan. Älä välitä muiden nurinasta vaan tee itse päätökset.

Vierailija
152/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on mennyt sellaiseksi, että yli 100 km takaa kutsutaan merkkipäiväjuhliin, joissa tarjotaan vain kahvia ja kakkua. Kuitenkin odotetaan lahjaa arvoltaan vähintään 50 euroa per henkilö. Olen jättänyt menemättä.

Ja vierailu aika on n. 1 tunti kun aletaan puhumaan juhlien lopettamisesta niin onhan siinä sitten lähdettävä. Aika menee nopeasti niin tuntuu että kävisi ne pakkotarjoilut nielasemassa ja lahjan tuomassa ja ei siellä ihmisten seassa  paljon ehdi kommunikoimaan useamman kanssa. Matkoihin meneekin sitten enemmän aikaa kuin paikalla vaikka asuisi alle 100 km päässä.

Vierailija
153/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä miettisin tuota kokonaisuutena.

Ei vain lahjat, vaan suvun kontekstissa muutenkin lapsettomat ja etenkin yksinasuvat ovat toisen luokan kansalaisia.

Tuo pätee lahjoihin, talkooapuun, ja muuhunkin huomioimiseen.

Kyllä ja myös yhteiskunnassa laajemmin. Vai oletko kuullut minkään puolueen vaaliohjelmassa puhuttavan yksin asuvien tai yhden ihmisten talouksien asioista? En minäkään. Silti Suomessa on satoja tuhansia yksin asuvia. Lahjat ei suuressa kuvassa ole yhtä iso juttu kuin asumiskulut, verotus ja se, että kaikki on kalliimpaa kun maksaa yksin. Puhutaan vaan lapsiperheistä ja iäkkäistä - se on hyvä tietysti, mutta samalla jää siihen keskelle valtava väliinputoajien ryhmä.

Ohis, mutta sama kuin poliitikoilta unohtuu kaikki pien- ja yksinyrittäjät, vaikka niitäkin satoja tuhansia. Puhutaan isoista yrityksistä ja työntekijöistä, ei itsensä työllistävistä. Se fiilis kun on sekä yksin asuva että yksinyrittäjä :) Kyllä on aika unohdettu olo.

Vierailija
154/217 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen mielikuva että tällaisista asioista valittavat ne 20-40v pidennettyä nuoruutta elävät joilla ei ole vastuuta muista kuin itsestään. Tai jotka eivät edes pidä niistä ihmisistä joiden juhliin kutsuja saavat. Ei juhliin ole pakko mennä jos ottaa päähän antaa lahjoja "läheisille". Ja jos kutsuja suuttuu lahjattomuudesta tai halvasta lahjasta, tuskin olette kovin hyvissä väleissä.

Vierailija
155/217 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sellainen mielikuva että tällaisista asioista valittavat ne 20-40v pidennettyä nuoruutta elävät joilla ei ole vastuuta muista kuin itsestään. Tai jotka eivät edes pidä niistä ihmisistä joiden juhliin kutsuja saavat. Ei juhliin ole pakko mennä jos ottaa päähän antaa lahjoja "läheisille". Ja jos kutsuja suuttuu lahjattomuudesta tai halvasta lahjasta, tuskin olette kovin hyvissä väleissä.

Voi luoja nyt taas. Minä ostan mielelläni lahjoja läheisille, mutta ymmärrät varmaan että 15 lahjaa vuodessa on oikeasti taloudellinen rasite pienituloiselle. Vaikka ei kallista ostaisikaan. Ja sen verran laumaeläin olen etten millään kehtaa kutsuttuna mennä viettämään merkkipäivää tyhjin käsin.

Vierailija
156/217 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lahja voi olla hyvin vaikka 3€ maksava pehmolelu kierrätyskeskuksesta. Nämä vaatimukset että annetaan porukalla iPhone ja kaikki laittaa sen 50€ siihen on naurettavia. Jos multa kysytään osallistumista niin kerron, että budjettini on sama 3€ ja haluavatko mielummin sen pienen pehmolelun vai rahana. Nämä syyllistävät kommentit kuinka muka on itsekästä olla antamatta lahjaa.. Hohhoijjaa. Kuinka itsekästä sitten on oikeasti odottaa ja olettaa jotain lahjaa? Lahjathan on jotain mitä toinen HALUAA antaa ja siitä oltiin ennen kiitollisia jos jotain sai.

Pysykää lujana, älkää alistuko tällaiseen henkiseen ja sosiaaliseen painostamiseen. Te päättätte itse mitä annatte ja annatteko. Oikea ystävyys ei ole rahan määrästä kiinni. Tämä on myös lasten hyvä oppia. Juhlissa tärkeintä on ystävyys ja mukava mieli, ei materia.

Vierailija
157/217 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä noinkin ajatella, mutta olisi ehkä hyvä hetki miettiä rehellisesti, mitä on itse ainakaan saanut.

Kuulun nyt näiden parjattujen lapsiperheellisten joukkoon. Lapseni saavat lahjoja syntymäpäivänään ja jouluna meidän lisäksemme isovanhemmiltaan ja kummeiltaan. Ja me annamme lahjat isovanhemmille ja lasten jokaiselle kummille. Lapset ovat lisäksi tehneet itse lahjat kummeille. Muistamme kummeja myös muina tärkeinä hetkinä, kuten ylennyksiä, opintomenestystä, yksi väitteli tohtoriksi, kihlauksia, häitä, heidän lastensa ristiäisiä/nimiäisiä ja niin edelleen. Olimme mukana, kun yksi piti juhlat koiralleen ja toinen marsulleen, olemme juhlineet mökin harjakaisia ja monia tupaantuliaisia, juhannuksia ja uusia vuosia. Uskoisin siis väittää, että olemme myös lahjoneet hyvin toiseen suuntaan. 

En ole koskaan ajatellut, että esim. serkkuja, tätejä, enoja ja kummilapsia muistaessani he jäisivät minulle velkaa lahjoja tulevaisuudessa. Olen muistanut heitä, muita sukulaisia ja ystäviäni muistamisen ilosta ja olen joka kerta ollut aidosti ilahtunut kutsusta eri tilaisuuksiin. 

Ihan selvennyksenä. Kun teidän lapsenne saavat esim. kummeilta rahanarvoisia lahjoja, niin annatteko te kummeille sanotaanko nyt suurin piirtein samanarvoisia lahjoja?

Eli jos minä olisi kummi, saisinko teidän perheeltänne samasta arvosta lahjoja kuin mitä annan teille?

Äläkä yritä vetää itsekkyyskorttia hihasta. Se on täyttä bullshittiä nettosaajalta.

No ei tietenkään. Aikuiset kummit käyvät töissä, ja useimmilla on mahdollisuus antaa vaikka 20 euroa kummilapselleen lahjaksi. Kummilapsi ei käy töissä, eikä hänellä ole rahaakaan. Siksi hän ei tietenkään anna mitään rahalahjaa kummeille. Kuka aikuinen ylipäänsä saa lahjoja tai odottaa niitä saavansa.

Vierailija
158/217 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että juhlia on harvoin ja ne ovat ainutlaatuisi tilaisuuksia.

Onko näin?

- joulu

- nimpparit

- synttärit

- rippijuhlat

- yo-juhlat

- valmistujaiset

- häät

- kultahäät ja muut vastaavat

- jne

Ja kutsujia kyllä riittää. On veljet ja siskot jä näiden lapset, serkut, naapurit, jne. Kun aina heität sen 20-50€ niin siitä tulee lopulta ihan olennainen summa rahaa, etenkin jos ei satu olemaan hyvätuloinen. Ja jos on niin kyllähän siltä varakkaalta lääkärisedältä odotetaan vähän enemmän kuin pari kymppiä, eikö vain?

Juhlia on tullut vietettyä vuosikymmenien varrella, mutta yksissäkään nimipäiväjuhlissa, valmistujaisissa tai kultahäissä en ole ollut, joten ei taida ihan tavallisimpia juhlia olla. Rippijuhliin ei yleensä kutsuta kavereita ja ystäviä, vain kummit ja isovanhemmat ja muut perheenjäsenet, joten niitäkään ei kovin usein siunaannu.

Vierailija
159/217 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä annoin veljen lapsille lahjarahaa kun vielä asuin kotona. Nyt asun yksin omassa kämpässä niin ei ole sosiaalisia paineita tai mitään muutakaan velvollisuutta jakaa rahoja ympäriinsä.

Vierailija
160/217 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeba. Ostin perheelle joululahjaksi leivänpaahtimen. Sain heiltä joululahjaksi mukin saatesanoin "meinattiin täyttää tää karkilla muttei täytettykkään".

Sinkkumies