Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiperheet keräävät rahaa lapsettomilta, pariskunnat keräävät rahaa sinkuilta

Vierailija
17.02.2023 |

Tajusin juuri jotain.

Joka ikinen vuosi ostelen synttärilahjoja, nimpparilahjoja, joululahjoja, rippilahjoja, ylioppilaslahjoja, valmistujaislahjoja, häälahjoja, kulta/whateverhäälahjoja, ym. Sitten on ilmaistyö kuten talkoot ja muutot.

Jokaisissa kissanristiäisissä on rahankeruu nykyisin.

Yksinasuvalle kaikki on hemmetin kallista verrattuna pariskuntiin, ja lapsiperheet saavat tukia ellei ole hyvät tulot. Suurimmalla osalla näistä on tilavat kämpät tai omakotitalot, uudehkot autot, ulkomaanmatkat ja kaikki.

Itse säästän kurinalaisesti että saisin ostettua yksiön, nyt kun pariskunnat ovat jo katselemassa kolmatta tai neljättä asuntoaan.

Minulle ei osteta koskaan mitään, ja muuttoavuksikin tulivat kaverit. Sukulaiset auttavat vain pariskuntia ja lapsiperheitä.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään olla toisen luokan kansalainen!?

n39

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, näin lapsiperheen äitinä tuskin saan enemmän lahjoja kuin sinkutkaan. Ei meidän piireissä ole tapana ostella aikuisille lahjoja, joku kukka voidaan viedä, jos mennään kylään. Ja ihan hyvä niin, ei tämä maapallo tarvitse yhtään turhaa tavaraa.

Lasten juhliin toki kutsutaan kaikki yhtään tärkeät lähisukulaiset ja yleensä silloin lahjoja tuovat. Mutten nyt loukkaantuisi tietenkään, jos joku sanoisi, ettei esim ole varaa lahjaa hankkia.

Vierailija
182/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä keskustelua ihan huuli pyöreänä.

Oma tulkintani on, että aika kitkerää tekstiä sinkuilta.

Minä olen oman kokemukseni mukaan tullut siihen tulokseen, että harvoin lapsiperheiden synttäreillä on muita aikuisia kuin aivan lähisukua. Siis vanhempien sisaruksia, ehkä jollain joku vanhemman serkku jos ovat läheisiä. Joskus on vanhemman ystäviä, jotka yleensä ovat lapsen kummeja. Sitten muut aikuiset on ystäväperheiden vanhempia (joista osa voi olla ihan sinkkuja, mutta ilmeisesti yksinhuoltajaa ei lasketa sinkuksi tässä keskustelussa?)

Keitä nämä lapsiperheiden riistämät sinkut siis ovat? Jos ihan omasta lapsuudenperheestä, niin voiko olla mitenkään mahdollista että lapsen vanhemmat haluavat hänet paikalle ihan siitä syystä että hän on paitsi rakas heille, niin lapsille täti/setä? Ja että vanhemmat toivovat lastensa elämään lähisukulaisiaan? Enkä nyt puhu lahjoista.

Jos ette käy tädin tai sedän tai minkä lie ominaisuudessa sisaristenne luona kuin synttäreinä, niin onko se ihme että tulee olo että olette (muka) pelkkiä lahja-automaatteja? Vielä jos olette halveksuvaan sävyyn puhuneet perheistä kuten täällä, niin sekin sitten voi olla syy että velvollisuudesta olette kutsuttuja.

Silläkin uhalla, että alatte ilkkua minulle niin kerron: moni lapsiperhe kaipaa yhteisöllisyyttä. Ei rahaa, ei lahjoja, ei lastenhoitoa, vaan yhdessäoloa muiden kanssa. Sellaista ei enää ole muuten kuin synttäreinä ja ehkä jouluna. Niistä sitten pidetään kiinni, vaikka selvästi moni ei-perheellinen ei haluaisi edes sitä.

Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sanottiin,että lapsi tuo leivän pöytään. Tarkoittaa tietysti,että lapsista saa rahaa. Menot on pienemmistä lapsista vähäiset.Yhteiskunnan suurimmat etuilijat ovat lapsiperheet. Tukia tulee mutta silti ei olla tyytyväisiä.

Edelleen, mitä nämä tuet vanhemmille ovat? Lapsilisien lisäksi? Tämä on aivan naurettavaa, lapsettomat rääkyy tuista vanhemmille mutta kukaan ei kerro mitä ne ovat. Ennen oli sentään verotuksessa lapsivähennys, mutta sekin on poistunut aikoja sitten.

Vierailija
184/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tätä keskustelua ihan huuli pyöreänä.

Oma tulkintani on, että aika kitkerää tekstiä sinkuilta.

Minä olen oman kokemukseni mukaan tullut siihen tulokseen, että harvoin lapsiperheiden synttäreillä on muita aikuisia kuin aivan lähisukua. Siis vanhempien sisaruksia, ehkä jollain joku vanhemman serkku jos ovat läheisiä. Joskus on vanhemman ystäviä, jotka yleensä ovat lapsen kummeja. Sitten muut aikuiset on ystäväperheiden vanhempia (joista osa voi olla ihan sinkkuja, mutta ilmeisesti yksinhuoltajaa ei lasketa sinkuksi tässä keskustelussa?)

Keitä nämä lapsiperheiden riistämät sinkut siis ovat? Jos ihan omasta lapsuudenperheestä, niin voiko olla mitenkään mahdollista että lapsen vanhemmat haluavat hänet paikalle ihan siitä syystä että hän on paitsi rakas heille, niin lapsille täti/setä? Ja että vanhemmat toivovat lastensa elämään lähisukulaisiaan? Enkä nyt puhu lahjoista.

Jos ette käy tädin tai sedän tai minkä lie ominaisuudessa sisaristenne luona kuin synttäreinä, niin onko se ihme että tulee olo että olette (muka) pelkkiä lahja-automaatteja? Vielä jos olette halveksuvaan sävyyn puhuneet perheistä kuten täällä, niin sekin sitten voi olla syy että velvollisuudesta olette kutsuttuja.

Silläkin uhalla, että alatte ilkkua minulle niin kerron: moni lapsiperhe kaipaa yhteisöllisyyttä. Ei rahaa, ei lahjoja, ei lastenhoitoa, vaan yhdessäoloa muiden kanssa. Sellaista ei enää ole muuten kuin synttäreinä ja ehkä jouluna. Niistä sitten pidetään kiinni, vaikka selvästi moni ei-perheellinen ei haluaisi edes sitä.

Surullista.

Täällä lapseton sinkku, en ole kitkerä vaan en vain näe miksi minun pitäisi antaa lahjoja kun ei se raha minullakaan puussa kasva. En odota lahjoja itsellenikään. Jos olisikin yhteisöllisyyttä ilman odotusarvoa siitä, että pitää olla tuomassa lahjoja niin ilolla niihin juhliin kyllä osallistun. Ja olen osallistunutkin. Kyllä niihin juhliin myös lapsettomia ystäviä kutsutaan ainakin meillä päin ja hyvä niin. Mielelläni myös aina kyläilen lapsiperheen luona kun kutsutaan. Usein vaan kutsutaan silloin kun on näitä lasten synttäreitä, mutta muuten ei vaivauduta kyselemään edes silloin tällöin kuulumisia kun ei vaan jaksa. Olen myös monet kerrat kutsunut lapsellisia ystäviä kyläilemään, mutta harvemmin jaksavat myöskään itse lähteä mihinkään. Omituista jos sitten kuitenkin kaipaavat yhteisöllisyyttä, miksi eivät pidä yhteyttä? En enää itsekään jaksa kysellä kun se on niin yksipuoleista. Enemmän se tuntuu siltä, että heitä ei vaan kiinnosta.

Joten viestini sinulle lapsiperheellinen, olet tervetullut kahvittelemaan luokseni milloin vain. Mielelläni kyläilen teilläkin muulloinkin kun silloin kun on juhlat. Älä kuitenkaan odota, että jos emme ole muutoin enää tekemisissä, että tulen lapsesi juhliin rahakuoren tai muun kalliin lahjan kanssa. Maailma hukkuu muutenkin tavaraan joten lapsille on myös hyvä opettaa uusia kestävämpiä tapoja, kuten sitä että onnellisuus ei riipu tavarasta vaan yhteisitä hetkistä. 

Vierailija
185/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys vielä edelliseen: lapsiperheen vanhempi, jos olimme ystäviä ennen lastesi syntymää niin muistathan huolehtia siitä ystävyydestä vielä lasten syntymän jälkeenkin. Ystävyys vaatii myös työtä säilyäkseen, ei se oikein riitä että kerran vuodessa nähdään lapsesi syntymäpäivillä. 

Vierailija
186/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta: lapsiperheitä haukutaan somessa välillä aika rajuinkin sanankääntein. Äidit on mammoja ja lapsista ei ole mihinkään.

Kyllä tällainen puhe jälkensä jättää.

Perheen perustanut ei ehkä uskalla pyytää kylään. Eikä uskalla pitää yhteyttä koska vaatimus on, että lapsen saatuaan ei silti saa muuttua, ei saa puhua lapsista, ja pitäisi olla kiinnostava ja muut huomioonottava aikuinen.

Perheen perustaneista, yleensä äideistä, ajatellaan valmiiksi ettei heitä kiinnosta mikään muu kuin lapsensa. Ja kun ensimmäinen vuosi voi olla rankka, moni äiti ajattelee ettei halua vaivata niitä ystäviä joilla lapsia ei ole. Äiti voi ajatella, että ystävää ei kiinnosta.

Tämäkin on riski kirjoittaa tähän tai mihinkään ketjuun. Juuri lapsen saanut on haavoittuva ihmisolento. Ja vanhemmuus muuttaa ihmistä aina jollain tasolla. Siksi moni vanhempi viettää aikaa toisen samanlaisen kanssa. Jutut voi olla päätä häntää, mutta toinen ymmärtää eikä odota ylimääräistä.

Vierailija
187/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä puuttuvat tänä päivänä käytöstavat. Huonoa käytöstä ja itsekkyyttä perustellaan ekologisuudella. Jos joku näkee suuren vaivan ja hankkii tarjottavat ja järjestää juhlat, niin hyviin tapoihin kuluu viedä lahja riippumatta siitä, onko lahjansaaja lapsi vai sinkku. Jos et osaa alkeellisia käytöstapoja, niin jää kotiin. Mutta älä perustele omaa itsekkyyttä ekologisuudella. On olemassa myös paljon ekologisia lahjoja, kun vain käyttää vähän omaa järkeään. Eikä lahjan tarvitse olla kallis, ollakseen hyvä ja mieleinen. Itse olen saanut ystävältä lahjaksi esim. kukkien siemeniä. Ihana lahja ja sopii myös lapsille.

Vierailija
188/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä edelliseen: lapsiperheen vanhempi, jos olimme ystäviä ennen lastesi syntymää niin muistathan huolehtia siitä ystävyydestä vielä lasten syntymän jälkeenkin. Ystävyys vaatii myös työtä säilyäkseen, ei se oikein riitä että kerran vuodessa nähdään lapsesi syntymäpäivillä. 

Ihan ohis. Jos ystävä kutsuu sinut kylään, niin menetkö tyhjin käsin? Yleensä tapana on silloinkin viedä jotain lahjaa.

Vierailija
189/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole vielä näitä synttäreitä, että pitää kaikki kerho/koululuokalta kutsua? Siis miten pienituloisilla vanhemmilla on tuohon varaa?

Eihän monella olisi edes tilaa kutsua koko luokkaa tai tosiaan varaakaan. Se vara pitäisi kuitenkin pitää, ettei kutsumatta jää vain yksi ja kaksi tai aina samat. Näistä kyllä tietää lapselta kyselemällä.

Vierailija
190/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiseksi kerjuuksihan tämä on mennyt. Ja tosiaan, ennen kelpasi lahjaksi lapselle vaikka palapeli, tänä päivänä vanhemmat alkavat jo hyvissä ajoin varmistella että ystävät ja isovanhemmat osallistuvat vähintään uuden puhelimen tai pelikoneen ostoon. 

Rahan lypsäjiksi ryhtyneet lasten vanhemmat ovat hekin jonkun kasvattamia ja ettei vaan ahneudun juuri olisi kylvetty heihin heidän rahan perässä ikänsä juosseiden vanhempien taholta.

Vierailija
191/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiltä puuttuvat tänä päivänä käytöstavat. Huonoa käytöstä ja itsekkyyttä perustellaan ekologisuudella. Jos joku näkee suuren vaivan ja hankkii tarjottavat ja järjestää juhlat, niin hyviin tapoihin kuluu viedä lahja riippumatta siitä, onko lahjansaaja lapsi vai sinkku. Jos et osaa alkeellisia käytöstapoja, niin jää kotiin. Mutta älä perustele omaa itsekkyyttä ekologisuudella. On olemassa myös paljon ekologisia lahjoja, kun vain käyttää vähän omaa järkeään. Eikä lahjan tarvitse olla kallis, ollakseen hyvä ja mieleinen. Itse olen saanut ystävältä lahjaksi esim. kukkien siemeniä. Ihana lahja ja sopii myös lapsille.

Lahjojen antaminen on vanha tapa, mutta kyllä sitäkin on hyvä jo hieman kriittisesti tarkastella, että ketä se palvelee? Mutta ok, kiitos vinkistäsi, nyt me sinkut tiedämme, että teille hyvät lasten vanhemmat on ihan ok että tuomme lahjaksi kukkien siemeniä. Vinkiksi muillekin lahjojen kanssa kipuileville, täällä oli hyvä tarjous, ota 10, maksa 5. https://www.plantagen.fi/kukkien-siemenet/ 

Katselin, että edullisin paketti oli alta euron. Kyllä tämä ne lahjarahakeräykset pelikonsolia varten voittaa.

Tosta saa 10 vuodeksi eteenpäin suht edulliseksi synttärilahjat ja kaikki ovat taas tyytyväisiä eikä teitä haukuta itsekkääksi kun kehtasitte kutsuttuna saapua paikalle ilman lahjaa. 

Vierailija
192/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohis. Jos ystävä kutsuu sinut kylään, niin menetkö tyhjin käsin? Yleensä tapana on silloinkin viedä jotain lahjaa.

Menen. Vierailen lapsettomilla ystävilläni kylässä noin kerran viikkoon ja samoin he minun luona. Olisi aika outoa jos toisimme toisillemme lahjoja joka kerta. Veljeni perhe kutsuu kahville kerran kuussa, en vie lahjoja silloinkaan, lapset ilahtuvat kun tavataan enkä usko että veljenikään mitään odottaa. 

Vierailija
193/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: lapsiperheitä haukutaan somessa välillä aika rajuinkin sanankääntein. Äidit on mammoja ja lapsista ei ole mihinkään.

Kyllä tällainen puhe jälkensä jättää.

Perheen perustanut ei ehkä uskalla pyytää kylään. Eikä uskalla pitää yhteyttä koska vaatimus on, että lapsen saatuaan ei silti saa muuttua, ei saa puhua lapsista, ja pitäisi olla kiinnostava ja muut huomioonottava aikuinen.

Perheen perustaneista, yleensä äideistä, ajatellaan valmiiksi ettei heitä kiinnosta mikään muu kuin lapsensa. Ja kun ensimmäinen vuosi voi olla rankka, moni äiti ajattelee ettei halua vaivata niitä ystäviä joilla lapsia ei ole. Äiti voi ajatella, että ystävää ei kiinnosta.

Tämäkin on riski kirjoittaa tähän tai mihinkään ketjuun. Juuri lapsen saanut on haavoittuva ihmisolento. Ja vanhemmuus muuttaa ihmistä aina jollain tasolla. Siksi moni vanhempi viettää aikaa toisen samanlaisen kanssa. Jutut voi olla päätä häntää, mutta toinen ymmärtää eikä odota ylimääräistä.

Ok eli jätät ystävyyssuhteesi koska olet lukenut somesta kuinka äitejä haukutaan mammoiksi? Ei ihan aukene sun logiikka nyt mulle. Minä en ole koskaan parjannut ketään, vuosien saatossa tosin alkanut ajatella asiaa kriittisesti, kun olen huomannut että kelpaan ystäväksi vain lahjojen antajan muodossa. Ehkä sitten tosiaan tässä se syy. Aika surullista.

Vierailija
194/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä päin maailmaa ystäviä tavattaessa on tapana viedä ystävälle lahja?

Vierailija
195/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, näin lapsiperheen äitinä tuskin saan enemmän lahjoja kuin sinkutkaan. Ei meidän piireissä ole tapana ostella aikuisille lahjoja, joku kukka voidaan viedä, jos mennään kylään. Ja ihan hyvä niin, ei tämä maapallo tarvitse yhtään turhaa tavaraa.

Lasten juhliin toki kutsutaan kaikki yhtään tärkeät lähisukulaiset ja yleensä silloin lahjoja tuovat. Mutten nyt loukkaantuisi tietenkään, jos joku sanoisi, ettei esim ole varaa lahjaa hankkia.

Kuulostat todella järkevältä ihmiseltä. Ensimmäinen perheen äidin kommentti jota pystyin peukuttamaan täällä ylöspäin. Olisipa kaikki yhtä jalat maassa tyyppejä niin olisi maailma parempi paikka. 

Vierailija
196/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sanottiin,että lapsi tuo leivän pöytään. Tarkoittaa tietysti,että lapsista saa rahaa. Menot on pienemmistä lapsista vähäiset.Yhteiskunnan suurimmat etuilijat ovat lapsiperheet. Tukia tulee mutta silti ei olla tyytyväisiä.

Heh vai niin.

Kyllä tämä sanonta on peräisin hiukan kauempaa kuin yhteiskunnan tukien ajalta.

Ennen sanottiin noin kun elettiin maatalousvaltaisessa yhteisössä. Mitä enemmän oli lapsia, sen enemmän oli työntekijöitä peltotöihin ja sen varmemmin saatiin leipää pöytään. 

Vierailija
197/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa etkä anna, mutta lapsillesi kyllä annetaan.

Vierailija
198/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhyy n39, yhden ihmisen kamat muuttaa vailla yksin tuossa iässä varsinkin. Mut yhyy yhyy lapset pitäis jättää heitteille eikä heidän vanhempia varsinkaan sais auttaa muutossa kun yhyy suakin auttoi vain kaverit yksiösi raivaamisessa ilman että oli ketään alaikäistä vastuullasi. Yhyy yhyy yhyy olen köyhä enkä koskaan saa perhettä yhyy maksakaa mulle siitä

Vierailija
199/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yhyy n39, yhden ihmisen kamat muuttaa vailla yksin tuossa iässä varsinkin. Mut yhyy yhyy lapset pitäis jättää heitteille eikä heidän vanhempia varsinkaan sais auttaa muutossa kun yhyy suakin auttoi vain kaverit yksiösi raivaamisessa ilman että oli ketään alaikäistä vastuullasi. Yhyy yhyy yhyy olen köyhä enkä koskaan saa perhettä yhyy maksakaa mulle siitä

Kylläpä joku voi pahoin...

Vierailija
200/217 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä joku voi pahoin...

Sinäkö ja n39 ainakin :'D kun kummilapsen lahjat pistää oikein itkettämään kateudesta, ei ole hyvinvoiva tervemielinen ihminen kyseessä