Lapsiperheet keräävät rahaa lapsettomilta, pariskunnat keräävät rahaa sinkuilta
Tajusin juuri jotain.
Joka ikinen vuosi ostelen synttärilahjoja, nimpparilahjoja, joululahjoja, rippilahjoja, ylioppilaslahjoja, valmistujaislahjoja, häälahjoja, kulta/whateverhäälahjoja, ym. Sitten on ilmaistyö kuten talkoot ja muutot.
Jokaisissa kissanristiäisissä on rahankeruu nykyisin.
Yksinasuvalle kaikki on hemmetin kallista verrattuna pariskuntiin, ja lapsiperheet saavat tukia ellei ole hyvät tulot. Suurimmalla osalla näistä on tilavat kämpät tai omakotitalot, uudehkot autot, ulkomaanmatkat ja kaikki.
Itse säästän kurinalaisesti että saisin ostettua yksiön, nyt kun pariskunnat ovat jo katselemassa kolmatta tai neljättä asuntoaan.
Minulle ei osteta koskaan mitään, ja muuttoavuksikin tulivat kaverit. Sukulaiset auttavat vain pariskuntia ja lapsiperheitä.
Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään olla toisen luokan kansalainen!?
n39
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta ja suku/tuttavapiiriin kuuluu myös paljon lapsiperheitä. Lasten luokka-, harrastus- ja muiden kavereiden synttäreitä on noin joka toinen viikko. Välillä ollut HopLopissa kolmet juhlat samana päivänä. Sitten on suvun ja tuttavien kekkereitä. Veikkaan ettei yhdelläkään lapsettomalla sinkulla mene samaa rahamäärää lahjoihin, kortteihin, lahjapusseihin, juhlavaatteisiin, kuljetuksiin ynnä muihin,,, Omien lasten juhliin meni viime vuonna noin 700 (2 x sisähuvipuistosynttärit 15 laspelle).
Kukaan ei pakota järjestämään tuollaisia juhlia.
Lapsiperheiden oma vika jos täytyy pitää yllä tuollaista elintasokilpailua jossa lasten pitää päästä hopLoppiin kiipeilemään, kun on leikkipuistot ja metsät täynnä kiipeilypaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sinkuilla on kyllä enemmän rahaa kuin lapsiperheillä. Sinkut voivat käyttää kaikki tienaamansa rahat itseensä kun lapsiperheessä menee paljon rahaa lapsiin ja niiden harrastuksiin. Lapsettomat pariskunnat ovat sitten eri juttu. Ymmärrän kyllä tuskasi noiden lahjojen kanssa. Sinua ottaisin kylmästi sen linjan että antaisin jotain ihan pientä tai aineettoman lahjan esim. Omaa aikaani. Sinkku siskoni antaa lapsilleni usein lahjaksi yökyläilyn kotonaan ja lapseni tykkäävät siitä tosi paljon. Usein annamme lapsille myös rahaa mukaan jos käyvät jossakin.
Minun havaintojeni mukaan näin ei ole.
Etenkään koska tilastollisesti lähes kaikki hyvätuloiset miehet ovat perheellisiä, kun taas pienituloisista miehistä enemmistö on sinkkuja. Naisten puolella tätä korrelaatiota ei ole.
Tuet tasoitavat tilannetta yllättävän paljon, ja kahden ihmisen talous on lastenkin kanssa edullisempi kuin yhden ihmisen talous.
Teoriassa DINKY-pariskunnilla olisi paras tilanne, totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkuilla on kyllä enemmän rahaa kuin lapsiperheillä. Sinkut voivat käyttää kaikki tienaamansa rahat itseensä kun lapsiperheessä menee paljon rahaa lapsiin ja niiden harrastuksiin. Lapsettomat pariskunnat ovat sitten eri juttu. Ymmärrän kyllä tuskasi noiden lahjojen kanssa. Sinua ottaisin kylmästi sen linjan että antaisin jotain ihan pientä tai aineettoman lahjan esim. Omaa aikaani. Sinkku siskoni antaa lapsilleni usein lahjaksi yökyläilyn kotonaan ja lapseni tykkäävät siitä tosi paljon. Usein annamme lapsille myös rahaa mukaan jos käyvät jossakin.
Minun havaintojeni mukaan näin ei ole.
Etenkään koska tilastollisesti lähes kaikki hyvätuloiset miehet ovat perheellisiä, kun taas pienituloisista miehistä enemmistö on sinkkuja. Naisten puolella tätä korrelaatiota ei ole.
Tuet tasoitavat tilannetta yllättävän paljon, ja kahden ihmisen talous on lastenkin kanssa edullisempi kuin yhden ihmisen talous.
Teoriassa DINKY-pariskunnilla olisi paras tilanne, totta kai.
Jo asumisessa on järjetön ero.
Tältä seudulta saa miniyksiön 500 eur/kk, sitä halvemmalla ei mitään. Kaksion 650 eur/kk (käy hyvin pariskunnalle jolla on pieni lapsi), perhekolmion 800 eur/kk.
Voi sitä noinkin ajatella, mutta olisi ehkä hyvä hetki miettiä rehellisesti, mitä on itse ainakaan saanut.
Kuulun nyt näiden parjattujen lapsiperheellisten joukkoon. Lapseni saavat lahjoja syntymäpäivänään ja jouluna meidän lisäksemme isovanhemmiltaan ja kummeiltaan. Ja me annamme lahjat isovanhemmille ja lasten jokaiselle kummille. Lapset ovat lisäksi tehneet itse lahjat kummeille. Muistamme kummeja myös muina tärkeinä hetkinä, kuten ylennyksiä, opintomenestystä, yksi väitteli tohtoriksi, kihlauksia, häitä, heidän lastensa ristiäisiä/nimiäisiä ja niin edelleen. Olimme mukana, kun yksi piti juhlat koiralleen ja toinen marsulleen, olemme juhlineet mökin harjakaisia ja monia tupaantuliaisia, juhannuksia ja uusia vuosia. Uskoisin siis väittää, että olemme myös lahjoneet hyvin toiseen suuntaan.
En ole koskaan ajatellut, että esim. serkkuja, tätejä, enoja ja kummilapsia muistaessani he jäisivät minulle velkaa lahjoja tulevaisuudessa. Olen muistanut heitä, muita sukulaisia ja ystäviäni muistamisen ilosta ja olen joka kerta ollut aidosti ilahtunut kutsusta eri tilaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä noinkin ajatella, mutta olisi ehkä hyvä hetki miettiä rehellisesti, mitä on itse ainakaan saanut.
Kuulun nyt näiden parjattujen lapsiperheellisten joukkoon. Lapseni saavat lahjoja syntymäpäivänään ja jouluna meidän lisäksemme isovanhemmiltaan ja kummeiltaan. Ja me annamme lahjat isovanhemmille ja lasten jokaiselle kummille. Lapset ovat lisäksi tehneet itse lahjat kummeille. Muistamme kummeja myös muina tärkeinä hetkinä, kuten ylennyksiä, opintomenestystä, yksi väitteli tohtoriksi, kihlauksia, häitä, heidän lastensa ristiäisiä/nimiäisiä ja niin edelleen. Olimme mukana, kun yksi piti juhlat koiralleen ja toinen marsulleen, olemme juhlineet mökin harjakaisia ja monia tupaantuliaisia, juhannuksia ja uusia vuosia. Uskoisin siis väittää, että olemme myös lahjoneet hyvin toiseen suuntaan.
En ole koskaan ajatellut, että esim. serkkuja, tätejä, enoja ja kummilapsia muistaessani he jäisivät minulle velkaa lahjoja tulevaisuudessa. Olen muistanut heitä, muita sukulaisia ja ystäviäni muistamisen ilosta ja olen joka kerta ollut aidosti ilahtunut kutsusta eri tilaisuuksiin.
Ihan selvennyksenä. Kun teidän lapsenne saavat esim. kummeilta rahanarvoisia lahjoja, niin annatteko te kummeille sanotaanko nyt suurin piirtein samanarvoisia lahjoja?
Eli jos minä olisi kummi, saisinko teidän perheeltänne samasta arvosta lahjoja kuin mitä annan teille?
Äläkä yritä vetää itsekkyyskorttia hihasta. Se on täyttä bullshittiä nettosaajalta.
Pakko ei ole osallistua, kuka hitto antaa vielä nimipäivälahjankin? Pelkkä onnittelu viestitse riittää.
Mutta samaa mieltä, että muuttoapua ei meinaa lapsiperheiltä saada, mutta heitä pitäisi olla jeesaamassa. Omakohtaisia kokemuksia tästä asiasta.
Mietitäänpä noita juhlia.
Aikuinen, yksinasuva sinkku
- valmistujaisjuhlat
- nelikymppiset, viisikymppiset, kuusikymppiset
Lapsiperhe
- aikuisten nelikymppiset, viisikymppiset, kuusikymppiset
- aikuisten valmistujaisjuhlat
- häät
- polttarit
- baby showerit
- ristiäiset
- lasten synttärit, joka lapsella joka vuosi
- lasten nimipäivät, joka lapsella joka vuosi
- rippijuhlat
- peruskoulun valmistujaisjuhlat
- yo-juhlat
- joulu
- kultahäät ja vastaavat
Tuossa on "vähän eroa". Melkein kaikki juhlat
a) liittyvät pariutumiseen tai lapsiin
b) ovat sellaisia joissa on tapana lahjoa lapsia, mutta ei aikuisia
Koko touhu menee 99% lapsiperheiden näkökulmasta. Perinteethän ovat syntyneet aikana kun lasten saaminen oli hyvä, lapsettomat luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole osallistua, kuka hitto antaa vielä nimipäivälahjankin? Pelkkä onnittelu viestitse riittää.
Mutta samaa mieltä, että muuttoapua ei meinaa lapsiperheiltä saada, mutta heitä pitäisi olla jeesaamassa. Omakohtaisia kokemuksia tästä asiasta.
Jep.
Minun muuttoapunani ovat aina olleet yksinasuvat ja lapsettomat pariskunnat.
Veljenkin perheessä ovat teini-ikäiset lapset, jotka voisivat reippaasti auttaa. Mutta noup. Heille kyllä ollaan aina hankkimassa puhelimia, läppäreitä, mopoautoja ja vaikka mitä joihin toivotaan osallistumista juhlien varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Saisipa joskus kutsun häihin, synttäreille tai muihin juhliin. Ei tämä yksin rahakasan päällä istuminenkaan hauskaa ole.
On se sata kertaa hauskempaa, kuin yksin tyhjän päällä istuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkut kuvittelevat kaikkien muiden saavan jotain paljon enemmän kuin he itse "saavat". Perheillä on perheitten menotkin.
Puolison sisarusparvesta suurimmat rahalliset tuet kotoa on saanut puolison sinkkusisar. Jostain syystä ko. sisar kuvittelee muiden saaneen vielä enemmän.Olen joskus miettinyt, onko osa näistä sinkuista siksi sinkkuja, kun ovat niin minä minä asenteisia. Annas jos saisivat lapsia, yhtäkkiä juuri vanhempana onkin vaikeaa ja kohtaa vääryyksiä. Luonne on joillain ihmisillä sellainen.
Ketjusta tulee mieleen naiset jotka odottavat miehen tarjoavat treffeillä, ja pitävät itsekkäänä ja pihinä miestä joka ei tarjoa.
Nainen ei toki ole itsekäs ja pihi vaikkei maksa edes omiaan.
Tässä on sama asia. Odotat että sinun lapsillesi tuodaan lahjoja. Kun Minna-Petteri haluaa uuden puhelimen eikä Isännällä ja Emännällä olisi laittaa tonnia siihen, sukulaiset kiikuttavat rahaa jolla sellainen ostetaan.
Lapsiperheet ovat aivan käsittämättömän itsekeskeisiä. Sen jos lapset maksavat rahaa, pitäisi olla kaikkien huolenaihe ja siksi kaikkien pitäisi siihen Minna-Petterin iPhonen hankintaan osallistua. Sen lisäksi että sinkut maksavat veroina lapsiperheiden palveluita, totta kai.
Tuo myös kertoo paljon siitä mikä sukulaisten arvo on. Useimmille ei tule koskaan kutsua tapahtumiin joihin ei liity lahjat. Monet isovanhemmatkin näkevät lapsenlapsiaan vain kun on lahjoja luvassa tai tarvitaan lastenhoitoapua. Ja he sentään ovat isovanhempia, toisin kuin me lapsettomat.
En voi kommentoida muiden lapsiperheiden tapaa hankkia lastensa puhelimet, mutta meillä kummankin koululaisen max 100 euron luurit ovat ihan meidän vanhempiemme taskuista, niiden hankintaan ei hankittu senttiäkään muiden taskuista.
Isovanhempia näemme, kun HE haluavat jotakin. Milloin pitää aitaa maalata tai tulostinta korjata, mökillä pilkkoa puita tai mitä milloinkin. Kummankaan vanhemmat eivät ole kiinnostuneet viettämään aikaa lastenlasten kanssa, heistä kyllä pitää päästä kehumaan naapurin Peralle/Pirkolle.
Omat muuttommekin olemme hoitaneet ihan itse, miehen veli lainasi yhteen muuttoon peräkärryä silloin kun sellainen oli, muuten olemme järkänneet kaiken ihan keskenämme/ystävien kanssa.
En ymmärrä myöskään sitä, että kovasti kadehditaan lapsiperheitä lomien suhteen. En ole saanut toivomaani loma-aikaa varmaan kymmeneen vuoteen, joten ei todellakaan voi huomata minkään asteen suosimista. Työpaikallani on käytössä joustava työaika, joten kuka vain voi käydä keskellä päivää hammaslääkärissä, verotoimistossa, jne. Kyllä se on vain niin, että niillä työpaikan sinkuilla tuuppaa ne lounaan venähtämään ja työlounailta tullaan usean liikkeen kassien kanssa. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa joskus kutsun häihin, synttäreille tai muihin juhliin. Ei tämä yksin rahakasan päällä istuminenkaan hauskaa ole.
On se sata kertaa hauskempaa, kuin yksin tyhjän päällä istuminen.
Se ratkaisee mistä syystä se kutsu tulee.
Ei minua kiinnosta synttärit joilla teini jaksaa juuri ja juuri tervehtiä sukulaista, koska isi ja äiti on vihjanneet että sillä sukulaismiehellä on rahaa että varmaan vähän isompi lahja tulossa.
Oma periaate on se, että jos olen varma että tulostani oltaisiin iloisia vaikken toisi minkäänlaista lahjaa, sitten voin antaa lahjan jos siltä tuntuu. Toisten rahoja kinuaville itsekkäille perheille en anna mitään. Esimerkiksi suvussa on pienituloinen perhe jonka tyttären luonne on puhdasta kultaa. Ei koskaan vaadi mitään, ja halusi auttaa minuakin muutossa vaikka oli kiire opintojen kanssa. Annoin hänelle yo-lahjaksi 4 000 - 5 000 euron arvoisen autoni. Suvusta tuli kuulemma vähän kitinää kun keskiluokkaiset elintasokilpailijat eivät saaneet nyrpeänokkkaiselle tyttärelleen iPhone-rahoitusta, mutta se ei kiinnosta :)
Ja en pelkää yksinäistä vanhuutta. Ei sukulaismiehen luona käydä muutenkaan. Hyvä kun mummoa ja vaaria käydään katsomassa, ja sekin edellyttää lahjontaa.
Kannattaa panostaa kavereihin, ja varmistaa että on rahaa jolla elää kivaa elämää vanhempanakin. Sukulaisten varaan ei lapsettoman kannata laskea yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkut kuvittelevat kaikkien muiden saavan jotain paljon enemmän kuin he itse "saavat". Perheillä on perheitten menotkin.
Puolison sisarusparvesta suurimmat rahalliset tuet kotoa on saanut puolison sinkkusisar. Jostain syystä ko. sisar kuvittelee muiden saaneen vielä enemmän.Olen joskus miettinyt, onko osa näistä sinkuista siksi sinkkuja, kun ovat niin minä minä asenteisia. Annas jos saisivat lapsia, yhtäkkiä juuri vanhempana onkin vaikeaa ja kohtaa vääryyksiä. Luonne on joillain ihmisillä sellainen.
Ketjusta tulee mieleen naiset jotka odottavat miehen tarjoavat treffeillä, ja pitävät itsekkäänä ja pihinä miestä joka ei tarjoa.
Nainen ei toki ole itsekäs ja pihi vaikkei maksa edes omiaan.
Tässä on sama asia. Odotat että sinun lapsillesi tuodaan lahjoja. Kun Minna-Petteri haluaa uuden puhelimen eikä Isännällä ja Emännällä olisi laittaa tonnia siihen, sukulaiset kiikuttavat rahaa jolla sellainen ostetaan.
Lapsiperheet ovat aivan käsittämättömän itsekeskeisiä. Sen jos lapset maksavat rahaa, pitäisi olla kaikkien huolenaihe ja siksi kaikkien pitäisi siihen Minna-Petterin iPhonen hankintaan osallistua. Sen lisäksi että sinkut maksavat veroina lapsiperheiden palveluita, totta kai.
Tuo myös kertoo paljon siitä mikä sukulaisten arvo on. Useimmille ei tule koskaan kutsua tapahtumiin joihin ei liity lahjat. Monet isovanhemmatkin näkevät lapsenlapsiaan vain kun on lahjoja luvassa tai tarvitaan lastenhoitoapua. Ja he sentään ovat isovanhempia, toisin kuin me lapsettomat.
En voi kommentoida muiden lapsiperheiden tapaa hankkia lastensa puhelimet, mutta meillä kummankin koululaisen max 100 euron luurit ovat ihan meidän vanhempiemme taskuista, niiden hankintaan ei hankittu senttiäkään muiden taskuista.
Isovanhempia näemme, kun HE haluavat jotakin. Milloin pitää aitaa maalata tai tulostinta korjata, mökillä pilkkoa puita tai mitä milloinkin. Kummankaan vanhemmat eivät ole kiinnostuneet viettämään aikaa lastenlasten kanssa, heistä kyllä pitää päästä kehumaan naapurin Peralle/Pirkolle.
Omat muuttommekin olemme hoitaneet ihan itse, miehen veli lainasi yhteen muuttoon peräkärryä silloin kun sellainen oli, muuten olemme järkänneet kaiken ihan keskenämme/ystävien kanssa.
En ymmärrä myöskään sitä, että kovasti kadehditaan lapsiperheitä lomien suhteen. En ole saanut toivomaani loma-aikaa varmaan kymmeneen vuoteen, joten ei todellakaan voi huomata minkään asteen suosimista. Työpaikallani on käytössä joustava työaika, joten kuka vain voi käydä keskellä päivää hammaslääkärissä, verotoimistossa, jne. Kyllä se on vain niin, että niillä työpaikan sinkuilla tuuppaa ne lounaan venähtämään ja työlounailta tullaan usean liikkeen kassien kanssa. ;-)
Minun työpaikallani lapsiperheelliset ovat jatkuvasti poissa. Aina on joku lapsen meno, lapsi kipeänä, lapsi pitäisi heittää balettiin ja iskän auto on rikki, tms.
Lomia yritetään aina saada parhaisiin paikkoihin lasten varjolla, ja sitten kitistään jos en suostu pitämään omia lomiani huonommissa paikoissa.
En ymmärrä miksi aina on sinkut vs parisuhteessa olevat ? Ainoa että sinkut unohtaa pariskuntien asuvan isommissa asunnoissa, ruokamenot on kaksinkertaiset, terveydenhoitomenot on kaksinkertaiset jne. Joo on kahdet tulot, mutta entäpä kun pariskunnasta toinen onkin esimerkiksi pätkätyöläinen, työtön, sairas tai osa-aikainen ? Eipä ole toisella juurikaan tuloja mutta menot ei katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Ymmärrän kyllä sen, että sinkun taloudellinen tilanne on eri kuin kahden tienaavan taloudessa, mutta kyllähän lapsiperheetkin joutuvat ihan samalla tavalla ostamaan muille lähipiirin lapsiperheille noita lahjoja. Ja pariskunnat muille pariskunnille. Sinkuilla kysymys taitaa lähinnä olla siitä, että mitään kemuja ei järjestetä, kun ns. luonnollisia tilanteita (ristiäiset, häät yms.) ei tule? Oletko kokeillut pitää itsellesi vaikka synttäreitä, vai perustuuko oletukseen, ettei kukaan sinne tulisi kuitenkaan tai ainakaan toisi kunnollista lahjaa?
Ja lisään vielä senkin, että aika varakas suku saa olla tai vastaavasti pienet häät, että niiden järjestämisellä mitään pääsisi tienaamaan. Kyllä sellaisilla suomalaisilla ns. perushäillä kovasti jää "tappiolle" vielä lahjojen jälkeenkin, jos näin haluaa ajatella.
Lapsiperheet antavat lahjoja lapsiperheille, mutta saavat lahjoja lapsiperheiltä, lapsettomilta pariskunnilta ja sinkuilta.
Häät menevät tappiolle? Mitä helvettiä, voitolleko niiden kuuluisi mennä kun järjestätte itsellenne juhlat?
No ei tietenkään pidä mennä, ja siksi korostin tuota, että jos joku noin tosiaan haluaa ajatella. Mutta sitä yritin tuoda esiin, että on vähän hassua kutsua "rahan keräämiseksi" sitä, että saan sinulta 50 euroa maksettuani ensin 90 euroa siitä, että voit ylipäänsä osallistua. Kyllä se sinkkukin on kutsuttu sinne häihin siksi, että nimenomaan hänet halutaan vieraaksi, ei rahojen vuoksi. Rahojen vuoksi ei kannata ns. normihäihin (pitopalvelun järjestämä kunnon ruokailu, maksullinen tila yms.) kuin rikkaita, jotka antavat isoja lahjoja.
Ja erikoisruokavalion syöjille kannattaa palstan mukaan antaa ohjeeksi, tuoda omat eväät. Vien yleensä 100-150€ lahjan, mutta ei se kata keliaakikon annosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Taas tuli kutsu kaverin lasten yhteissynttäreille. 2 lahjaa ja taas menee rahaa.
Olen ehkä itsekäs mutta myös itseäni on alkanut lähiaikoina mietitytttää tämä epätasapuolisuus. Minä ostan ja osallistun polttareihin, häihin, baby showereihin, ristiäisiin ja synttäreihin ja ostan joululahjoja. Itse en mene naimisiin enkä lisäänny, eli minulle ei järjestetä juhlia eikä osteta lahjoja. Oma valinta toki, mutta siitä huolimatta kyrsii. Tekisi mieli järjestää jotkut lapsettomuus- ja naimattomuusjuhlat ja ilmoittaa kutsussa että kerään rahaa luksusmatkaan itselleni.
Kuka estää? SINÄ ITSE. Jos haluat lahjoja, järjestä ne juhlat! Sinulla on nimipäivä, syntymäpäivä, voit juhlia tupareita, uutta vuotta, pitää pikkujoulut, puutarhakutsut, juhlat lemmikille, juhlia sinkkuutta, kevättä, pääsiäistä, Halloweenia, vappua, laskiaista, talvea, ensilunta, remontin valmistumista, viinijuhlat, käy matkalla ja sen jälkeen ko. maan teemajuhlat... Ideoita löytyy kyllä, kun käyttää mielikuvitusta.
On itse asiassa todella turhaa valittaa, ettei saa lahjoja, jos ei kutsu muita kylään. Eikä teemaa edes tarvita, senkus vain kutsut pullakahveille, iltateelle, viikonloppuna brunssille, mitä vain.
Lapsiperheet JOUTUVAT järjestämään jokaiselle mukulalle syntymäpäiväjuhlat, yleensä useammat, kun on sukulaisille ja kummeille juhlat ja kaverisynttärit, joillakin on vielä erikseen harrastuskavereille, kuten jalkapallojoukkueelle. Jokaiset kemut vievät aikaa ja vaivaa, leipoi ja askarteli itse tai hankkii valmiina. Siksi monet Hoplop yms. synttärit ovat suositut, selviää vähemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi aina on sinkut vs parisuhteessa olevat ? Ainoa että sinkut unohtaa pariskuntien asuvan isommissa asunnoissa, ruokamenot on kaksinkertaiset, terveydenhoitomenot on kaksinkertaiset jne. Joo on kahdet tulot, mutta entäpä kun pariskunnasta toinen onkin esimerkiksi pätkätyöläinen, työtön, sairas tai osa-aikainen ? Eipä ole toisella juurikaan tuloja mutta menot ei katoa.
Asuntomenot eivät ole kaksinkertaiset. Kaksio ei maksa lähimainkaan puolta enempää kuin yksiö. Aika usein yksiön ja kaksion hinnoilla on aika pieni ero.
Ruokamenot eivät ole kaksinkertaiset. Siinä säästää paljonkin kun ostaa isommissa pakkauksissa ja tekee ruokaa kahdelle.
"Joo on kahdet tulot, mutta entäpä kun pariskunnasta toinen onkin esimerkiksi pätkätyöläinen, työtön, sairas tai osa-aikainen ?"
No se on aika paljon parempi tilanne kuin sinkulla jolla ei ole sitä töissäkäyvää puolisoa auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Ymmärrän kyllä sen, että sinkun taloudellinen tilanne on eri kuin kahden tienaavan taloudessa, mutta kyllähän lapsiperheetkin joutuvat ihan samalla tavalla ostamaan muille lähipiirin lapsiperheille noita lahjoja. Ja pariskunnat muille pariskunnille. Sinkuilla kysymys taitaa lähinnä olla siitä, että mitään kemuja ei järjestetä, kun ns. luonnollisia tilanteita (ristiäiset, häät yms.) ei tule? Oletko kokeillut pitää itsellesi vaikka synttäreitä, vai perustuuko oletukseen, ettei kukaan sinne tulisi kuitenkaan tai ainakaan toisi kunnollista lahjaa?
Ja lisään vielä senkin, että aika varakas suku saa olla tai vastaavasti pienet häät, että niiden järjestämisellä mitään pääsisi tienaamaan. Kyllä sellaisilla suomalaisilla ns. perushäillä kovasti jää "tappiolle" vielä lahjojen jälkeenkin, jos näin haluaa ajatella.
Lapsiperheet antavat lahjoja lapsiperheille, mutta saavat lahjoja lapsiperheiltä, lapsettomilta pariskunnilta ja sinkuilta.
Häät menevät tappiolle? Mitä helvettiä, voitolleko niiden kuuluisi mennä kun järjestätte itsellenne juhlat?
No ei tietenkään pidä mennä, ja siksi korostin tuota, että jos joku noin tosiaan haluaa ajatella. Mutta sitä yritin tuoda esiin, että on vähän hassua kutsua "rahan keräämiseksi" sitä, että saan sinulta 50 euroa maksettuani ensin 90 euroa siitä, että voit ylipäänsä osallistua. Kyllä se sinkkukin on kutsuttu sinne häihin siksi, että nimenomaan hänet halutaan vieraaksi, ei rahojen vuoksi. Rahojen vuoksi ei kannata ns. normihäihin (pitopalvelun järjestämä kunnon ruokailu, maksullinen tila yms.) kuin rikkaita, jotka antavat isoja lahjoja.
Ja erikoisruokavalion syöjille kannattaa palstan mukaan antaa ohjeeksi, tuoda omat eväät. Vien yleensä 100-150€ lahjan, mutta ei se kata keliaakikon annosta.
Tuolla rahalla syö jo Michelin-tasoisessa ravintolassa.
Hääruoka on lähinnä verrattavissa lounasruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla syö jo Michelin-tasoisessa ravintolassa.
Hääruoka on lähinnä verrattavissa lounasruokalaan.
Tuohan on häiden dilemma.
Hinta ei täsmää arvon kanssa. Ruokailu voi maksaa paljonkin järjestäjälle, mutta sen arvo ruokailialle ei ole kummoinen.
Sama kertautuu kaikessa muussakin. 90% hääkuluista on sitä että hääpari saa hienot juhlat, 10% sitä että vierailijat saavat kivat juhlat. Siis ne jotka voivat ylipäätään jäädä paikalle ryyppäämään.
Lahjakulut 0 euroa. Ei ole mikään pakko ostaa kenellekkään mitään kun ei ota tai saa muiltakaan lahjoja.
Kutsuillekkaan ei ole pakko mennä mutta jos menee niin pakkohan sinne on jotain viedä.