Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet keräävät rahaa lapsettomilta, pariskunnat keräävät rahaa sinkuilta

Vierailija
17.02.2023 |

Tajusin juuri jotain.

Joka ikinen vuosi ostelen synttärilahjoja, nimpparilahjoja, joululahjoja, rippilahjoja, ylioppilaslahjoja, valmistujaislahjoja, häälahjoja, kulta/whateverhäälahjoja, ym. Sitten on ilmaistyö kuten talkoot ja muutot.

Jokaisissa kissanristiäisissä on rahankeruu nykyisin.

Yksinasuvalle kaikki on hemmetin kallista verrattuna pariskuntiin, ja lapsiperheet saavat tukia ellei ole hyvät tulot. Suurimmalla osalla näistä on tilavat kämpät tai omakotitalot, uudehkot autot, ulkomaanmatkat ja kaikki.

Itse säästän kurinalaisesti että saisin ostettua yksiön, nyt kun pariskunnat ovat jo katselemassa kolmatta tai neljättä asuntoaan.

Minulle ei osteta koskaan mitään, ja muuttoavuksikin tulivat kaverit. Sukulaiset auttavat vain pariskuntia ja lapsiperheitä.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään olla toisen luokan kansalainen!?

n39

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen juhliin kutsuttuna tapaamaan ystäviä ja juhlistamaan syntymäpäivää. Lahjaksihan voi tosiaan antaa kukin mitä itse parhaaksi näkee. Esimerkiksi kortin jossa antaa omaa aikaansa ja vaikka vie lapsen leikkipuistoon. Nämä raha ja tavaralahjat alkavat muutenkin olla menneen talven lumia ja ollaan siirtymässä kohti kestävämpää elämäntapaa. Naurettavaa, että joku aikuinen ihminen on vaatimassa jotain rahallista lahjaa korvaukseksi tarjoamistaan kakusta ja kahvista. Ei kai se nyt ole juhlan idea vaan yhdessä olo?

Vierailija
82/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitääkö jatkossa sinkut jättää kutsumatta juhliin? 

Niiden lapsiperheiden lapset tulevat elättämään sut ja pyyhkimään pyllyt sitten kun vanhuus koittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen antaminen on täysin vapaaehtoista. Taas kerran ongelma, jolle on olemassa helppo ratkaisu.

Vierailija
84/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitääkö jatkossa sinkut jättää kutsumatta juhliin? 

Niiden lapsiperheiden lapset tulevat elättämään sut ja pyyhkimään pyllyt sitten kun vanhuus koittaa

Mä elätän niitä lapsosia jo nyt maksamalla veroni. Mutta hieman alan kyllä olla huolissani näiden äitien mielenterveydestä ja arvomaailmasta jos vieraaksi pääsee syntymäpäiväjuhliin vain tuomalla jonkun rahanarvoisen lahjan.

Vierailija
85/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkut kuvittelevat kaikkien muiden saavan jotain paljon enemmän kuin he itse "saavat". Perheillä on perheitten menotkin.

Puolison sisarusparvesta suurimmat rahalliset tuet kotoa on saanut puolison sinkkusisar. Jostain syystä ko. sisar kuvittelee muiden saaneen vielä enemmän.

Olen joskus miettinyt, onko osa näistä sinkuista siksi sinkkuja, kun ovat niin minä minä asenteisia. Annas jos saisivat lapsia, yhtäkkiä juuri vanhempana onkin vaikeaa ja kohtaa vääryyksiä. Luonne on joillain ihmisillä sellainen.

Ketjusta tulee mieleen naiset jotka odottavat miehen tarjoavat treffeillä, ja pitävät itsekkäänä ja pihinä miestä joka ei tarjoa.

Nainen ei toki ole itsekäs ja pihi vaikkei maksa edes omiaan.

Tässä on sama asia. Odotat että sinun lapsillesi tuodaan lahjoja. Kun Minna-Petteri haluaa uuden puhelimen eikä Isännällä ja Emännällä olisi laittaa tonnia siihen, sukulaiset kiikuttavat rahaa jolla sellainen ostetaan.

Lapsiperheet ovat aivan käsittämättömän itsekeskeisiä. Sen jos lapset maksavat rahaa, pitäisi olla kaikkien huolenaihe ja siksi kaikkien pitäisi siihen Minna-Petterin iPhonen hankintaan osallistua. Sen lisäksi että sinkut maksavat veroina lapsiperheiden palveluita, totta kai.

Tuo myös kertoo paljon siitä mikä sukulaisten arvo on. Useimmille ei tule koskaan kutsua tapahtumiin joihin ei liity lahjat. Monet isovanhemmatkin näkevät lapsenlapsiaan vain kun on lahjoja luvassa tai tarvitaan lastenhoitoapua. Ja he sentään ovat isovanhempia, toisin kuin me lapsettomat.

Vierailija
86/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti että juhlia on harvoin ja ne ovat ainutlaatuisi tilaisuuksia.

Onko näin?

- joulu

- nimpparit

- synttärit

- rippijuhlat

- yo-juhlat

- valmistujaiset

- häät

- kultahäät ja muut vastaavat

- jne

Ja kutsujia kyllä riittää. On veljet ja siskot jä näiden lapset, serkut, naapurit, jne. Kun aina heität sen 20-50€ niin siitä tulee lopulta ihan olennainen summa rahaa, etenkin jos ei satu olemaan hyvätuloinen. Ja jos on niin kyllähän siltä varakkaalta lääkärisedältä odotetaan vähän enemmän kuin pari kymppiä, eikö vain?

Vierailija
87/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt kateus puhuu. Ap nauti omasta elämäsi, äläkä kadehdi muita. Ei se lapsiperheiden elämä pelkkiä lahjoja ole. Lapsista tulee myös kuluja ja työtä. Jokainen voi toki omilla valinnoillaan vaikuttaa talouteensa.

Sitäpaitsi ei ne lapsiperheet tai pariskunnat niitä lahjoja osta, vaan SINÄ ne lahjat ostat. Nyt vaan suuta auki ja lisää vastuuta omasta rahankäytöstä.

Vierailija
88/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku väitti että juhlia on harvoin ja ne ovat ainutlaatuisi tilaisuuksia.

Onko näin?

- joulu

- nimpparit

- synttärit

- rippijuhlat

- yo-juhlat

- valmistujaiset

- häät

- kultahäät ja muut vastaavat

- jne

Ja kutsujia kyllä riittää. On veljet ja siskot jä näiden lapset, serkut, naapurit, jne. Kun aina heität sen 20-50€ niin siitä tulee lopulta ihan olennainen summa rahaa, etenkin jos ei satu olemaan hyvätuloinen. Ja jos on niin kyllähän siltä varakkaalta lääkärisedältä odotetaan vähän enemmän kuin pari kymppiä, eikö vain?

Älä ole sitten lapatossu vaan elä sellaista elämää kuin itse haluat. Mihinkään juhliin ei ole pakko mennä tai lahjoja ostaa. Sosiaalinen voi olla muullakin tavalla kuin kiitämällä juhlasta juhlaan.

Vierailija
89/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt kateus puhuu. Ap nauti omasta elämäsi, äläkä kadehdi muita. Ei se lapsiperheiden elämä pelkkiä lahjoja ole. Lapsista tulee myös kuluja ja työtä. Jokainen voi toki omilla valinnoillaan vaikuttaa talouteensa.

Sitäpaitsi ei ne lapsiperheet tai pariskunnat niitä lahjoja osta, vaan SINÄ ne lahjat ostat. Nyt vaan suuta auki ja lisää vastuuta omasta rahankäytöstä.

Tämäkin viesti on ihan täyttä huuhaata.

Ne lapset ovat sinun lapsiasi.

Lapsiperheillä on hassu tapa siirtää vastuuta lapsista muille. Isomummin pitäisi antaa lastenhoitoapua ja Matti-sedän viisi kymppiä sen iPhonen hankintaan.

Vierailija
90/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju kertoo että ap:lla on pointtia.

Lapsiperheet todellakin näkevät itsensä muita tärkeämpinä, ja pariskunnat nähdään sinkkuja tärkeämpinä.

Vierailija
91/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapsiperheen äiti, joka ei halua järjestää mitään juhlia. En jaksa sitä vaivaa, enkä sitä ihanat juhlat-kulissia enkä sitä turhaa lahjakrääsää. Järjestän pienet juhlat vasta, kun lapsi sitä osaa erikseen pyytää. Myös aineettomia lahjoja, kiitos.

Vierailija
92/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Taas tuli kutsu kaverin lasten yhteissynttäreille. 2 lahjaa ja taas menee rahaa.

Olen ehkä itsekäs mutta myös itseäni on alkanut lähiaikoina mietitytttää tämä epätasapuolisuus. Minä ostan ja osallistun polttareihin, häihin, baby showereihin, ristiäisiin ja synttäreihin ja ostan joululahjoja. Itse en mene naimisiin enkä lisäänny, eli minulle ei järjestetä juhlia eikä osteta lahjoja. Oma valinta toki, mutta siitä huolimatta kyrsii. Tekisi mieli järjestää jotkut lapsettomuus- ja naimattomuusjuhlat ja ilmoittaa kutsussa että kerään rahaa luksusmatkaan itselleni.

Vierailija
93/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin viesti on ihan täyttä huuhaata.

Ne lapset ovat sinun lapsiasi.

Lapsiperheillä on hassu tapa siirtää vastuuta lapsista muille. Isomummin pitäisi antaa lastenhoitoapua ja Matti-sedän viisi kymppiä sen iPhonen hankintaan.

Myös sinun takapuolesi on sinun. Opettele argumentoimaan paremmin kun tekemällä karkeita yleistyksiä.

Vierailija
94/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minua on tässä ketjussa syytelty itsekkyydestä, avaan tässä ajatuksiani.

Minä olen järjestänyt juhlia, esimerkiksi nelikymppiset joita varten vuorkasin tilat, hoidin safkat ja juomat, bändin ja muut. Maksoin ne täysin omasta pussistani ja kielsin tuomasta lahjoja.

Miksi? Koska minä olen kiitollinen siitä että minulla on ollut hyviä ystäviä ja olen mm. heidän ansiostaan saanut elää onnelliset 40 vuotta, joihin on mahtunut kaikkea mukavaa. Juhlat olivat minun kiitokseni heille, ja siksi ne järjestettiin siten että kaikilla olisi hauskaa ja olisin itse mahdollisimman pitkälti vain yksi vieraista.

Jos minulla olisi perhe ja lapsia, aivan varmasti olisi niin että lapsettomat päätyisivät auttamaan meitä enemmän kuin me heitä. Siksi tuntuisi täysin väärältä - ja todella itsekkäältä - että sen lisäksi he toisivat lahjoja meille ja meidän lapsillemme. Olisivathan lapset meidän onnemme, ja osa tätä kaikkea sukulaiset ja ystävät jotka ovat olleet elämässä mukana. Minusta meidän tulisi lahjoa heitä, ei päin vastoin.

Tämä ajattelumalli tuntuu olevan peräisin jostain menneiltä ajoilta kun lapsia tarvittiin lisää. Siksi jokainen lapsi oli juhla kylälle, ja hääpari potentiaalinen lapsiperhe tulevaisuudessa. Ja jokainen vanhapoika tai vanhapiika luuseri joka ei onnistunut pariutumaan ja lapsia hankkimaan.

Vierailija
95/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku nyt sanoo että mutku ne juhlat maksavat ja ne ovat vieraille.

Eivät ole. Ne ovat ensisijaisesti järjestäjälle, melkeinpä aina. Sankari paistattelee muiden huomion kohteena, ja juhlissa on järjestäjien itselleen haluamia asioita kuten hääseremoniat ja muut.

Ei perinteisiä häitä järjestetä ajatuksella "ei me itsellemme näitä haluttaisi, mutta näin saadaan muille hyvät bileet".

Vierailija
96/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin meillä oli lapsiperhevähennys. Markka-aikaan perheellinen työkaveri leuhki, että sai veronpalautusta kymppitonnin. Minulla oli silloin se vanhanpiian verona tunnettu veroprosentti.

Vierailija
97/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu.

Moni perustelee että no mikset järjestä itse.

No koska 90% juhlista liittyy lapsiin ja pariutumiseen. Jos kaikki järjestävät, lapseton sinkku on se joka nettona lahjoo muita. Miksi juuri lapsiperheelliset systeemiä kannattavatkin.

Ja miksi osallistuisin johonkin jota en kannata?

Vierailija
98/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askartele kortti tai jokin koriste ilmaisia luonnonmateriaaleja hyödyntäen. Kun vaihdat kukkiin keväällä mullat, ota pistokkaita ja erottele taimia, niin saata taas edullisia lahjoja.

Mutta joo, jos olisin sinkku, voisin hyvin muuttaa kommuuniin asumaan. Säästyisi enemmän rahaa kaikkeen kivaan.

Kolhoosissa asuminen olisi kauhistus, hyi olkoon. T. Sinkku

Vierailija
99/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta ja suku/tuttavapiiriin kuuluu myös paljon lapsiperheitä. Lasten luokka-, harrastus- ja muiden kavereiden synttäreitä on noin joka toinen viikko. Välillä ollut HopLopissa kolmet juhlat samana päivänä. Sitten on suvun ja tuttavien kekkereitä. Veikkaan ettei yhdelläkään lapsettomalla sinkulla mene samaa rahamäärää lahjoihin, kortteihin, lahjapusseihin, juhlavaatteisiin, kuljetuksiin ynnä muihin,,, Omien lasten juhliin meni viime vuonna noin 700 (2 x sisähuvipuistosynttärit 15 laspelle).

Vierailija
100/217 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta ja suku/tuttavapiiriin kuuluu myös paljon lapsiperheitä. Lasten luokka-, harrastus- ja muiden kavereiden synttäreitä on noin joka toinen viikko. Välillä ollut HopLopissa kolmet juhlat samana päivänä. Sitten on suvun ja tuttavien kekkereitä. Veikkaan ettei yhdelläkään lapsettomalla sinkulla mene samaa rahamäärää lahjoihin, kortteihin, lahjapusseihin, juhlavaatteisiin, kuljetuksiin ynnä muihin,,, Omien lasten juhliin meni viime vuonna noin 700 (2 x sisähuvipuistosynttärit 15 laspelle).

Sinulle ei nyt aukea tämä asia.

Ne ovat teidän juhlianne. Teidän.

En minäkään voi perustella että haluan lahjoja koska minun asuntokunnallani meni juuri 2 000 euroa lomamatkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä