Minusta tehdään keskusteluja nettiin. Poliisi: "lakia ei rikottu"!
Minut on tahtomattani nostettu somessa pöydälle naureskelumielessä. Keskusteluja minusta löytyy Ylilaudalta, Facebookista ja vaikka mistä. En saa niitä mitenkään pois ja ne sisältävät pelkästään vääristeltyjä totuuksia ja lynkkausta. Ne näkyvät Googlen tuloksissa ja pitävät huolen etten saa enää töitä.
Soitin tästä paikalliselle poliisille ja poliisi töksäytti minulle että ne eivät välttämättä täytä minkään rikoksen tunnusmerkistöä jos keskustelussa ei ole varsinaista solvausta.
Mutta juuri äsken Suomi sai uuden seksuaalirikoslain missä esim. peppujen salakuvaus julkisella paikalla on nyt naisen yksityisyyttä loukkaava seksuaalirikos.
Eli siis jos joku laittaa mun perseen nettiin, ilman että minua voi tunnistaa kuvasta, niin sitten touhu on tuomittavaa. Mutta kun laitetaan nimi, naama ja pilataan koko henkilöllisyys, niin sit sanotaan että "mitäs oot laittanut itsesi nettiin" ja vedotaan sananvapauteen.
En pysty ymmärtämään.
Vaadin että Suomen rikoslakiin tehdään vihdoinkin laki, että yksityishenkilöistä öyhöttäminen somessa tehdään rikolliseksi jos myllyttämisen kohde kokee että se haittaa häntä. Minun pitäisi saada itse päättää mitä minusta näkyy netissä muille! Missä se kuuluisa itsemääräämisoikeus on tässä asiassa?
Kommentit (109)
Kyllä yksityisyyttä loukkaavan materiaalin levittäminen on rikos. Myös kunnianloukkaus on rikos. Kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen tai oikeusaputoimistoon ja kysyä heidän mielipidettään.
Niin siis mitä sinä olet "työntänyt nettiin"? Jos olet vaikka laittanut Instagramiin julkisia kuvia tai pitänyt julkista blogia, ja jotkut muut naureskelevat kuvillesi tai blogillesi, se ei ole mitenkään rikollista, vaikkakin muuten valitettavaa. Jos et ole mikään "julkkisbloggaaja", sinusta keskustelu on aika pikkumaista. Mutta ei silti rikollista.
Jos sinusta levitetään tekaistuja negatiivisia juttuja, se on sitten kunnianloukkaus tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityisyyttä loukkaavan materiaalin levittäminen on rikos. Myös kunnianloukkaus on rikos. Kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen tai oikeusaputoimistoon ja kysyä heidän mielipidettään.
Jos Suomessa tuomitaan rikoksesta niin noita tuomitun rikospapereita saa alkaa levittelemään somessa ja pilata sen työnsaanti. Siihen sanotaan ettei se ole kunnianloukkaus koska siinä levitetään "faktaa". Todellisuudessa haitta yksilölle on kuitenkin suurin mahdollinen.
Jostain syystä persekuvia ei saa ottaa mutta jotain 20 vuotta vanhaa rikosrekisteriä saa tuputtaa somessa ettei toinen saa töitä koskaan.
Porvoossa vaihteeksi tylsää: varaa matka vaikka AV:n Pihtiputaan reissulle 👍🏻
Miksi ihmeessä ap, olet kuvasi ja tietosi ängennyt sinne nettiin. Tyhmä.
Jos ko foorumeilla keskustellaan siitä mitä olet itse itsestäsi kirjoittanut ja kuvannut someen niin se on ihan oma vika. Se ei ole rikollista, perättömän tiedon levittämistä tai kunnianloukkausta.
Poista ne tiedot ja kuvat netistä niin estät lisävahingot ja keskustelut lopulta loppuvat.
Sen siitä saa kun huomionhakuisena tuuttaa itsestään kaikki tiedot ja kuvat julkiseen someen.
Poista tilit ja ne tiedot netistä, mitä voit itse hallita.
Jos et halua poistaa tietojasi vaan itse jatkaa sitä omien yksityisasioiden levittämistä someen, niin täytynee kestää ajatus siitä että julkaisemistasi asioista keskustellaan sinun nimellä.
Onko sinusta AP jo keskusteluketjua täällä vauvassa ja mitä ihmettä olet tehnyt, että ihmisiä kiinnostaa suoltaa sinusta juttua??
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun huomionhakuisena tuuttaa itsestään kaikki tiedot ja kuvat julkiseen someen.
Jos et halua poistaa tietojasi vaan itse jatkaa sitä omien yksityisasioiden levittämistä someen, niin täytynee kestää ajatus siitä että julkaisemistasi asioista keskustellaan sinun nimellä.
Jos naista ahdistellaan kadulla niin sen siitä saa kun pukeutuu liian paljastavasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ap, olet kuvasi ja tietosi ängennyt sinne nettiin. Tyhmä.
Tämä on uhrin syyllistämistä. Nykyään kaikki on netissä eikä netissä oleminen ole peruste kunnianloukkauksille ja juoruilulle.
Ottaisin yhteyttä ylläpitoon ja vaatisin poistamaan kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin yhteyttä ylläpitoon ja vaatisin poistamaan kuvat.
Vaikeaa jos kyseessä on mvlehti, partisaani tai vastaava roskamedia. Niiden elanto tulee suomalaisten lynkkaamisesta ja jos otat sinne närkästyneenä yhteyttä niin ne tekee susta vaan uuden uutisen.
Aina riittää sellaisia moukkia, joiden mielestä muihin eivät päde samat säännöt kuin heihin itseensä.
Ota ylös ihan kaikki ja tee rikosilmoitus tai anna niille takaisin sitä samaa, mitä ne susta mussuttivat. Aika moni mustamaalaaja loukkaantuu ajatuksestakin ja alkaa tehtailla pelkästä ajatuksesta, että joutuisi vastuuseen omista teoistaan, rikosilmoituksia tai laittomia uhkauksia. Sitten vaan toimit samoin kuin nämä henkilöt toimisivat eli otat kaiken ylös, julkaiset kaiken häpeällisen nimillä ja kuvilla jossain foorumissa mustamaalataksesi heitä ja teet rikosilmoituksen heistä. Jos haluat olla heitä parempi ihminen, otat kaiken ylös ja ilmoitat heille, että jos toiminta ei nyt lopu, siitä seuraa rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Aina riittää sellaisia moukkia, joiden mielestä muihin eivät päde samat säännöt kuin heihin itseensä.
Ota ylös ihan kaikki ja tee rikosilmoitus tai anna niille takaisin sitä samaa, mitä ne susta mussuttivat. Aika moni mustamaalaaja loukkaantuu ajatuksestakin ja alkaa tehtailla pelkästä ajatuksesta, että joutuisi vastuuseen omista teoistaan, rikosilmoituksia tai laittomia uhkauksia. Sitten vaan toimit samoin kuin nämä henkilöt toimisivat eli otat kaiken ylös, julkaiset kaiken häpeällisen nimillä ja kuvilla jossain foorumissa mustamaalataksesi heitä ja teet rikosilmoituksen heistä. Jos haluat olla heitä parempi ihminen, otat kaiken ylös ja ilmoitat heille, että jos toiminta ei nyt lopu, siitä seuraa rikosilmoitus.
Joo siis minusta on käsittämätöntä että juorupellet haluaa pysytellä anonyyminä ja naureskelee että "ota vastuu" mutta he eivät itse ota vastuuta omasta mustamaalaamisestaan.
Ihmisistä tulee Internetissä lapsellisia hirviöitä heti kun saa anonyymiyden.
Onko sinusta oikeasti solvaavia juttuja keskustelupalstoilla nimellä mainiten ja kuvalla? Se on rikos ja sellaisesta on tuomioita jaettu. Tee rikosilmoitus.
Vai oletko ollut tunnistavinasi itsesi joistain kirjoituksista, vaikkei niissä ole nimeä mainittu? Sellainen kuulostaa vähän vainoharhaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naista ahdistellaan kadulla niin sen siitä saa kun pukeutuu liian paljastavasti.
Jos nainen pukeutuu liian paljastavasti saako hänestä juoruilla kylällä kuinka hän oli vähillä vaatteilla? Ahdistelu on aika eri asia kuin juoruilu.
Jos ihmisen itse julkaisemistaan tiedoista keskustellaan netissä, se ei ole rikos tai kunnianloukkaus.
Eihän edes se ole rikos, että joku seiskan paparazzi salakuvaa ja kirjoittaa juorulehteen tarinoita jotka eivät välttämättä pidä edes paikkansa.
hohoijaa, ota nyt hyvä ihminen todisteet itsellesi ylös kuvankaappauksineen ja tee ihan normaali rikosilmoitus.
Asia mikä minua jaksaa ihmetyttää, miksi ihmeessä sinne nettiin pitää työntää aivan kaikki, jättää yksityisyysasetukset ihan levälleen ja sitten ulista, että voi, voi kun uudet työkaveritkin googlasivat.
Jos haluaa olla joissain somepalvelussa mukana mikä estää tekemästä sitä feikkinimellä ja vaikka piiroshahmon kuvalla? Jopa tietoturva ammattilaiset suosittelee tekemään niin.