Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei pääse oikomishoitoon julkisen hammashoitoon

Vierailija
13.02.2023 |

Teinillä on vinot hampaat, yksi etuhammas osittain toisen päällä ja sivupurentakin epätasapainoinen. Ei kuitenkaan kuulemma täytä kriteereitä päästä oikomishoitoon julkisella puolella. Kauhea valitus on asiasta ja painostus viedä hänet yksityiselle oikomishoitoon.
Tämä vaikuttaa jo perherauhaan. Pilaamme hänen elämän eikä voi hymyillä. En ymmärrä miksi kriteerit hoitoon eivät täyty. Olen kyllä kuullut, että hoidon saaminenen julkisella puolelella melkein mihin tahansa on haastavaa.
Yksityisellä oikomishoito on kuitenkin todella kallista ja siihen ei olisi varaa. Onko jollain kokemusta lapsen hampaiden oikomisesta yksityisellä? Tai miten on mennyt julkisella puolelella, mistä syystä sinne pääsee?

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että noin 80-luvun puolivälistä lamavuosiin asti oiottiin todella paljon ja lievin kriteerein. Itsekin olisin saanut raudat ulkonäkösyistä (asentovirheet). Jänistin kuitenkin kun kaveria oli pilkattu raudoista. Aikuisena olen tietenkin katunut tätä katkerasti.

Joo meillä 80-luvulla yhdellä sun toisella oppilaalla oli joku oikominen käynnissä julkisella. 

Vierailija
82/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriteerit on samat kaikille ja niin kuuluukin olla, jos ei pääse kunnalliselle niin sitten ei pääse.

Itse asiassa ne ei ole samat vaan kuntakohtaiset. Yksityinen hammaslääkäri, joka työskentelee myös julkisella, kertoi että naapurikunnan asukkaana olisimme hoidon saaneet sieltä mutta omassa kunnassa emme saa, koska on tiukemmat kriteerit.

Sote-uudistuksen myötä näitä varmaan yhtenäistetään mutta todennäköisesti juuri sinne tiukempien kriteerien päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että noin 80-luvun puolivälistä lamavuosiin asti oiottiin todella paljon ja lievin kriteerein. Itsekin olisin saanut raudat ulkonäkösyistä (asentovirheet). Jänistin kuitenkin kun kaveria oli pilkattu raudoista. Aikuisena olen tietenkin katunut tätä katkerasti.

Joo meillä 80-luvulla yhdellä sun toisella oppilaalla oli joku oikominen käynnissä julkisella. 

Juuri näin, kaikki lievätkin virheet hoidettiin julkisella.

Vierailija
84/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oion hampaat yksityisellä 20-vuotiaana osa-aikatöissä käyvänä opiskelijana. Asuin poikaystävän kanssa kimpassa, joten kulut oli jaettu. Maksoin oikaisun ihan itse. Suurimmat kulut tulee alussa, kun hampaiden tilanne tutkitaan ja raudat laitetaan. Tähän meni vähintään 600 euroa (15 vuotta sitten). Sen jälkeen homma maksoi noin 60 euroa kuussa, kun rautoja kiristettiin. Rautoja käytin vuoden ajan ja nyt on nätit suorat hampaat.

YTHS, oletan. =) 

Tai sitten joku aivan todella pieni korjaus.

Vierailija
85/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap:n lapsi on jo teini, kun oikomahoidosta vasta aletaan keskustella? Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että mitään suurempaa terveydellistä haittaa ei hampaiden asennosta ole löytynyt.

Ainakin oman kokemukseni perusteella sanoisin, että terveydelliset haitat näkyvät jo varhain. Meidän kahdella lapsella epäiltiin oikomahoidon tarvetta jo 3-vuoden iässä, kun poskihampaat puhkesivat ja alkoi vaikuttaa, että maitohampaatkin olivat isoja verrattuna leuan kokoon. Eskari-iässä, kun ekat maitohampaat lähtivät ja pysyvät etuhampaat tulivat tilalle, asia jo varmistui. 9 vuoden ikäisinä alettiin suunnittelemaan hoitoa ja 10-vuotiaana sitten aloitettiin.

Itselläkin oikomahoidon suunnittelu alkoi 3. luokalla, pari seuraava vuotta poistettiin hampaita (ensin maitohampaita, jotta pysyvät saatiin nopeammin puhkeamaan, ja lopulta sitten 4 pysyvää hammasta). Samaan aikaan jo pidin niskavetoa jne. Varsinaiset "telaketjut" asennettiin ala-asteen loppupuolella. Oikomahoito kesti kaikkineen lukion tokalle luokalle asti.

Monia vaivoja on jotka tulee vasta myöhemmin jos hampaat ovat tiiviit. Vuosien saatossa leuka saattaa  hyvin pikkuhiljaa kulua huonosti ja sitten se onkin jo vaikeampi korjata. Voi kehittää migreenin... etc

Vierailija
86/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Minä olen ysärin lapsi ja minun muistikuvani mukaan silloin monelle kaverilleni tehtiin oikomishoito siis oli hammasraudat. Sitä en tietenkään tiedä, että kävikö he yksityisellä vai julkisella hoidossa. Mutta erikoista, jos silloin pääsi julkiselle oikomishoitoa helposti ja nykyään ei millään.

Kasarilla sai rautaa suuhun kyllä jos oli edes pieni mahdollisuus että saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa jotain vaivaa.

Kouluhammaslääkäri näitä määräsi. Ysärillä ymmärtääkseni myös. 

Ei kyllä saanut. Minä en esimerkiksi saanut oikomista 80-luvulla ja yksityisellä käytiin oikomishoidoissa silloinkin. Miksi muuta väität?

Myös minun hampaani on oiottu yksityisellä 80-luvun alussa. Ei julkiselle puolelle päässyt kuin pahimmat tapaukset. Oman tyttären hampaita oiottiin 2000-luvun alkupuolella, mutta hampaat menivät takaisin vinoon hänen aikuistuttuaan. Nyt on aikuisena uudelleen hoidattanut hampaitaan omalla kustannuksellaan.

Eivätkö ne siellä selittäneet että sitä uutta kaunista hammasrivistöä pitää huoltaa ja pitää kunnossa? Niitä muotteja pitää pitää todella pitkään... jopa kymmeniä vuosia jos ei ihan teini ole Tosin ylläpitämiseen ei tarvitse joka yö. 

Vierailija
87/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

Totta puhut. Kyllä 70-luvulla oiottiin ihan ulkonäkösyistä. Nyt ei ole varaa!

No ei todellakaan! Mitä ihmettä selität? Eihän oikomishoitoon kykeneviä hammaslääkäreitäkään ollut kuin kourallinen Suomessa.

Voi olla, että eri kunnissa oli erilaisia käytäntöjä. Oikojahammaslääkäreitä oli ainakin Turussa ihan tarpeeksi. Minulla on tästä ihan omakohtaista kokemusta olemassa.

Olin itse opiskelija ja hampaani oiottiin YTHS:n hammashoidossa. Pari vuotta kesti, itse maksoin eikä tullut kovin kalliiksikaan. Samaan aikaan kymmenen vuotta nuorempi siskoni oli peruskoulussa ja hänen kaverillaan oiottiin hampaat nimenomaan kouluterveydenhuollossa. Hänellä oli aika lailla ahtautta varsinkin yläleuassa, niin että hampaat eivät mahtuneet suoraan riviin. Lääkäri jopa vähän houkutteli aloittamaan oiontahoidon, sanoi että voi aikuisena kaduttaa, jos ei nyt oiota. Lopputulos parin vuoden päästä oli todella hyvä, kauniit tasaiset rivit sekä ylä- että alaleuassa. Tapahtui 70-luvun puolivälin paikkeilla.

Vierailija
88/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut koskaan tullut mieleenkään, että jonkun mielestä on vanhemman velvollisuus kustantaa kosmeettiset hoidot lapselleen. Jos lapsella on esim. vähän vino nenä, kustannatteko nenäleikkauksen myös? Vai olisiko lapsen kuitenkin parempi oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on?

Vierailija
89/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut koskaan tullut mieleenkään, että jonkun mielestä on vanhemman velvollisuus kustantaa kosmeettiset hoidot lapselleen. Jos lapsella on esim. vähän vino nenä, kustannatteko nenäleikkauksen myös? Vai olisiko lapsen kuitenkin parempi oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on?

Hampaiden virheet voi aiheuttaa nyös terveyshaittaa. Esim. omalla lapsella niin ahtaat että vaikea pitää puhtaana. Oikomishoidon myötä myös puhdistaminem helpottuu.

Toisaalta eikö esim. aknen hoitokin ole esteettistä hoitoa? Kampaajakäynnit on esteettistä hoitoa? Missä raja menee?

Vierailija
90/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.

Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.

Jo yksivuotiaasta näkee, jos hampaat ovat vinot. Eikä tarvitse syödä tuttia juuri yhtään, koska hampaiden vinous on geneettinen asia. Aikuisena oiottuna ei voi enää kasvattaa leuan kokoa, joten hampaita joudutaan poistamaan. Leuan asentoon voi vielä lapsena vaikuttaa.

Vierailija
91/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriteerit on samat kaikille ja niin kuuluukin olla, jos ei pääse kunnalliselle niin sitten ei pääse.

Itse asiassa ne ei ole samat vaan kuntakohtaiset. Yksityinen hammaslääkäri, joka työskentelee myös julkisella, kertoi että naapurikunnan asukkaana olisimme hoidon saaneet sieltä mutta omassa kunnassa emme saa, koska on tiukemmat kriteerit.

Sote-uudistuksen myötä näitä varmaan yhtenäistetään mutta todennäköisesti juuri sinne tiukempien kriteerien päähän.

Eikö ihmiset edes tiedä että hoitopaikkansa saa nykyään valita? Siirrätte vaan lapsen sairaanhoidon sinne naapurikuntaan. Netistä löyty6 ohjeet.

Vierailija
92/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

Totta puhut. Kyllä 70-luvulla oiottiin ihan ulkonäkösyistä. Nyt ei ole varaa!

No ei todellakaan! Mitä ihmettä selität? Eihän oikomishoitoon kykeneviä hammaslääkäreitäkään ollut kuin kourallinen Suomessa.

Voi olla, että eri kunnissa oli erilaisia käytäntöjä. Oikojahammaslääkäreitä oli ainakin Turussa ihan tarpeeksi. Minulla on tästä ihan omakohtaista kokemusta olemassa.

Olin itse opiskelija ja hampaani oiottiin YTHS:n hammashoidossa. Pari vuotta kesti, itse maksoin eikä tullut kovin kalliiksikaan. Samaan aikaan kymmenen vuotta nuorempi siskoni oli peruskoulussa ja hänen kaverillaan oiottiin hampaat nimenomaan kouluterveydenhuollossa. Hänellä oli aika lailla ahtautta varsinkin yläleuassa, niin että hampaat eivät mahtuneet suoraan riviin. Lääkäri jopa vähän houkutteli aloittamaan oiontahoidon, sanoi että voi aikuisena kaduttaa, jos ei nyt oiota. Lopputulos parin vuoden päästä oli todella hyvä, kauniit tasaiset rivit sekä ylä- että alaleuassa. Tapahtui 70-luvun puolivälin paikkeilla.

Tilanne 50 vuotta sitten oli vaan aika eri kuin nykyisin. Hampaiden piti olla pahasti vinot, että hoitoon pääsi 90-luvulla. Nykypäivänä tilanne on varmasti vielä huonompi.

Vierailija
93/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmella lapsella jo tarve oikomishoidolle, vanhimman oikomishoidon arvioinnissa kestänyt monta vuotta ja nyt tuli käsky yksityiselle. Jos yhden hoito maksaa noin 15000e, niin tulee ihanan kallista. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi kriteerit täyttyä kunnallisen hoidon takia kyllä. No ei täyty ja kuulemma siksi kun ei ole oikomishoitajaa. Kun kysyin, mihin yksityiselle sitten voisin viedä, niin hän ei tiennyt ketään tältä alueelta, joka hoitoa tekee. Selvitä itse, kuului vastaus.

Pitäisi siis lähteä jonnekin toiseen maakuntaan kaiken lisäksi etsimään sitä apua.

Hienoa Pohjanmaa, hyvin hoiditte tämänkin asian.

Vierailija
94/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea ketjua ennen vastaamista. Pahoittelen siis jos toistan asioita.

Eikö noita purentavirheitä ole huomattu aiemmin? Oma lapseni kävi yksityisellä tarkastuksessa joskus 7-vuotiaana. Tämä huomasi purentavirheen ja neuvoi hakeutumaan julkiselle oikomishoitoon.

Saimme ajan, jossa hammaslääkäri totesi kriteerien täyttyvän. Lapsella oli ristipurenta, joka ei näkynyt ulospäin. Hampaat suht suorat. No, hammaslääkäri kuitenkin sanoi rehellisesti, että julkisella jono on niin pitkä, että hoitoon päästessän korjattavaa olisi jo enemmän. Pelkkä oikojan konsultaatioon pääseminen olisi vienyt kaksi vuotta.

Menimme yksityiselle, jossa oikominen kesti 1,5 vuotta ja maksoi muistaakseni 1500€. Tarkkaa summaa en muista, koska maksut jakautui epätasaisesti. Väliillä oli 100 euron käynti ja välillä meni 500.

Ehdottomasti kannatan yksityisellä käymistä.

Vierailija
95/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kolmella lapsella jo tarve oikomishoidolle, vanhimman oikomishoidon arvioinnissa kestänyt monta vuotta ja nyt tuli käsky yksityiselle. Jos yhden hoito maksaa noin 15000e, niin tulee ihanan kallista. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi kriteerit täyttyä kunnallisen hoidon takia kyllä. No ei täyty ja kuulemma siksi kun ei ole oikomishoitajaa. Kun kysyin, mihin yksityiselle sitten voisin viedä, niin hän ei tiennyt ketään tältä alueelta, joka hoitoa tekee. Selvitä itse, kuului vastaus.

Pitäisi siis lähteä jonnekin toiseen maakuntaan kaiken lisäksi etsimään sitä apua.

Hienoa Pohjanmaa, hyvin hoiditte tämänkin asian.

Ja lisäyksenä, tuttia tai edes tuttipulloa ei ole yksikään käyttänyt. Peukaloa imi yksi ja sekin tapa saatiin aikaisin pois. Mitä olisimme vanhempina voineet tehdä estääksemme asian.

Vierailija
96/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on julkisen puolen kriteerit?

Vaikea toiminnallinen haitta purennassa. Ei esteettiset syyt.

Vierailija
97/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kriteerit täytyy, niin sille ei voi mitään. Menkää yksityiselle.

Vierailija
98/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden virheet voi aiheuttaa nyös terveyshaittaa. Esim. omalla lapsella niin ahtaat että vaikea pitää puhtaana. Oikomishoidon myötä myös puhdistaminem helpottuu.

Toisaalta eikö esim. aknen hoitokin ole esteettistä hoitoa? Kampaajakäynnit on esteettistä hoitoa? Missä raja menee?

Voi aiheuttaa terveydellistä haittaa, kyllä. Silloin julkinen kustantaa oikomisen. Ihonhoidossa ja hiustenleikkuussa ei yleensä muuteta omaa kehoa pysyvästi, joten näkisin ne vähän eri asiana. Hyvä kysymys kyllä sinänsä, paljonko lapsen ulkonäköön ylipäätään "pitää" laittaa rahaa.

Vierailija
99/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehtinyt lukea ketjua ennen vastaamista. Pahoittelen siis jos toistan asioita.

Eikö noita purentavirheitä ole huomattu aiemmin? Oma lapseni kävi yksityisellä tarkastuksessa joskus 7-vuotiaana. Tämä huomasi purentavirheen ja neuvoi hakeutumaan julkiselle oikomishoitoon.

Saimme ajan, jossa hammaslääkäri totesi kriteerien täyttyvän. Lapsella oli ristipurenta, joka ei näkynyt ulospäin. Hampaat suht suorat. No, hammaslääkäri kuitenkin sanoi rehellisesti, että julkisella jono on niin pitkä, että hoitoon päästessän korjattavaa olisi jo enemmän. Pelkkä oikojan konsultaatioon pääseminen olisi vienyt kaksi vuotta.

Menimme yksityiselle, jossa oikominen kesti 1,5 vuotta ja maksoi muistaakseni 1500€. Tarkkaa summaa en muista, koska maksut jakautui epätasaisesti. Väliillä oli 100 euron käynti ja välillä meni 500.

Ehdottomasti kannatan yksityisellä käymistä.

Unohdin mainita, että Helsingissä tämä n.5 vuotta sitten.

Vierailija
100/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui juuri yli 6 vuotta kestänyt oikomishoito julkisella puolella ja enää vain varmistetaan tulos. Nuoren kasvot on sinä aikana muuttanet mallia useaan kertaan. Mitään vikaa mitä ulospäin olisi ollut en huomannut, mutta näköjään oli kun leukakin ihan muuttui hoitojen aikana ja pään malli. En käsitä miksei jossain päin korjata ihan näkyviä ongelmia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi