Teini ei pääse oikomishoitoon julkisen hammashoitoon
Teinillä on vinot hampaat, yksi etuhammas osittain toisen päällä ja sivupurentakin epätasapainoinen. Ei kuitenkaan kuulemma täytä kriteereitä päästä oikomishoitoon julkisella puolella. Kauhea valitus on asiasta ja painostus viedä hänet yksityiselle oikomishoitoon.
Tämä vaikuttaa jo perherauhaan. Pilaamme hänen elämän eikä voi hymyillä. En ymmärrä miksi kriteerit hoitoon eivät täyty. Olen kyllä kuullut, että hoidon saaminenen julkisella puolelella melkein mihin tahansa on haastavaa.
Yksityisellä oikomishoito on kuitenkin todella kallista ja siihen ei olisi varaa. Onko jollain kokemusta lapsen hampaiden oikomisesta yksityisellä? Tai miten on mennyt julkisella puolelella, mistä syystä sinne pääsee?
Kommentit (153)
Julkinen ei tee esteettistä hammashoitoa, sitä varten on yksityiset hammaslääkäriasemat.
Oikomishoidon erikoishammaslääkäreistä on pulaa, varsinkin Uudenmaan läänin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut koskaan tullut mieleenkään, että jonkun mielestä on vanhemman velvollisuus kustantaa kosmeettiset hoidot lapselleen. Jos lapsella on esim. vähän vino nenä, kustannatteko nenäleikkauksen myös? Vai olisiko lapsen kuitenkin parempi oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on?
Vino nenä voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Ei ole pelkästään ulkonäköasia kuten ei hampaatkaan. Hampaat vaikuttavat lisäksi itsetuntoon ja kumppanin löytämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on julkisen puolen kriteerit?
Ei ainakaan perustu mitenkään ulkonäköön.
Meidän yhden lapsen hampaat oiottiin julkisella. Joku yksittäinen hammas poistettiinkin. Kesti useita vuosia.
Olin yllättynyt. Lääkäri selitti minulle mitkä olivat kriteerit että tähän päädyttiin. En ole alan ammattilainen, niin ei jäänyt mieleeni.
Purennan pitää aiheuttaa terveysongelmia, sen muistan.
Olen itse sitä mieltä että persoonallisuus on kaunista. Kaikkien hampaiden ei tarvitse olla kuin filmitähtien keinoimplantit.
Vierailija kirjoitti:
Oikomishoidon erikoishammaslääkäreistä on pulaa, varsinkin Uudenmaan läänin ulkopuolella.
Hammaslääkäreistä ylipäänsä on pulaa, eikä monikaan hammaslääkäri viihdy töissä julkisella puolella. Jos resursseja on niukasti, niin tietenkin hoitoa tarjotaan niille jotka sitä eniten tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen ei tee esteettistä hammashoitoa, sitä varten on yksityiset hammaslääkäriasemat.
Ei se tee oikomishoitoja edes pahoissa purentavirheissä, vaan aivan pieni kärki pahimmista tapauksista hoidetaan. Osa joutuu välttämättä menemään yksityiselle terveytensä vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäreistä ylipäänsä on pulaa, eikä monikaan hammaslääkäri viihdy töissä julkisella puolella. Jos resursseja on niukasti, niin tietenkin hoitoa tarjotaan niille jotka sitä eniten tarvitsee.
Hyvin kirjoitettu! Tämä on totta!
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.
Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.
Ei ole liian myöhäistä vaikka kolmekymppisenäkään. Tosin siihen mennessä on sitten se tärkein itsetunnon kehittäminen jo käyty, tuossa iässä jos tunnet häpeää hymyilystä niin ei se enää korjaannu. Nuorena nuo kannattaa hoitaa. Vanhempana niistä saattaa jopa tulla lisää traumoja.
Ystävälläni hoidettiin aikuisena yksityisellä. Tulos ei ollut pysyvä, vaan hampaat ovat jälleen hakeutuneet vanhoihin uomiinsa. Eli samaa mieltä, nuorena kannattaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut koskaan tullut mieleenkään, että jonkun mielestä on vanhemman velvollisuus kustantaa kosmeettiset hoidot lapselleen. Jos lapsella on esim. vähän vino nenä, kustannatteko nenäleikkauksen myös? Vai olisiko lapsen kuitenkin parempi oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on?
Vino nenä voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Ei ole pelkästään ulkonäköasia kuten ei hampaatkaan. Hampaat vaikuttavat lisäksi itsetuntoon ja kumppanin löytämiseen.
Jos filmitähtihampaat haluaa, niin sellaiset saa hommata omaan laskuun yksityiseltä. Monilla on enemmän tai vähemmän viallinen hammasrivistö, eikä se nyt kumppanin löytymiseen sentään vaikuta 😂 Jos ei harjaa osaa käyttää niin se on sitten jo oma vika.
En minäkään päässyt lapsena vaikka minulla on törkeen vinot hampaat. On edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin.
Koska, milloin ja kenelle? Ei Suomessa koskaan ole normaalilla perheellä ollut varaa lapsilleen tehdä kosmeettisia oikomisia. Jos on ollut vaaraa terveysongelmista niin sitten ne on kouluhammashoidon piikkiin.
Onko kouluhammashoitoa enää nykyään?
Kouluhammashoito ei oikomisia tehnyt ennenkään. Kyllä 80-luvulla hampaita oiottiin yksityiselläkin, itselläni oli parikin kaveria yksityisesti oikomishoidossa, kun julkinen puoli ei suostunut hoitamaan.
Mulla oiottiin eteen törröttävät etuhampaat julkisella 80-luvulla.
Kyllä teki.90 luvulla syntyneet 2 lastani oli julkisen piirissä jo heti alle kouluikäisenä ja se jatkui koko kouluajan.Näin pirkanmaalla.
Hampaat ja hymy vaikuttaa itsetuntoon hirvittävän paljon. Minulla oli ala-asteella niskaveto joka auttoi, mutta myöhemmin hampaat menivät uudelleen vinoiksi. Niitä ei sitten koskaan korjattu. Olen aina hävennyt hymyillä, peitän suuni aina kädellä ja häpean valokuvia itsestäni jos niissä näkyy hampaat.
Nyt aikuisiällä kun taloudellinen tilanteeni on ollut hyvä, menin yksityiselle oikomishoitoon. Hoito on jo loppusuoralla ja tämä on vaikuttanut itsetuntooni jo tässä vaiheessa, vaikka oikomiskojeet ovat vielä suussa. Hampaat ovat jo melkein suorat. Olen niin onnellinen tästä ja tuskin maltan odottaa muutaman kuukauden päähän kun koko juttu valmistuu.
Sellainen ihminen jolla on aina ollut suorat hampaat tai jolla on pikkulapsena ne oikaistu ei varmasti oikeasti edes ymmärrä miten paljon vinoja hampaita voi ihminen hävetä. On vaikuttanut itsetuntooni aivan valtavasti. Onneksi vihdoin on tullut muutos :)
Viekää lapsi yksityiselle jos vaan mitenkään mahdollista. Ei ymmärrä kiittää teitä siitä koskaan mutta vaikuttaa hänen loppuelämäänsä merkittävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettei jo synnärillä/neuvolassa kiinnitetä huomiota noin pahaan rakennevirheeseen ja korjattaisiin sitä?
Itsetuntoon ja kumppanin löytämiseen vaikuttaa moni muukin asia. Vaikka pienet rinnat tai pullea maha. En haluaisi kuitenkaan antaa lapselle sellaista viestiä, että ulkonäön "virheet" pitää "korjata", jotta voisi kelvata jollekulle. Silloin saattaa päätyä etsimään loputtomasti uusia virheitä itsestään.
Mutta eipä siinä, tehkää kukin omien lastenne kanssa kuten parhaaksi katsotte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.
Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.
Ei ole liian myöhäistä vaikka kolmekymppisenäkään. Tosin siihen mennessä on sitten se tärkein itsetunnon kehittäminen jo käyty, tuossa iässä jos tunnet häpeää hymyilystä niin ei se enää korjaannu. Nuorena nuo kannattaa hoitaa. Vanhempana niistä saattaa jopa tulla lisää traumoja.
Ystävälläni hoidettiin aikuisena yksityisellä. Tulos ei ollut pysyvä, vaan hampaat ovat jälleen hakeutuneet vanhoihin uomiinsa. Eli samaa mieltä, nuorena kannattaa hoitaa.
Tulos ei ole juuri koskaan pysyvä, jos ei käytetä retentiota. Lankaa hampaiden takana tai esim. yöllä pidettäviä kalvoja. Nykyään käsittääkseni retentio kuuluu jokaiseen oikomishoitoon. Jos ei kuulu niin sellaiselle hammaslääkärille en menisikään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oikomishoito yksityisellä maksoi toisella lapsella alle 40 000 euroa ja toisella vain 13 000 euroa. Saa olla aika ihmeellinen vanhempi, jos pistää rahan lapsen terveyden ja hyvinvoinnin edelle. Ei kuitenkaan puhuta mistään ihan valtavista summista.
Monihan antaa vuokraisännällekin elämänsä aikana satojatuhansia euroja.
Nyt taisi mennä markat ja eurot sekaisin. Sitä sattuu, ei haittaa. 40 000 mk oli kuulemma lasku yhteiskunnalle kun lapsen hampaat ysärillä oiottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin.
Ei totisesti häiritse. Soteen pumpataan joka vuosi enemmän ja enemmän rahaa, ja väestön ikääntyessä täytyy miettiä tarkkaan, mihin ne käytetään: mielenterveyspalveluihin, syöpähoitoihin, synnytyksiin, perusterveydenhuollon kehittämiseen vai mihin. Kosmeettiset ongelmat eivät ole priorisointilistan kärjessä.
Nettoveronmaksajia on pieni murto-osa väestöstä. Ne ovat niin kapeat hartiat, että kaikkeen ei ole varaa.
Niin mutta kun ne lievätkin purentavirheet eivät ole vain kosmeettinen ongelma vaan voivat aiheuttaa ongelmia mm. leukaniveliin. Lisäksi purentarasitus jakautuu epätasapuolisesti ja tietyt hampaat rasittuvat enemmän kuin toiset. Tästä seuraa kulumaa ja hampaat altistuvat halkeamiselle. T. Suuhygienisti
Just näin. Maallikoilla on monesti käsitys, että kaikki tapaukset, joissa on terveyshaitta-aspekti, hoidetaan julkisella. Ja jos kyse on vain kosmeettisesta haitasta, niitä ei julkisella hoideta.
Kyseessä ei ole on-off-jako. Joissain kunnissa suhteellisen pahat purentavirheet jätetään hoitamatta säästösyistä. Ei tällaiselle potilaalle/vanhemmalle voi töksäyttää, ettei verorahoilla tietenkään kauneutta hoideta.
Minusta voisi olla hyvä systeemi, että mitä lievempi purentavirhe on, sitä suuremman osuuden potilas maksaisi terveyskeskuksessa oikomishoidosta. Tai sitten yksityisessä oikomishoidossa olisi kela-korvausporrastus. Esteettinen ongelma ei koskaan tarkoita purentavirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriteerit on samat kaikille ja niin kuuluukin olla, jos ei pääse kunnalliselle niin sitten ei pääse.
Itse asiassa ne ei ole samat vaan kuntakohtaiset. Yksityinen hammaslääkäri, joka työskentelee myös julkisella, kertoi että naapurikunnan asukkaana olisimme hoidon saaneet sieltä mutta omassa kunnassa emme saa, koska on tiukemmat kriteerit.
Sote-uudistuksen myötä näitä varmaan yhtenäistetään mutta todennäköisesti juuri sinne tiukempien kriteerien päähän.
Eikö ihmiset edes tiedä että hoitopaikkansa saa nykyään valita? Siirrätte vaan lapsen sairaanhoidon sinne naapurikuntaan. Netistä löyty6 ohjeet.
Ei se niin yksinkertaista ole. Joutuu suoraan jonon perälle ja jos joskus sen oikomishoidon pääsisi aloittamaan pitäisi päästä kesken koulupäivän käymään säännöllisesti siellä toisessa kunnassa, jonne julkisilla saattaa mennä tunteja kun pitää koukata isomman kaupungin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on julkisen puolen kriteerit?
Olen itse sitä mieltä että persoonallisuus on kaunista. Kaikkien hampaiden ei tarvitse olla kuin filmitähtien keinoimplantit.
Niin, harmi vaan että kaikki ei ajattele noin. Mulla on rumat sikinsokin-hampaat, tuntuu vaikuttavan niin ihmissuhteisiin kuin jopa työllistymiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettei jo synnärillä/neuvolassa kiinnitetä huomiota noin pahaan rakennevirheeseen ja korjattaisiin sitä?
Itsetuntoon ja kumppanin löytämiseen vaikuttaa moni muukin asia. Vaikka pienet rinnat tai pullea maha. En haluaisi kuitenkaan antaa lapselle sellaista viestiä, että ulkonäön "virheet" pitää "korjata", jotta voisi kelvata jollekulle. Silloin saattaa päätyä etsimään loputtomasti uusia virheitä itsestään.
Mutta eipä siinä, tehkää kukin omien lastenne kanssa kuten parhaaksi katsotte.
Tämä oli hyvin kirjoitettu.
Toisaalta nykyään niiden vakavienkin ulkopuolelle jää ongelmallista purentaa joka kyllä pitäisi oikeastaan hoitaa, mutta ei ole resursseja.
Meillä oli lapsen hampaat ylhäällä kahdessa peräkkäisessä rivissä niin, ettö osa etuhampaista jäi alahampaiden taakse, kun hampaat purtiin yhteen. Lääkäri julkisella sanoi jännästi, että se, että ei täytä julkisen puolen tiukkoja kriteereitä ei tarkoita sitä, etteikö lapsi tarvisi oikomishoitoa. Eli tässä kyse meidän tapauksessa.
Yksityisellä kustannusarvio oli noin tonnin joka on jakaantunut useampaan osaan vuoden aikana. Osa varsinkin isoista tarjoaa myös osamaksua ja hinta-arvion saa joskus jopa ilmaiseksi tai mutamalla kympillä.