Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei pääse oikomishoitoon julkisen hammashoitoon

Vierailija
13.02.2023 |

Teinillä on vinot hampaat, yksi etuhammas osittain toisen päällä ja sivupurentakin epätasapainoinen. Ei kuitenkaan kuulemma täytä kriteereitä päästä oikomishoitoon julkisella puolella. Kauhea valitus on asiasta ja painostus viedä hänet yksityiselle oikomishoitoon.
Tämä vaikuttaa jo perherauhaan. Pilaamme hänen elämän eikä voi hymyillä. En ymmärrä miksi kriteerit hoitoon eivät täyty. Olen kyllä kuullut, että hoidon saaminenen julkisella puolelella melkein mihin tahansa on haastavaa.
Yksityisellä oikomishoito on kuitenkin todella kallista ja siihen ei olisi varaa. Onko jollain kokemusta lapsen hampaiden oikomisesta yksityisellä? Tai miten on mennyt julkisella puolelella, mistä syystä sinne pääsee?

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut koskaan tullut mieleenkään, että jonkun mielestä on vanhemman velvollisuus kustantaa kosmeettiset hoidot lapselleen. Jos lapsella on esim. vähän vino nenä, kustannatteko nenäleikkauksen myös? Vai olisiko lapsen kuitenkin parempi oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on?

Vino nenä voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia. Ei ole pelkästään ulkonäköasia kuten ei hampaatkaan. Hampaat vaikuttavat lisäksi itsetuntoon ja kumppanin löytämiseen.

Monilla on enemmän tai vähemmän viallinen hammasrivistö, eikä se nyt kumppanin löytymiseen sentään vaikuta 😂 Jos ei harjaa osaa käyttää niin se on sitten jo oma vika.

Jaa-a. Mun yks poikaystävä jätti aika yllättäen, eikä oikein mitään syytä kertonut. Sen veli paljasti joskus myöhemmin humalassa baarissa, että veljensä tykkäsi musta muuten mutta ei sietänyt mun hampaita. Rumat ne kyllä onkin, mutta ei ole tällä hetkellä ainakaan varaa oikoa.

Vierailija
122/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

Pistänyt myös merkille. Minun teini-iässä 25 vuotta sitten raudat oli yhdellä sun toisella, myös itsellä. Johtuuko maailman sosiaalitoimistona toimimisesta vai miksi ne hoitojonot on kasvaneet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on julkisen puolen kriteerit?

Ei ainakaan perustu mitenkään ulkonäköön.

Meidän yhden lapsen hampaat oiottiin julkisella. Joku yksittäinen hammas poistettiinkin. Kesti useita vuosia.

Olin yllättynyt. Lääkäri selitti minulle mitkä olivat kriteerit että tähän päädyttiin. En ole alan ammattilainen, niin ei jäänyt mieleeni.

Purennan pitää aiheuttaa terveysongelmia, sen muistan.

Olen itse sitä mieltä että persoonallisuus on kaunista. Kaikkien hampaiden ei tarvitse olla kuin filmitähtien keinoimplantit.

Ei tarvitse olla keinoimplantit. Ihan sellaiset kategoriaan "normaali" menevät hampaat olisi kiva. Ei nyt mikään pieni yhden tai parin hampaan vinous ole niin vakavaa, mutta jos sekä ylä- että alahampaat ovat ahtaasti ja vinossa jokainen. Aivan sama asia olisi jokin epämuodostuma kasvoissa/nenässä/silmissä. Kyllä tällaiset asiat vaan vaikuttavat ihmisten itsetuntoon.

Vierailija
124/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin. 

Häiritsee. Meillä Suomessa ei todellakaan hoideta suun terveyttä hyvin. Aikuisetkaan ei meinaa päästä julkisen puolen hoitoihin ajoissa. Ei voi olla niin, että vain varakkailla on mahdollisuus huolehtia terveydestään hyvin.

Vierailija
125/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin teiniltä, mistä on valmis karsimaan, jotta hampaat saadaan oiottua?

Esteettinen vika ei ole mielestäni sellainen asia, jonka korjaaminen kuuluisi suoraan lapsen elätykseen.

Vierailija
126/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian kautta pääsee.

Vierailija
127/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin teiniltä, mistä on valmis karsimaan, jotta hampaat saadaan oiottua?

Esteettinen vika ei ole mielestäni sellainen asia, jonka korjaaminen kuuluisi suoraan lapsen elätykseen.

Ja lasta haukutaan ja eristetään hampaiden takia, kukaan ei halua suudella jne.

Vierailija
128/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka vähättelee tässä esteettistä oikomishoitoa, eivät varmastikaan ole itse kärsineet rumista hampaista. Tai luulevat että kyse on jostain ihan pienestä vinoudesta.

Mulla on esteettisesti varsin rumat hampaat, hankala asentovirhe, synnynnäinen kiille-epämuodostuma (kirjavuus) että yhden hampaan synnynnäinen puutoskin. Tämä on ihan oikeasti iso itsetunto-ongelma. Hävettää jopa puhua muille ihmisille. Nämäkään ongelmat ei kuitenkaan anna aihetta saada julkiselta apua.

Vierailija
129/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.

Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.

No tuollainen parikymppinen saa palkkaa kympin tunti tiskarina. Eikä saa täysiä tunteja. Ehkä sitä silloin laittaa vähät rahansa asumiseen ja ruokaan, ei siitä mihinkään oikomisiin riitä.

Samaa luokkaa minun palkkani vaikka olen keski-ikäinen.

Vierailija
130/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko alaikäisen terveyspalvelut siirtäät toiseen kuntaan? Testaatte, saatteko sieltä oikomishoidon. Mutta hyvähän se on jos ei sitä tarjota vain hiukan vinossa olevien hampaiden takia. Kunnon purentavirhe eria asia. Viette yksityiselle. 

Vierailija
131/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian kautta pääsee.

Psykiatrille pääsee kaikki. Viimeksi tänään sitä ehdotettiin minulle kuukausia jatkuneeseen eteisvärinään ja sydämen ylimääräisiin lyönteihin. Mitään tutkimuksia sydämen suhteen ei saa.

Vierailija
132/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka vähättelee tässä esteettistä oikomishoitoa, eivät varmastikaan ole itse kärsineet rumista hampaista. Tai luulevat että kyse on jostain ihan pienestä vinoudesta.

Mulla on esteettisesti varsin rumat hampaat, hankala asentovirhe, synnynnäinen kiille-epämuodostuma (kirjavuus) että yhden hampaan synnynnäinen puutoskin. Tämä on ihan oikeasti iso itsetunto-ongelma. Hävettää jopa puhua muille ihmisille. Nämäkään ongelmat ei kuitenkaan anna aihetta saada julkiselta apua.

niin. Itse kärsinyt samoista asoista. Etuhampaa varmasti puoli senttiä töröllään eli sivuprofiili ankea. Sain poikaystäviä nuorena silti. Yli 40v repäisin ja menin monen vuoden telaketjuoikomishoitoon ihan omalla kustannuksella. Kallista oli mutta saanpa edes muutaman elinvuoden nauttia suorista hampaista.

Vierailija
133/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Missä asutte? Omassa nuoruudessa hampaat syynättiin tosi tarkkaan ja heti jos vaikutti ettei ollut tulemassa ihan suoraa hammasriviä niin ryhdyttiin toimenpiteisiin.

N26

Vierailija
134/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Missä asutte? Omassa nuoruudessa hampaat syynättiin tosi tarkkaan ja heti jos vaikutti ettei ollut tulemassa ihan suoraa hammasriviä niin ryhdyttiin toimenpiteisiin.

N26

Terveydenhuolto on ajettu alas. Vaikka oma lapseni on saanut erinomaista hoitoa niin uskon kyllä, että tilanteet vaihtelee tässä maassa aivan laidasta toiseen. 

Vierailija
135/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Terveydenhuolto on ajettu alas. Vaikka oma lapseni on saanut erinomaista hoitoa niin uskon kyllä, että tilanteet vaihtelee tässä maassa aivan laidasta toiseen. 

Ei tule ketään ikäistäni mieleen jolla ei olisi ihan suoraa hammasrivistöä. Äidilläni sen sijaan on todella karmivat hampaat ja on syntynyt 60 luvulla.

N26

Vierailija
136/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kuinka paljon tarkalleen ottaen oikomishoito maksaa? Onko se liian myöhäistä tehdä aikuisena, esim. 18-22-vuotiaana, jotta saisi kuitenkin hyvän lopputuloksen? Ajattelin vaan, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa oikomishoitoa, niin lapsi voi sen itse maksaa aikuisena kun menee töihin.

Mä olen kuullut, että jos taapero imee tuttia tosi pitkään, esim. 2-3-vuotiaaksi, niin sillloin on suurempi riski sille, että hampaat kasvavat vinoon. Mun veli imi tuttia kai kolmevuotiaana asti ja hönellä oiottiin hampaat lapsena ja minä taas en huolinut vauvana tuttia koskaan ja minulla ollut suorat hampaat.

Tutti on aika huono kapine muutenkin, kun se totuttaa lapsen lussuttamaan jotain koko ajan suussaan, siitä sitten isompana siirrytään karkin ja limsan lussuttamiseen. Eihän rintaakaan lapsi koko ajan pidä suussaan, vaan lohtutissiäkin annetaan vain hetki.

Vierailija
137/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Juuri näin. Meidän sijaintimme Uusimaa ja pieni kaupunki. Lapsella kyllä aloitettiin oikomishoito pari vuotta sitten ja kalusto edelleen suussa. Nyt tilanne se, että paikkakunnalla ei ole sen enempää oikomislääkäriä kuin oikomishoitajaakaan. Lapsen olisi pitänyt päästä jo aikoja sitten kontrolliin, jotta suussa olevia laitteita olisi kiristetty tai säädetty. Oman paikkakunnan hammashoidon ajanvaraus hokee vaan ei oota. Kun tarpeeksi painostin, saimme ajan naapurikuntaan.  Eli mihin ollaan menossa, jos jatkossa ei edes jo ALOITETTUJA hoitoja viedä loppuun, vaan nekin pitää siirtää yksityiselle ja maksaa itse, jotta tulee valmista. Terveydenhuolto on todellakin ajettu surkeaan jamaan.

Vierailija
138/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaan kannattaisi kaikkien päättää yhdessä, että lopetetaan nämä hampaiden esteettiset fiksailut? Sitten alkaisi näkyä ihmisillä enemmän vinoja ja ei-valkoisia hampaita ja niitä alettaisiin pitää normaaleina, niin kuin ne onkin. Lopetetaan tämä kilpavarustelu. Itselläni aivan vinot ja keltaiset, työnantajakin on niitä haukkunut kun olin teini.

Vierailija
139/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Juuri näin. Meidän sijaintimme Uusimaa ja pieni kaupunki. Lapsella kyllä aloitettiin oikomishoito pari vuotta sitten ja kalusto edelleen suussa. Nyt tilanne se, että paikkakunnalla ei ole sen enempää oikomislääkäriä kuin oikomishoitajaakaan. Lapsen olisi pitänyt päästä jo aikoja sitten kontrolliin, jotta suussa olevia laitteita olisi kiristetty tai säädetty. Oman paikkakunnan hammashoidon ajanvaraus hokee vaan ei oota. Kun tarpeeksi painostin, saimme ajan naapurikuntaan.  Eli mihin ollaan menossa, jos jatkossa ei edes jo ALOITETTUJA hoitoja viedä loppuun, vaan nekin pitää siirtää yksityiselle ja maksaa itse, jotta tulee valmista. Terveydenhuolto on todellakin ajettu surkeaan jamaan.

Miten voi olla mahdollista?

Vierailija
140/153 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin milloin? Omassa lapsuudessani/nuoruudessani oli vain muutama, joiden hampaita oiottiin. Omilta lapsiltani on vain seurattu purentaa, yhdellä 15v, jonka jälkeen kokenut oikojalääkäri totesi, ettei kannata oikoa, sillä saatu hyöty on niin pieni siihen nähden, mitä joutuu kärsimään leukaluiden murtamisine yms, kun purentavika ei kipuile, eikä siitä ole käytännön haittaa. Toiselle suunniteltiin jotain kuminauhaviritystä, mutta siitäkin luopuivat.

Sisareni lapsen hampaat oiottiin yksityisellä, hän ei täyttänyt ihan pisterajoja, jolla olisi päässyt kunnalliseen. Siskoni on oikaissut omat hampaansa keski-ikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän