Teini ei pääse oikomishoitoon julkisen hammashoitoon
Teinillä on vinot hampaat, yksi etuhammas osittain toisen päällä ja sivupurentakin epätasapainoinen. Ei kuitenkaan kuulemma täytä kriteereitä päästä oikomishoitoon julkisella puolella. Kauhea valitus on asiasta ja painostus viedä hänet yksityiselle oikomishoitoon.
Tämä vaikuttaa jo perherauhaan. Pilaamme hänen elämän eikä voi hymyillä. En ymmärrä miksi kriteerit hoitoon eivät täyty. Olen kyllä kuullut, että hoidon saaminenen julkisella puolelella melkein mihin tahansa on haastavaa.
Yksityisellä oikomishoito on kuitenkin todella kallista ja siihen ei olisi varaa. Onko jollain kokemusta lapsen hampaiden oikomisesta yksityisellä? Tai miten on mennyt julkisella puolelella, mistä syystä sinne pääsee?
Kommentit (153)
Sori, ensimmäinen viesti ei näkynyt niin kirjoitin toisen perään, nyt on sitten kaksi minulta. Tässä kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Minä olen ysärin lapsi ja minun muistikuvani mukaan silloin monelle kaverilleni tehtiin oikomishoito siis oli hammasraudat. Sitä en tietenkään tiedä, että kävikö he yksityisellä vai julkisella hoidossa. Mutta erikoista, jos silloin pääsi julkiselle oikomishoitoa helposti ja nykyään ei millään.
Kasarilla sai rautaa suuhun kyllä jos oli edes pieni mahdollisuus että saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa jotain vaivaa.
Kouluhammaslääkäri näitä määräsi. Ysärillä ymmärtääkseni myös.
Ei kyllä saanut. Minä en esimerkiksi saanut oikomista 80-luvulla ja yksityisellä käytiin oikomishoidoissa silloinkin. Miksi muuta väität?
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat eivät aikanaan halunneet maksaa aknelääkitystä kun oli olevinaan niin kallista. Ei auttanut mitkään clearasilit ja muut vaan naama oli aivan punaisena isoista finneistä joka päivä. Nyt sitten aikuisena on kiva kun naama on aivan arvilla ja muistuttaa kuun pintaa.
Kannattaa kyllä ihan tosissaan miettiä mitä se tekee lapsen itsetunnolle ja teidän väleillenne, jos niitä hampaita ei laiteta kuntoon.
Mulla oli lääkitykset mutta siitä huolimatta jäi arpia :(
Julkisella puolella oiotaan vain, jos on terveydellinen haitta. Esteettisistä syistä ei oiota. Voi mennä jopa niinkin, että oikomishoidon jälkeen esteettinen lopputulos on entistä huonompi, mutta terveydellisessä mielessä tavoite on saavutettu.
Meidän pojalla maksoi noin 4000e yhteensä jakaantuen kahdelle vuodelle. Kertakäynti yleensä 200-300e.
Meillä täytty just kriteerit julkisella.. eli jotakuinkin niin, että lapsella on yhden hampaan verran ahtautta ylärivissä. Hampaat myös vinot, mutta vinot hampaat yksistään ei riitä hoitoonpääsyyn. Varsinaista purentavirhettä ei vissiin ole. Muutama kk sitten poistettiin 2 hammasta rivistöstä ja raudoilla tullaan kuromaan umpeen.
Ja ei kyllä mitenkään olisi ollut varaa käyttää yksityisellä. Olisi ollut kriisi kyllä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin.
Totta puhut. Kyllä 70-luvulla oiottiin ihan ulkonäkösyistä. Nyt ei ole varaa!
Lapsella 4v. on selkeä alapurenta eli alahampaat menee ylähampaiden päälle. Hänellä myös piilosuulakihalkio. Husukessa käyty ja seuranta vuosittain. Lukenut jopa leukien siirtoleikkauksesta, hieman hirvittää.
Mä oion hampaat yksityisellä 20-vuotiaana osa-aikatöissä käyvänä opiskelijana. Asuin poikaystävän kanssa kimpassa, joten kulut oli jaettu. Maksoin oikaisun ihan itse. Suurimmat kulut tulee alussa, kun hampaiden tilanne tutkitaan ja raudat laitetaan. Tähän meni vähintään 600 euroa (15 vuotta sitten). Sen jälkeen homma maksoi noin 60 euroa kuussa, kun rautoja kiristettiin. Rautoja käytin vuoden ajan ja nyt on nätit suorat hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella oiotaan vain, jos on terveydellinen haitta. Esteettisistä syistä ei oiota. Voi mennä jopa niinkin, että oikomishoidon jälkeen esteettinen lopputulos on entistä huonompi, mutta terveydellisessä mielessä tavoite on saavutettu.
Ei se lopputulos ole ikinä esteettisesti huonompi ellei hoito ole epäonnistunut. Kun purenta on korjattu, hampaat mahtuvat hammaskaarelle siististi.
Mulla oiottiin lapsena. Pidin tämän tyylistä oikomiskojetta:
https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/ANbyha3tMJ72sCPlohR…
Vaan eipä tuokaan ihan suoria hampaita tullut, korjasi ylipurentaa. Mutta koska minulle ei laitettu _minkäänlaista_ retentiota eli nuo vaan yhtäkkiä jätettiin pois, niin hampaat palautuivat ajan mittaan takaisin. Minulla oli siis ylähampaat paljon edempänä kuin alahampaat. Oioin sitten Invisalignilla hampaani pari vuotta sitten - hinta 7 000 e plus bensakulut plus yökalvot loppuelämäksi n. 400 e. Ei ole oikominen kaduttanut, mutta kyllähän tuo niihin laitettu oma raha ja lapsuuden turha monivuotinen oikomishoito harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella 4v. on selkeä alapurenta eli alahampaat menee ylähampaiden päälle. Hänellä myös piilosuulakihalkio. Husukessa käyty ja seuranta vuosittain. Lukenut jopa leukien siirtoleikkauksesta, hieman hirvittää.
Ei tarvii hirvittää, mulle tehtiin leikkaus ja oikomishoito 4-kymppisenä aikuisena, kunnallisella. Olen enemmän kuin tyytyväinen mutta kannattaa tehdä nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta ketjussa häiritse, ettei tässä maassa ole varaa oikoa meidän omien lasten hampaita?? Kyllä niitä ennen oltiin oikomassa pienemmästäkin.
No ei todellakaan oltu. Edes oikomishoitoon kykeneviä hammaslääkäreitä ei ollut kuin isommissa kaupungeissa.
Siis ap:n lapsi on jo teini, kun oikomahoidosta vasta aletaan keskustella? Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että mitään suurempaa terveydellistä haittaa ei hampaiden asennosta ole löytynyt.
Ainakin oman kokemukseni perusteella sanoisin, että terveydelliset haitat näkyvät jo varhain. Meidän kahdella lapsella epäiltiin oikomahoidon tarvetta jo 3-vuoden iässä, kun poskihampaat puhkesivat ja alkoi vaikuttaa, että maitohampaatkin olivat isoja verrattuna leuan kokoon. Eskari-iässä, kun ekat maitohampaat lähtivät ja pysyvät etuhampaat tulivat tilalle, asia jo varmistui. 9 vuoden ikäisinä alettiin suunnittelemaan hoitoa ja 10-vuotiaana sitten aloitettiin.
Itselläkin oikomahoidon suunnittelu alkoi 3. luokalla, pari seuraava vuotta poistettiin hampaita (ensin maitohampaita, jotta pysyvät saatiin nopeammin puhkeamaan, ja lopulta sitten 4 pysyvää hammasta). Samaan aikaan jo pidin niskavetoa jne. Varsinaiset "telaketjut" asennettiin ala-asteen loppupuolella. Oikomahoito kesti kaikkineen lukion tokalle luokalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut. Kyllä 70-luvulla oiottiin ihan ulkonäkösyistä. Nyt ei ole varaa!
No ei todellakaan! Mitä ihmettä selität? Eihän oikomishoitoon kykeneviä hammaslääkäreitäkään ollut kuin kourallinen Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on julkisen puolen kriteerit?
No ei kovin tiukat ilmeisesti kun ihan kaikilla on raudat. Toki kosmeettisia haittoja ei korjata eikä tarviikkaan. Pitäisikö vinot nenätkin leikata julkisin varoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Minä olen ysärin lapsi ja minun muistikuvani mukaan silloin monelle kaverilleni tehtiin oikomishoito siis oli hammasraudat. Sitä en tietenkään tiedä, että kävikö he yksityisellä vai julkisella hoidossa. Mutta erikoista, jos silloin pääsi julkiselle oikomishoitoa helposti ja nykyään ei millään.
Kasarilla sai rautaa suuhun kyllä jos oli edes pieni mahdollisuus että saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa jotain vaivaa.
Kouluhammaslääkäri näitä määräsi. Ysärillä ymmärtääkseni myös.Ei kyllä saanut. Minä en esimerkiksi saanut oikomista 80-luvulla ja yksityisellä käytiin oikomishoidoissa silloinkin. Miksi muuta väität?
Myös minun hampaani on oiottu yksityisellä 80-luvun alussa. Ei julkiselle puolelle päässyt kuin pahimmat tapaukset. Oman tyttären hampaita oiottiin 2000-luvun alkupuolella, mutta hampaat menivät takaisin vinoon hänen aikuistuttuaan. Nyt on aikuisena uudelleen hoidattanut hampaitaan omalla kustannuksellaan.
Meillä oikomishoito yksityisellä maksoi toisella lapsella alle 40 000 euroa ja toisella vain 13 000 euroa. Saa olla aika ihmeellinen vanhempi, jos pistää rahan lapsen terveyden ja hyvinvoinnin edelle. Ei kuitenkaan puhuta mistään ihan valtavista summista.
Monihan antaa vuokraisännällekin elämänsä aikana satojatuhansia euroja.
Ei pääse meidänkään teini vaikka on ristipurentaa ja ahtautta. Yksityiselle on mentävä ja maksaa 6000-7000€. Kohta jo hampaista näkee ketkä on köyhästä perheestä. Ei olisi meilläkään, pienipalkkaisilla tähän varaa.
Ei ole myöhäistä koskaan, mutta mitä aiemmin sen tekee sitä helpompaa, nopeampaa (ja halvempaa) se on.
18-22 ei hampaiden tai taloudellisen tilanteen puolesta ole aikuinen, eli tuolloin et hampaitasi todennäköisesti saa hoidettua.
Nykyään ne, jotka isompia hammasremontteja itse maksavat alkavat olla ikäluokkaa 32-45, silloin siihen alkaa olla varaa. Sitä aiemmin yleensä joku vanhempi tai isovanhempi auttaa rahallisesti.